Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Discursul Papei Paul al VI-lea din 15 noiembrie 1972

"Acel rău pe care-l numim Diavol"

de Giselda Adornato

La 15 noiembrie 1972, la audiența generală, Paul al VI-lea rostește un discurs, Ne mântuiește de cel rău, pe care-l începe cu o întrebare: "Care sunt astăzi cele mai mari nevoi ale Bisericii?". Și nu răspunde, așa cum s-ar aștepta, enumerând diferitele aspecte de reformă posibile, ci afirmând: "Să nu vă uimească răspunsul nostru ca simplist, sau chiar ca superstițios și ireal: una din cele mai mari nevoi este apărarea de acel rău pe care-l numim Diavolul". Aceasta este o temă asupra căreia Montini reflectă din totdeauna, mai ales ducând-o la simțul păcatului, "un cuvânt redus la tăcere", spune papa în diferite ocazii. Este amintită adesea omilia de la 29 iunie din acel an pentru sărbătoarea sfinților Petru și Paul despre "fumul Satanei", dar în realitate și la Milano arhiepiscopul Montini, comentând Evanghelia ispitirilor lui Cristos, a vorbit despre diavol de câteva ori, cu o cateheză despre ceea ce definea și atunci "ființă misterioasă". Desigur, tema se regăsește treptat mai expres în cuvântări de tip diferit, începând din 1970.

În această perioadă, mai mult decât în cea precedentă, papa are în față probleme numeroase, grave pe planul politico-social, la nivel european și mondial. În Italia încep anii de plumb, datați în mod convențional începând de la explozia bombei în Banca Agriculturii din Piața Fontana la Milano, la 12 decembrie 1969, care provoacă 16 morți. Primii ani ai deceniului sunt caracterizați de o serie de atentate care pare infinită, și în străinătate. Pontiful, în catehezele de miercuri și în scurtele intervenții pentru Angelus duminical, urmărește cu îngrijorare evenimentele timpului; în plus, la nivel personal, el trăiește doliul pentru moartea fratelui Francisc, la 8 ianuarie 1971, după o viață de slujire medicală caritativă și rezervată.

Ora prezentă, în discursurile lui Paul al VI-lea, se caracterizează prin "vicisitudini", "neliniști", "devieri", "incertitudini", "rele", "confuzii", "încercări", "tensiuni", "curse" care compun un "regres ideologic și civil" care descoperă clar responsabilități și ocazii: gesturile terorismului palestinian, basc, irlandez, german, italian...

În discursul din 29 iunie 1972, Conciliul este indigoul: "Se credea că după Conciliu avea să vină o zi de soare pentru istoria Bisericii. A venit în schimb o zi de nori, de furtună, de întuneric, de căutare, de incertitudine. [...] Căutăm să săpăm abisuri în loc să le umplem". Asta s-a întâmplat prin "intervenția unei puteri adverse. Numele său este diavolul".

La 15 noiembrie tema este introdusă în mod neașteptat și hotărât. Din moment ce și catolicii sunt nepregătiți în fața temei, papa afirmă că despre diavol putem ști destul de puțin și doctrina despre el ar trebui reluată; punctul de plecare potrivit este admirația față de tabloul creației: "Pentru a ști să privim acest tablou nu se poate să nu rămânem încântați: totul are un sens, totul are un scop, totul are o ordine, și totul lasă să se întrevadă o Prezență-Transcendență, o Gândire, o Viață, și în sfârșit o Iubire [...]. Viziunea creștină despre cosmos și despre viață este de aceea în mod triumfal optimistă; și această viziune justifică bucuria noastră și recunoștința noastră că trăim motiv pentru care celebrând gloria lui Dumnezeu noi cântăm fericirea noastră". Această perspectivă a fost deformată de păcat, datorat intervenției diavolului; cuvintele montiniane devin explicite: "Răul nu mai este numai o deficiență, ci o eficiență, o ființă vie, spirituală, pervertită și pervertitoare. Realitate teribilă. Misterioasă și înfricoșătoare. Iese din cadrul învățăturii biblice și ecleziastice acela care refuză s-o recunoască existentă; adică acela care face din ea un principiu de sine stătător, neavând nici ea, ca orice creatură, origine de la Dumnezeu; sau o explică drept o pseudo-realitate, o personificare conceptuală și fantastică a cauzelor necunoscute ale necazurilor noastre". Papa Francisc citează tocmai acest text din discursul lui Paul al VI-lea în capitolul al cincilea al exortației sale apostolice despre chemarea la sfințenie în lumea contemporană, Gaudete et exsultate, datată la 19 martie 2018: vorbind despre Luptă, vigilență și discernământ, actualul pontif scrie: "Diavolul [...] să nu credem așadar că este un mit, o reprezentare, un simbol, o figură sau o idee".

Paul al VI-lea rezumă doctrina catolică despre Satana, bazată pe Biblie și pe părinții Bisericii; distinge între adevărurile de credință și adăugirile datorate condiționărilor culturale și citează volumul secretarului său personal, Pasquale Macchi, Fața răului în Bernanos, în care, vorbind despre gândirea lui Bernanos despre Satana, Macchi scrie despre diavol: "pentru ce să ne fie rușine, pentru ce să nu mai numim acel nume, ca și cum ar face parte din basme vechi?". Papa, în fața superstițiilor și a pseudoștiinței care susțin forța irezistibilă a răului, preamărește mântuirea lui Cristos și invită la încrederea senină în el. Pentru a răspunde la obiecția despre realitatea psihologică a conceptualizării diabolice, afirmă că răul personificat este prezent în societatea noastră și în cultura noastră în diferite fațete, pe care le prezintă; însă adaugă: "Dar creștinii au necesitatea și norocul unui har mântuitor, adică a mântuirii aduse de Cristos". Cu Sfântul Paul: "Nu te lăsa învins de rău, ci învinge răul în bine". Și discursul din iunie se încheia cu referința la "carisma certitudinii" credinței, care ne face să depășim ispitele răului.

În orice caz, papa nu intenționează să lichideze tema, ci o lasă deschisă pentru reflecțiile credincioșilor și ale teologilor, pe care-i invită să continue în studierea temei diavolului, și cu referință la Lucrurile de pe urmă și la realitățile escatologice; și cere să se mediteze asupra lor nu numai celor care cred, pentru că: "Problema răului rămâne una din cele mai mari și permanente probleme pentru spiritul uman, și după răspunsul victorios pe care îl dă Isus Cristos".

(După L'Osservatore Romano, 15 noiembrie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 751.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat