Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Discurs adresat membrilor Comisiei Teologice Internaționale (24 noiembrie 2022)

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Mulțumesc cardinalului Ladaria pentru cuvintele sale respectuoase și vă exprim tuturor recunoștința mea pentru generozitatea, competența și pasiunea cu care ați întreprins slujirea voastră în acești cincisprezece ani de activitate a Comisiei Teologice Internaționale.

Grație instrumentelor de care dispunem astăzi, ați putut să începeți lucrările voastre la distanță, depășind dificultățile datorate încă pandemiei. Și mă bucur și pentru primirea pe care ați rezervat-o propunerilor celor trei teme de aprofundat: prima este actualitatea indispensabilă și mereu rodnică a credinței cristologice mărturisite de Conciliul din Niceea, la împlinirea celor 1700 de ani de la celebrarea sa (325-2025); a doua este examinarea câtorva probleme antropologice evidențiate astăzi și a semnificației cruciale pentru drumul familiei umane, în lumina planului divin al mântuirii; și a treia este aprofundarea - astăzi tot mai urgentă și decisivă - a teologiei creației în perspectivă trinitară, ascultând strigătul săracilor și al pământului.

Tratând aceste teme, Comisia Teologică Internațională continuă, cu angajare reînnoită, slujirea sa. Sunteți chemați să faceți asta pe urma trasată de Conciliul al II-lea din Vatican, care - la șaizeci de ani de la începutul său - constituie busola sigură pentru drumul Bisericii, "sacrament, în Cristos, al unirii cu Dumnezeu și al unității întregului neam omenesc" (Constituția dogmatică Lumen gentium, 1).

Aș vrea să vă indic trei directive de drum, în acest moment istoric; moment greu și totuși, prin privirea credinței, încărcat de promisiune și de speranță care provin din Paștele Domnului răstignit și înviat.

Prima directivă este cea a fidelității creative față de Tradiție. Este vorba de a asuma cu credință și cu iubire și de a declina cu rigoare și deschidere angajarea de a exercita slujirea teologiei - în ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu, a lui sensus fidei a poporului lui Dumnezeu, a magisteriului și a carismelor, și în discernământul semnelor timpurilor - pentru progresul Tradiției apostolice, sub asistența Duhului Sfânt, așa cum învață Dei Verbum (cf. nr. 8). De fapt, Benedict al XVI-lea descrie Tradiția ca "fluviul viu în care originile sunt prezente mereu" (Cateheză, 26 aprilie 2006); așa încât ea "irigă diferite terenuri, alimentează diferite geografii, făcând să răsară ceea ce este mai bun din acel teren, ceea ce este mai bun din acea cultură. În acest mod, Evanghelia continuă să se întrupeze în toate colțurile lumii, în manieră mereu nouă" (Constituția apostolică Veritatis gaudium, 4d).

Tradiția, originea credinței, care ori crește ori se stinge. Pentru că, spunea cineva - cred că era un muzician - că tradiția este garanția viitorului și nu o piesă de muzeu. Este ceea ce face să crească Biserica de jos în sus, ca un copac: rădăcinile. În schimb, altcineva spunea că tradiționalismul este "credința moartă a celor vii": când tu te închizi. Tradiția - vreau să subliniez asta - ne face să ne mișcăm în această direcție: de jos în sus: vertical. Astăzi există un mare pericol, care este de a merge într-o altă direcție: "înapoierea". A merge înapoi. "Mereu s-a făcut așa": este mai bine a merge înapoi, este mai sigur, și nu a merge înainte cu tradiția. Această dimensiune orizontală, am văzut asta, a determinat unele mișcări, mișcări ecleziale, să rămână fixate într-un timp, într-un înapoi. Sunt înapoiații. Mă gândesc - pentru a face o referință istorică - la unele mișcări născute la sfârșitul Conciliului I din Vatican, încercând să fie fideli tradiției, și astfel astăzi se dezvoltă în așa fel încât hirotonesc femei, și alte lucruri, în afara acestei direcții verticale, unde crește, conștiința morală crește, conștiința credinței crește, cu acea frumoasă regulă a lui Vincețiu de Lérins: "Ut annis consolidetur, dilatetur tempore, sublimetur aetate". Aceasta este regula creșterii. În schimb înapoierea te face să spui că "mereu s-a făcut așa, este mai bine a merge înainte așa", și nu te lasă să crești. Cu privire la acest punct, voi teologii gândiți-vă un pic cum să ajutați.

A doua directivă se referă la oportunitatea, cu scopul de a realiza cu pertinență și incisivitate opera de aprofundare și de înculturare a Evangheliei, de a ne deschide cu prudență la aportul diferitelor discipline grație consultării experților, chiar necatolici, așa cum este prevăzut de statutele Comisiei (cf. nr. 10). Este vorba - am afirmat asta în constituția apostolică Veritatis gaudium - de a prețui "principiul interdisciplinarității: nu atât în forma sa «slabă» de simplă multidisciplinaritate, ca abordare care favorizează o înțelegere mai bună din mai multe puncte de vedere a unui obiect de studiu; cât mai degrabă în forma sa «puternică» de transdisciplinaritate, ca situare și fermentare a tuturor științelor în spațiul de Lumină și de Viață oferit de Înțelepciunea care provine din Revelația lui Dumnezeu" (nr. 4c).

În sfârșit, a treia directivă este cea a colegialității. Ea capătă relevanță deosebită și poate oferi o contribuție specifică în contextul parcursului sinodal, în care este convocat tot poporul lui Dumnezeu. Subliniază acest lucru documentul elaborat în această privință, în cincinalul precedent, despre Sinodalitatea în viața și în misiunea Bisericii: "Ca pentru orice altă vocație creștină, și slujirea teologului, în afară de a fi personală, este și comunitară și colegială. Așadar, sinodalitatea eclezială îi angajează pe teologi să facă teologie în formă sinodală, promovând între ei capacitatea de a asculta, a dialoga, a discerne și a integra multiplicitatea și varietatea instanțelor și aporturilor" (nr. 75).

Teologii trebuie să meargă mai departe, să încerce să meargă mai departe. Dar acest lucru vreau să-l disting de catehet: catehetul trebuie să dea doctrina corectă, doctrina solidă; nu eventualele noutăți, dintre care unele sunt bune, ci ceea ce este solid; catehetul transmite doctrina solidă. Teologul riscă să meargă mai departe, și magisteriul va fi cel care-l va opri. Dar vocația teologului este mereu aceea de a risca să meargă mai departe, pentru că el caută, și caută să explice mai bine teologia. Dar a nu da niciodată cateheză copiilor și oamenilor cu doctrine noi care nu sunt sigure. Această distincție nu este a mea, este a sfântului Ignațiu de Loyola, care cred că înțelegea ceva mai bine decât mine!

Așadar, vă urez, în acest spirit de ascultare reciprocă, de dialog și de discernământ comunitar, în deschidere față de glasul Duhului Sfânt, o muncă senină și rodnică. Temele încredințate atenției și expertizei voastre îmbracă mare importanță în această nouă etapă a vestirii Evangheliei pe care Domnul ne cheamă s-o trăim ca Biserică în slujba fraternității universale în Cristos. De fapt, ele ne invită să asumăm pe deplin privirea discipolului, care, cu uimire mereu nouă, recunoaște că Isus Cristos, "prin însăși revelarea misterului Tatălui și al iubirii acestuia, îl dezvăluie pe deplin omului pe om și îi descoperă măreția chemării proprii" (Constituția pastorală Gaudium et spes, 22); și astfel El ne învață că "legea fundamentală a perfecțiunii omenești și, de aici, a transformării lumii este noua poruncă a iubirii" (ibid., 38). Și am folosit cuvântul "uimire". Cred că este important, probabil nu atât pentru cercetători, dar cu siguranță pentru profesorii de teologie: să se întrebe dacă orele de teologie provoacă uimire în cei care le urmăresc. Este un criteriu frumos acesta, poate să ajute.

Iubiți frați și surori, vă mulțumesc pentru slujirea voastră prețioasă, cu adevărat prețioasă. Din inimă binecuvântez pe fiecare dintre voi și pe colaboratorii voștri. Și vă cer cu rugăminte să vă rugați pentru mine.

Cred că poate ar fi important să creștem numărul femeilor, nu pentru că sunt la modă, ci pentru că au o gândire diferită de bărbați și fac din teologie ceva mai profund precum și ceva mai "gustos". Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 245.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat