Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Benedict al XVI-lea, "un lucrător umil": Moștenirea sa de speranță pentru Biserica Catolică

Papa emerit Benedict al XVI-lea a murit la vârsta de 95 de ani, încheind astfel viața epocală a unui om al Bisericii care a proclamat "bucuria eternă" a lui Isus Cristos și s-a numit pe sine însuși "un lucrător umil" în via Domnului. Cardinalul Joseph Aloisius Ratzinger a fost ales papă la 19 aprilie 2005 și și-a luat numele de Benedict al XVI-lea. Opt ani mai târziu, la 11 februarie 2013, la vârsta de 85 de ani, a surprins lumea cu anunțul - făcut în limba latină - că se retrage din papalitate. A fost prima retragere a unui papă din ultimii aproape 600 de ani. A invocat vârsta sa înaintată și lipsa de putere ca fiind neadecvate pentru exercitarea funcției sale.

Moștenirea enormă a contribuțiilor sale profunde din punct de vedere teologic aduse Bisericii și lumii va continua să fie sursă de reflecție și studiu. Chiar și înainte de alegerea sa ca papă, Ratzinger a exercitat o influență puternică asupra Bisericii moderne, mai întâi ca tânăr teolog la Conciliul Vatican II (1962-1965) și mai târziu ca prefect al Congregației (în prezent Dicasterul) pentru Doctrina Credinței din Vatican. Un apărător ferm al învățăturii catolice, el a lansat sintagma "dictatura relativismului" pentru a descrie intoleranța tot mai mare a secularismului față de credința religioasă în secolul XXI. Pontificatul Papei Benedict a fost modelat de înțelegerea profundă a acestei provocări la adresa Bisericii și a catolicismului în fața agresiunii ideologice crescânde, nu în ultimul rând din partea unei mentalități occidentale tot mai laice, atât în interiorul cât și în afara Bisericii.

Papa Benedict a fost, de asemenea, un om cheie în lupta împotriva abuzurilor sexuale din Biserică, la începutul anilor 2000. El a coordonat modificări ample ale dreptului canonic și a demis sute de infractori din statutul clerical. De asemenea, a lansat o anchetă canonică asupra Legionarilor lui Cristos, în urma acuzațiilor tot mai numeroase privind gravele abuzuri sexuale comise de fondatorul ordinului, preotul mexican Marcial Maciel Degollado. Ancheta canonică a dus la un lung proces de reformă sub autoritatea cardinalului Velasio de Paolis. Milioane de oameni au citit cărțile Papei Benedict, inclusiv revoluționara "Introducere în creștinism" din 1968 și "Isus din Nazaret", în trei volume, publicată între 2007 și 2012, în timpul mandatului său de papă. A fost primul papă care s-a retras din funcție în aproape 600 de ani. A mers cu elicopterul din Vatican până la Castel Gandolfo pe 28 februarie 2013, iar din luna mai a acelui an a început o viață de reculegere, la mănăstirea Mater Ecclesiae din Grădinile Vaticanului.

"Sunt pur și simplu un pelerin care începe ultima etapă a pelerinajului său pe pământ", au fost ultimele sale cuvinte ca Suveran Pontif. "Să mergem înainte împreună cu Domnul pentru binele Bisericii și al lumii." Era cunoscut pentru dragostea sa pentru muzică - interpreta la pian Mozart și Beethoven - precum și pentru pisici, prăjiturile de Crăciun și, ocazional, halbe de bere germană. Regretatul papă era renumit și pentru blândețea și curtoazia sa, precum și pentru că era un adevărat fiu al Bavariei.

O chemare specială pe timp de război

Joseph Ratzinger s-a născut la 16 aprilie 1927, în Sâmbăta Mare, în orașul bavarez Marktl am Inn. Părinții săi, Joseph și Maria, l-au crescut în credința catolică. Tatăl său - membru al unei familii tradiționale de agricultori bavarezi - a fost ofițer de poliție. Cu toate acestea, Joseph senior a fost un oponent atât de înverșunat al naziștilor încât familia a trebuit să se mute la Traunstein, un orășel de la granița cu Austria. Astfel, Joseph și frații săi mai mari, Georg și Maria, au crescut în timpul ascensiunii nazismului în Germania, pe care el avea să îl numească mai târziu "un regim sinistru" care "l-a alungat pe Dumnezeu și astfel a devenit impenetrabil la orice lucru adevărat și bun". A fost înrolat în serviciul auxiliar antiaerian al armatei în ultimele luni ale celui de-al doilea război mondial, a dezertat și a petrecut o scurtă perioadă de timp într-un lagăr american de prizonieri de război.

După război, și-a reluat studiile pentru preoție și a fost hirotonit preot la 29 iunie 1951, împreună cu fratele său, Mons. Georg Ratzinger. Cei doi au rămas apropiați pe tot parcursul vieții lor. Cu o săptămână înainte ca Georg să moară în 2020, Papa Benedict a călătorit în Bavaria pentru a-și lua un ultim rămas bun de la fratele său mai mare. În timp ce Georg a devenit un renumit dirijor de cor, Joseph a urmat studii doctorale în teologie și, în cele din urmă, a devenit profesor universitar și decan și prorector la prestigioasa Universitate din Regensburg, în Bavaria.

A fost expert (peritus) la Conciliul Vatican II pentru cardinalul Joseph Frings, arhiepiscop de Köln. În 1972, s-a alăturat unor teologi proeminenți, precum Hans Urs von Balthasar și Henri de Lubac, în fondarea revistei teologice Communio, pentru a reflecta asupra teologiei în perioada tumultoasă de după Conciliu și pentru a respinge diferitele interpretări false ale documentelor conciliare care erau avansate. Papa Paul al VI-lea l-a numit arhiepiscop de München și Freising la începutul anului 1977 și Cardinal în luna iunie a aceluiași an. În 1981, Papa Ioan Paul al II-lea l-a numit pe Mons. Ratzinger prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, președinte al Comisiei Biblice Pontificale și președinte al Comisiei Teologice Internaționale.

A jucat un rol decisiv în apariția Catehismului Bisericii Catolice (publicat în 1992) și în clarificarea și apărarea doctrinei catolice. A fost defăimat pentru munca sa de către presa seculară și de grupurile catolice progresiste, mai ales atunci când a îndeplinit sarcina de a investiga lucrările unor teologi care propuneau învățături eronate și chiar eretice. În 1997, la vârsta de 70 de ani, i-a cerut Papei Ioan Paul al II-lea să îi permită să renunțe la poziția sa din Curia Romană pentru a putea lucra în Biblioteca Vaticanului. Papa Ioan Paul al II-lea i-a cerut însă să continue și a rămas una dintre figurile cheie ale pontificatului până la moartea suveranului pontif polonez, în aprilie 2005. După moartea Papei Ioan Paul al II-lea, cardinalul Ratzinger a fost ales papă în unul dintre cele mai scurte Conclavuri din istoria modernă.

Chemare la înnoire

Cardinalul Ratzinger a ales numele de Benedict al XVI-lea deoarece, așa cum a explicat la o audiență generală la doar câteva zile după alegerea sa, Benedict al XV-lea (Papă între 1914-1922) a condus și el Biserica într-o perioadă de tulburare, în timpul Primului Război Mondial (1914-1918). "Mergând pe urmele sale, aș dori să îmi pun ministerul în slujba reconcilierii și a armoniei între persoane și popoare, deoarece sunt profund convins că marele bine al păcii este în primul rând un dar al lui Dumnezeu", a spus el la 27 aprilie 2005. "Numele de 'Benedict' evocă, de asemenea, figura extraordinară a marelui 'Patriarh al monahismului occidental'", a adăugat el. Acest co-patron al Europei a fost "un punct de referință fundamental pentru unitatea europeană și un memento puternic al rădăcinilor creștine indispensabile ale culturii și civilizației ei."

Pontificatul său a fost marcat de eforturi de reînnoire eclezială, intelectuală și spirituală, inclusiv prin confruntarea cu relativismul și secularismul, combaterea flagelului abuzurilor sexuale comise de cler, impulsionarea reformei liturgice și promovarea în continuare a unei interpretări autentice a Conciliului Vatican II. În omilia sa de dinaintea Conclavului din 2005 care l-a ales pe Scaunul lui Petru, viitorul papă a avertizat asupra unei "dictaturi a relativismului care nu recunoaște nimic ca fiind definitiv și al cărui scop final constă doar în propriul ego și în propriile dorințe". A subliniat că Isus Cristos este "măsura umanismului adevărat", iar credința matură și prietenia cu Dumnezeu servesc drept criteriu pentru a distinge "adevărul de fals și înșelăciunea de adevăr".

În discursul ținut în Westminster Hall în fața liderilor societății britanice în timpul vizitei sale în Regatul Unit, din 2010, a vorbit despre pericolele imense la care este supusă societatea contemporană atunci când religia este alungată din sfera publică. "Sunt unii care ar susține ca vocea religiei să fie redusă la tăcere", a spus el, "sau cel puțin limitată la sfera pur privată. Sunt cei care susțin că celebrarea publică a unor sărbători precum Crăciunul ar trebui descurajată, cu convingerea discutabilă că ar putea cumva să îi jignească pe cei de alte religii sau care nu au nici o religie. Și mai sunt cei care susțin - în mod paradoxal, cu intenția de a elimina discriminarea - că creștinilor cu roluri publice ar trebui să li se ceară uneori să acționeze împotriva conștiinței lor", a afirmat el. "Acestea sunt semne îngrijorătoare ale unui eșec în a aprecia nu doar drepturile credincioșilor la libertatea de conștiință și libertatea religioasă, ci și rolul legitim al religiei în spațiul public."

Dialogul cu islamul, încurajarea evanghelizării

Mult mai controversat a fost discursul pe care l-a ținut în 2006 la Universitatea din Regensburg, în fața reprezentanților științei. A criticat atunci formele de gândire seculară care promovează "o rațiune surdă la divinitate și care retrogradează religia pe tărâmul subculturilor", considerând această atitudine "incapabilă să intre în dialogul culturilor". De asemenea, a criticat școlile de gândire creștină și musulmană care exaltă în mod greșit "transcendența și alteritatea" lui Dumnezeu, astfel încât rațiunea umană și înțelegerea binelui "nu mai sunt o oglindă autentică a lui Dumnezeu". Unele surse de presă și mai mulți politicieni germani au scos intenționat acest discurs din context, concentrându-se pe un singur citat antic dintr-un împărat bizantin. Această denaturare a fost însoțită de o explozie de violență anticreștină în anumite părți ale lumii musulmane. În ciuda unor astfel de reacții, contribuția reală a Papei Benedict a dus la eforturi semnificative pentru un dialog creștin-musulman sincer - unul care nu trece cu vederea diferențele și care solicită reciprocitate în respectarea drepturilor.

După ce a recunoscut criza existențială și spirituală profundă cu care se confruntă lumea, în special Occidentul, Papa Benedict le-a reamintit catolicilor de pretutindeni chemarea la a evangheliza. A fost un susținător major al noii evanghelizări, în special în ceea ce privește predicarea și trăirea Evangheliei în ceea ce a descris drept "continentul digital", lumea comunicațiilor online și a rețelelor sociale. "Nu există o prioritate mai mare decât aceasta: să le permitem oamenilor din timpul nostru să se întâlnească din nou cu Dumnezeu, cu Dumnezeul care ne vorbește și ne împărtășește iubirea Sa pentru ca noi să avem viață din plin", a spus el în exortația apostolică postsinodală din 2010 despre Cuvântul lui Dumnezeu în viața și misiunea Bisericii, "Verbum Domini".

Viziuni conflictuale privind Conciliul Vatican II

Papa Benedict a simțit necesitatea ca Biserica să adopte o înțelegere autentică a Conciliului Vatican II, observând într-un discurs de referință ținut în 2005 două modele interpretative conflictuale care au apărut după Conciliu. Primul, o hermeneutică a discontinuității și a rupturii, susține că există o ruptură fundamentală între Conciliu și trecut și că nu textele, ci un vag "spirit al Conciliului" ar trebui să ghideze interpretarea și punerea sa în aplicare. Papa Benedict a deplâns perspectiva: "Într-un cuvânt: ar fi necesar să se urmeze nu textele Conciliului, ci spiritul acestuia. În acest fel, evident, a fost lăsată o mare marjă de manevră pentru întrebarea despre cum ar trebui definit ulterior acest spirit și, în consecință, s-a lăsat loc pentru orice capriciu."

Împotriva hermeneuticii rupturii, Papa Benedict a propus o hermeneutică a reformei și a continuității pe care a numit-o "reînnoire în continuitatea unicului subiect - Biserica pe care Domnul ne-a dat-o. Ea este un subiect care crește în timp și se dezvoltă, rămânând totuși mereu aceeași, unicul subiect al Poporului lui Dumnezeu în călătorie." Eforturile sale de a stabili o interpretare corectă a Conciliului Vatican II au durat până la sfârșitul pontificatului său. La 14 februarie 2013, cu doar două săptămâni înainte de intrarea în vigoare a retragerii sale, a declarat că, inițial, Conciliul a fost interpretat "prin ochii presei", care l-a descris ca pe "o luptă politică" între diferitele curente din cadrul Bisericii. Acest "Conciliu al presei" a creat "multe calamități" și "atâta murdărie", un rezultat fiind acela că unele seminarii și mănăstiri s-au închis, iar liturgia a fost "banalizată". Papa Benedict al XVI-lea a spus că adevărata interpretare a Conciliului Vatican II "iese la iveală cu toată puterea sa spirituală".

Apelul la continuitate și reformă și-a găsit o expresie bogată în atenția pe care papa a acordat-o liturgiei, în special prin importanta sa carte "Spiritul liturgiei" (2000) și prin eforturile sale de a încuraja o întoarcere la reverență și frumusețe în liturgie. "Da, liturgia devine personală, adevărată și nouă", a propus el, "nu prin nebunii și experimente banale cu cuvintele, ci printr-o intrare curajoasă în marea realitate care, prin rituri, este întotdeauna înaintea noastră și nu poate fi niciodată depășită cu totul". Mai presus de toate, viziunea sa asupra liturgiei îl plasează din nou pe Dumnezeu în centru: "Adevărata 'acțiune' din liturgie, la care trebuie să participăm cu toții, este acțiunea lui Dumnezeu însuși. Iată ce este nou și distinctiv la liturgia creștină: Dumnezeu însuși acționează și face ceea ce este esențial."

Punându-și în practică preocupările, a emis în 2007 scrisoarea apostolică "Summorum Pontificum", care a extins în mod semnificativ permisiunea pentru preoți de a celebra Sfânta Liturghie conform Misalului anterior reformelor din 1970. A scris în Summorum Pontificum: "În istoria liturgiei există o creștere și un progres, dar nu o ruptură. Ceea ce generațiile anterioare au considerat sacru, rămâne sacru și măreț și pentru noi, și nu poate fi dintr-o dată interzis în întregime sau chiar considerat dăunător. Este de datoria noastră, a tuturor, să păstrăm bogățiile care s-au dezvoltat în credința și rugăciunea Bisericii și să le acordăm locul care li se cuvine."

Ca răspuns la întrebarea dacă această reautorizare a Liturghiei tridentine a fost o concesie făcută Societății schismatice Sfântul Pius al X-lea, Papa Benedict i-a spus lui Peter Seewald în "Ultimul Testament" (2016): "Acest lucru este absolut fals! Era important pentru mine ca Biserica să fie una cu ea însăși în interior, cu propriul ei trecut; că ceea ce a fost înainte sfânt pentru ea nu este în vreun fel greșit acum." Eforturile sale de reformare a Curiei Romane au rămas incomplete în momentul retragerii sale. Atenția presei s-a concentrat în special asupra așa-numitului scandal Vati-Leaks, care a implicat scurgerea de documente papale private și arestarea și judecarea unui majordom papal. Cu toate acestea, el a luat măsuri importante pentru o transparență financiară autentică, duse mai departe de Papa Francisc. În mod similar, în anii în care a fost prefect și apoi Papă, a pus bazele vitale pentru răspunsul Bisericii la criză și a contribuit la pregătirea terenului pentru alte reforme ample sub Papa Francisc.

O poziție fermă în problema abuzurilor sexuale

Cu mult înainte de alegerea sa ca papă, cardinalul Ratzinger a făcut presiuni pentru eforturi serioase în vederea confruntării cu flagelul abuzurilor sexuale comise de cler. În 2001, a contribuit la plasarea cazurilor de abuz sub jurisdicția Congregației pentru Doctrina Credinței și a ajutat Episcopii din SUA să primească aprobarea Vaticanului pentru "Carta de la Dallas" și pentru "Normele esențiale" care au stat la baza progreselor imense în abordarea abuzurilor comise de clerici în Statele Unite. În zilele de dinaintea morții Papei Ioan Paul al II-lea, în martie 2005, cardinalul Ratzinger a scris meditațiile pentru Calea Crucii din Vinerea Mare, la Roma. În reflecția sa asupra stațiunii a IX-a, a făcut o condamnare usturătoare: "Câtă murdărie există în Biserică, chiar și printre cei care, în preoție, ar trebui să îi aparțină în întregime!" Comentariile prevesteau angajamentul său în lupta împotriva abuzurilor încă din momentul alegerii sale.

La două luni de la începutul pontificatului său, Papa Benedict l-a sancționat disciplinar pe pr. Marcial Maciel, carismaticul și influentul fondator al Legionarilor lui Cristos, acuzat de mult timp de abuzuri sexuale asupra unor seminariști și despre care s-a dovedit ulterior că a dus o viață dublă profund scandaloasă. Sute de preoți care au comis abuzuri sexuale au fost laicizați sub Papa Benedict. Aceasta a fost o continuare a activității sale din Congregația pentru Doctrina Credinței, dar acum a fost însoțită de cereri oficiale de iertare față de victime, inclusiv față de cele din Statele Unite, Australia, Canada și Irlanda. În 2008, în timpul vizitei sale în Statele Unite, s-a întâlnit personal cu victimele, iar în 2010 a scris o scrisoare pastorală către catolicii din Irlanda, cerându-le iertare pentru suferința enormă provocată de abuzuri. "Ați suferit foarte mult", a scris el, "și îmi pare sincer rău. Știu că nimic nu poate repara răul pe care l-ați îndurat. Încrederea voastră a fost trădată și demnitatea voastră a fost încălcată. Mulți dintre voi ați constatat că, atunci când ați avut suficient curaj să vorbiți despre ceea ce vi s-a întâmplat, nimeni nu v-a ascultat."

Un distins teolog

În ciuda vârstei înaintate pe care o avea la momentul alegerii sale, Papa Benedict a continuat obiceiul Papei Ioan Paul al II-lea de a călători în jurul lumii. Cele 25 de vizite apostolice în afara Italiei au inclus trei călătorii în Germania natală și trei Zile Mondiale ale Tineretului. Vizita sa din 2006 în Turcia s-a axat pe relațiile cu islamul și creștinismul ortodox, fiind prezent la o Sfântă Liturghie celebrată de Patriarhul ortodox de Constantinopol. În timpul vizitei sale din 2008 în SUA, a vizitat locul unde au fost distruse turnurile World Trade Center, o sinagogă din New York și Universitatea Catolică a Americii, din Washington, D.C.

"Cristos este calea care duce la Tatăl, adevărul care dă sens existenței umane și izvorul acelei vieți care este bucuria veșnică alături de toți sfinții în Împărăția sa cerească", a spus el în fața a 60.000 de persoane adunate pentru Liturghia de pe Stadionul Yankee din New York, în aprilie 2008. Deși nu a stabilit un record pentru cele mai multe beatificări și canonizări, Papa Benedict al XVI-lea a canonizat 45 de noi sfinți, printre care Damien de Veuster, preotul lepros din Molokai (2008); franco-canadianul André Bessette (2010); și Kateri Tekakwitha (2012), prima sfântă amerindiană. El a avut ocazia unică de a aproba începerea cauzei de canonizare a predecesorului său, Papa Ioan Paul al II-lea, și a avut marea bucurie de a prezida beatificarea acestuia în 2011. (Sfântul Papă Ioan Paul al II-lea a fost canonizat în 2014 de Papa Francisc.) De asemenea, a numit doi doctori ai Bisericii, în 2012: pe mistica și abatesa germană medievală Sfânta Hildegard de Bingen și pe preotul spaniol Sfântul Ioan de Ávila.

Cele trei enciclice ale sale, "Caritas in Veritate", "Spe Salvi" și "Deus Caritas Est", au subliniat virtuțile teologale ale iubirii și speranței. Papa Francisc a încorporat enciclica neterminată a Papei Benedict despre a treia virtute teologală, a credinței, în propria sa enciclică din 2013, "Lumen fidei". Fiecare enciclică a oferit reflecțiile profunde ale unuia dintre marii teologi ai Bisericii. O semnificație similară poate fi atribuită exortațiilor sale apostolice post-sinodale, roadele Sinoadelor Episcopale din timpul pontificatului său. Exortația din 2007, "Sacramentum Caritatis", despre Euharistie ca "izvor și culme a vieții și misiunii Bisericii", a anticipat apelul din ultimii ani la o relansare a atenției față de Euharistie. "Sacramentul carității", scria Papa Benedict, "Preasfânta Euharistie este dăruirea de Sine însuși pe care o face Isus Cristos, revelându-ne iubirea infinită a lui Dumnezeu față de fiecare om. [...] Ce uimire trebuie să trezească și în inima noastră misterul euharistic!" (nr. 1).

Faima Papei Benedict ca teolog și scriitor era deja mare la nivel internațional înainte de alegerea sa drept cap văzut al Bisericii Catolice. Printre cărțile sale se numără "Introducere în creștinism", o compilație a cursurilor sale universitare despre credință în lumea modernă. Cărțile sale de interviuri au fost bestselleruri importante, printre care "Raportul Ratzinger" (1985) cu Vittorio Messori, "Sarea pământului" (1996), "Dumnezeu și lumea" (2000) și "Lumina lumii" (2010) cu jurnalistul și autorul german Peter Seewald. Una dintre lucrările populare sub semnătura sa a fost trilogia "Isus din Nazaret", un efort de a-l explica pe Isus Cristos lumii moderne.

Papă emerit

Papa Benedict a dus o viață de rugăciune și meditație după alegerea Papei Francisc, care s-a întâlnit și s-a consultat ocazional cu predecesorul său. În cele din urmă, timpul petrecut în retragere și izolare a fost mai lung decât pontificatul său. A fost prezent la canonizarea Papei Ioan Paul al II-lea și a Papei Ioan al XXIII-lea în Piața San Pietro, în 27 aprilie 2014. În plus, a participat la lansarea Anului Sfânt al Milostivirii, în 8 decembrie 2015. Intervențiile publice ocazionale au stârnit reacții și dezbateri intense.

În 2019, a contribuit cu un eseu la discuția privind criza abuzurilor, mergând la miezul problemei - dictatura relativismului despre care avertizase în 2005. "Astăzi, acuzația împotriva lui Dumnezeu constă, mai presus de toate, în a caracteriza Biserica Sa ca fiind în întregime rea și, astfel, în a ne încuraja să ne îndepărtăm de ea. Ideea unei Biserici mai bune, creată de noi înșine, este de fapt o propunere a diavolului, cu care dorește să ne îndepărteze de Dumnezeul cel viu, printr-o logică înșelătoare cu care ne lăsăm prea ușor păcăliți", a scris el. "Biserica lui Dumnezeu există și astăzi, și astăzi este însuși instrumentul prin care Dumnezeu ne mântuiește".

În iulie 2021, pontiful emerit, pe atunci în vârstă de 94 de ani, a avertizat în legătură cu o Biserică și o doctrină fără credință, spunând: "Numai credința îl eliberează pe om de constrângerile și îngustimea timpului său". În februarie 2022, papa emerit a emis o scrisoare referitoare la un raport privind abuzurile din Arhidieceza de München-Freising, care îl acuza pentru modul în care a gestionat cazurile de abuz în perioada în care a fost arhiepiscop, la sfârșitul anilor 1970. În scrisoare, el a exprimat încă o dată înaintea tuturor victimelor abuzurilor sexuale rușinea sa profundă, durerea sa profundă și cererea sa sinceră de iertare. Scrisoarea a servit, de asemenea, ca o meditație finală asupra vieții sale de după retragere, dar și asupra credinței statornice care i-a caracterizat eforturile depuse în numele lui Cristos și al Bisericii sale.

"Curând", a scris el, "mă voi afla în fața Judecătorului ultim al vieții mele. Chiar dacă, privind înapoi la lunga mea viață, pot avea mari motive de teamă și fior, sunt totuși cu sufletul senin, căci am încredere fermă că Domnul nu este doar Judecătorul drept, ci și prietenul și fratele care a suferit deja El însuși pentru lipsurile mele și care este astfel și Avocatul meu, «Paracletul» meu. În lumina ceasului judecății, harul de a fi creștin devine și mai clar pentru mine", a continuat el. "Acesta îmi dă cunoașterea, mai mult, prietenia Judecătorului vieții mele, și astfel îmi permite să trec cu încredere prin ușa întunecată a morții". Papa Francisc este așteptat să celebreze Liturghia funerară a Papei Benedict al XVI-lea.

(Preluare Catholica.ro)


 

lecturi: 539.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat