Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

"Cu Dumnezeu nu ești niciodată singur", marile discursuri ale lui Benedict al XVI-lea

Părintele Federico Lombardi, președinte al Fundației vaticane care poartă titlul papei decedat la 31 decembrie, semnează prefața volumului editat de Rizzoli și Libreria Editrice Vaticana care prezintă cele zece intervenții centrale ale pontificatului, de la cel inaugural la ultima audiență generală trecând prin Regensburg și Auschwitz.

Așa cum știm toți, nu numai scrierile, ci și discursurile și omiliile rostite de papa Ratzinger în timpul conducerii Bisericii au fost imens mai multe decât zece, și aproape mereu cu un conținut foarte bogat și de calitate expresivă eminentă. Apoi dacă lărgim privirea la întreaga operă a lui Joseph Ratzinger, și precedentă pontificatului (și în parte foarte mic și după pontificat), ne află în fața unei mări vaste, care grație publicării lui Opera Omnia, încă în desfășurare, va putea să fie parcursă și analizată timp îndelungat. Așadar, orice alegere este în mod necesar reductivă și în anumită măsură discutabilă.

În același timp, gândirea lui Benedict al XVI-lea este așa de coerentă, și să spunem și "organică" în ansamblul său și în dezvoltarea sa, încât se pot percepe liniile principale chiar pornind de la o alegere limitată a textelor sale.

În această culegere ne limităm în mod riguros la timpul pontificatului. Papa Benedict al XVI-lea este cel care vorbește. Pentru ca să fie ușor de citit, a fost conținută în dimensiuni reduse. De aceea alegerea a zece texte, în mod necesar arbitrară dar cu număr în mod simbolic împlinit.

Urmărind cuprinsul se vede că este vorba mereu de "discursuri", adică texte efectiv rostite oral în mod integral în fața unui auditoriu precis. Nu sunt "scrieri" sau "documente" magisteriale, nici nu sunt îmbogățite de amplă documentație. Sunt de lungime limitată și caracterizate de un context concret. Asta nu-l împiedică pe papa Benedict să-și lărgească privirea la orizonturile lumii și ale istoriei, ci determină de fiecare dată alegerea temei și genul expresiv, pe care însuși îl arată cu mare claritate introducând intervențiile sale.

Timpurile discursurilor sunt diferite și se distribuie asupra întregului pontificat. Una este a vorbi întregii Biserici în marea zi a inaugurării pontificatului, alta este a vorbi preoților în timpul dramatic al crizei abuzurilor sexuale, alte este a vorbi la ultima audiență generală, luându-și rămas bun de la credincioși. Așadar, se merge de la începutul până la sfârșitul unui pontificat.

Și locurile sunt diferite. Una este a vorbi credincioșilor adunați în Piața "Sfântul Petru" sau conectați în audio-video din orice parte a lumii, alta este a vorbi la Curia Romană, alta este a vorbi tinerilor de la Ziua Mondială a Tineretului de la Köln. Și alta este a vorbi în lagărul de exterminare de la Auschwitz-Birkenau, alta este în Universitatea din Regensburg, alta este în Reichstag din Berlin parlamentului german și așa mai departe. Pentru observatorul atent nu scapă totuși faptul că toate locurile sunt în Europa. Într-un anumit sens nu este o întâmplare. Ultimul "papă european" cunoaște până la capăt cultura și istoria continentului său, și este convins că nu este o întâmplare că forma asumată de credința creștină în dialog cu rațiunea s-a format în Europa, că aici s-au petrecut fracturile dramatice ale dialogului dintre credință și rațiune, că aici el este ținut să continue să se angajeze pentru a-l continua și a-l vindeca, în slujba întregii omeniri.

Cel care vorbește este mereu Benedict al XVI-lea - în mod inconfundabil el. Cu vastitatea culturii sale, cu claritatea expunerii și pentru argumentații complexe, cu pasiunea sa pentru căutarea adevărului, cu mărturisirea explicită a credinței sale catolice. Nu este superfluu de observat că din nenumăratele discursuri și intervenții pe care fiecare papă le citește sau le rostește în cursul audiențelor de orice tip, o mare parte în mod natural n-au fost redactate de el personal, ci de colaboratorii săi, iar papa "și le însușește" după ce le-a verificat fidelitatea față de mintea sa. Acest lucru era valabil și pentru papa Ratzinger, deși mai puțin decât pentru alții. Dar pentru discursurile din această culegere putem fi siguri că au fost absolut "ale sale", de la primul la ultimul cuvânt. Era vorba de ocazii prea importante pentru a nu-și asuma pe deplin responsabilitatea alegerii fiecărui cuvânt și argumentări.

Dacă ne este permis să adăugăm câteva cuvinte asupra celor zece discursuri alese, putem să le împărțim în două grupuri de câte cinci fiecare. Cele îndreptate mai degrabă spre viața Bisericii și cele îndreptate spre lumea culturii, a societății, a politicii.

"Biserica este vie. Aceasta este experiența minunată din aceste zile" (24 aprilie 2005) - "Sunt cu adevărat emoționat! Și văd Biserica vie" (27 februarie 2013). Pontificatul se deschide și se închide cu aceeași mărturie: vitalitatea Bisericii care i-a fost încredințată ca s-o conducă. În pofida dificultăților Biserica este vie pentru că Cristos este viu, înviat, iar Biserica îi aparține lui, care este Bunul Păstor și o însoțește stând în barca ei și în momentele de furtună.

Nu există alt program de îndeplinit decât să ne lăsăm conduși de el cu încredere. A paște înseamnă a iubi, înseamnă a-l arăta pe Dumnezeu oamenilor, pe Dumnezeul pe care-l putem întâlni în Cristos și care ne salvează din deșerturi și din întuneric pentru a ne conduce la viață și la lumină. Primul discurs al lui Benedict se încheie cu un apel adresat tinerilor să nu le fie frică de Cristos, care nu ia nimic și dăruiește totul. Răsună ecoul primului mare discurs al papei Wojtyła: "Nu vă fie frică, deschideți porțile lui Cristos!". Viața Bisericii, în interiorul său și în proiecția sa misionară, poate să fie înțeleasă numai în credință.

Benedict îi va întâlni pe tineri după câteva luni la Ziua Mondială a Tineretului de la Köln și îi va invita să pornească la drum, ca și magii, de-a lungul drumului Bisericii în timp. O Biserică împreună cu greșelile și defectele sale, compusă din păcătoși, dar și din sfinți. Aceștia sunt adevărații revoluționari ai istoriei și ne învață stilul lui Dumnezeu, nu puterea, ci adevărul, dreptul, bunătatea, iertarea, milostivirea, construind un spațiu de comuniune și de unitate prin continente, culturi, națiuni, urmând steaua lui Cristos, care luminează istoria.

Pentru drumul și reînnoirea Bisericii în timpul nostru, papa Benedict indică drept referință textele Conciliului al II-lea din Vatican, la patruzeci de ani de la încheierea sa. Martor al Conciliului, la care a participat activ ca expert teolog, are autoritatea pentru a dezvolta discursul despre receptarea corectă a Conciliului. Un discurs rămas vestit, despre diferența între o hermeneutică a "rupturii și discontinuității" și o hermeneutică "a reformei și continuității", în care fidelitatea și dinamica devin una. Papa Benedict afirmă că roadele pozitive ale Conciliului se dezvoltă. El scoate în evidență îndeosebi noua atitudine pozitivă a Bisericii, care orientează dialogul între rațiune și credință în timpul nostru în domenii de importanță crucială, cum sunt relația între științe și credință, relația între statul modern laic și Biserică împreună cu viziunea sa despre om și despre societate, relația între Biserică și marile religii.

Chiar dacă pontificatul lui Benedict al XVI-lea este caracterizat de personalitatea papei-teolog - așadar de angajarea sa pentru propunerea credinței creștine în raport cu cultura contemporană -, nu se poate uita că el este marcat și de mari probleme de conducere, îndeosebi criza pentru venirea la lumină a abuzurilor sexuale nu numai în societate, ci și în mod specific în clerul catolic. O situație dureroasă și dramatică pentru care papa trebuie să dedice mare parte din forțele sale. Printre numeroasele sale intervenții despre această temă, în această culegere face referință la ea - în perspectivă de lectură teologico-spirituală - discursul pentru încheierea Anului Sfintei Preoții. Prezența răului, a "celui rău" și a păcatului în viața Bisericii, deși în forța lor teribilă, nu trebuie să stingă încrederea în forța harului lui Cristos și în roadele sale de sfințenie. Ca mărturie a angajării dedicate de papa Benedict în răspunsul la această provocare a apărut însă necesar să se adauge, în Adaos, Scrisoarea adresată catolicilor din Irlanda, documentul cel mai complet dedicat de el temei, o orientare clarvăzătoare și de amplă perspectivă pentru drumul de convertire și reînnoire.

Celelalte cinci discursuri, adresate "externului" Bisericii, sunt în general recunoscute printre cele mai cunoscute și semnificative ale pontificatului. Recitindu-le împreună apare - cu claritate probabil neașteptată și surprinzătoare - firul conducător comun: cel al raportului și al dialogului între rațiune și credință. În istorie și îndeosebi astăzi, în timpul nostru. De la întrebarea dramatică și inevitabilă de la Auschwitz: "Unde era Dumnezeu în acele zile?", papa Benedict parcurge cu umilință un drum lung și angajant. Este vorba de a recunoaște un Dumnezeu al rațiunii, al unei rațiuni care nu este o matematică neutră a universului, ci care este una cu iubirea, cu binele, și care ne conduce să recunoaștem răul ca rău și să-l refuzăm. La Regensburg, el își pune în mod expres ca temă raportul între credință și rațiune pornind de la întâlnirea între credința biblică și interogarea greacă, până astăzi.

La Paris, la Coll?ge des Bernardins, aprofundează raportul între originile teologiei occidentale în Evul Mediu și rădăcinile culturii europene, indicând că formarea acestei culturi este rod al lui quaerere Deum, și conclude că actuala lipsă a lui Dumnezeu este chinuită de întrebarea despre el și că, de asemenea, căutarea lui Dumnezeu rămâne fundamentul oricărei culturi adevărate. La Londra, la Westminster Hall, în fața reprezentanților întregului popor britanic, în locul procesului intentat lui Thomas Morus, vorbește despre locul corect pe care crezul religios trebuie să-l mențină și astăzi în procesul politic și susține că lumea rațiunii și cea a credinței au nevoie una de alta pentru binele civilizației noastre. Afirmă că, dacă principiile morale care susțin procesul democratic nu se întemeiază pe ceva mai solid decât pe consensul social, fragilitatea sa devine evidentă. În sfârșit, chiar în sediul parlamentului german la Berlin, evocând abisul de oroare al nazismului, tratează problema fundamentelor statului liberal de drept, ale dificultății de a distinge binele de rău în problemele antropologice fundamentale aflate în joc în societatea contemporană. Pune în discuție dominația exclusivă a rațiunii pozitiviste, amintește că omul are o natură care trebuie respectată și nu manipulată după bunul plac, pentru că omul nu se creează pe sine însuși.

Astfel, papa Benedict repropune oamenilor din timpul nostru întrebarea dacă rațiunea obiectivă care se manifestă în natură, investigată și cunoscută de rațiunea subiectivă a omului, nu presupune o Rațiune creatoare care le întemeiază pe ambele, și amintește responsabilitatea omului în fața lui Dumnezeu și recunoașterea demnității inviolabile a fiecărei persoane umane, făcută după imaginea lui Dumnezeu.

Dacă amintim că papa Benedict a considerat mereu că misiunea Bisericii și a sa este înainte de toate de a vorbi omenirii despre Dumnezeu, despre Dumnezeul lui Isus Cristos, într-un timp în care Dumnezeu pare să apună la orizontul omenirii secularizate; dacă amintim că a văzut rodul Conciliului în regăsirea raportului pozitiv de dialog între Biserică și lumea modernă... înțelegem cu câtă pasiune a încercat el să practice personal și să propună tuturor dialogul trăit între rațiune și credință drept cale necesară pentru binele și mântuirea fiecăruia și a întregii familii umane în fața provocărilor dramatice din timpul nostru.

Acesta este mesajul care reiese cu mare forță din lectura acestor pagini, din reascultarea marilor discursuri ale lui Benedict al XVI-lea.

(După Vatican News, 9 ianuarie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 382.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat