Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 23 noiembrie 2022

Cateheze despre discernământ: 9. Mângâierea

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Continuăm catehezele despre discernământul spiritului: cum să discernem ceea ce se întâmplă în inima noastră, în sufletul nostru. Și după ce am luat în considerare câteva aspecte ale dezolării - acel întuneric al sufletului - astăzi vorbim despre mângâiere, care ar fi lumina sufletului, și care este un alt element important pentru discernământ, și care nu trebuie considerată absolut sigură, pentru că se poate presta la echivocuri. Noi trebuie să înțelegem ce este mângâierea, așa cum am încercat să înțelegem bine ce este dezolarea.

Ce este mângâierea spirituală? Este o experiență de bucurie interioară, care permite să vedem prezența lui Dumnezeu în toate lucrurile; ea întărește credința și speranța, precum și capacitatea de a face binele. Persoana care trăiește mângâierea nu capitulează în fața dificultăților, pentru că experimentează o pace mai puternică decât încercarea. Așadar, este vorba de un mare dar pentru viața spirituală și pentru viață în ansamblul ei. Și a trăi această bucurie interioară.

Mângâierea este o mișcare intimă, care atinge profunzimea ființei noastre. Nu este senzațională, ci este suavă, delicată, ca o picătură de apă pe un burete (cf. Sf. Ignațiu de Loyola, Exerciții spirituale, 335): persoana se simte învăluită de prezența lui Dumnezeu, într-o manieră care respectă mereu propria libertate. Niciodată nu este ceva distonat care încearcă să forțeze voința noastră, nu este nici o euforie trecătoare: dimpotrivă, așa cum am văzut, și durerea - de exemplu pentru propriile păcate - poate să devină motiv de mângâiere.

Să ne gândim la experiența trăită de Sfântul Augustin când vorbește cu mama Monica despre frumusețea vieții veșnice; sau la bucuria perfectă a Sfântului Francisc - de altfel asociată la multe situații foarte dure de suportat -; și să ne gândim la atâția sfinți și sfinte care au știut să facă lucruri mari, nu pentru că se considerau buni și capabili, ci pentru că au fost cuceriți de dulceața pacificatoare a iubirii lui Dumnezeu. Este pacea pe care o observa în el însuși cu uimire Sfântul Ignațiu atunci când citea viețile sfinților. A fi mângâiat înseamnă a fi în pace cu Dumnezeu, a simți că totul este aranjat în pace, totul este armonios înlăuntrul nostru. Este pacea pe care o simte Edith Stein după convertire; la un an după ce a primit Botezul, ea scrie - așa spune Edith Stein: "În timp ce mă abandonez acestui sentiment, puțin câte puțin o viață nouă începe să mă umple și - fără nicio tensiune a voinței mele - să mă împingă spre noi realizări. Acest aflux vital pare să izvorască dintr-o activitate și dintr-o forță care nu este a mea și care, fără a face vreo violență la forța mea, devine activă în mine" (Psicologia e scienze dello spirito, Citt? Nuova, 1996, 116). Adică o pace genuină este o pace care face să răsară sentimentele bune în noi.

Mângâierea se referă înainte de toate la speranță, este îndreptată spre viitor, pune în mișcare, permite să se ia inițiative amânate mereu până în acel moment, sau nici măcar imaginate, cum a fost Botezul pentru Edith Stein.

Mângâierea este o astfel de pace, dar nu pentru a rămâne așezați acolo bucurându-ne de ea, nu, îți dă pacea și te atrage spre Domnul și te pune în mișcare pentru a face lucruri, pentru a face lucruri bune. În timp de mângâiere, când noi suntem mângâiați, ne vine voința de a face mult bine, mereu. În schimb, când este momentul dezolării, ne vine voința de a ne închide în noi înșine și de a nu face nimic. Mângâierea te împinge înainte, în slujba celorlalți, a societății, a persoanelor. Mângâierea spirituală nu este "pilotabilă" - tu nu poți spune acum ca să vină mângâierea, nu, nu este pilotabilă -, nu este programabilă după plac, este un dar al Duhului Sfânt: permite o familiaritate cu Dumnezeu care pare să anuleze distanțele. Sfânta Tereza a Pruncului Isus, vizitând la paisprezece ani, la Roma, bazilica "Sfânta Cruce din Ierusalim", încearcă să atingă cuiul venerat acolo, unul din acelea cu care a fost răstignit Isus. Tereza simte această ardoare a sa ca un flux de iubire și de confidență. Și după aceea scrie: "Am fost cu adevărat îndrăzneață. Dar Domnul vede adâncul inimilor, știe că intenția mea era curată [...]. Acționam cu El ca o copilă care crede că totul îi este permis și consideră ca proprii comorile Tatălui" (Manuscris autobiografic, 183). Mângâierea este spontană, te determină să faci totul spontan, ca și cum am fi copii. Copiii sunt spontani, și mângâierea te face să fii spontan cu o dulceață, cu o pace foarte gravă. O fată de paisprezece ani ne dă o descriere splendidă a mângâierii spirituale: se simte un sentiment de duioșie față de Dumnezeu, care ne face curajoși în dorința de a fi părtași de însăși viața sa, de a face ceea ce îi este plăcut, pentru că ne simțim familiari cu el, simțim că este casa noastră casa lui, ne simțim primiți, iubiți, reîmprospătați. Cu această mângâiere nu capitulăm în fața dificultăților: de fapt, cu aceeași îndrăzneală, Tereza va cere papei permisiunea de a intra în Carmel, deși era prea tânără, și va fi ascultată. Ce înseamnă asta? Înseamnă că mângâierea ne face îndrăzneți: când noi suntem în timp de întuneric, de dezolare, și ne gândim: "Acest lucru nu sunt capabil să-l fac". Te aruncă jos dezolarea, te face să vezi totul întunecat: "Nu, eu nu pot să fac, n-o voi face". În schimb, în timp de mângâiere, vezi aceleași lucruri în mod diferit și spui: "Nu, eu merg înainte, eu fac asta". "Dar ești sigur?". "Eu simt forța lui Dumnezeu și merg înainte". Și astfel mângâierea te împinge să mergi înainte și să faci lucruri pe care în timp de dezolare tu nu ai fii capabil să le faci; te împinge să faci primul pas. Aceasta este frumusețea mângâierii.

Dar să fim atenți. Trebuie să distingem bine mângâierea care este a lui Dumnezeu de mângâierile false. În viața spirituală se întâmplă ceva asemănător cu ceea ce se întâmplă în producțiile umane: există originalele și există imitările. Dacă mângâierea autentică este ca o picătură pe un burete, este suavă și intimă, imitările sale sunt mai zgomotoase și senzaționale, sunt pur entuziasm, sunt focuri de paie, fără consistență, ne duc să ne concentrăm pe noi înșine, și să nu ne îngrijim de ceilalți. La sfârșit mângâierea falsă ne lasă goi, departe de centrul existenței noastre. Pentru aceasta, atunci când noi ne simțim fericiți, în pace, suntem capabili să facem orice lucru. Dar să nu confundăm acea pace cu un entuziasm trecător, pentru că astăzi entuziasmul există, după aceea cade și nu mai există.

Pentru aceasta trebuie făcut discernământ, și atunci când ne simțim mângâiați. Pentru că mângâierea falsă poate să devină un pericol, dacă o căutăm ca scop în sine, în mod obsesiv, și uitând de Domnul. Cum ar spune Sfântul Bernard, se caută mângâierile lui Dumnezeu și nu este căutat Dumnezeul mângâierilor. Noi trebuie să-l căutăm pe Domnul și Domnul, cu prezența sa, ne mângâie, ne face să mergem înainte. Și să nu-l căutăm pe Domnul care ne aduce mângâierile pentru acest substrat: nu, asta nu merge, nu trebuie să fim interesați de asta. Este dinamica pruncului despre care vorbeam data trecută, care îi caută pe părinți numai pentru a avea de la ei lucruri, dar nu pentru ei înșiși: merge din interes. "Tată, mamă". Și copiii știu să facă asta, știu să se joace și când familia este dezbinată, și au această obișnuință de a căuta acolo și de a căuta aici, asta nu face bine, asta nu este mângâiere, acela este interes. Și noi riscăm să trăim relația cu Dumnezeu în mod infantil, căutând interesul nostru, căutând să-l reducem pe Dumnezeu la un obiect la uzul și consumul nostru, pierzând darul cel mai frumos care este el însuși. astfel mergem înainte în viața noastră, care înaintează printre mângâierile lui Dumnezeu și dezolările păcatului lumii, dar știind să distingem când este o mângâiere a lui Dumnezeu, care îți dă pace până în adâncul sufletului, de atunci când este un entuziasm trecător care nu este rău, dar nu este mângâierea lui Dumnezeu.

_______________

APELURI

În orele trecute Insula Java, în Indonezia, a fost lovită de un cutremur puternic. Exprim apropierea mea de acea populație iubită și mă rog pentru cei morți și pentru cei răniți.

Duminica trecută la Kalongo, în Uganda, a fost beatificat părintele Giuseppe Ambrosoli, misionar combonian, preot și medic. Născut în Dieceza de Como, a murit în Uganda în 1987 după ce și-a dedicat viața pentru cei bolnavi, în care vedea fața lui Cristos. Mărturia sa extraordinară să ne ajute pe fiecare dintre noi să fim semn al unei Biserici "în ieșire". Aplauze pentru noul fericit!

Doresc să trimit salutul meu jucătorilor, suporterilor și spectatorilor care urmăresc, din diferitele continente, campionatul mondial de fotbal, care se joacă în Qatar. Fie ca acest eveniment important să fie ocazie de întâlnire și de armonie între națiuni, favorizând fraternitatea și pacea între popoare. Să ne rugăm pentru pacea în lume și pentru sfârșitul tuturor conflictelor, cu un gând deosebit pentru suferințele teribile ale iubitului și martirizatului popor ucrainean. În această privință, sâmbăta viitoare este aniversarea genocidului teribil din Holodomor, exterminarea prin foamete în 1932-1933 cauzată în mod artificial de Stalin în Ucraina. Să ne rugăm pentru victimele acestui genocid și să ne rugăm pentru atâția ucraineni, copii, femei și bătrâni, prunci, care astăzi îndură martiriul agresiunii.

Ziua Mondială a Pescuitului, celebrată alaltăieri, să poată favoriza sustenabilitatea în pescuit și în acvacultură, prin respectarea drepturilor pescarilor, care cu munca lor contribuie la siguranța alimentară, la hrănire și la reducerea sărăciei în lume.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 338.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat