Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc către artiști: Geniul vostru să relateze în mod nou fascinația evangheliei

Papa Francisc semnează prefața la volumul editat de Marsilio "Una trama divina. Gesù in controcampo" ["O tramă divină. Isus în contracâmp"] al părintelui Antonio Spadaro, director al La Civiltà Cattolica. Publicăm în versiune integrală textul, apărut în această dimineață ca anticipare în "Robinson" din "Repubblica".

PAPA FRANCISC

Pentru contemporanii săi Isus ar fi putut intra în paradigma lui inadaptado, a persoanei care nu se adaptează, neadaptată, care nu se conformează cu ceea ce este clar. Ar fi suficient de citit în Evanghelii reacțiile provocate de gesturile sale. În Marcu vedem că "ai săi au venit ca să-l ia, căci spuneau că și-a ieșit din fire". Apoi unii declarau deschis, cum ne relatează Matei: "Iată un mâncăcios și un băutor de vin, prieten cu vameșii și păcătoșii". Uneori Isus are reacții dure, indignate: aruncă în aer mesele negustorilor din templu, de exemplu. Nu se adaptează, nu se conformează.

Urmându-l pe Isus pe drumul său, vedem că el părăsește Nazaretul, "patria" sa. Protestează împotriva celor care se simt atât de incluși încât îi exclud pe ceilalți, împotriva celor care cred că văd așa de clar încât au devenit orbi, cei care sunt așa de autosuficienți în administrarea legii încât au devenit nelegiuiți.

O tramă divină ne însoțește în căutarea lui Isus care merge, care întâlnește persoane de-a lungul căii și se încruntă privind destinația sa: Ierusalim. Cine este? Ce vrea? Isus merge pe străzile satelor învățând, vindecând bolnavii, mângâindu-i pe cei mâhniți. Oamenii rămân uimiți și se întreabă cine este. Cum a făcut cu discipolii săi, ne privește în ochi și ne întreabă: "Dar voi cine spuneți că sunt eu?". Eu simt că asta Isus mă întreabă pe mine. În fața istoriei lui Isus aceasta rămâne întrebarea fundamentală, pe care o simt răsunând chiar în paginile volumului.

Uneori suntem oprimați de imagini ale lui Isus care sunt, în realitate, mai mult iconițe decât tablouri eficace. Tindem să-l domesticim pe Isus, să-l facem amabil, dar în așa fel încât facem mesajul său inutil de dulce. Dă pace, mângâie, este "lumină gentilă", cum a scris Sfântul John Henry Newman, dar nu adoarme cu cântecele ușoare, mai ales nu anesteziază. Neliniștea nesatisfăcută sănătoasă, împreună cu uimirea față de noutate, deschide calea spre îndrăzneală. Așadar, nu ne sunt de folos relatări edificatoare, în special în timpurile dure pe care le trăim. Această carte le izolează, scoțând adesea în evidență clarobscururile, asperitățile relatărilor evanghelice. Isus a venit să aducă focul pe pământ. Dacă face lumină nu se teme de umbre. Și, pe de altă parte, este adevărat că acela care crește într-o lume de cenușă nu suportă cu ușurință focul marilor dorințe.

Nu trebuie să pierdem focul întâlnirii cu Isus. Pentru aceasta să-l privim pe Învățătorul, să-l urmăm pe drumul său fără a-l pierde din vedere. Este frumos să ne facem înțeleși de el și să ne lăsăm conduși. Să învățăm să dăm la o parte praful care s-a adunat pe paginile evanghelice, să redescoperim gustul lor intens. Și acesta este drumul pe care suntem chemați să-l parcurgem: să ascultăm tonul vocii aceluia care a rostit fericirile, care a împărțit pâinea în rândul mulțimii, care a vindecat bolnavii, care i-a iertat pe păcătoși, care s-a așezat la masă cu vameșii.

Istoria lui Isus se unește cu aceea a bărbaților și femeilor, trezește și potențează energiile ascunse, pasiunea ațipită pentru adevăr și pentru dreptate, penumbrele de plinătate pe care iubirea le-a produs pe drumul nostru, dar și capacitatea de a înfrunta eșecul și durerea, pentru a-i exorciza pe diavolii amărăciunii și resentimentului.

Trama este specifică istoriei. Nu există istorie fără tramă. Așadar, Dumnezeu a intrat în trama evenimentelor umane cu o istorie care poate fi relatată. Trama este o țesătură de fire. Isus s-a amestecat în această împletire. Nu există un fir egal cu altul și, uneori, firele se înnoadă. În trama evenimentelor umane îl recunoaștem "la muncă", așa cum scria Sfântul Ignațiu: Isus se înduioșează, se apropie, atinge durerea și moartea și le transformă în viață. A citi activitatea lui Isus nu ne îndepărtează de trama existenței noastre. Dimpotrivă, ea ne cheamă să privim istoria noastră, să ne întoarcem pentru a ne întâlni cu ea fără a fugi.

Trebuie "să-l vedem" pe acest Isus, să simțim atingerea sa pe propria piele, altminteri Fiul lui Dumnezeu, Învățătorul, devine o abstracție, o idee, o utopie, o ideologie. Cu el se dezvoltă un joc de priviri, dar nu numai atât: toate simțurile sunt implicate. Isus este uns cu parfum de o femeie, mănâncă și împărtășește pâine și pește, atinge și vindecă, ascultă și răspunde interlocutorilor săi.

A deschide Evangheliile este ca și cum am privi de la o telecameră care ni-l arată pe Isus în acțiune. Privirea cu care O tramă divină ne ajută să le citim pare tocmai aceea de la cinema. Sfântul Ignațiu de Loyola în Exerciții spirituale cere să contemplăm Evangheliile cu ochii imaginației: cu ochii, nu cu abstracția mentală. Făcând astfel, istoria lui Isus intră în istoria noastră. O privim în lumina vieții noastre, vedem fețele, evenimentele, personajele... Ne putem imagina chiar pe noi înșine intrând în istoria lui Isus, văzându-l pe el, locurile sale, mișcările sale, ascultând cuvintele din vocea sa vie. Și astfel evanghelia ne atinge în profunzime.

Gesturile lui Isus sunt inclusive: îi asociază la sine pe cei mai săraci, pe cei oprimați, pe orbi, făcându-i părtași de noua sa viziune a lucrurilor. Privirea sa nu este o privire asistențialistă. Nu-i vindecă pe orbi așa încât să se poată bucura de spectacolul mediatic din această lume, ci pentru ca să fie în măsură să vadă acțiunea lui Dumnezeu în istorie. Domnul nu vine să-i elibereze pe cei oprimați numai pentru a-i face să se simtă bine, ci pentru a-i trimite să acționeze.

Isus are încredere în ceea ce este mai bun din spiritul uman. A-l întâlni înseamnă a recupera energie, forță, curaj. În fața realității, Învățătorul nu se pierde în plângeri, nu dă o evaluare paralizantă: dimpotrivă, ne invită la o angajare pasionată. Vulnerabilitatea oamenilor, față de care Domnul simte compasiune, nu-l duce la un calcul prudent al posibilităților noastre limitate, cum îi sugerează apostolii: în schimb îi îndeamnă la supraabundența debordantă a evangheliei, așa cum s-a întâmplat la înmulțirea pâinilor.

O tramă divină, în acest sens, scoate clar în evidență capacitatea diferită de judecată a lui Isus și cea a discipolilor săi. Să nu ne fie frică să-l vedem pe Isus adesea neînțeles chiar de ai săi, greu de acceptat, singur. Eventual, să punem în discuție capacitatea noastră de judecată și de înțelegere a evangheliei.

În sfârșit: cum să vorbim despre Isus? Ce limbaj să folosim? Cum să prezentăm acest "personaj" care a schimbat istoria lumii? Este una din provocările cărții. Desigur, nu cu limbajul obișnuinței. Limbajul adevăratei tradiții este viu, vital, capabil de viitor și de poezie. În schimb limbajul obișnuinței este static, plictisitor, ceremonios, sigur. Biserica trebuie să fie atentă să nu cadă în capcana limbajului banal, al frazelor care se repetă în mod mecanic și obosit.

Evanghelia trebuie să fie izvor de genialitate, de surpriză, capabilă să zdruncine în adânc. Cel mai rău lucru care se poate întâmpla este de a traduce puterea limbajului evanghelic în zahăr pe băț: a atenua impactul cuvintelor, a rotunji unghiurile frazelor, a domestici sensul discursului. Cât de importante sunt cuvintele! Artiștii, scriitorii, tocmai prin natura inspirației lor, sunt în măsură să păzească forța discursului evanghelic.

Astăzi răsună în lume un "ecou de plumb", pentru a folosi o expresie a poetului iezuit Gerard Manley Hopkins. Fac un apel: în acest timp de criză a ordinii mondiale, de război și de mari polarizări, de paradigme rigide, de provocări grave la nivel climatic și economic avem nevoie de genialitatea unui limbaj nou, de istorii și imagini puternice, de scriitori, poeți, artiști capabili să strige lumii mesajul evanghelic, să ni-l arate pe Isus.

(După Vatican News, 14 ianuarie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 327.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat