Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 30 noiembrie 2022

Cateheze despre discernământ: 10. Mângâierea autentică

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Continuând reflecția noastre despre discernământ, și îndeosebi despre experiența spirituală numită "mângâiere", despre care am vorbit miercurea trecută, ne întrebăm: cum se recunoaște adevărata mângâiere? Este o întrebare foarte importantă pentru un discernământ bun, pentru a nu fi înșelați în căutarea adevăratului nostru bine.

Putem găsi câteva criterii într-un text din Exerciții spirituale de Sfântul Ignațiu de Loyola. "Dacă în gânduri totul este bun - spune Sfântul Ignațiu - începutul, mijlocul și sfârșitul, și dacă totul este orientat spre bine, acesta este un semn al îngerului bun. În schimb se poate întâmpla ca în cursul gândurilor să se prezinte vreun lucru rău sau distractiv sau mai puțin bun decât acela pe care sufletul și-a propus înainte să-l facă, sau ceva care slăbește sufletul, îl face neliniștit, îl pune în agitație și îi ia pacea, îi ia liniștea și calmul pe care le avea înainte: atunci acesta este un semn clar că acele gânduri provin de la duhul rău" (nr. 333). Pentru că este adevărat: există o adevărată mângâiere, dar există și mângâieri care nu sunt adevărate. Și pentru aceasta trebuie înțeles bine parcursul mângâierii: cum merge și unde mă duce? Dacă mă duce la un lucru care merge mai puțin, care nu este bun, mângâierea nu este adevărată, este "prefăcută", să spunem așa.

Și acestea sunt indicații prețioase, care merită un scurt comentariu. Ce înseamnă că începutul este orientat spre bine, cum spune Sfântul Ignațiu despre o mângâiere bună? De exemplu, am gândul de a mă ruga, și observ că este însoțit de afect față de Domnul și față de aproapele, invită să fac gesturi de generozitate, de caritate: este un început bun. În schimb, se poate întâmpla ca acel gând să apară pentru a evita o muncă sau o misiune care mi-a fost încredințată: de fiecare dată când trebuie să spăl vasele sau să fac curățenie în casă, îmi vine o mare voință de a începe să mă rog! Se întâmplă asta, în conventuri. Dar rugăciunea nu este o fugă de propriile îndatoriri, dimpotrivă este un ajutor pentru a realiza acel bine pe care suntem chemați să-l facem, aici și acum. Asta cu privire la început.

Apoi este mijlocul: Sfântul Ignațiu spunea că începutul, mijlocul și sfârșitul trebuie să fie bune. Începutul este acesta: eu am voința de a mă ruga pentru a nu spăla vasele: mergi, spală vasele și după aceea mergi ca să te rogi. Apoi este mijlocul, și anume ceea ce vine după aceea, ceea ce urmează după acel gând. Rămânând la exemplul precedent, dacă încep să mă rog și, așa cum face fariseul din parabolă (cf. Lc 18,9-14), tind să mă complac de mine însumi și să-i disprețuiesc pe ceilalți, eventual cu suflet supărat și acid, atunci acestea sunt semne că duhul rău a folosit acel gând ca pe o cheie de acces pentru a intra în inima mea și a-mi transmite sentimentele sale. Dacă eu merg să mă rog și îmi vine în minte cel al fariseului vestit - "îți mulțumesc, Doamne, pentru că eu mă rog, nu sunt ca alții care nu te caută, nu se roagă" - acolo, rugăciunea aceea se termină rău. Acea mângâiere de a ne ruga este pentru a ne simți un păun în fața lui Dumnezeu. Și acesta este mijlocul care nu merge.

Și apoi este sfârșitul: începutul, mijlocul și sfârșitul. Sfârșitul este un aspect pe care deja l-am întâlnit, adică: unde mă duce un gând? De exemplu, unde mă duce gândul de a mă ruga. De exemplu, aici se poate întâmpla ca să mă angajez până la capăt pentru o operă frumoasă și meritorie, dar asta mă determină să nu mă mai rog, pentru că sunt ocupat cu atâtea treburi, mă descopăr tot mai agresiv și răutăcios, consider că totul depinde de mine, până la pierderea încrederii în Dumnezeu. Aici în mod evident există acțiunea duhului rău. Eu încep să mă rog, apoi în rugăciune mă simt atotputernic, că totul trebuie să fie în mâinile mele pentru că eu sunt singurul, singura care știe să ducă lucrurile înainte: evident nu există duhul bun acolo. Trebuie examinat bine parcursul sentimentelor noastre și parcursul sentimentelor bune, al mângâierii, în momentul în care eu vreau să fac ceva. Cum este începutul, cum este mijlocul și cum este sfârșitul.

Stilul dușmanului - când vorbim despre dușman, vorbim despre diavol, pentru că diavolul există, este! - stilul său, știm asta, este să se prezinte în manieră ascunsă, mascată: pornește de la ceea ce ne stă mai mult la inimă și apoi ne atrage la sine, puțin câte puțin: răul intră pe ascuns, fără ca persoana să-și dea seama de asta. Și cu timpul suavitatea devine duritate: acel gând se revelează cum este el cu adevărat.

De aici importanța acestei răbdătoare dar indispensabile examinări a originii și a adevărului propriilor gânduri; este o invitație de a învăța din experiențe, din ceea ce ni se întâmplă, pentru a nu continua să repetăm aceleași greșeli. Cu cât ne cunoaștem mai mult pe noi înșine, cu atât mai mult simțim pe unde intră duhul rău, "password"-urile (parolele) sale, ușile de intrare ale inimii noastre, care sunt punctele asupra cărora suntem mai sensibili, așa încât să fim atenți la ele pentru viitor. Fiecare dintre noi are punctele mai sensibile, punctele mai slabe ale propriei personalități: și pe acolo intră duhul rău și ne duce pe drumul incorect, sau ne ia de pe adevăratul drum corect. Merg să mă rog, dar mă ia din rugăciune.

Exemplele ar putea fi multiplicate după plăcere, reflectând asupra zilelor noastre. Pentru aceasta este așa de importantă examinarea zilnică a conștiinței: înainte de a termina ziua, să ne oprim un pic. Ce s-a întâmplat? Nu în ziare, nu în viață: ce s-a întâmplat în inima mea? Inima mea a fost atentă? A crescut? A fost un drum care a trecut în întregime, fără să știu? Ce s-a întâmplat în inima mea? Și această examinare este importantă, este truda prețioasă de a reciti viața sub un punct de vedere deosebit. Să ne dăm seama de ceea ce este important, este semn că harul lui Dumnezeu lucrează în noi, ajutându-ne să creștem în libertate și conștiință. Noi nu suntem singuri: Duhul Sfânt este cu noi. Vedem cum au mers lucrurile.

Mângâierea autentică este un soi de confirmare a faptului că facem ceea ce Dumnezeu vrea de la noi, că mergem pe căile sale, adică pe căile vieții, bucuriei, păcii. De fapt, discernământul nu se referă pur și simplu numai la bine sau la binele maxim posibil, ci la ceea ce este bine pentru mine aici și acum: la asta sunt chemat să cresc, punând limite altor propuneri, atrăgătoare dar ireale, pentru a nu fi înșelat în căutarea adevăratului bine.

Fraților și surorilor, trebuie să înțeleg, să merg înainte în a înțelege ce se întâmplă în inima mea. Și pentru asta e nevoie de examinarea conștiinței, pentru a vedea ce se întâmplă astăzi. "Astăzi m-am înfuriat acolo, nu am făcut acel lucru...": dar de ce? A merge dincolo de motiv înseamnă a căuta rădăcina acestor greșeli. "Dar, astăzi am fost fericit dar eram plictisit pentru că trebuia să-i ajută pe oamenii aceia, dar la sfârșit m-am simțit plin, plină pentru acel ajutor": și este Duhul Sfânt. A învăța să citim în cartea inimii noastre ce s-a întâmplat în timpul zilei. Faceți asta, numai două minute, dar vă va face bine, vă asigur.

_______________

Astăzi celebrăm sărbătoarea sfântului apostol Andrei, fratele lui Simon Petru, patron al Bisericii care este în Constantinopol, unde a mers, ca de obicei, o delegație a Sfântului Scaun. Doresc să exprim afectul meu special fratelui drag patriarhul Bartolomeu I și întregii Biserici din Constantinopol. Mijlocirea sfinților frați apostoli Petru și Andrei să acorde repede Bisericii să se bucure pe deplin de unitatea sa și pacea lumii întregi, în special în acest moment iubitei și martirizatei Ucraina, mereu în inima noastră și în rugăciunile noastre.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 327.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat