Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Benedict al XVI-lea, Odifreddi: Eu ateu, el papă, o mare experiență de dialog

de Michele Raviart

Credincioși și necredincioși amândoi au nevoie unul de altul: "agnosticul nu poate fi mulțumit să nu știe dacă Dumnezeu există sau nu, ci trebuie să fie în căutare și să simtă marea moștenire a credinței; catolicul nu se poate mulțumi să aibă credința, ci trebuie să fie în căutarea lui Dumnezeu, și mai mult, și în dialogul cu alții să-l reînvețe pe Dumnezeu în mod mai profund". Cuvintele lui Benedict al XVI-lea adresate jurnaliștilor la 26 septembrie 2009 în timpul zborului spre Republica Cehă mărturisesc în manieră clară valoarea pe care papa emerit a dat-o mereu dialogului cu lumea necredincioșilor.

Din această atenție s-a născut în anul 2011 intuiția "Curții Neamurilor" pentru a favoriza întâlnirea și dialogul între credincioși și necredincioși și nașterea de raporturi personale cu intelectuali străini de creștinism și de lumea religioasă. Între aceștia matematicianul Piergiorgio Odifreddi, fost profesor de logică la universitatea din Torino și scriitor, care cu Benedict al XVI-lea a publicat două cărți cu semnătură dublă "Dragă papa teolog, dragă matematician ateu. Dialog între credință și rațiune" din 2013 și "În drum spre căutarea Adevărului. Scrisori și colocvii cu Benedict al XVI-lea" din 2022.

Domnule profesor, cum s-a născut prietenia cu Benedict al XVI-lea?

A fost în manieră un pic întâmplătoare. Așa cum se știe eu sunt un necredincios și acum 15 ani, în anul 2007, am scris o carte despre creștinism, probabil împotriva creștinismului, care se intitula "Pentru ce nu putem fi creștini". Acea carte a făcut un pic de scandal pentru că tonurile nu erau chiar cele potrivite pentru un dialog. Editura voia într-un anumit sens să remedieze și Mondadori mi-a propus să fac un dialog cu un credincios pentru a vorbi însă despre aceste teme în manieră mai puțin "usturătoare", cum avea să-mi spună după aceea cardinalul Ravasi. În realitate, luând acea poziție, devenise dificil să vorbesc cu credincioșii și am scris deci un dialog fictiv comentând "Introducere la creștinism" a lui Ratzinger, care este o carte foarte interesantă și care m-a impresionat mult. Am scris această carte cu un soi de escamotaj literar. Comentam cartea ca și cum ar fi un dialog și el vorbea prin textul său - care apoi este ceea ce Ratzinger a făcut mereu, adică să vorbească prin scrierile sale, în afară de a vorbi cu vocea. Era anul 2011 când a apărut acea carte, intitulată "Dragă papa îți scriu".

În anul 2013, după renunțare, am cunoscut un monsenior din curie care era prieten al părintelui Georg Gänswein și l-am întrebat dacă se putea trimite cartea papei, care acum avea probabil mai mult timp liber. Înainte nu mi-am imaginat vreodată să i-o trimit pentru că un papă aflat în funcție are altceva de făcut decât să audă comentariile unui ateu. Efectiv el a primit-o, a citit-o și mi-a răspuns cu o scrisoare lungă de douăsprezece pagini. În acel moment i-am cerut dacă era posibil să public scrisoarea ca adaos la o nouă ediție a cărții și am fost informat că în realitate cartea trebuia să fie semnată la două mâini, cu două nume. A fost prima noastră carte, în 2013.

În acel moment era destul de natural să-i cer ca să-i duc cartea și să pot merge o dată în audiență, dar eu credeam că aceea avea să fie ultima dată. În realitate după aceea a "apărut o scânteie", să spunem așa, aparte polemicile despre religie sau discuția despre chestiuni teoretice, probabil și pentru că background-ul nostru era asemănător într-un anumit sens: amândoi profesori universitari, amândoi seminariști - în sensul că eu am făcut seminarul când eram copil însă am ieșit când aveam 12 ani chiar la vârsta în care Ratzinger intrase. El mi-a scris o primă scrisoare după acea întâlnire, dându-mi referințe despre Pseudo-Dionisie despre care vorbisem. În acel moment a început corespondența și l-am vizitat practic în fiecare an înainte de Covid. După aceea a fost imposibil.

Cum a fost pentru dumneavoastră ca ateu să vă confruntați cu papa?

A fost foarte interesant. Înainte de toate confruntarea a fost foarte ușoară. În acele zile s-a repetat de mai multe ori, că independent de ceea ce unul putea să gândească despre pozițiile sale teologice, filozofice, precum și politice și religioase, era o persoană extrem de amabilă, era foarte delicat, gentil, liniștit, cu un simț rafinat al ironiei. Așadar era foarte plăcut să vorbești cu o astfel de persoană. Desigur, era un mare promotor de cărți. Am avut o dată posibilitatea de a vedea biblioteca sa, imensă, pe care o avea la mănăstirea Mater Ecclesiae. În conversații el adesea îmi recomanda cărți de citit, nu numai de religie. La început schimbul era mai ales despre teme religioase - era clar - dar după aceea în continuare am vorbit, de exemplu, despre egiptologie. El mi-a recomandat, în mod paradoxal, o carte de Ian Assman, un egiptolog, care susținea că violența era înnăscută în monoteism. Însăși ideea de a spune "eu am un singur Dumnezeu" făcea să se creadă că dumnezeii "tăi" erau greșiți, "falși și mincinoși" cum se spunea odinioară, și că prin urmare asta aduce cu sine violența. Este singular ca un papă să sfătuiască să se citească o astfel de carte unul care deja într-un anumit sens gândește în acel mod. Înseamnă că el avea lecturi vaste. Desigur nu era de acord cu această teză, însă tocmai acest lucru făcea interesant discursul. Adică atunci când unul nu este de acord, dar cu toate acestea vorbește, discută și încearcă să aducă propriile idei, propriile opinii.

În acest sens, raportul vostru epistolar și prietenia voastră intelectuală ce mesaj transmit despre dialogul între lumea credincioșilor și cea a necredincioșilor?

Tocmai aceasta este ideea: că se poate face fiind pe poziții complet antitetice. Este greu de imaginat la rece două poziții mai distante decât cele pe care le pot avea un papă - care nu este numai credincios, ci conducătorul unei Biserici care are un miliard și sute de milioane de credincioși - și pe de altă parte un ateu. Două poziții complet opuse, dar care nu împiedică mai întâi să se confrunte despre conținuturile propriilor opinii, apoi în cazul nostru despre religie și despre ateism și apoi nu împiedică să fie de acord în mod personal. Asta nu spun că este o învățătură - eu nu mă pot compara, el a fost așa ca papă și ca teolog - însă se poate fi de acord chiar dacă nu se gândește în același mod, în loc să se facă războaie sau să se ia la palme.

Papa Benedict a vorbit adesea în discursurile sale despre dialogul dintre credință și știință. A existat un pasaj foarte interesant în care el se oprea asupra matematicii ca invenție umană a omului, dar corespunzătoare apoi creației...

Vorbind tinerilor a făcut acest raționament, că există un soi de armonie prestabilită în manieră leibniziană între lucrurile obiective ale naturii și lucrurile subiective, cum sunt cultura și matematica, așadar cu ideea că dacă există această armonie prestabilită există cineva care a creat-o și este întocmai Dumnezeu. În acea vreme, cred că era 2007 sau 2008, deci mult înainte de începutul schimbului nostru, eu am încercat să-l invit la un festival de matematică pe care l-am făcut timp de trei ani la auditorium din Roma. Era o idee un pic bizară, aceea de a invita un papă la un festival de matematică, dar nu era chiar nepotrivită. Desigur nu-mi imaginam că el ar fi venit să facă o dezbatere publică, nu era rolul său, însă eventual o audiență, dat fiind că erau cu noi diferiți laureați cu Premiul Nobel, dar nu a fost posibil. Îi cerusem părintelui Lombardi, care în afară de faptul că a fost purtător de cuvânt atât al lui Ratzinger cât și al lui Bergoglio, este absolvent și de matematică. Nu numai atât, este absolvent de matematică la Torino în logică matematică în aceeași universitate unde am absolvit și eu, mai mult sau mai puțin în aceiași ani, și atunci am încercat. Când am scris "Dragă papa eu îți scriu", un capitol l-am dedicat tocmai acestei teme, adică modului în care matematica poate să fie considerată știința cea mai apropiată de religie - nu numai de Ratzinger, dar și Pitagora, pentru a face un salt de milenii și de civilizații, gândea în același mod. Au existat foarte mulți mistici matematicieni - tocmai ca atitudine, în timp ce de exemplu biologia este cea mai îndepărtată. Și din punctul de vedere al credincioșilor am citit o dată în Avvenire că 15% dintre matematicieni sunt credincioși, dar dintre biologi numai 4%. Asta ne face să înțelegem că matematica poate să fie o ușă mai deschisă spre religie sau spre un anumit tip de gândire față de alte științe. Ratzinger a fost mereu foarte sensibil la acest lucru. De fapt, i-am dus câteva cărți ale mele de matematică. Am vorbit despre Sfântul Augustin, care folosește multe metafore matematice în cartea Cetatea lui Dumnezeu. Am vorbit mult cu el despre Gödel, cel mai mare logic din secolul al XX-lea, care făcuse o demonstrație matematică a dovezii ontologice a existenței lui Dumnezeu a Sfântului Anselm. Asupra acesteia am revenit de mai multe ori. De fapt, el glumind îmi spunea: "Dumneavoastră veți deveni un mare teolog!". Așadar a fost o parte a raportului nostru bazată tocmai pe teologie și matematică.

(După Vatican News, 3 ianuarie 2023)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 324.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat