Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Umilință și determinare în viața și în misiunea lui Joseph Ratzinger

În căutarea continuă a adevărului

de cardinalul Mario Grech
secretar general al Sinodului Episcopilor

Într-un sat din Danemarca era un circ. S-a întâmplat că într-o noapte circul a luat foc. Proprietarul circului i-a spus unuia dintre clovni să meargă în sat și să le dea de știre locuitorilor despre incendiu și să-i roage să vină în ajutorul lucrătorilor de la circ care încercau să stingă focul. Însă clovnul și-a dat seama imediat că în pofida strigătelor sale nimeni nu-i dădea ascultare. Nu pentru că nu oamenii nu-l auzeau, ci pentru că văzând că acela care striga era un clovn, l-au tratat ca atare. Credeau că era vorba de un soi de publicitate pentru a stimula persoanele să viziteze circul. Oamenii nu l-au crezut și l-au ignorat. Clovnul n-a fost înțeles.

Această relatare se află într-una din scrierile filozofului danez Kierkegaard. Însă este și relatarea cu care Joseph Ratzinger deschide ceea ce este una din cărțile sale cele mai frumoase, Introducere la creștinism. Ratzinger, în continuitate cu Kierkegaard, consideră că persoana credincioasă, sau chiar Biserica, se aseamănă un pic cu clovnul din relatare. Ei strigă, dar nimeni nu acordă atenție. Omul credincios de astăzi este omul care este în mod constant neînțeles.

În istoria clovnului și în faptul că însuși Ratzinger în 1968, pe atunci tânăr teolog, a ales să înceapă cartea sa cu această relatare, întrevăd o sugestie: istoria clovnului și istoria personală a lui Joseph Ratzinger au afinități. Chiar dacă Ratzinger n-a spus-o niciodată în mod explicit, eu întrevăd o identificare sau măcar o asemănare, întocmai, între istoria clovnului și istoria personală a papei teolog bavarez.

Asemenea clovnului, și Joseph Ratzinger avea un mesaj important de transmis. Nu era vorba de distrugerea circului, ci de distrugerea metaforică pe care denominațiunea relativismului o aducea în cultura europeană. Și vai, așa cum i s-a întâmplat clovnului, tot așa Ratzinger a rămas adesea o voce neînțeleasă. Și aceasta a fost o constantă în viața sa, în teologia și în pontificatul lui Joseph Ratzinger.

Joseph și familia Ratzinger n-au fost înțeleși atunci când, în contextul nazist din Germania, au exprimat o rezistență pasivă.

Joseph Ratzinger n-a fost înțeles ca teolog, când în perioada de după Conciliul al II-lea din Vatican s-a întrebat dacă anumite reforme propuse de unii prieteni ai săi erau cu adevărat pentru binele Bisericii. Pentru acest motiv, a plătit un preț scump. Nu numai că a trebuit să lase catedra prestigioasă pe care o avea la universitatea din Tübingen, ci a trebuit să sacrifice prietenia sa cu diferiți colegi teologi.

Ratzinger n-a fost înțeles în perioada în care a trăit la Roma ca prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, unde avea reputația de a fi o persoană rigidă și inflexibilă - "Panzerkardinal".

Ratzinger nu a fost înțeles nici ca papă. Ca un exemplu amintesc aici la discursul pe care el l-a ținut în universitatea din Regensburg și insistența sa asupra apropierii între rațiune și credință.

Ratzinger nu a fost înțeles nici atunci când și-a dat demisia. Figura sa și amintirea sa au fost uneori utilizate și politizate pentru a crea un antagonism între papa Benedict și papa Francisc.

Aceste puține exemple arată clar cât de mult neînțelegerea a fost un factor constant în viața și în misiunea acestui om. Istoria clovnului și istoria lui Joseph Ratzinger sunt paralele și asemănătoare în atâtea puncte. Asta nu înseamnă, pe de o parte, că Ratzinger nu era conștient că istoria sa era ca aceea a clovnului lui Kierkegaard, și nici, pe de altă parte, că dorea să se asemene cu clovnul neînțeles de toți.

În fața sa, Ratzinger a avut o dublă alegere: să rămână în căutarea adevărului și numai a adevărului - și pentru el adevărul nu era altcineva decât însuși Isus - cu riscul pe care acest lucru îl aduce, de a nu fi înțeles de lumea contemporană; sau, în schimb, pentru a înceta să fie văzut ca un clovn, să coboare la compromisuri cu adevărul, să înceteze să caute ceea ce este drept, bun și adevărat. Pentru Ratzinger răspunsul a fost clar. Nu a fost niciodată dispus să coboare la compromisuri cu adevărul, să înceteze să caute adevărul, oricât ar costa. Cu siguranță Ratzinger n-ar fi voit să fie clovnul, dar uneori a fi clovnul este prețul de plătit dacă se vrea să se trăiască după adevăr.

Ratzinger a fost un om care a căutat adevărul mai presus de orice, însă a fost și omul umil care n-a pretins niciodată că știe tot, că a găsit întregul adevăr. De fapt, viața sa este în întregime o căutare continuă a adevărului, o dorință continuă de a intra în misterul lui Dumnezeu. Și atunci când nu l-a înțeles pe Dumnezeu, nu i-a fost frică să întrebe, așa cum a făcut când a vizitat lagărul de concentrare de la Auschwitz: "De ce, Doamne, ai tăcut? De ce ai putut tolera toate acestea?" (Discurs la Auschwitz-Birkenau, 28 mai 2006). Căutarea lui Ratzinger pentru adevăr nu era lipsită niciodată de acea umilință în fața misterului tot mai mare al lui Dumnezeu.

În sfârșit, pentru Ratzinger, cu toate că era un teolog strălucitor, adevărul pe care-l căuta nu era niciodată un adevăr abstract. Pascal făcea distincție între Dumnezeul filozofilor și Dumnezeul lui Abraham, Isaac și Iacob. Același lucru l-a făcut Ratzinger. Nu căuta concepte filozofice, ci pe Dumnezeul lui Isus Cristos. Iubirea față de acest Dumnezeu, întâlnirea sa cu Isus a condus toată viața sa. De fapt, așa cum obișnuia să spună: "La începutul faptului de a fi creștin nu se găsește o decizie etică sau o mare idee, ci întâlnirea cu un eveniment, cu o persoană, care dă vieții un orizont nou și totodată orientarea ei decisivă" (Deus caritas est, 1). Această Persoană este Isus Cristos.

Am celebrat de puțin timp Epifania. Magii au lăsat totul pentru a merge în căutarea pruncului. T.S. Eliot, în poezia sa The Journey of the Magi, spune "this was all folly" - "toate acestea erau nebunie". Este nebunie a lăsa totul pentru a merge în căutarea unui prunc. Nebunia magilor se asemănă cu nebunia lui Ratzinger. Căutarea lui Isus Cristos, adevărul întrupat, astrul strălucitor al vieții sale, l-a determinat să facă lucruri uluitoare, aparent nebune, și pentru ele a trebuit să plătească un preț scump, inclusiv acela de a apare ca un clovn neînțeles.

Joseph Ratzinger trebuie să ne pună în criză pe noi. Pentru că și noi, cu trecerea anilor, devenim tot mai asemănători cu acel clovn neînțeles. Consider că în acest context este necesar să ne întrebăm pentru ce apărem ca niște clovni. Oare am golit mesajul lui Cristos? În acest caz, atunci este necesar că să revedem ceea ce spunem și modul în care îl exprimăm și îl trăim. Dar poate să existe o altă motivație. Apărem ca niște clovni pentru că încercăm să fim discipoli autentici ai adevărului evangheliei; pentru că în lume a existat mereu și va exista mereu o ostilitate față de mesajul evangheliei (cf. In 15,18). Dacă aceasta este motivația pentru care apărem ca niște clovni, atunci putem să privim la figura papei Benedict și să-l luăm ca model. El care nu a coborât niciodată la compromisuri cu adevărul, oricare ar fi fost prețul de plătit. El a crezut că mântuirea, până la urmă, provine de din nebunie: pentru că suntem discipoli ai lui Isus Răstignit, clovnul pironit pe lemn, scandal pentru iudei și nebunie pentru păgâni (cf. 1Cor 1,23).

Aceasta este alegerea pe care a făcut-o Ratzinger. O alegere grea, care are un preț ridicat. Aceasta este alegerea pe care noi suntem invitați s-o facem ca Biserică și creștini. Și dacă uneori vine un moment de descurajare, să ne amintim de ceea ce Benedict al XVI-lea a spus la începutul pontificatului său: "nu vă fie frică de Cristos! El nu ia nimic și dăruiește totul. Cine i se dăruiește Lui, primește de o sută de ori mai mult. Da, deschideți, deschideți larg porțile lui Cristos - și veți găsi viața adevărată" (Omilie de la începutul slujirii petrine, 24 aprilie 2005).

(După L'Osservatore Romano, 17 ianuarie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Secțiune specială: In memoriam Benedict al XVI-lea


 

lecturi: 430.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat