Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Poarta speranței.
A doua predică de Advent 2022 a card. Raniero Cantalamessa
(9 decembrie 2022)

Așteptând speranța fericită

"Ridicați-vă, porților, pragurile voastre de sus, deschideți-vă, voi, porți veșnice, ca să intre regele gloriei" (Ps 24,7). Am luat acest verset din psalm ca fir conducător al meditațiilor de Advent, înțelegând prin porțile de deschis pe cele ale virtuților teologale: credință, speranță și iubire. Templul din Ierusalim – citim în Faptele apostolilor – avea o poartă numită "Poarta frumoasă" (Fap 3,2). Templul lui Dumnezeu care este inima noastră are și ea o poartă "frumoasă", și este poarta speranței. Aceasta este poarta pe care astăzi vrem să încercăm s-o deschidem lui Cristos care vine.

Care este obiectul propriu al "speranței fericite", a cărei "așteptare" o proclamăm la fiecare Liturghie? Pentru a ne da seama de noutatea absolută adusă de Cristos în acest domeniu, trebuie situată revelația evanghelică pe fundalul credințelor antice cu privire la lumea de dincolo.

Cu privire la acest punct, și Vechiul Testament nu avea niciun răspuns de dat. Este știut că numai pe la sfârșitul său există unele afirmații explicite despre o viață după moarte. Înainte de asta, credința Israelului nu diferea de cea a popoarelor vecine, în special cele din Mesopotamia. Moartea pune capăt vieții pentru totdeauna; toți, buni și răi, sfârșim într-un soi de "groapă comună" lugubră care în altă parte se numește Arallu și în Biblie se numește Sheol. Nu este diferită credința dominantă în lumea greco-romană contemporană din Noul Testament. Ea numește acel loc trist de umbre Iad, sau Ade.

Lucrul mare care îl distinge pe Israel de toate celelalte popoare este că el a continuat, în pofida a toate, să creadă în bunătatea și în iubirea Dumnezeului său. Nu a atribuit moartea, așa cum făceau babilonienii, invidiei divinității care rezervă numai pentru sine nemurirea, ci mai degrabă păcatului omului  (Gen 3), sa pur și simplu propriei naturi muritoare. În anumite momente, e adevărat, omul biblic nu a ezitat să exprime propria descumpănire în fața unui destin care părea să nu facă nicio distincție între drepți și păcătoși. Totuși, Israelul nu a ajuns niciodată la răzvrătire. În unii rugători biblici, el pare să fi mers până acolo încât să dorească și să întrevadă posibilitatea unui raport cu Dumnezeu dincolo de moarte: un a fi "luat din puterea locuinței morților" (Ps 49,16), "a fi pururi cu Dumnezeu" (Ps 73,23) și "a avea bucurii depline în fața sa" (Ps 16,11).

Când, pe la sfârșitul Vechiului Testament, această așteptare, maturată în subsolul sufletului biblic, va veni la sfârșit la lumină, nu se exprimă, în maniera filozofilor greci, ca supraviețuire a sufletului nemuritor care, eliberat de trup, se întoarce la lumea cerească din care provine. În armonie cu concepția biblică despre om, ca unitate inseparabilă de suflet și trup, supraviețuirea constă în învierea – trup și suflet – din moarte (Dan 12,2-3; 2Mac 7,9).

Isus a adus, dintr-o dată, la lumină această certitudine și – ceea ce contează mai mult – după ce a vestit-o în parabole și afirmații (ca aceea ca răspuns dat saduceilor despre femeia soție a șapte soți: Mt 22,30) – a dat dovada incontestabilă înviind El însuși din moarte. După El, pentru credincios, moartea nu mai este o aterizare, ci o decolare!

Darul cel mai frumos și moștenirea cea mai prețioasă pe care regina Angliei, Elisabeta a II-lea, le-a lăsat națiunii sale și lumii, după 70 de ani de domnie, a fost speranța sa creștină în învierea morților. În ritualul funebru, urmărit direct de aproape toți puternicii pământului și, la televizor, de sute de milioane de persoane, au fost proclamate, prin voința ei expresă, în prima lectură, următoarele cuvinte ale lui Paul:

"Moartea a fost înghițită de victorie. Unde este, moarte, victoria ta? Unde este, moarte, ghimpele tău? Ghimpele morții este păcatul, iar puterea păcatului este Legea. Însă, mulțumire fie lui Dumnezeu care ne dă victoria prin Domnul nostru Isus Cristos" (1Cor 15,54-57).

Și, în Evanghelie, tot prin voința ei, cuvintele lui Isus:

"În casa Tatălui meu sunt multe locuințe… Și, după ce mă voi duce și vă voi pregăti un loc, voi veni din nou și vă voi lua la mine, pentru ca să fiți și voi acolo unde sunt eu" (In 14,2-3).

Speranța, virtute operativă

Tocmai pentru că încă suntem cufundați în timp și în spațiu, ne lipsesc categoriile necesare pentru a ne reprezenta în ce anume constă această "viață veșnică" împreună cu Dumnezeu. Este ca și cum am încerca să explicăm ce este lumina unuia care s-a născut orb. Sfântul Paul se limitează să spună: "Se seamănă în putrezire și se învie în neputrezire; se seamănă în necinste și se învie în glorie; se seamănă un trup fizic și se învie un trup spiritual" (1Cor 15,43-44).

Unor mistici le este dat să experimenteze, încă din această viață, vreo picătură din oceanul infinit de bucurie pe care Dumnezeu îl ține pregătit pentru ai săi; dar toți afirmă unanim că nu se poate spune nimic despre asta cu vorbe umane. Primul dintre ei este el însuși, apostolul Paul. El le destăinuiește corintenilor că a fost răpit, cu paisprezece ani înainte, în "al treilea cer", în paradis, și că a auzit "cuvinte de negrăit care omului nu-i sunt permise să le rostească" (2Cor 12,2-4). Amintirea pe care a lăsat-o în el acea experiență este perceptibilă în ceea ce scrie cu altă ocazie: "Lucruri pe care ochiul nu le-a văzut și urechea nu le-a auzit și la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a pregătit Dumnezeu pentru cei care îl iubesc pe el" (1Cor 2,9).

Dar să lăsăm deoparte ceea ce va fi în lumea de dincolo (despre care putem spune așa de puțin) și să venim în schimb la prezentul vieții noastre. A reflecta asupra speranței creștine înseamnă a reflecta asupra sensului ultim al existenței noastre. Un lucru este comun pentru toți, în această privință: dorința și a trăi "bine". Însă imediat ce se încearcă să se înțeleagă ce se înțelege prin "bine", se prospectează imediat două clase de persoane: cele care se gândesc numai la binele material și personal și cele care se gândesc și la binele moral și al tuturor, așa-numitul "bine comun".

Cu privire la primii, lumea nu s-a schimbat mult din timpul lui Isaia și al sfântului Paul. Ambii prezintă zicala care circula în timpurile lor: "Să mâncăm și să bem pentru că mâine vom muri" (Is 22,13; 1Cor 15,32). Mai interesant este să încercăm să-i înțelegem pe cei care își propun – cel puțin ca ideal – să "trăiască bine" nu numai material și individual, ci și moral și împreună cu ceilalți. Există situri pe internet în care sunt intervievate persoane bătrâne despre modul în care, ajunse la apus, evaluează viața pe care au trăit-o. În general sunt bărbați și femei care au trăit o viață bogată și demnă, în slujba familiei, a culturii și a societății, dar fără nicio referință religioasă. Este patetică tentativa de a da de înțeles că sunt fericiți că au trăit astfel. Tristețea de a fi trăit – și în scurt timp de a nu mai trăi! – ascunsă de cuvinte, striga din ochi.

Sfântul Augustin a exprimat miezul problemei: "La ce folosește a trăi bine, dacă nu este dat să trăim mereu?"[1]. Înaintea lui, Isus spusese: "Ce-i folosește omului dacă a câștigat lumea întreagă, dar se pierde sau se ruinează pe sine?" (Lc 9,25). Iată unde se inserează – și în ce anume diferă – răspunsul speranței teologale. Ea ne asigură că Dumnezeu ne-a creat pentru viață, nu pentru moarte; că Isus a venit ca să ne reveleze viața veșnică și ca să ne dea garanția ei cu învierea sa.

Un lucru trebuie subliniat pentru a nu cădea într-un echivoc periculos. A trăi "mereu" nu se opune lui a trăi "bine". Speranța vieții veșnice este ceea ce face frumoasă, sau măcar acceptabilă, și viața prezentă. Dar una este a suferi fără a ști pentru ce scop, și alta este a suferi știind că "suferințele timpului prezent nu se pot compara cu gloria viitoare care ni se va revela" (Rom 8,18).

A da cont de speranță

Speranța teologală are un rol important de desfășurat în privința evanghelizării. Unul din factorii determinanți ai răspândirii rapide a credinței, la începuturile creștinismului, a fost vestirea creștină a unei vieți după moarte infinit mai depline și mai bucuroase decât cea pământească.

Împăratul Adrian și-a construit în diferite părți ale lumii vile spectaculoase și își pregătise ca mausoleu ceea ce este acum Castelul "Sant’Angelo", la doi pași de aici. Aproape de moarte a scris un soi de epitaf pentru mormântul său. Vorbind sufletului său, îl îndemna, în epitaf, să dea o ultimă privire frumuseților și distracțiilor din această lume, pentru că – spunea el – urmează să cobori "în locuri incolore, grele și despuiate"[2]. Ade! Se poate imagina șocul spiritual pe care trebuia să-l provoace, într-o atmosferă ca aceasta, vestirea unei vieți infinit mai depline și mai luminoase decât aceea care se lăsa o dată cu moartea. Așa se explică pentru ce ideea și simbolurile vieții veșnice sunt atât de frecvente în înmormântările creștine din catacombe.

În Prima Scrisoare a Sfântului Petru, activitatea Bisericii în exterior, adică propagarea mesajului, este prezentată ca un "a da cont de speranță". "Sfințiți-l pe Domnul Cristos în inimile voastre, gata oricând să dați răspuns oricui vă cere cont de speranța voastră" (1Pt 3,15-16). Citind relatările care au urmat după Paște, avem senzația că Biserica se naște dintr-o mișcare de "speranță vie" (1Pt 1,3) și cu această speranță au pornit la cucerirea lumii.

Și astăzi avem nevoie de o regenerare a speranței dacă vrem să întreprindem o nouă evanghelizare. Nu se face nimic fără speranță. Oamenii merg acolo unde se respiră aer de speranță și fug acolo unde nu simt prezența ei. Speranța este aceea care dă curaj tinerilor să-și formeze o familie sau să urmeze o vocație călugărească și sacerdotală, care îi ține departe de droguri și de alte asemenea cedări în fața disperării.

Scrisoarea către Evrei compară speranța cu o ancoră: "Pe aceasta o avem ca o ancoră a sufletului, sigură și puternică" (Evr 6,18-19). Sigură și puternică pentru că este aruncată în veșnicie. Dar avem și o altă imagine a speranței într-un anumit sens opusă: vela. Dacă ancora este ceea ce dă bărcii siguranța și o ține sigură între valurile mării, vela este în schimb ceea ce o face să meargă și să înainteze în mare. Ambele aceste lucruri le face speranța cu barca Bisericii.

Față de trecut, noi suntem astăzi într-o situație de avantaj în privința speranței. Nu mai trebuie să petrecem timpul nostru pentru a apăra speranța creștină de atacurile externe; deci putem face lucrul cel mai util și rodnic care este cel de a o proclama, de a o oferi și de a o iradia în lume. Să facem despre speranță un discurs nu atât apologetic, cât mai degrabă kerigmatic.

Să îndreptăm o privire la ce s-a întâmplat cu privire la speranța creștină de un secol încoace. Mai întâi a fost atacul frontal împotriva ei din partea oamenilor precum Feuerbach, Marx, Nietzsche. Speranța creștină a fost, în multe cazuri, obiectivul direct al criticii lor. Viața veșnică, lumea de dincolo, paradisul: toate aceste lucruri erau văzute ca proiecția iluzorie a dorințelor și nevoilor nesatisfăcute ale omului în această lume, ca o "irosire în cer a comorilor destinate pământului". Creștinii încercau să apere conținutul speranței creștine, adesea cu inconvenient camuflat. Speranța creștină era "în minoritate". Se vorbea și se predica rar despre viața veșnică. Totuși după ce a demolat speranța creștină, cultura atee marxistă n-a întârziat să-și dea seama că persoanele umane nu se puteau lăsa fără speranță. Și iată că a inventat "Principiul speranță"[3]. Cu el cultura marxistă nu pretindea că a demolat speranța creștină, ci, mai rău, că a mers dincolo de ea și că este moștenitorul său legitim. Pentru autorul "Principiul speranță" (principiu, atenție, nu virtute) este sigur că speranța este vitală pentru om. Ea este reală și are un punct de sosire care este "revelarea omului ascuns", adică a posibilităților încă latente ale omenirii. Manifestarea Fiului omului, Cristos, este înlocuită de manifestarea omului ascuns, parusia este înlocuită de utopie.

Timp de două decenii, îmi amintesc, nu se vorbea despre altceva în universități și multor creștini nu li se părea adevărat că ar exista cineva, în partea cealaltă, care accepta să ia în serios speranța și să instaureze un dialog. Cu atât mai mult că răsturnarea era așa de subtilă și limbajul era adesea asemănător. Patria cerească devenea "patria identității"; nu locul unde omul îl vede în sfârșit, față în față, pe Dumnezeu, ci unde îl vede pe adevăratul om, în care există de acum identitatea perfectă între ceea ce poate să fie și ceea ce este. Așa-numita "teologie a speranței" s-a născut ca răspuns la această provocare, acceptându-i, din păcate, uneori abordarea. Lucrul care se observă mai puțin în toate aceste scrieri este tocmai ceea ce Petru numește "speranța vie" (1Pt 1,3), freamătul speranței. Nu viață, ci ideologie.

Acum, spuneam, situația s-a schimbat în parte. Misiunea pe care o avem în față, în privința speranței, nu mai este aceea de a o apăra și de a o justifica filozofic și teologic, ci de a o vesti, de a o arăta și de a o dărui unei lumi care a pierdut simțul speranței și se scufundă tot mai mult într-un pesimism și nihilism care este adevărata "gaură neagră" a universului.

Gaudium et spes

Un mod de a face activă și contagioasă speranța este cel formulat de sfântul Paul când spune că "iubirea toate le speră" (1Cor 13,7). Acest lucru este valabil nu numai pentru fiecare persoană, ci și pentru ansamblul Bisericii. Biserica toate le speră, toate le crede, toate le suportă. Ea nu se poate limita să denunțe posibilitățile de rău care există în lume și în societate. Desigur că nu trebuie neglijată teama de pedeapsă și de iad și să se înceteze de a atenționa persoanele cu privire la posibilitățile de rău pe care le comportă o acțiune sau o situație, cum sunt rănile provocate ambientului. Însă experiența demonstrează că se obține mai mult pe cale pozitivă, insistând asupra posibilităților de bine; în termeni evanghelici, predicând milostivirea. Probabil că lumea modernă nu s-a arătat niciodată așa de bine dispusă față de Biserică și așa de interesată de mesajul său, ca în anii Conciliului. Și motivul principal este că acest Conciliu dădea speranță.

Dar în acest mod, nu ne expunem – se spune – să fim dezamăgiți și să părem naivi? Aceasta este marea ispită împotriva speranței, sugerată de prudența umană, sau de frica de a fi dezmințiți de fapte și este ceea ce se întâmplă în parte și în privința Conciliului. Ca și cum faptul că a îndrăznit să vorbească despre "bucurie și speranță" (gaudium et spes) ar fi fost o naivitate de care ar trebui chiar să se rușineze. Este ceea ce mulți au gândit despre papa Ioan când a anunțat Conciliul.

Trebuie să reluăm mișcarea de speranță demarată de Conciliu. Veșnicia este o măsură foarte largă; ne permite să sperăm despre toți, să nu abandonăm pe nimeni fără speranță. Apostolul le dădea creștinilor din Roma mandatul de a abunda în speranță. "Dumnezeul speranței – scria el – să vă umple de toată bucuria și pacea în credință, ca să prisosiți în speranță prin puterea Duhului Sfânt" (Rom 15,13).

Biserica nu poate oferi lumii un dar mai bun decât să-i  dea speranță, nu speranțe umane, efemere, economice sau politice, asupra cărora ea nu are competență specifică, ci speranță curată și simplă, aceea care, chiar fără să știe, are ca orizont veșnicia și ca garant pe Isus Cristos și învierea sa. După aceea această speranță teologală va fi stimulent pentru toate celelalte speranțe umane legitime. Cel care a văzut un medic vizitând un bolnav grav, știe că ușurarea cea mai mare pe care i-o poate procura, mai bună decât toate medicamentele, este să-i spună: "Medicul speră; are speranțe bune pentru tine!".

Speranța, înțeleasă astfel, transformă tot ceea ce atinge. Efectul său este descris în mod minunat în acest text al lui Isaia: "Cei tineri obosesc, iar cei maturi se ostenesc și se poticnesc, dar cei care speră în Domnul își întăresc puterea, se înalță ca pe aripi de vultur, aleargă, dar nu ostenesc, umblă, dar nu obosesc" (Is 40,30-31).

Dumnezeu nu promite să ia motivele de oboseală și de poticnire, ci dăruiește speranță. Situația rămâne în sine aceea care era, dar speranța dă forța de a se ridica deasupra ei. În Apocalips se citește că "atunci când a văzut dragonul că a fost aruncat pe pământ, a început să persecute pe Femeia care născuse copilul de parte bărbătească. Dar i s-au dat Femeii cele două aripi ale vulturului celui mare ca să zboare în pustiu spre locul ei" (Ap 12,13-14). Imaginea aripilor vulturului se inspiră în mod clar din textul lui Isaia. De aceea se ajunge să se spună că Bisericii întregi i-au fost date marile aripi ale speranței, pentru ca ea cu ele să poată, de fiecare dată, să scape de atacurile celui rău, să depășească dificultățile cu elan.

"Ridică-te și umblă!"

Poarta templului numită "cea frumoasă" este cunoscută datorită minunii care a avut loc lângă ea. Un olog zăcea în fața ei pentru a cere de pomană. Într-o zi au trecut pe acolo Petru și Ioan și știm ce s-a întâmplat. Ologul, vindecat, a sărit în picioare și în sfârșit cine știe după câți ani de când zăcea acolo abandonat, a trecut și el prin acea poartă și a intrat în templu, se citește, "sărind și lăudându-l pe Dumnezeu" (Fap 3,1-9).

Ceva de acest gen ni s-ar putea întâmpla și nouă în privința speranței. Și noi ne găsim adesea, spiritual, în poziția ologului în pragul templului: inerți, lâncezi, parcă paralizați în fața dificultăților. Dar iată că speranța divină trece pe lângă noi, adusă de cuvântul lui Dumnezeu, și ne spune și nouă, ca și Petru ologului: "Ridică-te și umblă!". Și noi sărim în picioare și intrăm în sfârșit înăuntru, în mijlocul Bisericii, gata să ne asumăm, din nou și cu bucurie, sarcini și responsabilități. Sunt minunile zilnice ale speranței. Ea este cu adevărat o mare taumaturgă, o mare făcătoare de minuni; repune în picioare mii de ologi, de mii de ori.

În afară de evanghelizare, speranța ne este de ajutor pe drumul nostru personal de sfințire. Ea devine, în cel care o exercită, principiul progresului spiritual. Permite să se descopere mereu noi "posibilități de bine", mereu ceva ce se poate face. Nu lasă ca să se acomodeze în lâncezeală și în lene. Când ești ispitit să-ți spui ție însuți: "Nu mai este nimic de făcut", iată că speranța se prezintă și îți spune: "Roagă-te!". Tu răspunzi: "Dar m-am rugat!", și ea: "Roagă-te iarăși!". Și chiar când situația ar deveni dură până la extrem și poate să pară că nu mai este chiar nimic de făcut, iată că speranța îți indică iarăși o misiune: să suporți până la sfârșit și să nu pierzi răbdarea, unindu-te cu Cristos pe cruce. Apostolul, am auzit, recomandă "să prisosim în speranță", dar adaugă imediat cum devine posibil acest lucru: "prin puterea Duhului Sfânt". Nu prin eforturile noastre.

Crăciunul poate să fie ocazia pentru o tresăltare de speranță. Marele poet modern al virtuților teologale, Charles Péguy, a scris că Credința, Speranța și Iubirea sunt trei surori, două mari și una micuță. Merg pe stradă ținându-se de mână: cele două mari, Credința și Iubirea, la margini și copila Speranță în centru. Toți, văzându-le, cred că cele două mai mari o trag pe cea micuță în centru. Greșesc! Ea este cea care trage totul[4]. Pentru că dacă dispare speranța, totul se oprește.

Dacă vrem să-i dăm un nume propriu acestei copile, nu putem decât s-o numim Maria, cea care aici pe pământ – spune celălalt mare poet al virtuților teologale, Dante Alighieri – "printre muritori", este "fântână vie de speranță"[5].

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] Augustin, Tratate despre Evanghelia lui Ioan 45, 2 (Quid prodest bene vivere si non datur vivere?).

[2] Cit. în M. Yourcenar, Memorie di Adriano, tr. it. L. Storoni Mazzolani, Einaudi, Torino 1988.

[3] Cf. Ernst Bloch, Principiul speranță, 3 vol., Berlin 1954-1959.

[4] Cf. Ch. Péguy, Le porche de la deuxième vertu, Œuvres poétiques complètes, Gallimard, Paris 1975, pag. 534-539.

[5] Dante Alighieri, Paradisul XXXIII, 12.

* * *

Poarta credinței. Prima predică de Advent 2022 a card. Raniero Cantalamessa (2 decembrie 2022)


 

lecturi: 619.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat