Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Figuri ale Crăciunului

Rolul păstorilor într-o reflecție a lui don Tonino Bello

"Să mergem până la Betleem și să vedem acest eveniment"

de Simone Caleffi

Evenimentele Crăciunului, în cel care posedă o inimă disponibilă și simplă și o minte atentă și iluminată, provoacă uimire bucuroasă și meditație silențioasă. Așa a fost pentru păstorii săraci și pentru Maria, slujitoarea Domnului. Aceste evenimente fac să se înalțe din inima lor aducerea de mulțumire și lauda. Acești săraci sunt în fața împlinirii vestirilor, a venirii lui Mesia care satisface vechea așteptare a patriarhilor și a profeților. Așa cum în Advent ne-au însoțit trei protagoniști, tot așa acum atenția este capturată de câteva personaje colective: păstori și magi. Așa cum a scris don Tonino Bello la 21 decembrie 1986, unul dintre "păstorii care păzeau turma, care în noaptea primului Crăciun, după apariția îngerilor, și-a ridicat glasul și le-a spus colegilor: «Să mergem până la Betleem și să vedem acest eveniment și ce ne-a făcut cunoscut Domnul»", ne dăruiește o indicație precisă pentru a trăi bine acest timp. "Să mergem până la Betleem. Călătoria este lungă, știu. Mult mai lungă decât a fost pentru păstori. Lor le-a fost suficient să-și coboare peste urechilor înfierbântate de foc căciula de lână, să-și lege la picioare pieile de oaie, să ia toiagul și să coboare jos pe canalele din Iudeea, de-a lungul cărărilor cu miros de bălegar și parfumate de mentă. Pentru noi - subliniază don Tonino - este nevoie mult mai mult decât o jumătate de mers pe jos. Trebuie să străbatem douăzeci de secole de istorie. Trebuie să trecem versantul unei civilizații care, deși calificându-se creștină, cu greu găsește vechiul drum care o unește cu izvorul său foarte bogat: coliba săracă a lui Isus".

Micimea păstorilor ne face să medităm. Ei, simbol al celui care este în sărăcia inimii, deschis la darul lui Dumnezeu, se pun în mișcare cu grijă pentru a-l putea vedea pe Isus și devin martorii săi. Să-i imităm. Tot monseniorul Bello: "Să mergem până la Betleem. Călătoria este obositoare, știu. Mult mai obositoare decât a fost pentru păstori. Care, în fond, n-au trebuit să lase decât cenușa din timpul nopții, oile care rumegă printre stâncile munților și somnolența cântecelor acordate după fluierele zgrunțuroase din Orient. Noi, în schimb, trebuie să abandonăm țarcurile a sute de siguranțe, calculele experte ale suficienței noastre, lingușirile patrimoniilor culturale foarte rafinate, mândria cuceririlor noastre [...] pentru a merge să găsim ce? «Un copil înfășat și culcat în iesle»". A merge, a găsi, a vedea, a face cunoscut sunt verbele primirii și mărturiei Darului. Liturgia pe care o trăim în aceste zile, va continua să fie, pentru noi, un Crăciun fericit pentru că ne vom desfăta cu bucuria pe care Donatorul o înmulțește pentru cel care se lasă iluminat de lumina adevărată, Isus Mântuitorul lumii. Așadar, "să mergem până la Betleem. Călătoria este dificilă, știu. Mult mai dificilă decât a fost pentru păstori. Cărora, pentru ca să pornească la drum, le-au fost suficiente cântarea cetelor cerești și lumina de care au fost învăluiți. Pentru noi, disperat în căutare de pace, dar dezorientați de șoapte și strigăte care anunță salvatori din toate părțile și constrânși să înaintăm cu greu în circumspecția unui egoism infinit, fiecare pas spre Betleem pare un salt în întuneric".

Păstorii sunt oameni marginali, mai mult sau mai puțin disprețuiți în acea epocă, și totuși ne dau o sugestie infailibilă: "Aceasta, pe care trebuie s-o facem «înapoi», este singura călătorie care ne poate face să mergem «înainte» pe drumul fericirii. Acea fericire pe care o urmărim de o viață și pe care încercăm s-o traducem cu limbajul ieslelor, în care limpezimea pâraielor, sau verdele mușchiului, sau fulgii de zăpadă pe brazi au devenim fragmente simbolice care închid nu se știe bine dacă nostalgiile noastre de transparențe pierdute, sau visele unei viitoare răscumpărare din ipoteca morții". Păstorii au auzit cuvântul lui Dumnezeu. Nu-l lasă să cadă ca o iluzie, ci pornesc la drum imediat. Și găsesc pe Maria, pe Iosif și pe Prunc. După ce au văzut, fac cunoscut ceea ce au văzut și au auzit de la îngeri. Cuvântul lui Dumnezeu se răspândește. Maria păstrează toate acestea meditându-le în inima sa. Atitudinea Mariei și a păstorilor față de evenimente și cuvântul lui Dumnezeu sunt exemplare pentru cel care vrea să trăiască într-adevăr Crăciunul.

"Să mergem până la Betleem, ca păstorii. Important este să ne mișcăm. Pentru Isus Cristos merită de lăsat totul: vă asigur. Și dacă, în loc de un Dumnezeu glorios, dăm de fragilitatea unui prunc, cu toate conotațiile mizeriei, să nu ne vină îndoiala că am greșit parcursul. Pentru că, din noaptea aceea, scutecele slăbiciunii și ieslea sărăciei au devenit simbolurile noi ale atotputerniciei lui Dumnezeu. Ba chiar, de la acel Crăciun, fața speriată a celor oprimați, membrele celor suferinzi, singurătatea celor nefericiți, amărăciunea tuturor celor din urmă de pe pământ, au devenit locul unde El continuă să trăiască în clandestinitate. Ne revine nouă misiunea de a-l căuta. Și vom fi fericiți dacă vom ști să recunoaștem timpul vizitei sale", afirmă don Tonino Bello.

Maria, Iosif, păstorii primesc împlinirea promisiunii, pe Mesia, în timp ce îngerii - semne ale prezenței lui Dumnezeu și aluzie la divinitatea lui Isus - iau parte la bucurie, deoarece Cristos este însuși suveranul îngerilor: "Să pornim la drum fără frică. Crăciunul din acest an ne va face să-l găsim pe Isus și, cu el, începutul existenței noastre răscumpărate, sărbătoarea trăirii, gustul esențialului, gustul lucrurilor simple, fântâna păcii, bucuria dialogului, plăcerea colaborării, voința angajării istorice, uimirea libertății adevărate, duioșia rugăciunii". La sfârșit, păstorii, care răspund la evenimentul cunoscut cu aducerea de mulțumire și lauda dată lui Dumnezeu, se întorc și întoarcerea lor schițează modelul vieții noastre care a fost inserată în acel eveniment și care în liturgia Crăciunului aude apelul de a-l evoca din nou cu convingere și cu bucurie mai arzătoare. "Atunci, în sfârșit, nu numai cerul din ieslele noastre, ci și cel din sufletul nostru va fi liber de smog, lipsit de semne de moarte și iluminat de stele", conclude episcopul din Puglia.

(După L'Osservatore Romano, 28 decembrie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 301.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat