Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Tagle la Urbaniana deschide întâlnirea despre cei 400 de ani ai Propaganda Fide

Cum se relatează o istorie

Când se vorbește despre Propaganda Fide, ale cui istorii sunt relatate? Ale papilor? Ale prefecților? Ale comunităților locale? Ale săracilor? Și istoria acestei instituții va încuraja să se intre în contextele actuale ale inteligenței artificiale și digitale, ale extremismului, ale polarizării, ale indiferenței religioase, ale migrației forțate, ale dezastrelor climatice? Cum va fi relatată istoria lui Isus în aceste domenii? Cine o va relata? Sunt întrebările provocatoare puse de cardinalul Luis Antonio G. Tagle deschizând ieri după-amiază, miercuri, 16 noiembrie 2022, la Universitatea Pontificală Urbaniana, Întâlnirea internațională "Euntes in mundum universum". Lucrările - organizate de Dicasterul pentru Evanghelizare în al patrulea centenar al Congregației misionare al cărei moștenitor este, de ateneul care îi găzduiește și de Comitetul Pontifical de Științe Istorice - reunesc până vineri, 18 noiembrie, studioși din cele cinci continente cu 24 de raportori care provin din 9 țări. Toți chemați să reparcurgă cele patru secole trecute de când în ianuarie 1622, Grigore al XV-lea a întemeiat Sacra Congregatio de Propaganda Fide, înființată canonic la 22 iunie același an.

În intervenția sa cardinalul filipinez a pornit de la premisa că "istoria este făcută din istorii" și inspirându-se din propriul discurs programatic la Asian Mission Congress ținut la Chiang Mai, în Thailanda, în 2016 - când era arhiepiscop de Manila - despre tema "Misiune: a relata istoria lui Isus", a indicat opt puncte, îndemnându-i pe participanți să le aplice la rolul istoriilor personale în viața unei comunități sau a unei realități precum Dicasterul pentru Evanghelizare.

Înainte de toate, a început el, "istoriile bune se bazează pe experiență". De fapt, a explicat el, "există istorii frumoase și istorii urâte, dar diferența nu depinde de stilul naratorului sau de finalul istoriei", ci de credibilitatea sa, care la rândul său depinde de faptul de a fi adevărată. "Baza cea mai puternică a adevărului este experiența directă a naratorului. Chiar dacă referitor la experiența vreunuia se poate crede în jurnaliști, nimic nu corespunde cu istoria cuiva prezent efectiv atunci când s-a întâmplat" un fapt, dat fiind că el din acel moment "face parte din persoană. Relatăm cele mai bune istorii atunci când se referă la experiența noastră" și "istoria bună se bazează pe istorii ale martorilor oculari", a adăugat el, subliniind importanța arhivelor Dicasterului pentru care este în desfășurare un proces de digitalizare.

În al doilea rând pentru Tagle "istoriile revelează identitatea personală, revelează cine suntem, sensul vieții noastre și încotro mergem. În timp ce relatez, istoria este revelată nu numai ascultătorului ci și mie. Mă înțeleg pe mine însumi". Și, a adăugat el, "îmi dau seama că istoria nu se referă pur și simplu la mine", ci "și la alte persoane, la familie și la prieteni, la societate, la cultură, la economie... Istoria mea nu se dezvoltă în gol. Sunt ceea ce sunt pentru că sunt cufundat în istoriile altora și în timpul meu. Dacă le neglijez sau le neg, nu am o istorie personală de relatat. În relatarea istoriei mele, dau un sens și lumii în care locuiesc".

Al treilea, "istoriile sunt dinamice, deschise". Și în acest sens referința este la amintire. "Amintirea - a remarcat cardinalul - este vitală pentru cunoașterea de sine. Amintind istoriile noastre, ne dăm seama că trecutul nu este static, continuă să ne modeleze; și poate fi văzut și sub o nouă lumină de optica noilor experiențe. Prin intermediul istoriilor vedem cât de mult ne-am schimbat și cât mai trebuie să ne schimbăm".

Al patrulea punct, "istoriile sunt terenul pentru a înțelege simbolurile spirituale, doctrinale și etice" pentru că "revelează valorile, normele morale și prioritățile unei persoane și ale unei comunități". Al cincilea, ele "dau formă comunității", dat fiind că "experiența și amintirile comune leagă indivizi unici într-un corp închegat".

Al șaselea, "istoriile pot să-l transforme pe ascultător". Este suficient să ne gândim, a afirmat cardinalul, că "propria istorie poate să trezească amintiri de experiențe asemănătoare în ascultător, să deschidă noi semnificații, să creeze uimire și să trezească din somn", până acolo încât "de obicei, un bun ascultător va deveni un bun narator".

Penultimul punct se referă la modalitatea relatării. "Narațiunea orală - a constatat Tagle - încă este cea mai obișnuită. Însă istoriile pot să fie relatate scriind scrisori, romane sau poezii", sau prin "fotografiile și înregistrările video; prin gesturile, manierele, tonul vocii, expresiile faciale și poziționările corpului". Chiar și "tăcerea poate să fie un mod puternic de a relata o istorie"; în timp ce "atitudinile, stilul de viață și relațiile unei persoane relatează istorii și generează altele noi. Dansurile, muzica, arta, arhitectura și mâncarea unei comunități sunt elemente esențiale ale istoriei sale".

Deosebit de semnificativ este aspectul cu care a terminat raportorul: și anume că "istoriile pot să fie suprimate". Printre factorii care au incidență, "durerea provocată de o amintire traumatică, rușinea sau sentimentul de vinovăție" care conduc la o negare fie din partea victimelor, fie a călăilor. În acest ultim caz, un exemplu vine de la dictatori atunci când "interzic să fie relatate istorii de corupție, oprimare, ucideri și distrugeri; corup mass-media și amenință pe cei care vor să expună adevărul; impun o istorie oficială care șterge amintirile care i-ar pune într-o lumină rea". În timp ce referitor la victime, Tagle s-a declarat convins că "vindecarea este posibilă. Acolo unde ele pot să relateze istoriile lor prietenilor, consultanților sau profesioniștilor care arată compasiune și înțelegere, autostima lor se întoarce lent. Acolo unde comunitățile revendică adevărata lor istorie, revendică puterea lor pentru schimbarea socială", a concluzionat el.

(După L'Osservatore Romano, 17 noiembrie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 225.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat