Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Anul pastoral 2022-2023: "Uniți în Duhul Sfânt"

Cateheză:

Prezentare biblică a evenimentului Rusaliilor

1. Contextul

Cartea Faptele Apostolilor relatează istoria Bisericii primare, începând cu înălțarea lui Isus la cer (cf. Fap 1,6-11) și terminând cu sosirea lui Paul la Roma (cf. Fap 28, 16-30). Întreaga narațiune prezintă cu multe detalii răspândirea lentă și graduală a mesajului creștin de la Ierusalim până la marginile pământului.

Momentul Rusaliilor din Fap 2,1-13 este un punct de sosire, care a fost anticipat la sfârșitul Evangheliei lui Luca și relatat la începutul cărții Faptele Apostolilor: promisiunea făcută de Isus înviat a fost tocmai darul revărsării Duhului (cf. Lc 24,49; Fap 1,2.8). Așteptarea se termină odată cu această coborâre a Duhului, care este la originea Bisericii și care, în același timp, îi conferă deschidere spre viitorul ei misionar.

"Când a sosit ziua Rusaliilor" este expresia cu care începe textul din capitolul 2 din Fapte și care poate fi tradusă și cu "când s-a împlinit ziua Rusaliilor". Această exprimare dă o nuanță de solemnitate și evocă în mintea cititorului imaginea împlinirii promisiunilor făcute de Isus și anunțate de Scripturile Vechiului Testament. Cuvântul "împlinit" arată că ceva semnificativ s-a întâmplat sau pe cale să se întâmple. Termenul de plinătate revine continuu în Sfânta Scriptură și indică acțiunea lui Dumnezeu, Dumnezeu ca plinătatea care umple. Orice dar sau experiență îl lasă pe om nesatisfăcut, dacă nu este umplut de Dumnezeu, singurul care poate răspunde în totalitate exigențelor omului.

Luca introduce într-un moment istoric determinat aspectele supranaturale ale misterului pascal, căci evenimentul are loc în cadrul sărbătorii Rusaliilor. În sec I d.C. sărbătoarea iudaică comemora deja alianța sinaitică sau darul Torei. Oferirea și primirea Torei la Sinai reprezintă acel moment din istoria mântuirii în care Israel a intrat într-o relație deosebită de alianță cu Dumnezeu (cf. Ex 24,1-8).

2. Darul Duhului Sfânt și nașterea Bisericii

Vorbind despre darul Duhului autorul dorește mai întâi de toate să sublinieze că avem de-a face cu o manifestare divină. În ziua Rusaliilor prima comunitate creștină a experimentat o revelație specială a lui Dumnezeu, care s-a comunicat credincioșilor ca o realitate interioară de lumină, care i-a schimbat, le-a dat putere și i-a făcut disponibili pentru misiune.

În acel moment - cunoscut în Vechiul Testament sub numele de Sărbătoarea Săptămânilor sau Rusaliile, "toți erau adunați împreună în același loc" (Fap 2,1). Luca subliniază că erau în rugăciune, în așteptarea venirii Duhului, după cum și Isus era în rugăciune când Duhul a coborât asupra lui (cf. Lc 3,21s; Fap 1,14). Textul ne spune că "toți" erau împreună, dar nu specifică cine erau. Dacă mergem la context, acel "toți" din v.1 se poate referi fie la cei 120 din Fap 1,15, fie la cei 11 apostoli împreună cu femeile, cu Maria (mama lui Isus) și cu frații lui Isus din Fap 1,13. Câți erau nu este cel mai important pentru autor, căci el este concentrat pe faptul că cei interesați erau împreună în același loc (cf. 2,1). Pe primul loc este comunitatea adunată, nu cum sau câți ar fi, și faptul că erau împreună. La origine comunitatea creștină este caracterizată de o unitate fundamentală care-i conferă și identitatea, chiar înainte ca Duhul să fie trimis. Nu avem aici niciun principiu selectiv, fapt ce reiese și din descrierea efectelor: nu doar unii din cei prezenți reușesc să înțeleagă cele spuse în propria limbă, ci toți (cf. Fap 2,6-8). Luca insistă în a-l prezenta pe Duhul ca pe o realitate eclezială (și nu doar ierarhică) și o face vorbind de revărsarea asupra tuturor înainte de a-și îndrepta atenția asupra grupului de martori (cf. Fap 2,14). Suntem în fața unui universalism incipient, o prefigurare a adunării tuturor în unicul popor al lui Dumnezeu.

Vocabularul folosit pentru a descrie evenimentul aparține teofaniilor în general. Evanghelistul Luca folosește imagini pe care Vechiul Testament le folosea pentru marile teofanii ale istoriei mântuirii. Realitatea lui Dumnezeu, pentru a putea fi înțeleasă, presupune ajutorul semnelor-simboluri. Autorul compară această manifestare divină cu cea de pe Sinai, însoțită de vuiet și foc, semne ale transcendenței lui Dumnezeu.

Termenul "vuiet/vânt" sau "duh" (ruah în ebraică și pneuma în greacă) au același înțeles atât în ebraică, cât și în greacă și ambele simbolizează prezența și acțiunea lui Dumnezeu (cf. Gen 1,2;2,7; Ps 33,6; 104,30; 1Regi 19,11-13; Iob 37,10; Is 66,15; In 3,5-8; 20,22). Focul este un alt element tipic al prezenței lui Dumnezeu. În timpul Exodului Domnul mergea în fruntea poporului evreu într-o coloană de nor în timpul zilei și într-o coloană de foc în timpul nopții (cf. Ex 13,21-22). Dumnezeu vorbește din mijlocul focului (cf. Dt 4,12; 5,4. 22, 24).

Un prim efect al acțiunii divine este că "toți au fost umpluți de Sfântul Duh" în vederea misiunii la care au fost chemați (cf. Lc 24,49; Fap 1,8). În al doilea rând, efectul imediat al acțiunii transformatoare a Duhului se manifestă prin darurile limbilor. În acest context, "limbi" înseamnă probabil alte limbi, diferite, ce reprezintă caracterul universal al mesajului evanghelic.

3. Unitatea în Duhul Sfânt

Accentul se mută în vv. 5-13 la mulțimile care trăiesc în Ierusalim. Duhul, care construiește unitatea, a dat întâlnire acestor mulțimi la Ierusalim (v. 5), un spațiu deschis în care se află toate popoarele. Darul primit este vorbirea pe înțelesul tuturor. În mai multe rânduri este remarcată uimirea mulțimii (cf. v. 6, 7, 12). Cei de față sunt uimiți nu atât de mult de ceea ce se spune ("lucrările mărețe ale lui Dumnezeu" - v. 11), ci de faptul că ei pot înțelege ceea ce spun acești galileeni (cf. v. 7). Luca îi înfățișează pe iudeii prezenți la Ierusalim ca văzând și auzind aceste evenimente. Intenția lui Luca este de a deschide spre universalism comunitatea de la început, căci evanghelia trebuie să fie înțeleasă în toate limbile și în toate națiunile.

Interesant este și faptul că unitatea se construiește în multitudinea de limbi: "îi auzim vorbind în limbile noastre despre faptele mărețe ale lui Dumnezeu" (v. 11). Biserica s-a născut universală (=catolică) și misiunea ei transcende toate diviziunile de limbă și cultură. Acțiunea Duhului realizează unitatea în diversitatea persoanelor. Închiderile noastre față de ceea ce este "diferit" cultural nu sunt dictate de acel Duh unic care tinde să "formeze un singur trup", fără deosebire de iudeu sau grec, sclav sau liber, femeie sau bărbat.

"Darul limbilor" este doar un aspect al acțiunii transformatoare a Duhului Sfânt, pentru că Duhul, pe lângă darul limbilor, îi instruiește și pe primii misionari (cf. Fap 8,29; 10,19; 11,12; 13,2); El este forța decisivă în proclamarea mesajului (cf. Fap 4,31; 6,10; 11,23) și în convertirea la Cristos (cf. Fap 2,38; 8,15; 10,44; 19,2). De asemenea, dă putere de a îndura persecuțiile (cf. Fap 9,16-17; 13,52) și rămâne principiul călăuzitor în activitatea misionară a lui Paul (cf. Fap 13,4; 20,22-23; 21,4.11). Duhul Sfânt este principala forță motrice a evenimentelor decisive din Fapte, cel care deschide Biserica către neamuri (cf. Fap 10,19; 11,12).

4. Concluzie

Viața și misiunea Bisericii stă sub o inițiativă divină constantă, realizată prin medierea pneumatologică. La baza vieții Bisericii se află darul escatologic al Duhului Sfânt. Biserica este un permanent eveniment al Rusaliilor. Acțiunea revărsării Duhului este permanentă, ea continuă să fie dăruită lumii. Duhul care se revarsă încontinuu face Biserica permanent nouă. Noutatea este unul din semnele prezenței și acțiunii Duhului în Biserică și în inima omului.

Sr. Iuliana Neculai, NDS


 

lecturi: 358.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat