Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Tema Advent

În așteptarea lui Isus

de Simone Caleffi

Cele patru săptămâni care pregătesc Crăciunul amintesc nu numai prima venire a Fiului lui Dumnezeu, care se naște la Betleem, ci vor să împingă privirea până la ultima sa venire, la sfârșitul timpurilor.

"Noi vestim venirea lui Cristos: nu un singur eveniment, ci și un al doilea care este și mai frumos decât primul. Primul a avut loc sub semnul suferinței, al doilea va purta coroana regalității divine. De fapt, de cele mai mult ori, toate evenimentele care se referă la Domnul nostru Isus Cristos sunt duble. Dublă este nașterea: una din Dumnezeu, înaintea veacurilor; a doua, din Fecioară, la împlinirea timpurilor". Așa începe a cincisprezecea cateheză baptismală Sfântul Ciril de Ierusalim, episcop și învățător al Bisericii, care, după ce a îndurat multe suferințe, de la ariani, din cauza credinței, și a fost alungat, de mai multe ori, din sediul său, a explicat, în mod minunat, credincioșilor învățătura dreaptă, Scripturile și sfintele taine cu omilii și cateheze.

Și noi dorim să începem Adventul, patru săptămâni care pregătesc pentru Crăciun, meditând cuvintele sale. De fapt, acest timp amintește creștinilor nu numai prima venire a Fiului lui Dumnezeu, care se naște la Betleem, ci vrea să împingă privirea noastră până la ultima sa venire la sfârșitul timpurilor. În a doua lectură de la oficiul lecturilor, în Liturgia Orelor din prima duminică din Advent, Ciril afirmă că "dublă este și coborârea: prima, ascunsă și tăcută, ca ploaia pe lână; a doua, strălucitoare, și care este în viitor".

Pentru a aștepta cu vigilență a doua venire a lui Cristos, judecata sa din urmă și împărăția sa care nu va avea sfârșit, să încercăm să înțelegem misterul liturgic al acestui timp, începând de la nume. Advent înseamnă sosire, venire (din latinescul adventus). În acest caz: venirea Domnului. În Advent, așa cum îl celebrăm astăzi, s-au amestecat două tradiții creștine: timp de pregătire pentru Crăciun (mai întâi la Ravenna și apoi la Roma, în secolele al V-lea și al VI-lea); și timp în care se concentrează atenția asupra venirii lui Cristos judecător, la sfârșitul timpurilor, cu accent pe convertire prin fapte austere de pocăință (predica monahilor misionari irlandezi, în Europa, în secolul al VI-lea). Așadar, timp de speranță, de rugăciune și de așteptare bucuroasă. Sfântul, în câteva texte din Cateheza 15, spune că Isus, "la prima sa venire, a fost înfășat și culcat într-o iesle; la a doua, va fi îmbrăcat în lumină ca și cu o haină. La prima, a suportat crucea și nu a respins ocara; la a doua, va veni însoțit de cetele îngerilor ca triumfător".

Adventul cuprinde patru duminici (în ritul ambrozian șase) și se împarte în două perioade: de la prima duminică la 16 decembrie creștinii își orientează sufletul în special spre așteptarea venirii Domnului la sfârșitul timpurilor; de la 17 la 24 decembrie, toate textele sunt orientate mai direct spre pregătirea Crăciunului. Totuși, acest teolog grec antic, ne înseamnă astfel: "să nu ne oprim, așadar, doar la prima lui venire, ci să o așteptăm și pe cea de-a doua. Așa cum am spus la prima «Binecuvântat cel ce vine în numele Domnului» (Mt 21,9), la fel vom spune și la a doua. Ieșind în întâmpinarea Domnului împreună cu îngerii, vom spune, adorându-l: «Binecuvântat cel ce vine în numele Domnului» (Mt 21,9)".

În a doua lectură de la Liturghia din noaptea de Crăciun, și anul acesta vor răsuna cuvintele pe care apostolul le-a adresat preaiubitului său fiu Tit: "De fapt, harul lui Dumnezeu s-a arătat ca mântuitor pentru toți oamenii, învățându-ne să respingem nelegiuirea și poftele lumești, ca să trăim în veacul de acum cu înțelepciune, cu dreptate și cu evlavie, așteptând speranța fericită și arătarea gloriei marelui Dumnezeu și a Mântuitorului nostru, Isus Cristos" (2,11-13). Paul îi mulțumește Tatălui pentru prima venire a Fiului și indică în mod clar că așteptăm întoarcerea sa. "Mântuitorul va veni nu ca să fie judecat din nou, ci ca să-i judece pe cei care l-au dus la judecată. El, care a rămas în tăcere la prima judecată, le va aminti de fapta lor oribilă acelor nelegiuiți care au îndrăznit să-l răstignească, spunându-le: «Iată ce ai făcut, dar eu nu mi-am deschis gura» (cf. Ps 38,10)".

Putem să lărgim reflecția noastră, cu ajutorul Sfântului Bernard, și să contemplăm trei veniri ale lui Isus, conform sugestiei pe care ne-o dă abatele, în predicile sale, îndeosebi atunci când, în a cincea despre Advent, afirmă că "știm că există o triplă venire a Domnului. A treia este între celelalte două. Acestea două sunt vizibile, cealaltă nu. La prima sa venire, el a fost văzut pe pământ și a vorbit cu oamenii, când, așa cum el însuși dă mărturie, l-au văzut și l-au urât. La ultima sa venire, «orice făptură va vedea mântuirea lui Dumnezeu» (Lc 3,6) și «vor privi la cel pe care l-au străpuns» (In 19,37). Venirea intermediară este ascunsă: numai cei aleși îl văd în ei înșiși și sufletul lor este mântuit".

Așadar, și noi, după venirea istorică a Domnului în această lume, în sânul Mariei și marea sa întoarcere, manifestarea sa la sfârșitul timpurilor, vrem să luăm în considerare venirea sa în comunitatea noastră creștină, aici, astăzi, unde suntem chemați să ne convertim și să facem vizibilă cu viața noastră prezența sa bună și benefică.

"Dacă astfel vei ține cuvântul lui Dumnezeu, fără îndoială că și el te va ține pe tine. Fiul va veni la tine împreună cu Tatăl; va veni Profetul cel mare, care va reînnoi Ierusalimul; el este cel care va face noi toate lucrurile. Iată ce va face venirea sa: atunci «așa cum am purtat chipul celui pământesc, vom purta și chipul celui ceresc» (1Cor 15,49). Așa cum vechiul Adam s-a răspândit în omul întreg și l-a ocupat în întregime, la fel trebuie să-l ocupe acum Cristos, el care l-a creat pe om în totalitatea sa, care l-a răscumpărat în totalitatea sa și care îl va glorifica în totalitatea sa".

(După L'Osservatore Romano, 23 noiembrie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 716.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat