Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

A trăit iubindu-l pe Domnul până la sfârșit

de Silvia Kritzenberger

Încercat, emoționat, dar, în același timp, în pace. Arhiepiscopul Georg Gänswein, prefect al Casei Pontificale și secretar particular mai întâi al cardinalului Joseph Ratzinger și apoi al Papei Benedict al XVI-lea, este în studiourile Radio Vatican. Relatează ultimele momente ale existenței pământești a omului care din 2005 până în 2013 a slujit Biserica drept episcop de Roma, pentru a face după aceea o alegere istorică prin renunțarea la pontificat, petrecută în urmă cu aproape zece ani.

Mii de credincioși au adus omagiu rămășițelor pământești ale papei emerit. Dumneavoastră ați petrecut o mare parte din viață cu el. Cum trăiți acest moment?

Omenește, foarte suferind. Mă simt rău, sufăr... Spiritual, foarte bine. Știu că Papa Benedict acum este acolo unde voia să meargă.

Care era spiritul cu care Benedict al XVI-lea a trăit aceste ultime zile? Care au fost ultimele sale cuvinte?

Ultimele sale cuvinte nu le-am auzit eu cu urechile mele, ci în noaptea dinaintea morții le-a auzit unul dintre asistenții medicali care era de gardă. Pe la 3.00: "Doamne, te iubesc". Asistentul medical mi-a spus asta dimineața imediat ce am ajuns în dormitor, acestea au fost ultimele cuvinte cu adevărat comprehensibile. De obicei, ne rugam Laudele în fața patului său: și în dimineața aceea i-am spus Sfântului Părinte: "Să facem ca ieri: eu mă rog cu voce tare și dumneavoastră vă uniți spiritual". De fapt, nu mai era posibil să se poată ruga cu voce tare, chiar era epuizat. Acolo numai a deschis un pic ochii - înțelesese cererea - și a făcut semn că da cu capul. Așa am început. Pe la 8.00, începea să respire în manieră tot mai epuizată. Erau doi medici - doctorul Polisca și un reanimator - și mi-au spus: "Ne temem că acum va veni momentul în care va trebui să susținem ultima sa luptă pe pământ". I-am chemat pe memores și pe sora Birgit, le-am spus să vină pentru că ajunsese la agonie. În acel moment era lucid. Deja pregătisem înainte rugăciunile de însoțire pentru muribund și ne-am rugat timp de circa 15 minute, toți împreună, în timp ce Benedict al XVI-lea respira tot mai greu, tot mai mult se vedea că nu reușea să respire bine. Atunci i-am privit pe unul dintre doctori și l-am întrebat: "Dar, a intrat în agonie?". Mi-a spus: "Da, a început, dar nu știm cât timp durează".

Și apoi ce s-a întâmplat?

Eram acolo, după aceea, fiecare s-a rugat în tăcere și la 9.34 a făcut ultima respirație. După aceea, am continuat rugăciunile nu pentru muribund, ci pentru răposat. Și am încheiat cântând Alma Redemptoris Mater. A murit în octava Crăciunului, timpul său liturgic preferat, în ziua unui predecesor al său - Sfântul Silvestru, papă sub împăratul Constantin. A fost ales la data în care este comemorat un papă german, Sfântul Leon al IX-lea, din Alsacia; a murit în ziua unui papă roman, Sfântul Silvestru. Le-am spus tuturor: "Îl sun imediat pe Papa Francisc, este primul care trebuie să știe". L-am sunat și el a spus: "Vin imediat!". Apoi a venit, l-am însoțit în dormitor unde a murit și am spus tuturor: "Rămâneți". Papa a salutat, i-am oferit un scaun, s-a așezat lângă pat și s-a rugat. A dat binecuvântarea și apoi și-a luat rămas bun. Asta s-a întâmplat la 31 decembrie 2022.

Care cuvinte din testamentul său spiritual v-au atins mai mult?

Testamentul ca atare m-a atins mult. A alege vreun cuvânt este dificil, trebuie să spun. Dar acest testament l-a scris deja la 29 august 2006: sărbătoarea liturgică a martiriului Sfântului Ioan Botezătorul. Este scris la mână, foarte lizibil, foarte mic, dar lizibil, în al doilea an al pontificatului. În germană se spune; O-Ton Benedikt, adică "acesta este chiar Benedict". Dacă aș fi avut un text ca acesta, necunoscându-l pe autor, l-aș fi recunoscut. Înăuntru este spiritul lui Benedict. Citindu-l sau meditându-l, se vede că este chiar al său. Este aici înăuntru el în întregime, în două pagini.

Este în sinteză o mulțumire adusă lui Dumnezeu și familiei...

Da. Este o mulțumire, dar și o încurajare pentru credincioși, de a nu se lăsa deraiați de nicio ipoteză nici în domeniu teologic sau filozofic, nici în orice alt domeniu. Până la urmă, este Biserica ce comunică, este Biserica, Trupul lui Cristos, care trăiește, care comunică credința tuturor și pentru toți. Uneori, și în teologie există teorii foarte iluminate sau care par astfel, însă poate că după un an sau doi deja au trecut. Este credința Bisericii Catolice, asta este ceea ce ne duce într-adevăr la eliberare și ne pune în contact cu Domnul.

Care este mesajul cel mai puternic al pontificatului său?

Forța sa se află în motoul pe care l-a ales când a devenit arhiepiscop de München, citând a Scrisoarea a treia a lui Ioan: Cooperatores veritatis, și anume: "colaboratori ai adevărului"; înseamnă că adevărul nu este ceva gândit, ci este o persoană: este Fiul lui Dumnezeu. Dumnezeu s-a întrupat în Isus Cristos, în Isus din Nazaret, și acesta este mesajul său: a urma nu o teorie despre adevăr, ci a-l urma pe Domnul. "Eu sunt calea, adevărul și viața." Acesta este mesajul său. Un mesaj care nu este o povară: mai degrabă este un ajutor pentru a purta toate poverile de fiecare zi, iar asta dă bucurie. Problemele există, dar mai puternică este credința, care trebuie să aibă ultimul cuvânt.

Lumea nu va uita niciodată acea zi de 11 februarie 2013, anunțarea renunțării. Există unii care continuă să spună că nu a fost o alegere liberă sau chiar că el a voit într-un fel să rămână papă. Ce părere aveți?

Tot această întrebare i-am adresat-o eu însumi în diferite situații, spunându-i: "Sfinte Părinte, caută ce anume se află în spatele anunțului din 11 februarie după consistoriu. Caută, caută, caută...". Benedict a răspuns: "Cine nu crede că ceea ce am spus este adevăratul motiv al renunțării nu mă va crede nici dacă spun acum: «Credeți-mă, așa este!»". Acesta este și rămâne unicul motiv și nu trebuie să uităm asta. Îmi prevestise această decizie: "Trebuie să fac asta". Eu am fost printre primii care au încercat să-l convingă să n-o facă. Și el mi-a răspuns cu claritate: "Auziți, nu cer o părere a dumneavoastră, ci comunic o decizie a mea. Rugată, suferită, luată coram Deo". Există unii care nu cred sau fac teorii, spunând că ar fi "lăsat o parte, dar a menținut o altă parte" etc.: toți cei care spun asta fac numai teorii despre un cuvânt sau despre un altul și la sfârșit nu se încred în Benedict, în ceea ce am spus. Acesta este chiar un afront împotriva lui. Desigur, fiecare are voința sa, libertatea sa și poate spune lucruri serioase sau mai puțin serioase. Dar adevărul gol este acesta: nu mai avea forța de a conduce Biserica, așa cum a spus în latina în ziua aceea. Eu am întrebat: "Sfinte Părinte, pentru ce în latină?". A răspuns: "Aceasta este limba Bisericii". Cine crede că găsește sau că trebuie să găsească vreun alt motiv greșește. Adevăratul motiv l-a comunicat el. Amin.

Care aspect v-a impresionat mai mult stând aproape de Benedict în lunga perioadă petrecută ca emerit?

Sunt aproape zece ani. Benedict - deja când era cardinal, deja când era profesor - a avut o calitate foarte mare. Mulți spun umilința: da, acest lucru este adevărat, dar și - acest lucru probabil nu se vedea așa de bine - o capacitate de a accepta atunci când persoanele nu erau de acord cu ceea ce spune. Ca profesor, este normal: există confruntarea, discursul, "lupta" între diferitele argumente. În acest context, se folosesc și cuvinte puternice, dar fără a răni vreodată și, dacă este posibil, fără a face polemică. Un alt lucru este atunci când unul este episcop și apoi papă: predică și scrie nu ca privat, ci ca unul care a primit mandatul de a predica și de a fi păstorul unei turme. Papa este primul martor al evangheliei, ba chiar al Domnului. Și acolo am văzut că cuvintele sale, cuvintele succesorului lui Petru, n-au fost acceptate. Dar asta ne spune că nici conducerea Bisericii nu se face numai poruncind, hotărând, ci și suferind, și această parte a suferinței nu era puțină. Când a devenit emerit, desigur că toată responsabilitatea și tot pontificatul se terminaseră pentru el.

Se gândea că va trăi așa de mult după renunțare?

În urmă cu circa trei luni, i-am spus: "Sfinte Părinte, ajungem la a zecea aniversare a mea de episcopat: Epifania 2013, Epifania 2023. Trebuie să sărbătorim". Dar înseamnă și zece ani de la renunțarea sa. Unii îmi spun: "Dar cum de ați renunțat, spunând că nu mai are forțele și apoi încă trăiește zece ani?". Și el a răspuns: "Trebuie să spun că sunt primul care se uimește că Domnul mi-a dat mai mult timp. Eu credeam cam un an maxim, și mi-a dat 10! Și 95 este o vârstă frumoasă, dar și anii și bătrânețea au greutatea lor, chiar și pentru un papă emerit". Mai spunea: "Am acceptat asta și am încercat să fac ceea ce am promis: să mă rog, să fiu prezent și, înainte de toate, să-l însoțesc pe succesorul meu cu rugăciunea". Și acest lucru este foarte frumos. Chiar recomand unora care au probleme cu asta să recitească ceea ce a spus Benedict, mulțumindu-i Papei Francisc în Sala Clementina cu ocazia celei de-a 65-a aniversări a hirotonirii sacerdotale. În sfârșit, odată am spus glumind, în mod nu foarte elegant: "Sfinte Părinte, ați încheiat conturile cu ospătarul". El a răspuns: "Eu nu am făcut niciun cont: am acceptat ceea ce mi-a dat Domnul. Mi-a dat asta, trebuie să-i mulțumesc. Aceasta este convingerea mea. Alții pot avea alte idei, teorii sau convingeri, dar aceasta este a mea".

Care a fost cea mai mare învățătură pentru viața dumneavoastră și ce anume vă va lipsi mai mult din Joseph Ratzinger?

Cea mai mare învățătură este că credința scrisă, credința pronunțată și vestită nu este numai ceva ce el a spus și a predicat, ci ceea ce a trăit. Adică, exemplul pentru mine este că credința învățată, predată și vestită a devenit credința trăită. Și asta pentru mine - și în acest moment în care sufăr, dar nu numai - este o mare alinare spirituală.

În testamentul său, Benedict scrie: "Dacă în această oră târzie din viața mea privesc înapoi la deceniile pe care le-am parcurs, în primul rând, văd câte motive am pentru a mulțumi". Era un om fericit, realizat?

Era un om profund convins că în iubirea Domnului nu se greșește niciodată, chiar dacă omenește se fac atâtea greșeli. Și această convingere i-a dat pacea și - se poate spune - această umilință, precum și această claritate. Spunea mereu: "Credința trebuie să fie o credință simplă, nu simplistă, ci simplă. Pentru că toate marile teorii, toate marile teologii se bazează pe fundamentul credinței. Și asta este și rămâne unica hrană pentru noi înșine, precum și pentru alții".

Mulțumim pentru că ați fost cu noi.

Eu vă mulțumesc pentru această invitație: am venit cu multă plăcere și știu bine că Papa Benedict se simțea foarte susținut, precum și - dacă pot s-o spun - iubit, iubit pentru ceea ce voi ați făcut, precum și înconjurat de afectul vostru.

(După L'Osservatore Romano, 4 ianuarie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 524.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat