Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Figuri din Advent. Se termină timpul promisiunilor care în sfârșit se împlinesc

"Nu s-a ridicat unul mai mare ca Ioan Botezătorul"

de Simone Caleffi

"Dumnezeu a stabilit un timp pentru promisiunile sale și un timp pentru a împlini ceea ce a promis. Timpul promisiunilor era timpul profeților până la Ioan Botezătorul; începând de la el și până la sfârșit, este timpul împlinirii a ceea ce a fost promis". Sfântul Augustin, în Comentariu asupra psalmilor, așa ne prezintă o altă figură centrală, după profetul Isaia și Maria Preasfântă, pe care Biserica ne-o dăruiește pentru a nu ne simți singuri pe drumul Adventului. Poporul creștin este chemat să meargă în spirit pe malurile râului Iordan și cu intensitate se abandonează atmosferei de așteptare bucuroasă și de invitație severă la convertire, valabilă pentru toate timpurile. Cine este Ioan? Tot episcopul de Hipona, în Predica 293, spune că "Ioan era vocea, însă Domnul la început era Cuvântul (In 1,1). Ioan, o voce pentru un timp; Cristos, Cuvântul veșnic de la început".

"Nu s-a ridicat unul mai mare decât Ioan Botezătorul" (Mt 11,11), spune Isus, dar de ce este mare Botezătorul? Pentru că se face mic, pentru că fuge de ispita de a se lărgi și de a obține credit. Ioan apare, astfel, ca acel slujitor inutil din Evanghelie care este însă esențial, pentru ca să se poată răspândi mai bine Cuvântul cu o voce credibilă ca a sa. Această voce ne invită să pregătim calea pentru Dumnezeul care vine și, "Pregătiți calea Domnului, ca și cum ar spune: Eu răsun ca să-l introduc în inimă pe el, însă el nu va binevoi să vină, dacă voi nu-i pregătiți calea". Să netezim munții orgoliului și mândriei, să umplem văile golurilor non-sensului. "Ce înseamnă: Pregătiți calea, dacă nu: Rugați-vă cum trebuie? Ce înseamnă: Pregătiți calea, dacă nu: Să aveți gânduri umile? Primiți de la el un exemplu de umilință. Este luat drept Cristos, dar el spune că nu este cel pe care cred ei îl cred și nu profită de greșeala altora, pentru o afirmare personală. Dacă ar fi spus: Eu sunt Cristos, ar fi fost crezut cu ușurință, pentru că era crezut chiar înainte de a vorbi. Dar nu a spus: s-a făcut cunoscut, s-a definit, s-a umilit. A văzut unde se află mântuirea: a înțeles că nu este decât o lampă și s-a temut să nu fie stins de vântul mândriei". Pentru a combate această ispită a decis să poarte "o haină din păr de cămilă", să mănânce "lăcuste și miere sălbatică" (Mt 3,4), să invite pe toți la convertire, semnificând, astfel, că avea nevoie și el, mai ales atunci când, mai mult decât pe drept, să se lase cuprins de îndoială. Dat fiind că Isus nu pare să corespundă pretențiilor mesianice îi trimite să întreabă dacă era el cu adevărat. În schimb tocmai Ioan era crezut ca acela care trebuia să vină, chiar dacă în mai multe rânduri neagă cu este el. El este vocea, nu cuvântul; candela, nu lumina; prietenul, nu mirele; precursorul, nu unsul Domnului. Este clar ceea ce contează. "Dacă iei cuvântul, ce mai este vocea? Acolo unde nu este nimic de înțeles, este un sunet gol. Vocea fără cuvânt lovește urechea, dar nu edifică inima. (...) Dacă mă gândesc la ceea ce spun, cuvântul este deja în inima mea, dar atunci când vreau să-ți vorbesc, caut modul în care să pot trece în inima ta ceea ce este în inima mea. Când caut modul în care poate să ajungă la tine și să se stabilească în inima ta cuvântul care este deja în inima mea, mă folosesc de voce și, cu această voce, îți vorbesc ție: sunetul vocii duce până la tine ideea conținută în cuvânt; este adevărat că atunci sunetul se stinge, însă cuvântul pe care sunetul l-a condus până la tine, este de acum în inima ta, fără să o fi părăsit pe a mea".

Augustin ne face să înțelegem, cu demonstrația sa, că Ioan avea o perfectă autoconștiință despre sine, în timp ce una din dramele epocii noastre este ori a ne considera ceea ce nu suntem (dându-ne aere și o importanță excesivă), să ne considerăm superiori sau mai buni decât alții, ori să ne subevaluăm, să ne credem buni de nimic și să ne pierdem într-o deprimare care ne face să uităm că suntem fii ai regelui. În schimb, în Botezătorul, "sunetul vocii pentru a-și împlini misiunea și a dispărut, parcă spunând: Această bucurie a mea este acum deplină (In 3,29). Să păstrăm cuvântul, să nu lăsăm să plece cuvântul zămislit în inima noastră". Sfântul episcop de Hipona insistă în a ne avertiza să înțelegem bine activitatea acestui ilustru văr al lui Isus: "Vrei să vezi cum se îndepărtează vocea, în timp ce rămâne dumnezeirea Cuvântului? Unde este acum botezul lui Ioan? Și-a îndeplinit misiunea și a dispărut. Acum se înmulțește Botezul lui Cristos. Noi toți credem în Cristos, sperăm mântuirea în Cristos: aceasta a voit vocea să se facă auzit". De fapt, Ioan a pregătit inimile pentru venirea Fiului lui Dumnezeu, chemându-i la pocăință, care este transformarea intimă și radicală a spiritului, schimbarea vieții prin recunoașterea și mărturisirea propriilor păcate. A făcut să se simtă iminența judecății lui Dumnezeu, severitatea sa care duce la lumină, din ascunzișurile conștiinței, toate și tot adevărul; care nu admite ambiguitate și duplicitate și nu tolerează pretenții și laude. După el avea să vină Mesia, Domnul Isus, ca să reînnoiască inimile cu Duhul Sfânt, ca să aducă împărăția lui Dumnezeu.

Așa cum a spus, în urmă cu două duminici, Papa Francisc în alocuțiunea care însoțea recitarea lui Angelus, Ioan "predica apropierea împărăției. Așadar un om auster și radical, care la prima vedere ne poate apare un pic dur și să insufle o anumită teamă. Dar atunci ne întrebăm: de ce îl propune Biserica în fiecare an ca principal însoțitor de călătorie în acest timp de Advent? Ce se ascunde în spatele severității sale, în spatele durității sale aparente? Care este secretul lui Ioan? Care este mesajul pe care Biserica ni-l dă astăzi cu Ioan?"

Răspunsul este surprinzător: "În realitate Botezătorul, mai mult decât un om dur, este un om alergic la duplicitate. De exemplu, când se apropie de el farisei și saducei, cunoscuți pentru ipocrizia lor, «reacția sa alergică" este foarte puternică! De fapt, unii dintre ei probabil că mergeau la el din curiozitate sau din oportunism, pentru că Ioan devenise foarte popular. Acei farisei și saducei se simțeau în ordine și, în fața apelului biciuitor al Botezătorului, se justificau spunând: «Îl avem ca tată pe Abraham» (v. 9). Astfel, printre duplicități și îngâmfare, nu percepeau ocazia de har, oportunitatea de a începe o viață nouă; erau închiși în îngâmfarea că sunt drepți. De aceea Ioan le spune: «Faceți deci rod vrednic de convertire» (v. 8). Este un strigăt de iubire, ca acela al unui tată care-l vede pe copil ruinându-se și îi spune: «Nu arunca viața ta!»".

Nu a apus valoarea mesajului și avertismentului lui Ioan Botezătorul. A-l reasculta înseamnă a reexamina propria conduită; a vedea dacă ea l-a primit pe Duhul lui Cristos și împărăția cerurilor; dacă convertirea și botezul sunt evidente în "roadele bune"; de asemenea, dacă ne dispunem la comemorarea eficace a Crăciunului și mai ales la venirea definitivă a Domnului.

(După L'Osservatore Romano, 14 decembrie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 275.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat