Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Omilia Papei Francisc în Noaptea de Crăciun (24 decembrie 2022)

Această noapte, ce anume mai spune vieților noastre? După două milenii de la nașterea lui Isus, după multe Crăciunuri sărbătorite între podoabe și cadouri, după atât consumism care a învăluit misterul pe care-l celebrăm, există un risc: știm atâtea lucruri despre Crăciun, dar îi uităm semnificația. Și atunci, cum se regăsește sensul Crăciunului? Și mai ales, unde să mergem pentru a-l căuta? Evanghelia nașterii lui Isus pare scrisă tocmai pentru asta: pentru a ne lua de mână și a ne duce din nou acolo unde vrea Dumnezeu. Să urmăm Evanghelia.

De fapt, începe cu o situație asemănătoare cu a noastră: toți sunt prinși și ocupați pentru un eveniment important de celebra, marele recensământ, care cerea multe pregătiri. În acest sens, climatul de atunci era asemănător cu ceea ce ne învăluie astăzi la Crăciun. Dar relatarea din Evanghelie se distanțează de acel scenariu lumesc: "întrerupe" repede imaginea pentru a merge să încadreze o altă realitate, asupra căreia insistă. Se oprește asupra unui mic obiect, aparent nesemnificativ, pe care îl menționează de trei ori și asupra căruia protagoniștii relatării converg: mai întâi Maria, care-l pune pe Isus "într-o iesle" (Lc 2,7); apoi îngerii, care vestesc păstorilor "un prunc înfășat, culcat în iesle" (v. 12); apoi păstorii, care găsesc "pruncul culcat în iesle" (v. 16). Ieslea: pentru a regăsi sensul Crăciunului trebuie privit acolo. Dar pentru ce este așa de importantă ieslea? Pentru că este semnul, nu întâmplător, cu care Cristos intră în scena lumii. Este manifestul cu care se prezintă, modul în care Dumnezeu se naște în istorie pentru a face să renască istoria. Așadar, ce anume vrea să ne spună prin iesle? Vrea să ne spună cel puțin trei lucruri: apropiere, sărăcie și concretețe.

1. Apropiere. Ieslea folosește pentru a duce mâncarea aproape de gură și pentru a o consuma mai în grabă. Astfel, ea poate simboliza un aspect al umanității: voracitatea în consumare. Pentru că, în timp ce animalele în grajd consumă hrana, oamenii în lume, înfometați de putere și de bani, îi consumă și pe vecinii lor, pe frații lor. Câte războaie! Și în câte locuri, și astăzi, demnitatea și libertatea sunt călcate în picioare! Și întotdeauna principalele victime ale voracității umane sunt cei fragili, cei slabi. Și la acest Crăciun o omenire nesătulă de bani, nesătulă de putere și nesătulă de plăcere nu face loc, așa cum a fost pentru Isus (cf. v. 7), celor mai mici, atâtor copii care trebuie să se nască, săraci, uitați. Mă gândesc mai ales la copiii devorați de războaie, sărăcie și nedreptate. Dar Isus vine chiar acolo, prunc în ieslea rebutului și refuzului. În el, prunc din Betleem, este fiecare copil. Și este invitația de a privi viața, politica și istoria cu ochii copiilor.

În ieslea refuzului și incomodității, Dumnezeu se acomodează: vine acolo, pentru că acolo este problema umanității, indiferența generată de graba vorace de a poseda și a consuma. Cristos se naște acolo și în acea iesle îl descoperim aproape. Vine acolo unde se devorează hrana pentru a se face hrana noastră. Dumnezeu nu este un tată care-i devorează pe fiii săi, ci Tatăl care în Isus ne face fii ai săi și ne hrănește cu duioșie. Vine ca să ne atingă inima și să ne spună că singura forță care schimbă cursul istoriei este iubirea. Nu rămâne distant, nu rămâne puternic, ci se face aproape și umil; el, care ședea în cer, se lasă culcat într-o iesle.

Frate, soră, în această noapte Dumnezeu se apropie de tine pentru că îi pasă de tine. Din iesle, ca hrană pentru viața ta, îți spune: "Dacă te simți consumat de evenimente, dacă simțul tău de vină și nepotrivirea te devorează, dacă îți este foame de dreptate, eu, Dumnezeu, sunt cu tine. Știu ceea ce tu trăiești, am simțit în acea iesle. Cunosc mizeriile tale și istoria ta. M-am născut pentru a-ți spune că sunt și voi fi mereu aproape de tine". Ieslea Crăciunului, prim mesaj al unui Dumnezeu prunc, ne spune că el este cu noi, ne iubește, ne caută. Curaj, nu te lăsa învins de frică, de resemnare, de descurajare! Dumnezeu se naște într-o iesle pentru a face să te renaști chiar acolo, unde credeai că ai atins capătul. Nu există rău, nu există păcat de care Isus să nu vrea și să nu poată să te mântuiască. Crăciun înseamnă că Dumnezeu este aproape: să renască încrederea!

2. Ieslea din Betleem, în afară de apropiere, ne vorbește și de sărăcie. De fapt, în jurul unei iesle nu există multe: vreascuri și câteva animale și alte puține lucruri. Persoanele stăteau la căldură în hanuri, nu în grajdul rece al unui adăpost. Dar Isus se naște acolo și ieslea ne amintește că nu a avut pe nimeni altcineva în jur în afară de cei care îl iubeau: Maria, Iosif și niște păstori; toți oameni săraci, uniți de afect și uimire, nu de bogății și mari posibilități. Așadar, ieslea săracă evidențiază adevăratele bogății ale vieții: nu banii și puterea, ci relațiile și persoanele.

Și prima persoană, prima bogăție, este chiar Isus. Dar noi vrem să stăm alături de el? Ne apropiem de el, iubim sărăcia sa? Sau preferăm să rămânem comozi în interesele noastre? Mai ales, îl vizităm acolo unde se află el, adică în ieslele sărace din lumea noastră? Acolo el este prezent. Și noi suntem chemați să fim o Biserică ce îl adoră pe Isus sărac și îl slujește pe Isus în cei săraci. Așa cum a spus un episcop sfânt: "Biserica sprijină și binecuvântează eforturile pentru a transforma structurile de nedreptate și pune numai o condiție: ca transformările sociale, economice și politice să abunde în binefacere autentică pentru cei săraci" (O.A. Romero, Mesaj pastoral pentru anul nou. 1 ianuarie 1980). Desigur, nu este ușor a lăsa temperatura caldă a mondenității pentru a îmbrățișa frumusețea despuiată a peșterii din Betleem, dar să nu amintim că nu este cu adevărat Crăciun fără săraci. Fără ei se sărbătorește Crăciunul, dar nu Nașterea lui Isus. Fraților, surorilor, la Crăciun Dumnezeu este sărac: să renască iubirea!

3. Ajungem astfel la ultimul punct: ieslea ne vorbește de concretețe. De fapt, un prunc într-o iesle reprezintă o scenă care impresionează, chiar cruntă. Ne amintește că Dumnezeu s-a făcut într-adevăr trup. Și atunci cu privire la el nu mai sunt suficiente teoriile, gândurile frumoase și sentimentele pioase. Isus, care se naște sărac, va trăi sărac și va muri sărac, n-a făcut atâtea discursuri despre sărăcie, ci a trăit-o până la capăt pentru noi. De la iesle la cruce, iubirea sa față de noi a fost tangibilă, concretă: de la naștere la moarte fiul tâmplarului a îmbrățișat rugozitatea lemnului, asperitățile existenței noastre. Nu ne-a iubit în cuvinte, nu ne-a iubit din glumă!

Așadar, nu se mulțumește cu aparențe. Nu vrea numai propuneri bune, el care s-a făcut trup. El care s-a născut în iesle, caută o credință concretă, făcută din adorație și caritate, nu din bârfe și exteriorități. El, care se pune gol în iesle și se va pune gol pe cruce, ne cere adevăr, să mergem la realitatea goală a lucrurilor, să depunem la picioarele ieslei scuze, justificări și ipocrizii. El, care a fost înfășat cu duioșie de Maria, vrea ca să ne îmbrăcăm în iubire. Dumnezeu nu vrea aparență, ci concretețe. Să nu lăsăm să treacă acest Crăciun, fraților și surorilor, fără a face ceva bun. Dat fiind că este sărbătoarea sa, ziua sa de naștere, să-i oferim cadouri plăcute lui! La Crăciun Dumnezeu este concret: în numele său să facem să renască un pic de speranță în cel care a pierdut-o!

Isuse, privim la tine, culcat în iesle. Te vedem așa de aproape, aproape de noi pentru totdeauna: mulțumim, Doamne. Te vedem sărac, ca să ne înveți că adevărata bogăție nu se află în lucruri, ci în persoane, mai ales în cei săraci: scuză-ne, dacă nu te-m recunoscut și slujit în ei. Te vedem concret, pentru că este concretă iubirea ta față de noi: Isuse, ajută-ne să dăm trup și viață credinței noastre. Amin.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 473.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat