Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Lombardi: Benedict, o viață trăită pentru a întâlni fața lui Isus

de Federico Lombardi
președinte al Fundației vaticane Joseph Ratzinger - Benedict al XVI-lea

"Foarte curând mă voi afla în fața ultimului judecător al vieții mele. Chiar dacă privind în urmă la viața mea lungă pot avea mult motiv de spaimă și de frică, oricum sunt cu sufletul bucuros pentru că am încredere cu fermitate că Domnul nu este numai judecătorul drept, ci în același timp prietenul și fratele care deja a îndurat el însuși insuficiențele mele și de aceea, ca judecător, este în același timp avocatul meu. În vederea orei judecății îmi devine clar astfel harul de a fi creștin. Faptul de a fi creștin îmi dă cunoașterea, mai mult, prietenia cu judecătorul vieții mele și îmi permite să trec cu încredere prin ușa întunecată a morții. În această privință îmi revine în minte încontinuu ceea ce Ioan relatează la începutul Apocalipsului: el îl vede pe Fiul Omului în toată măreția sa și cade la picioarele sale ca mort. Dar el, punând mâna dreaptă asupra lui, îi spune: «Nu te teme! Eu sunt...» (cf. Ap 1,12-17)". Așa scria Benedict al XVI-lea în ultima sa scrisoare, din 6 februarie 2022, la încheierea zilelor dureroase "de examinare a conștiinței și reflecție" asupra criticilor care i-au fost aduse cu privire la un eveniment de abuzuri când era arhiepiscop de München cu peste 40 de ani înainte.

În sfârșit momentul întâlnirii cu Domnul a venit. Desigur că nu se poate spune că a fost neașteptat și că marele nostru bătrân a ajuns acolo nepregătit. Dacă predecesorul său ne-a dat o mărturie prețioasă și de neuitat despre modul de a trăi în credință o boală progresivă dureroasă până la moarte, Benedict al XVI-lea ne-a dat o mărturie frumoasă a modului de a trăi în credință fragilitatea crescândă a bătrâneții timp de mulți ani până la sfârșit. Faptul că a renunțat la papalitate la timpul oportun i-a permis - și nouă împreună cu el - să parcurgă acest drum cu mare seninătate.

A avut darul de a completa drumul său păstrând o minte lucidă, apropiindu-se cu experiență pe deplin conștientă de acele "realități din urmă" asupra cărora a avut ca puțini alții curajul de a gândi și de a vorbi, grație credinței primite și trăite. Fie ca teolog, fie ca papă a vorbit despre ele în mod profund, credibil și convingător. Paginile sale și cuvintele sale despre escatologie, enciclica sa despre speranță rămân un dar pentru Biserică asupra căruia rugăciunea sa silențioasă a pus pecetea în anii lungi de retragere "pe munte".

Printre lucrurile foarte multe care se pot aminti din pontificatul său, ceea ce în mod onest mi s-a părut și continuă să-mi pară cel mai extraordinar a fost că tocmai în acei ani a reușit să scrie și să completeze trilogia sa despre Isus. Cum putea un papă, cu responsabilitățile și preocupările Bisericii universale, pe care efectiv le purta pe umerii săi, să reușească să scrie o operă ca aceea? Desigur, era rezultatul unei vieți de reflecție și de cercetare. Dar fără îndoială pasiunea interioară, motivația trebuiau să fie formidabile. Paginile sale veneau din penița unui studios, dar în același timp a unui credincios care și-a angajat viața în căutarea întâlnirii cu fața lui Isus și care vedea în asta în același timp împlinirea vocației sale și a slujirii sale pentru alții.

În acest sens, pe cât înțeleg bine pentru că el a afirmat clar că acea operă nu trebuia considerată "magisteriu pontifical", continui să cred că ea este parte esențială a mărturiei sale de slujire ca papă, și anume credincios care recunoaște în Isus pe Fiul lui Dumnezeu, și pe credința căruia putem continua să sprijinim și credința noastră. În acest sens nu reușesc să consider întâmplător faptul că timpul deciziei renunțării la pontificat, adică vara anului 2012, coincide cu acela al încheierii trilogiei despre Isus. Timp de împlinire a unei misiuni centrate pe credința în Isus Cristos.

Nu există nicio îndoială că pontificatul lui Benedict al XVI-lea a fost caracterizat mai mult de magisteriul său decât de acțiunea de conducere. "Știam bine că forța mea - dacă aveam vreuna - era aceea a prezentării credinței în mod adaptat la cultura timpului nostru" (...). O credință mereu în dialog cu rațiunea, o credință rațională; o rațiune deschisă la credință. Pe bună dreptate Papa Ratzinger a fost respectat de cel care trăiește atent la mișcările gândirii și ale spiritului și încearcă să citească evenimentele în semnificația lor cea mai profundă și pe termen lung, fără a se opri la suprafața evenimentelor și a schimbărilor. Nu degeaba au rămas imprimate în amintire câteva din marile sale discursuri în fața scenelor nu numai ecleziale, ci a reprezentanților întregii societăți, la Londra, la Berlin... Nu-i era frică de confruntarea cu idei și poziții diferite, privea cu lealitate și clarviziune la marile întrebări, la întunecarea prezenței lui Dumnezeu la orizontul umanității contemporane, la întrebările despre viitorul Bisericii, îndeosebi în țara sa și în Europa. Și încerca să înfrunte problemele cu lealitate, fără a-i scăpa deși erau dramatice; dar credința și înțelegerea credinței îi permiteau să găsească mereu o perspectivă de speranță.

Valoarea intelectuală și culturală a lui Joseph Ratzinger sunt prea cunoscute pentru a avea nevoie să se repete lăudarea lor. Cel care a știut să înțeleagă și să valorizeze asta pentru Biserica universală a fost Ioan Paul al II-lea. Timp de 24 de ani din cei 26 ai pontificatului predecesorului său, Ratzinger a fost prefectul Congregației pentru Doctrina Credinței. Două personalități diferite, dar - să-mi fie permis să spun - o "cuplare formidabilă". Pontificatul nemărginit al Papei Wojtyła nu poate să fie gândit în mod adecvat, din punct de vedere doctrinal, fără prezența cardinalului Ratzinger și încrederea pusă în el, în teologia sa eclezială, în mărimea și în echilibrul gândirii sale. A sluji unitatea credinței Bisericii în deceniile care au urmat după Conciliul al II-lea din Vatican făcând față la tensiuni și provocări epocale în dialogul cu ebraismul, în ecumenism, în dialogul cu celelalte religii, în confruntarea cu marxismul, în contextul secularizării și al transformării viziunii despre om și despre sexualitate... a reuși să propună o sinteză doctrinală amplă și armonioasă ca aceea din Catehismul Bisericii Catolice, primită de marea majoritate a comunității ecleziale cu un consens neașteptat, așa încât a condus această comunitate să depășească pragul celui de-al treilea mileniu simțindu-se purtătoare a unui mesaj de mântuire pentru omenire...

În realitate, acea colaborare foarte lungă și extraordinară a fost pregătirea pentru pontificatul lui Benedict al XVI-lea, văzut de cardinali drept cel mai indicat continuator și succesor al operei papei Wojtyła. La o privire de ansamblu asupra itinerarului lui Joseph Ratzinger nu scapă - ba chiar impresionează - continuitatea firului său conducător și în același timp lărgirea progresivă a orizontului slujirii sale.

Vocația lui Joseph Ratzinger este încă de la început o vocație sacerdotală, în același timp la studiul teologic și la slujirea liturgică și pastorală. Progresează în diferitele sale etape, de la seminar la primele experiențe pastorale și la învățământul universitar; apoi orizontul are o primă mare lărgire la experiența Bisericii universale cu participarea la Conciliu și raportul cu marii teologi ai timpului; după aceea se întoarce la activitatea academică de aprofundare teologică, dar mereu în mijlocul dezbaterii și al experienței ecleziale; apoi se lărgește din nou în slujirea pastorală a marii arhidieceze de Münche; trece definitiv la slujirea Bisericii universale cu chemarea la Roma la conducerea Congregației pentru Doctrina Credinței; în sfârșit o nouă chemare îl conduce la conducerea întregii comunități a Bisericii. Orizontul a devenit total nu numai pentru gândire, ci și pentru slujirea sacerdotală și pastorală. A sluji întreaga comunitate a Bisericii, a o conduce cu inteligență pe căile timpului nostru, a păzi unitatea și caracterul genuin al credinței sale. Motoul ales cu ocazia hirotonirii episcopale, "Colaboratori în adevăr" (3In 8), exprimă foarte bine tot firul vieții și vocației lui Joseph Ratzinger, dacă se înțelege că pentru el adevărul nu era deloc un ansamblu de concepte abstracte, ci în ultimă analiză era întrupat în persoana lui Isus Cristos.

Pontificatul lui Benedict al XVI-lea este și va fi amintit în mod obișnuit și ca un pontificat marcat de timpuri de criză și dificultăți. Este adevărat și n-ar fi corect să nu se spună acest aspect. Dar nu trebuie văzut și evaluat în mod superficial. Cât privește criticile și opozițiile interne sau externe, el însuși amintea cu un zâmbet alți diferiți papi au trebuit să înfrunte timpuri și situații mult mai dramatice. Fără a avea nevoie să se meargă înapoi la persecuțiile din primele secole, era suficient să se gândească la Pius al IX-lea sau la Benedict al XV-lea, când a condamnat "măcelul inutil", sau la situațiile papilor în cursul războaielor mondiale. Deci nu se considera un martir. Niciun papă nu-și poate imagina că nu întâlnește critici, dificultăți și tensiuni. Asta nu înseamnă că, dacă era necesar, nu știa să reacționeze la critici cu vivacitate și hotărâre, așa cum s-a întâmplat cu neuitata Scrisoare scrisă episcopilor în 2009, după evenimentul iertării excomunicării pentru lefebrianii și al "cazului Williamson"; o scrisoare pasionată despre care secretarul său mi-a comentat că îl exprima pe "Ratzinger în stare pură".

Dar aceea care a fost crucea cea mai grea a pontificatului său, a cărei gravitate el deja începuse s-o perceapă în timpul perioadei petrecute la Congregația pentru Doctrina Credinței și care continuă să se manifeste ca o încercare și o provocare pentru Biserică de însemnătate istorică, este problema abuzurilor sexuale. Aceasta a fost și motiv de critici și atacuri personale față de el până în ultimii ani, deși și de suferință profundă. Fiind și eu foarte implicat în aceste teme în timpul pontificatului său, sunt ferm convins că el a văzut în mod tot mai lucid gravitatea problemelor și a avut mari merite în înfruntarea lor cu amplitudine și profunzime de vederi în diferitele lor dimensiuni: ascultarea victimelor, rigoare în urmărirea dreptății în fața delictelor, îngrijirea rănilor, instituirea de norme și proceduri corespunzătoare, formare și prevenire a răului. A fost numai începutul unui drum lung, dar în direcțiile corecte și cu multă umilință. Benedict nu s-a preocupat niciodată de o "imagine" a sa sau a Bisericii care să nu corespundă adevărului. Și în acest domeniu s-a mișcat mereu în perspectiva unui om de credință. Dincolo de măsurile pastorale sau juridice, necesare pentru a face față răului în manifestările sale, el a simțit puterea teribilă și misterioasă a răului și nevoia de a face apel la har pentru a nu se lăsa strivit de el în disperare și a găsi drumul de vindecare, convertire, pocăință, purificare, de care persoanele, Biserica și societatea au nevoie.

Când mi s-a cerut să evoc în mod rezumativ, cu un episod, evenimentul pontificatului lui Benedict al XVI-lea, am amintit Veghea de rugăciune în timpul Zilei Mondiale a Tineretului de la Madrid, în 2011, pe marea esplanadă de la aeroportul Cuatro vientos, la care participau circa un milion de tineri. Era seară, întunericul devenea tot mai dens în timp ce papa începea discursul său. La un moment dat s-a dezlănțuit un adevărat uragan de ploaie și de vânt. Instalațiile de iluminat și acustice au încetat să funcționeze și multe din corturile de la marginile esplanadei s-au prăbușit. Situația era cu adevărat dramatică. Papa a fost invitat de colaboratorii săi să se îndepărteze și să se pună la adăpost, dar el n-a voit. A rămas cu răbdare și curaj așezat la locul său, pe scena deschisă, protejat de o simplă umbrelă bătută de vânt. Toată adunarea imensă a urmat exemplul său, cu încredere și răbdare. După câtva timp furtuna s-a potolit, a încetat să plouă și s-a instalat un mare calm total neașteptat. Instalațiile au început să funcționeze din nou. Papa și-a terminat discursul și minunatul ostensoriu din catedrala din Toledo a fost purtat în centrul scenei pentru adorația euharistică. Papa a îngenuncheat în tăcere în fața Preasfântului Sacrament și în spatele lui, în întuneric, adunarea imensă s-a unit îndelung în rugăciune în calmul cel mai absolut.

Într-un anumit sens, aceasta poate rămâne imaginea nu numai a pontificatului, ci și a vieții lui Joseph Ratzinger și a destinației drumului său. În timp ce el acum intră în tăcerea definitivă în fața Domnului, și noi să continuăm să ne simțim în urma lui și cu el.

(După Vatican News, 31 decembrie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 506.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat