Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Omilia Papei Francisc la Epifania Domnului (6 ianuarie 2023)

Ca o stea care răsare (cf. Num 24,17), Isus vine ca să ilumineze toate popoarele și să lumineze nopțile umanității. Cu magii, ridicând privirea spre cer, și noi ne întrebăm astăzi: "Unde este cel care s-a născut?" (Mt 22,2). Și anume, care este locul în care îl putem găsi și întâlni pe Domnul nostru?

Din experiența magilor, înțelegem că primul "loc" în care lui îi place să fie căutat este neliniștea întrebărilor. Aventura fascinantă a acestor înțelepți din Orient ne învață că credința nu se naște din meritele noastre sau din raționamente teoretice, ci este dar al lui Dumnezeu. Harul său ne ajută să ne trezim din apatie și să facem spațiu la întrebările importante ale vieții, întrebări care ne fac să ieșim din prezumția că suntem în ordine și ne deschid la ceea ce ne depășește. În magi la început este acest lucru: neliniștea celui care se întreabă. Locuiți de o dureroasă nostalgie de infinit, ei scrutează cerul și se lasă uimiți de strălucirea unei stele, reprezentând astfel tensiunea spre transcendentul care animă drumul civilizațiilor și căutarea neîncetată a inimii noastre. De fapt, acea stea lasă în inima lor chiar o întrebare: Unde este cel care s-a născut?

Fraților și surorilor, drumul credinței începe atunci când, cu harul lui Dumnezeu, facem spațiu neliniștii care ne ține treji; când ne lăsăm interogați, când nu ne mulțumim cu liniștea obișnuințelor noastre, ci intrăm în joc în provocările de fiecare zi; când încetăm să ne păstrăm într-un spațiu neutru și decidem să locuim în spațiile incomode ale vieții, făcute din relațiile cu alții, din surprize, din neprevăzute, din proiecte de dus înainte, din vise de realizat, din frici de înfruntat, din suferințe care sapă în trup. În aceste momente se ridică din inima noastră acele întrebări care nu pot fi suprimate, care ne deschid la căutarea lui Dumnezeu: Unde este pentru mine fericirea? Unde este viața deplină la care aspir? Unde este acea iubire care nu trece, care nu apune, care nu se frânge nici măcar în fața fragilităților, a falimentelor și a trădărilor? Care sunt oportunitățile ascunse în crizele mele și suferințele mele?

Dar se întâmplă că în fiecare zi climatul pe care-l respirăm oferă "tranchilizante ale sufletului", surogate pentru a seda, pentru a seda neliniștea noastră și a stinge aceste întrebări: de la produsele consumismului la seducțiile plăcerii, de la dezbaterile spectaculoase până la idolatria bunăstării; totul pare să ne spună: nu te gândi prea mult, lasă-te, bucură-te de viață! Adesea încercăm să aranjăm inima în seiful comodității - să aranjăm inima în seiful comodității -, dar dacă magii ar fi făcut așa, nu l-ar fi întâlnit niciodată pe Domnul. A seda inima, a seda sufletul pentru ca să nu mai fie neliniște: acesta este pericolul. În schimb, Dumnezeu locuiește în întrebările noastre neliniștite; în ele noi "îl căutăm așa cum noaptea caută zorile... El este în tăcerea care ne tulbură în fața morții și a sfârșitului oricărei măreții umane; el este în nevoia de dreptate și de iubire pe care o purtăm înăuntrul nostru; el este misterul sfânt care vine în întâmpinarea nostalgiei de totalmente celălalt, nostalgie de dreptate perfectă și consumată, de reconciliere, de pace" (C.M. Martini, Incontro al Signore Risorto. Il cuore della spirito cristiano (În întâmpinarea Domnului Înviat. Inima spiritului creștin], Cinisello Balsamo, 2012, 66). Așadar, acesta este primul loc: neliniștea întrebărilor. Să nu ne fie frică să intrăm în această neliniște a întrebărilor: sunt tocmai drumurile care ne duc la Isus.

Al doilea loc în care-l putem întâlni pe Domnul este riscul drumului. Întrebările, și cele spirituale, pot, de fapt, să inducă frustrări și dezamăgiri dacă nu ne pun în mișcare, dacă nu orientează mișcarea noastră interioară spre fața lui Dumnezeu și frumusețea Cuvântului său. Peregrinarea magilor, "pelerinajul lor exterior - a spus Benedict al XVI-lea - era exprimare a faptului de a fi pe cale în interior, a pelerinajului interior al inimii lor" (Omilie pentru Epifanie, 6 ianuarie 2013). De fapt, magii nu se opresc să privească cerul și să contemple lumina stelei, ci se aventurează într-o călătorie riscantă care nu prevede cu anticipație drumuri sigure și hărți definite. Vor să descopere cine este Regele iudeilor, unde s-a născut, unde îl pot găsi. Pentru această îl întreabă pe Irod, care la rândul său îi convocă pe conducătorii poporului și pe cărturarii care interoghează Scripturile. Magii sunt pe cale: cea mai mare parte a verbelor care descriu acțiunile lor sunt verbe de mișcare.

Așa este și pentru credința noastră: fără un drum continuu și un dialog constant cu Domnul, fără ascultarea cuvântului, fără perseverență, nu putem să creștem. Nu este suficientă câteva idei despre Dumnezeu și câteva rugăciuni care liniștesc conștiința; trebuie să devenim discipoli care-l urmează pe Isus și Evanghelia sa, să vorbim cu el despre toate în rugăciune, să-l căutăm în situațiile zilnice și pe fața fraților. De la Abraham care a pornit în călătorie spre o țară necunoscută până la magii care merg în urma stelei, credința este un drum, credința este un pelerinaj, credința este o istorie de porniri și de reporniri. Să nu uităm asta niciodată: credința este un drum, un pelerinaj, o istorie de porniri și reporniri. Să ne amintim asta: credința nu crește dacă rămâne statică; nu putem s-o închidem în vreo devoțiune personală sau s-o izolăm între zidurile bisericilor, ci trebuie s-o ducem afară, s-o trăim în drum constant spre Dumnezeu și spre frați. Să ne întrebăm astăzi: merg spre Domnul vieții, pentru ca să devină Domnul vieții mele? Isuse, cine ești pentru mine? Unde mă chemi să merg, ce anume ceri de la viața mea? Ce alegeri mă inviți să fac pentru ceilalți?

În sfârșit, după neliniștea întrebărilor și riscul drumului, al treilea loc în care îl întâlnim pe Domnul este uimirea adorației. La sfârșitul unul parcurs lung și al unei căutări obositoare, magii au intrat în casă, "au văzut copilul cu Maria, mama lui. Apoi, căzând la pământ, l-au adorat" (v. 11). Acesta este punctul decisiv: neliniștile noastre, întrebările noastre, drumurile spirituale și practicile credinței trebuie să conveargă în adorarea Domnului. Acolo găsesc centrul lor originar pentru că totul se naște de acolo, pentru că Domnul este cel care trezește în noi simțirea, acțiunea și lucrarea. Totul se naște și totul culmină acolo, pentru că scopul oricărui lucru nu este să ajungă la o țintă personală și să primească glorie pentru ei înșiși, ci de a-l întâlni pe Dumnezeu și de a se lăsa îmbrățișați de iubirea sa, care dă fundament speranței noastre, care ne eliberează de rău, care ne deschide la iubirea față de ceilalți, care ne face persoane capabile să construim o lume mai dreaptă și mai fraternă. Nu folosește la nimic să ne activăm din punct de vedere pastoral dacă nu-l punem pe Isus în centru, adorându-l. Uimirea adorației. Acolo învățăm să stăm în fața lui Dumnezeu nu atât pentru a cere sau a face ceva, ci numai pentru a rămâne în tăcere și a ne abandona iubirii sale, pentru a ne lăsa prinși și regenerați de milostivirea sa. Și noi ne rugăm de atâtea ori, cerem lucruri, reflectăm... dar, de obicei, ne lipsește rugăciunea de adorație. Am pierdut simțul de a adora, pentru că am pierdut neliniștea întrebărilor și am pierdut curajul de a merge înainte în riscurile drumului. Astăzi Domnul ne invită să facem ca magii: ca magii, să ne prosternăm, să capitulăm în fața lui Dumnezeu în uimirea adorației. Să-l adorăm pe Dumnezeu și nu eul nostru; să-l adorăm pe Dumnezeu și nu pe idolii falși care ne seduc cu fascinația prestigiului și a puterii, cu fascinația știrilor false; să-l adorăm pe Dumnezeu pentru a nu ne înclina în fața lucrurilor care trec și a logicilor seducătoare dar goale ale răului.

Fraților, surorilor, să deschidem inima la neliniște, să cerem curajul pentru a merge înainte pe drum și să ajungem în adorație! Să nu ne fie frică, este parcursul magilor, este parcursul tuturor sfinților din istorie: a primi neliniștile, a porni la drum și a adora. Fraților și surorilor, să nu lăsăm să se stingă în noi neliniștea întrebărilor; să nu oprim drumul nostru cedând în fața apatiei sau a comodității; și, întâlnindu-l pe Domnul, să ne oprim în fața uimirii adorației. Atunci vom descoperi că o lumină iluminează și nopțile cele mai întunecate: este Isus, este steaua strălucitoare a dimineții, soarele dreptății, strălucirea milostivă a lui Dumnezeu, care iubește pe fiecare om și pe fiecare popor de pe pământ.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 417.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat