Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 25 ianuarie 2023

Cateheze. Pasiunea pentru evanghelizare: zelul apostolic al credinciosului. 3. Isus, maestru al vestirii

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Miercurea trecută am reflectat asupra lui Isus model al vestirii, asupra inimii sale pastorale mereu îndreptată spre ceilalți. Astăzi privim la el ca maestru al vestirii. Să ne lăsăm conduși de episodul în care el predică în sinagoga din satul său, Nazaret. Isus citește un text din profetul Isaia (cf. 61,1-2) și apoi îi surprinde pe toți cu o "predică" foarte scurtă, dintr-o singură frază, o singură frază. Și spune așa: "Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta pe care ați ascultat-o" (Lc 4,21). Aceasta a fost predica lui Isus: "Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta pe care ați ascultat-o". Asta înseamnă că pentru Isus acel text profetic conține esențialul a ceea ce el vrea să spună despre sine. Așadar, de fiecare dată când noi vorbim despre Isus, ar trebui să mergem după acea primă vestire a sa. Să vedem, așadar, în ce anume constă această primă vestire. Se pot identifica cinci elemente esențiale.

Primul element este bucuria. Isus proclamă: "Duhul Domnului este asupra mea; [...] m-a trimis să duc săracilor vestea cea bună" (v. 18), adică o veste de fericire, de bucurie. Veste bună: nu se poate vorbi despre Isus fără bucurie, pentru că credința este o minunată istorie de iubire de împărtășit. A-l mărturisi pe Isus, a face ceva pentru alții în numele său, înseamnă a spune printre rândurile vieții că am primit un dar așa de frumos încât niciun cuvânt nu este suficient pentru a-l exprima. În schimb, când lipsește bucuria, evanghelia nu trece, pentru că ea - o spune cuvântul însuși - este veste bună, și evanghelie înseamnă veste bună, veste de bucurie. Un creștin trist poate vorbi despre lucruri foarte frumoase, dar totul este zadarnic dacă vestea pe care o transmite nu este bună. Spunea un gânditor: "Un creștin trist este un trist creștin": să nu uităm asta.

Ajungem la al doilea aspect: eliberarea. Isus spune că a fost trimis "să proclame celor captivi eliberarea" (ibid.). Asta înseamnă că acela care-l vestește pe Dumnezeu nu poate face prozelitism, nu, nu poate pune presiune asupra celorlalți, ci să-i ușureze: a nu impune poveri, ci a ridica din ele; a duce pace, nu a duce sentimente de vinovăție. Desigur, a-l urma pe Isus comportă o asceză, comportă sacrificii; de altfel, dacă orice lucru frumos cere sacrificii, cu cât mai mult realitatea decisivă a vieții! Însă cel care-l mărturisește pe Cristos arată frumusețea țintei, mai mult decât oboseala drumului. Poate că ni s-a întâmplat să povestim cuiva o călătorie frumoasă pe care am făcut-o. De exemplu, am vorbit despre frumusețea locurilor, despre ceea ce am văzut și am trăit, nu despre timpul pentru a ajunge la capăt și despre cozile din aeroport, nu! Tot așa orice vestire demnă a Răscumpărătorului trebuie să comunice eliberare. Ca aceea a lui Isus. Astăzi este bucuria, pentru că am venit să eliberez.

Al treilea aspect: lumina. Isus spune că a venit să aducă "celor orbi recăpătarea vederii" (ibid.). Impresionează că în toată Biblia, înainte de Cristos, nu apare niciodată vindecarea unui orb, niciodată. De fapt, era un semn promis care avea să vină cu Mesia. Dar aici nu este vorba numai de vederea fizică, ci de o lumină care arată viața în mod nou. Este o "venire la lumină", o renaștere care are loc numai cu Isus. Dacă ne gândim, așa a început pentru noi viața creștină: cu Botezul, care în vechime era numit chiar "iluminare". Și ce lumină ne dăruiește Isus? Ne aduce lumina filiației: el este Fiul iubit al Tatălui, cei viu pentru totdeauna; și cu el și noi suntem fii ai lui Dumnezeu iubiți pentru totdeauna, în pofida greșelilor și defectelor noastre. Așadar, viața nu mai este o înaintare oarbă spre nimic, nu: nu este chestiune de soartă sau noroc. Nu este ceva care depinde de întâmplare sau de astre, și nici de sănătate sau de finanțe, nu. Viața depinde de iubire, de iubirea Tatălui, care se îngrijește de noi, fiii săi iubiți. Ce frumos este a împărtăși cu alții această lumină! V-ați gândit voi că viața fiecăruia dintre noi - viața mea, viața ta, viața noastră - este un gest de iubire? Este o invitație la iubire? Acest lucru este minunat! Dar de atâtea ori uităm asta, în fața dificultăților, în fața știrilor urâte, precum și în fața - și acest lucru este urât - mondenității, a modului monden de a trăi.

Al patrulea aspect al vestirii: vindecarea. Isus spune că a venit "să redea libertatea celor asupriți" (ibid.). Asuprit este cel care în viață se simte strivit de ceva ce se întâmplă: boli, trude, poveri pe inimă, sentimente de vinovăție, greșeli, vicii, păcate... Asupriți de asta: să ne gândim de exemplu la sentimentele de vinovăție. Câți dintre noi au suferit asta? Să ne gândim un pic la sentimentul de vinovăție al aceluia, al celuilalt... Ne asuprește, mai ales, mai ales acel rău pe care niciun medicament sau remediu uman nu-l pot vindeca: păcatul. Și dacă unul are sentiment de vinovăție despre ceva ce a făcut, și acesta se simte rău... Dar vestea bună este că acest rău vechi, păcatul, care pare invincibil, cu Isus nu mai are ultimul cuvânt. Eu pot să păcătuiesc pentru că sunt slab. Fiecare dintre noi poate să facă asta, dar acesta nu este ultimul cuvânt. Ultimul cuvânt este mâna întinsă a lui Isus care te ridică din păcat. Și, părinte, asta când o face? O dată? Nu. De două ori? Nu. De trei ori? Nu. Mereu. De fiecare dată când te simți rău, Domnul are mereu mâna întinsă. Numai trebuie să te prinzi și să te lași purtat. Vestea bună este că acest rău vechi nu mai are ultimul cuvânt cu Isus: ultimul cuvânt este mâna întinsă a lui Isus care te duce înainte. De păcat Isus ne vindecă mereu. Și cât trebuie să plătesc pentru vindecare? Nimic. Ne vindecă mereu și gratuit. El îi invită pe cei care sunt "osteniți și împovărați" - o spune Evanghelia - îi invită să meargă la el (cf. Mt 11,28). Și atunci a însoți pe cineva la întâlnirea cu Isus înseamnă a duce la medicul inimii, care ridică viața. Înseamnă a spune: "Frate, soră, eu nu am răspunsuri la multele tale probleme, dar Isus te cunoaște, Isus te iubește, te poate vindeca și însenina inima". Cel care poartă poveri are nevoie de o mângâiere asupra trecutului. De atâtea ori auzim: "Dar eu aș avea nevoie să vindec trecutul meu... am nevoie de o mângâiere pe acel trecut care mă apasă mult...". Am nevoie de iertare. Și cine crede în Isus are tocmai asta de dăruit celorlalți: forța iertării, care eliberează sufletul de orice datorie. Fraților, surorilor, să nu uităm: Dumnezeu uită totul. Cum așa? Da, uită toate păcatele noastre, nu-și amintește de ele. Dumnezeu iartă tot pentru că uită păcatele noastre. Trebuie numai să ne apropiem de Domnul și el ne iartă tot. Gândiți-vă la ceva din Evanghelie, despre cel care a început să vorbească: "Doamne, am păcătuit!". Acel fiu... Și tatăl îi pune mâna la gură. "Nu, e bine, lasă...". Nu-l lasă să termine... Și acest lucru este frumos. Isus ne așteaptă pentru a ne ierta, pentru a ne vindeca. Și cât de mult? O dată? De două ori? Nu. Mereu. "Dar, părinte, eu fac aceleași lucruri mereu...". Și el va face aceleași lucruri ale sale mereu: să te ierte, să te îmbrățișeze. Vă rog, să nu avem descurajare în asta. Așa îl iubim pe Domnul. Cine poartă poveri și are nevoie de o mângâiere pe trecut, are nevoie de iertare, să știe că Isus face asta. Și asta dă Isus: eliberarea sufletului de orice datorie. În Biblie se vorbește despre un an în care erau eliberați de povara datoriilor: Jubileul, anul de har. Ca și cum ar fi ultimul punct al vestirii.

De fapt, Isus spune că a venit "să vestească un an de bunăvoință al Domnului" (Lc 4,19). Nu era un jubileu programat, ca acelea pe care le facem acum, când totul este programat și se gândește la cum să se facă și cum să nu se facă... Nu. Dar cu Cristos harul care face nouă viața vine și uimește mereu. Cristos este Jubileul de fiecare zi, de fiecare oră, care se apropie de tine, pentru a te mângâia, pentru a te ierta. Și vestirea lui Isus trebuie să aducă mereu uimirea harului. Această uimire... "Nu pot să cred, am fost iertat, am fost iertată". Dar așa de mare este Dumnezeul nostru! Pentru că nu noi facem lucruri mari, ci harul Domnului, și prin intermediul nostru, face lucruri imprevizibile. Și acestea sunt surprizele lui Dumnezeu. Dumnezeu este un maestru al surprizelor. Mereu ne surprinde, mereu ne așteaptă. Noi ajungem, iar el așteaptă. Mereu. Evanghelia este însoțită de un sentiment de uimire și de noutate care are un nume: Isus.

El să ne ajute să-l vestim așa cum dorește, comunicând bucurie, eliberare, lumină, vindecare și uimire. Așa îl comunicăm pe Isus.

Un ultim lucru: această veste bună, pe care o spune Evanghelia, este adresată "săracilor" (v. 18). Adesea uităm de ei, și totuși sunt destinatarii menționați explicit, pentru că sunt predilecții lui Dumnezeu. Să ne amintim de ei și să ne amintim că, pentru a-l primi pe Domnul, fiecare dintre noi trebuie să se facă "sărac înăuntru". Cu acea sărăcie care ne face să spunem... "Doamne, am nevoie de iertare, am nevoie de ajutor, am nevoie de forță". Această sărăcie pe care o avem noi toți: a deveni sărac dinăuntru. Este vorba de a învinge orice pretenție de autosuficiență pentru a înțelege că avem nevoie de har și că avem nevoie mereu de el. Dacă vreunul îmi spune: Părinte, dar care este calea cea mai scurtă pentru a-l întâlni pe Isus? Fă-te nevoiaș. Fă-te nevoiaș de har, nevoiaș de iertare, nevoiaș de bucurie. Și el se va apropia de tine.

_______________

APEL

Poimâine, 27 ianuarie, se celebrează Ziua internațională de comemorare a victimelor Holocaustului. Amintirea acelei exterminări a milioane de persoane evreice și de alte credințe nu poate să fie nici uitată, nici negată. Nu poate să existe o angajare constantă în a construi împreună fraternitatea fără a fi risipit mai înainte rădăcinile de ură și de violență care au alimentat oroarea Holocaustului.

_______________

În gândurile noastre și în rugăciunile noastre să nu lipsească martirizata Ucraina, așa de mult chinuită. În această dimineață am avut o întâlnire cu conducătorii diferitelor confesiuni de credință care sunt în Ucraina - toți uniți - și mi-au relatat durerea acelui popor. Să nu uităm niciodată, în fiecare zi, să ne rugăm pentru pacea definitivă în Ucraina.

Vă dau vouă tuturor binecuvântarea mea.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 333.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat