Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

În interviul acordat revistei "America Magazine" papa vorbește despre avort, abuzuri și despre acordul cu China

Armonia diferențelor

Papa Francisc a dat un interviu în spaniolă revistei "America Magazine" întemeiată de Societatea lui Isus în Statele Unite ale Americii. Au pus întrebările: părintele Matt Malone, fost director; părintele Sam Sawyer, actual director; Kerry Weber, director executiv; Gerard O'Connell, corespondent; Gloria Purvis, conducătoare a "Gloria Purvis Podcast". Publicăm o traducere a unor ample fragmente din interviu.

(...) În Statele Unite am văzut o polarizare tot mai profundă, nu numai politică, ci și în viața Bisericii. Cum poate Biserica să răspundă la polarizare în interiorul ei și să ajute societatea?

Polarizarea nu este catolică. Un catolic nu poate gândi aut-aut (...). Esența a ceea ce este catolic este et-et. (...). Poporul lui Dumnezeu este unul singur. Când există polarizare, intră o mentalitate divizatoare care privilegiază pe unii și lasă în urmă pe alții. Catolicul este mereu armonie a diferențelor (...).

Majoritatea catolicilor pare că a pierdut încrederea în capacitatea Conferinței Episcopale de a oferi o călăuzire morală. Cum pot episcopii să recucerească încrederea catolicilor americani?

(...) Cred că este înșelător a face relația catolici - Conferință Episcopală. Conferința Episcopală nu este păstorul, păstorul este episcopul. Astfel se riscă să se diminueze autoritatea episcopului când se privește la o Conferință Episcopală. Conferința Episcopală este pentru a-i uni pe episcopi, pentru a lucra uniți, a discuta problemele, a face planuri pastorale. Dar fiecare episcop este păstorul. Să nu dizolvăm puterea episcopală, reducând-o la puterea Conferinței Episcopale. Pentru că acolo luptă tendințele, mai la dreapta, mai la stânga, mai încoace, mai încolo, și într-un fel nu există o responsabilitate în carne și oase ca aceea a episcopului cu poporul său, păstor, cu poporul său. Isus nu a creat Conferința Episcopală, Isus i-a creat pe episcopi și fiecare episcop este păstorul poporului său (...). Așadar, întrebarea este: care este raportul unui episcop cu poporul său? Și eu îmi permit să citez un episcop care nu știu dacă este conservator, dacă este progresist, dacă este de dreapta, dacă este de stânga, dar este un păstor foarte bun. (Mark) Seitz (episcop de El Paso), la granița cu Mexicul, este un om care ia în mână toate contradicțiile din acel loc și le duce înainte ca păstor (...). Aveți câțiva episcopi buni care sunt mai de dreapta, câțiva episcopi buni care sunt mai de stânga, dar sunt mai mult episcopi decât ideologi, sunt mai mult păstori decât ideologi. Și acesta este secretul. Răspunsul la întrebarea dumneavoastră este: Conferința Episcopală poate să varieze, este o organizație pentru a ajuta și a uni, simbol de unitate. Dar harul lui Isus Cristos este în relația dintre episcop și poporul său, dieceza sa.

Avortul este o problemă puternic politizată în SUA. Episcopii ar trebui să dea prioritate avortului față de alte probleme de dreptate socială?

(...) În orice carte de embriologie se spune că un pic înainte de împlinirea primei luni de la concepere sunt deja schițate organele fătului micuț și ADN-ul. Înainte ca mama să-și dea seama. Așadar, este o ființă umană vie. Nu spun o persoană, pentru că se discută despre asta, ci o ființă umană. Și îmi pun două întrebări. Este corect a elimina o ființă umană pentru a rezolva o problemă? Problema este atunci când această realitate de a ucide o ființă umană se transformă într-o problemă politică. Sau atunci când un păstor al Bisericii intră într-o clasificare politică. De fiecare dată când o problemă pierde caracterul pastoral (...) se transformă într-o problemă politică (...). Când văd că o problemă ca aceasta, care este o crimă, capătă o intensitate puternic politică, spun, acolo lipsește caracterul pastoral (...). Fie în această problemă a avortului fie în alte probleme, nu trebuie pierdut din vedere caracterul pastoral: un episcop este păstor, o dieceză este sfântul popor credincios al lui Dumnezeu cu păstorul său. Nu putem să o tratăm ca și cum ar fi o problemă civilă.

Întrebarea era dacă o Conferință Episcopală ar trebui să prezinte lupta împotriva avortului ca problema numărul unu, în timp ce toate celelalte sunt secundare...

Răspunsul meu este: este o problemă a Conferinței Episcopale care trebuie să se rezolve în interiorul său. Ceea ce mă interesează pe mine este raportul episcopului cu poporul, care este aspectul sacramental. Celălalt este de organizare și Conferințele Episcopale uneori greșesc. Este suficient să privim al doilea război [mondial], unele alegeri pe care vreo Conferință Episcopală le-a făcut și greșea dintr-un punct de vedere politic și social. Uneori învinge o majoritate care probabil nu este aceea care are sau nu dreptate (...). Conferința va ajuta să se facă niște cursuri, este foarte meritabil ceea ce face, dar păstorul este mai important. Mai mult decât important, aș spune, aspectul sacramental. (...) Fiecare episcop trebuie să caute fraternitatea cu ceilalți episcopi (...). Dar esențialul este raportul cu poporul său.

Criza abuzurilor sexuale a vătămat în mod considerabil credibilitatea Bisericii și efortul său de evanghelizare. Recentele revelări de abuzuri comise de episcopi au mărit preocupările cu privire la transparență. Ce poate face Vaticanul pentru a îmbunătăți acest aspect?

(...) Până la criza din Boston, când totul a venit la suprafață, în Biserică se acționa schimbând locul vreunui autor de abuzuri, acoperind (...). Problema abuzului sexual este foarte gravă în societate (...). Abuzul de minori este între cele mai monstruoase lucruri. Cutuma era aceea care se mai folosește în familii sau în vreo altă instituție: a acoperi. Biserica a făcut o alegere: a nu acoperi. Și de acolo s-a continuat prin procese judecătorești și crearea Comisiei Pontificale pentru Tutelarea Minorilor. Acolo a fost mare cardinalul O'Malley, de Boston, care a avut ideea de a instituționaliza toate acestea în cadrul Bisericii. Când oamenii cinstiți văd cum Biserica se ocupă de această monstruozitate, văd că una este Biserica și alta sunt autorii de abuzuri care sunt în interiorul Bisericii și care sunt pedepsiți de Biserica însăși. Benedict al XVI-lea a fost mare în luarea acestor decizii (...). Unul din lucrurile care mă preocupă mai mult cu privire la asta este pedo-pornografia: se filmează direct, în ce țară se filmează? Ce fac autoritățile din acea țară care permit asta? Este criminal, criminal. Biserica se ocupă de propriul păcat și mergem înainte, păcătoși, încrezându-ne în milostivirea lui Dumnezeu. Când călătoresc, în general primesc o delegație de victime ale abuzurilor. O anecdotă: când eram în Irlanda mi-au cerut audiență persoane victime ale abuzurilor. Erau șase sau șapte și au venit cam așa (furioase) la început și aveau dreptate. Le-am spus: "Uitați-vă, să facem un lucru, mâine trebuie să spun omilia. De ce să nu o pregătim împreună, cu privire la această problemă?". Și atunci a avut loc un fapt foarte frumos, pentru că ceea ce era pur și simplu un protest s-a transformat în ceva pozitiv și toți împreună au pregătit cu mine omilia din ziua următoare. A fost un lucru pozitiv, în Irlanda, unul din locurile cele mai "calde" pe care a trebuit să le înfrunt (...).

Biserica din Statele Unite a făcut un mare pas înainte în gestionarea abuzurilor atunci când este vorba de preoți. Totuși, pare că există mai puțină transparență atunci când este acuzat un episcop...

Da și cred că aici trebuie procedat cu tot atâta transparență. Dacă există mai puțină transparență, este o greșeală.

Cu privire la Ucraina, mulți în Statele Unite au rămas dezorientați de aparenta ezitare a dumneavoastră de a critica direct Rusia. Cum ați explica poziția dumneavoastră cu privire la acest război împotriva ucrainenilor, a americanilor și a altora care susțin Ucraina?

Când vorbesc despre Ucraina, vorbesc despre un popor martirizat. Când există un popor martirizat, există cineva care-l martirizează. Când vorbesc despre Ucraina vorbesc despre cruzime, pentru că am multe informații despre cruzimea trupelor care intră. În general cei mai cruzi sunt probabil cei care vin din Rusia, dar nu din tradiția rusă, cum sunt cecenii, buriații, și așa mai departe. Cu siguranță, statul rus este cel care invadează. Este foarte clar. Uneori încerc să nu specific pentru a nu ofensa și mai degrabă condamn în general, chiar dacă este bine cunoscut pe cine condamn. Dar nu este necesar ca eu să spun nume și prenume. În a doua zi de război m-am dus la ambasada rusă [la Sfântul Scaun], un gest neobișnuit pentru că papa nu merge niciodată la o ambasadă. Și acolo i-am spus ambasadorului săi spună lui [Vladimir] Putin că eram dispus să călătoresc cu condiția ca să-mi ofere o mică fereastră pentru a negocia. [Serghei] Lavrov, ministrul de externe, la nivel înalt, a răspuns cu o scrisoare foarte gentilă, din care am înțeles că pentru moment nu era necesar.

Am vorbit de două ori la telefon cu președintele Zelensky. Și în general lucrez primind liste de prizonieri, fie prizonieri civili fie prizonieri militari, și le trimit guvernului rus; și răspunsul a fost mereu pozitiv. M-am gândit și să călătoresc, dar am decis: dacă eu călătoresc, merg la Moscova și la Kiev, în ambele, nu numai în una. Și nu am dat impresia niciodată că acopăr agresiunea. Aici, în această sală am primit, de trei sau patru ori, o delegație a guvernului ucrainean. Și lucrăm împreună. De ce nu-l menționez pe Putin? Nu este necesar; se știe deja. Totuși, uneori persoanele se alipesc de un detaliu. Toți cunosc poziția mea, cu Putin sau fără Putin, fără a-l menționa. Unii cardinali au mers în Ucraina: cardinalul Czerny a fost de două ori; [arhiepiscopul] Gallagher, care este responsabil al Raporturilor cu Statele a petrecut patru zile în Ucraina și am primit un raport despre ceea ce a văzut; și cardinalul Krajewski a mers de patru ori. Merge cu furgoneta plină de lucruri și a petrecut ultima Săptămână Sfântă în Ucraina. Vreau să spun că prezența Sfântului Scaun cu cardinalii este foarte puternică, și sunt în contact continuu cu persoane aflate în poziții de responsabilitate. Și aș vrea să menționez că în aceste zile este aniversarea lui Holodomor, genocidul comis de Stalin față de ucraineni (în 1932-1933). Consider că este corect a aminti un precedent istoric al conflictului [actual]. Poziția Sfântului Scaun este aceea de a căuta pace și o înțelegere. Diplomația Sfântului Scaun se mișcă în această direcție și, desigur, este mereu disponibilă să medieze.

Un sondaj recent a arătat că un mare număr de catolici negri părăsesc Biserica. Ce ați spune acum catolicilor negri din SUA care au experimentat rasismul și în același timp o surzenie în cadrul Bisericii față de apelurile la dreptatea rasială?

Le-aș spune că sunt aproape de suferința pe care o trăiesc, care este o suferință rasială (...).

Cum putem să-i încurajăm pe catolicii negri să rămână?

(...) Le-aș spune catolicilor afro-americani că papa este conștient de suferința lor și că îi iubește mult și că trebuie să reziste și să nu se îndepărteze. Rasismul este un păcat intolerabil împotriva lui Dumnezeu. Biserica, păstorii și laicii trebuie să continue să lupte pentru a-l dezrădăcina și pentru o lume mai dreaptă. Profit de această ocazie pentru a spune că iubesc mult și popoarele indigene din Statele Unite. Și nu uit persoanele de origine latinoamericană, care de acum sunt multe acolo.

Multe femei suferă pentru că nu pot fi hirotonite preot. Ce ați spune unei femei care deja slujește în viața Bisericii, dar care se simte chemată în mod specific să fie preot?

Aceasta este o problemă de natură teologică. Eu cred că mergem să amputăm esența Bisericii dacă luăm în considerare numai calea dimensiunii ministeriale în viața Bisericii. Calea nu este numai a slujirii [primite prin hirotonire]. Biserica este femeie, Biserica este o mireasă. Noi nu am dezvoltat o teologie a femeii care să reflecte asta. Dimensiunea ministerială, putem spune, este aceea a Bisericii petrine (...). Dar există un alt principiu care este chiar mai important, despre care nu vorbim, și este principiul marian care este principiul femininului în Biserică, al femeii în Biserică, în care Biserica se vede oglindită pentru că ea este femeie și mireasă. O Biserică numai cu principiul petrin ar fi o Biserică despre care s-ar putea crede că s-a redus la dimensiune sa ministerială, nimic mai mult. În schimb Biserica este mult mai mult decât o slujire. Ea este tot poporul lui Dumnezeu. Biserica este femeie, Biserica este mireasă. Pentru aceasta, demnitatea femeii este oglindită în această cale. Și există după aceea o a treia cale: calea administrativă. Calea ministerială, calea eclezială - s-o spunem așa, mariană - și calea administrativă, care nu este un lucru teologic (...). Și în acest domeniu cred că trebuie să dăm spațiu mai mare femeilor. Aici în Vatican, toate locurile în care am pus femeile, funcționează mai bine. De exemplu, în Consiliul pentru Economie există șase cardinali și șase laici. În urmă cu doi ani, între cei șase laici am numit cinci femei, și a fost o revoluție. Vice-guvernatoarea Vaticanului este o femeie. Când o femeie intră în politică sau gestionează lucruri, în general face mai bine. Mulți economiști sunt femei, și acele femei reînnoiesc economia în manieră constructivă (...). Și pentru ce nu poate o femeie să intre în slujirea primită prin hirotonire? Pentru că principiul petrin nu prevede un spațiu pentru asta. Da, este adevărat, trebuie să fim în principiul marian, care este mai important. Femeia este mai mult, ea se aseamănă mai mult cu Biserica ce este mireasă și mamă (...). Ceea ce voiam era să subliniez cele două principii teologice: principiul petrin și cel marian, care sunt acelea care fac Biserica. În acest sens, faptul că femeia nu intră în viața ministerială nu este o privare: nu. Locul (femeii) este un loc mult mai important și este o poziție pe care încă trebuie s-o dezvoltăm (într-o cateheză) despre femeie pe calea principiului marian (...).

În Statele Unite există unii care interpretează criticile dumneavoastră aduse capitalismului de piață drept critici aduse Statelor Unite. Există unii care vă definesc un socialist, un comunist, un marxist (...)?

Mă întreb mereu: dar de unde vin aceste etichete? (...) Mă luminează mult Fericirile, dar mai ales protocolul după care vom fi judecați: Mt 25. "Mi-a fost sete și mi-ați dat să beau. Am fost în închisoare și m-ați vizitat. Am fost bolnav și m-ați îngrijit". Așadar, asta înseamnă că Isus era comunist? Problema este că în spatele la toate acestea (...) este reducerea mesajului evanghelic la un fapt socio-politic. Dacă eu consider Evanghelia numai în manieră sociologică, atunci da, este adevărat, sunt comunist și este comunist și Isus (...).

Ați fost criticat pentru că ați semnat un acord cu China referitor la numirea episcopilor. Unele persoane din Biserică și din politică spun că se plătește un preț mare pentru că a menținut tăcerea despre drepturile umane în China?

Nu este o problemă de a vorbi sau de a tăcea. Nu aceasta este realitatea. Realitatea este a dialoga sau a nu dialoga. Și dialogul se duce până la punctul în care este posibil de făcut. Pentru mine, exemplul cel mai înalt în perioada modernă a Bisericii este cardinalul Casaroli (...). Papii - în mă refer la Paul al VI-lea și Ioan al XXIII-lea - l-au trimis mai ales în țările din Europa centrală pentru a încerca să restabilească relațiile în perioada comunismului, ceea ce a putut, și lent a reușit să restabilească ierarhia catolică, în acele țări (...). Nu întotdeauna era posibil de a numi persoana cea mai bună ca arhiepiscop în capitală, cât mai degrabă ceea ce era posibil de a numi în acord cu guvernul... Dialogul este calea celei mai bune diplomații. Cu China eu am optat pentru calea dialogului. Este lentă, are contralovituri, are și succese, dar eu nu găsesc o altă cale. Și vreau să subliniez asta: poporul chinez este un popor cu mare înțelepciune și merită respectul meu și admirația mea. În fața lor, jos pălăria! Pentru aceasta încerc să dialoghez, pentru că nu mergem să cucerim un popor, nu! Acolo sunt creștini. Au nevoie de atenția noastră în așa fel încât să poată fi buni chinezi și buni creștini (...).

(După L'Osservatore Romano, 28 noiembrie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 287.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat