Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 18 ianuarie 2023

Cateheze. Pasiunea pentru evanghelizare: zelul apostolic al credinciosului. 2. Isus, model al vestirii

Iubiți frați și surori, bună ziua și bine ați venit cu toții!

Miercurea trecută am început un ciclu de cateheze despre pasiunea de a evangheliza, adică despre zelul apostolic care trebuie să anime Biserica și pe fiecare creștin. Astăzi să privim la modelul de nedepășit al vestirii: Isus. Evanghelia din ziua de Crăciun îl definea "Cuvânt al lui Dumnezeu" (cf. In 1,1). Faptul că el este cuvântul ne indică un aspect esențial al lui Isus: el este mereu în relație, în ieșire, niciodată izolat, mereu în relație, în ieșire; de fapt, cuvântul există pentru a fi transmis, comunicat. Așa este Isus, cuvânt veșnic al Tatălui îndreptat spre noi, comunicat nouă. Cristos nu numai că are cuvinte de viață, ci face din viața sa un cuvânt, un mesaj: adică trăiește mereu îndreptat spre Tatăl și spre noi. Privindu-l mereu pe Tatăl care l-a trimis și privindu-ne pe noi la care el a fost trimis.

De fapt, dacă privim la zilele sale, descrise în Evanghelii, vedem că pe primul loc este intimitatea cu Tatăl, rugăciunea, motiv pentru care Isus se trezește devreme, când încă este întuneric, și merge în zone pustii pentru a se ruga (cf. Mc 1,35; Lc 4,42), pentru a vorbi cu Tatăl. Toate deciziile și alegerile mai importante le ia după ce s-a rugat (cf. Lc 6,12; 9,18). Tocmai în această relație, în rugăciunea care-l leagă cu Tatăl în Duhul, Isus descoperă sensul faptului de a fi om, al existenței sale în lume pentru că el este în misiune pentru noi, trimis de Tatăl la noi.

În această privință este interesant primul gest public pe care el îl face, după anii de viață ascunsă la Nazaret. Isus nu face o minune mare, nu lansează un mesaj cu efect, ci se amestecă printre oamenii care mergeau să fie botezați de Ioan. Astfel ne oferă cheia acțiunii sale în lume: să se dedice pentru păcătoși, devenind solidar cu noi fără distanțe, în împărtășirea totală a vieții. De fapt, vorbind despre misiunea sa, va spune că nu a venit "ca să fie slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața" (Mc 10,45). În fiecare zi, după rugăciune, Isus dedică toată ziua sa vestirii Împărăției lui Dumnezeu și o dedică persoanelor, mai ales celor mai săraci și slabi, păcătoșilor și bolnavilor (cf. Mc 1,32-39). Adică Isus este în contact cu Tatăl în rugăciune și apoi este în contact cu toți oamenii pentru misiune, pentru cateheză, pentru a învăța calea Împărăției lui Dumnezeu.

Or, dacă vrem să reprezentăm cu o imagine stilul său de viață, nu avem dificultăți de a o găsi: Isus însuși ne-o oferă, am auzit asta, vorbind despre sine ca despre bunul Păstor, cel care - spune el - "își dă viața pentru oi" (In 10,11), acesta este Isus. De fapt, a fi păstor nu era numai o treabă, care cerea timp și mult angajare; era un adevărat mod de a trăi: douăzeci și patru de ore pe zi, trăind cu turma, însoțind-o la pășune, dormind între oi, îngrijindu-se de cele mai slabe. Isus, cu alte cuvinte, nu face ceva pentru noi, ci dă totul, își dă viața pentru noi. Inima sa este o inimă pastorală (cf. Ez 34,15). Este păstor pentru noi toți.

De fapt, pentru a rezuma într-un cuvânt acțiunea Bisericii se folosește adesea tocmai termenul "pastorație". Și pentru a evalua pastorația noastră, trebuie să ne confruntăm cu modelul, să ne confruntăm cu Isus, Isus bun Păstor. Înainte de toate putem să ne întrebăm: îl imităm adăpându-ne de la izvoarele rugăciunii, pentru ca inima noastră să fie în sintonie cu inima sa? Intimitatea cu el, așa cum sugera frumosul volum al abatelui Chautard, "sufletul oricărui apostolat". Isus însuși a spus asta clar discipolilor săi: "Fără mine nu puteți face nimic" (In 15,5). Dacă se stă cu Isus se descoperă că inima sa pastorală palpită mereu pentru cel care este rătăcit, pierdut, departe. Dar inima noastră? De câte ori atitudinea noastră cu oameni care sunt un pic dificili sau care sunt un pic problematici se exprimă cu aceste cuvinte: "Dar este problema lui, să se descurce...". Dar Isus n-a spus niciodată asta, niciodată, ci a mers mereu în întâmpinarea celor marginalizați, a celor păcătoși. Era acuzat de acest lucru, că stă cu păcătoșii, pentru că le ducea chiar lor mântuirea lui Dumnezeu.

Am ascultat parabola oii rătăcite, conținută în capitolul 15 din Evanghelia lui Luca (cf. v. 4-7). Isus vorbește și despre moneda pierdută și despre fiul risipitor. Dacă vrem să antrenăm zelul apostolic, capitolul 15 din Evanghelia lui Luca trebuie să-l avem mereu sub ochi. Citiți-l des, acolo putem înțelege ce este zelul apostolic. Acolo descoperim că Dumnezeu nu contemplă țarcul oilor sale și nici nu le amenință pentru că pleacă. Mai degrabă, dacă una iese și se pierde, nu o abandonează, ci o caută. Nu spune: "S-a dus, vina ei, treaba ei!". Inima pastorală reacționează în alt mod: inima pastorală suferă, inima pastorală riscă. Suferă: da, Dumnezeu suferă pentru cel care pleacă și, în timp ce-l plânge, îl iubește și mai mult. Domnul suferă atunci când ne distanțăm de inima sa. Suferă pentru cei care nu cunosc frumusețea iubirii sale și căldura îmbrățișării sale. Dar, ca răspuns la această suferință, nu se închide, ci riscă: lasă cele nouăzeci și nouă de oi care sunt în siguranță și se aventurează pentru singura rătăcită, făcând astfel ceva hazardat și chiar irațional, dar în consonanță cu inima sa pastorală, care are nostalgie față de cel care a plecat. Nostalgia față de cei care au plecat este continuă în Isus. Și atunci când auzim că vreunul a părăsit Biserica, ne vine să spunem? "Să se descurce". Nu, Isus ne învață nostalgia față de cei care au plecat; Isus nu are supărare sau resentiment, ci o nostalgie încăpățânată față de noi. Isus are nostalgie față de noi și acesta este zelul lui Dumnezeu.

Și eu mă întreb: noi avem sentimente asemănătoare? Eventual vedem ca adversari sau dușmani pe cei care au părăsit turma. "Și acesta?" - Nu, a plecat în altă parte, a pierdut credința, îl așteaptă iadul...", și suntem liniștiți. Întâlnindu-i la școală, la locul de muncă, pe străzile orașului, pentru ce să nu ne gândim că avem o ocazie frumoasă de a le mărturisi bucuria unui Tată care-i iubește și care nu i-a uitat niciodată? Nu pentru a face prozelitism, nu! Ci pentru ca să ajungă la el cuvântul Tatălui, pentru a merge împreună. A evangheliza nu înseamnă a face prozelitism: a face prozelitism este un lucru păgân, nu este religios, nici evanghelic. Există un cuvânt bun pentru cei care au părăsit turma și pentru a-l duce avem onoarea și datora de a fi noi să spunem acel cuvânt. Deoarece cuvântul, Isus, ne cere asta, să ne apropiem mereu, cu inima deschisă, de toți, pentru că el este așa. Eventual îl urmăm și îl iubim pe Isus de mult timp și nu ne-am întrebat niciodată dacă împărtășim sentimentele sale, dacă suferim și riscăm în sintonie cu inima lui Isus, cu această inimă pastorală, aproape de inima pastorală a lui Isus! Nu este vorba de a face prozelitism, am spus asta, pentru că ceilalți nu sunt "de-ai noștri", nu, acest lucru nu este creștin: este vorba de a iubi pentru ca să fie fii fericiți ai lui Dumnezeu. Să cerem în rugăciune harul unei inimi pastorale, deschise, care se apropie de toți, pentru a duce mesajul Domnului, precum și pentru a simți pentru fiecare nostalgia de Cristos. Pentru că viața noastră, fără această iubire care suferă și riscă, nu merge: dacă noi, creștinii, nu avem această iubire care suferă și riscă, riscăm să ne paștem numai pe noi înșine. Păstorii care sunt păstori pentru ei înșiși, în loc să fie păstori ai turmei, sunt pieptănători ai oilor. Nu trebuie să fim păstori pentru noi înșine, ci păstori ai tuturor.

_______________

La începutul "Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor", invit pe fiecare dintre voi să se roage și să lucreze pentru ca între toți cei care cred în Cristos să se afirme tot mai mult drumul spre comuniunea deplină, și în același timp vă încurajez să vă angajați, cu dăruire și în orice ambient de viață, pentru a fi constructori de reconciliere și de pace.

Și să nu uităm să ne rugăm pentru martirizata Ucraina, care are atâta nevoie de apropiere, de întărire și mai ales de pace. Sâmbăta trecută un nou atac cu rachete a provocat multe victime civile, între care copii. Îmi însușesc durerea sfâșietoare a rudelor. Imaginile și mărturiile acestui episod tragic sunt un apel puternic pentru toate conștiințele. Nu putem rămâne indiferenți!

Vă dau vouă tuturor binecuvântarea mea.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 255.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat