Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Conferință de presă a Sfântului Părinte Francisc în zborul de întoarcere din călătoria apostolică în Bahrain (6 noiembrie 2022)

În timpul zborului de întoarcere din Bahrain papa, ca de obicei, a voit să răspundă la întrebările câtorva dintre jurnaliștii din suită prezentate lui de directorul Sălii de Presă a Sfântului Scaun, Matteo Bruni. Acestea sunt cuvintele de început ale pontifului.

Bună ziua, multe mulțumiri pentru compania din aceste zile, pentru munca voastră. Cu adevărat mulțumesc. Acum sunt la dispoziția întrebărilor voastre. Voi încerca să răspund tot ceea ce știu! Mulțumesc.

Fatima Al Najem (Bahrain News Agency):

Aș vrea să vă spun un lucru înainte de a vă adresa întrebarea mea. Dumneavoastră aveți un loc foarte special în inima mea, nu numai pentru că ați vizitat țara mea, ci pentru că atunci când ați fost ales papă era aniversarea zilei mele de naștere. Am o întrebare: cum evaluați rezultatele vizitei istorice în Regatul Bahrain și cum evaluați eforturile pe care Bahrainul le face în consolidarea și promovarea trăirii împreună, în toate domeniile societății, a tuturor religiilor, sexelor și raselor?

Papa Francisc:

A fost, aș spune, o călătorie de întâlnire. Pentru că finalitatea era tocmai de a ne afla în dialogul interreligios cu islamul și în dialogul ecumenic cu Bartolomeu. Ideile pe care le-a expus marele imam de Al-Azhar erau tocmai în acea direcție de a căuta unitate, unitate în cadrul islamului respectând nouances, diferențele dar cu unitate; unitate cu creștinii și cu celelalte religii.

Și pentru a intra în dialogul interreligios sau în dialogul ecumenic este nevoie de identitate proprie. Nu se poate porni de la o identitate difuză. "Eu sunt islamic", "Eu sunt creștin", am această identitate și astfel pot să vorbesc cu identitate. Când nu se are o identitate proprie, sau este un pic "în aer", este dificil dialogul pentru că nu există un dus și un întors, pentru aceasta este important. Și acești doi care au venit, fie marele imam de Al-Azhar, fie patriarhul Bartolomeu, au o mare identitate. Și asta face bine.

Din punctul de vedere islamic am ascultat cu atenție cele trei intervenții ale marelui imam și m-a impresionat modul în care el insista atât asupra dialogului intra-islamic, între voi, nu pentru a șterge diferențele, ci pentru a se înțelege și a lucra împreună, a nu fi împotrivă. Noi, creștinii, avem o istorie un pic urâtă a diferențelor care ne-a dus la războaie de religie: catolici împotriva ortodocșilor sau împotriva luteranilor. Acum, mulțumire fie lui Dumnezeu, după Conciliu, există o apropiere și putem dialoga și lucra împreună și acest lucru este important, dând mărturie de a face bine celorlalți. Apoi specialiștii, teologii, vor discuta lucrurile teologice, dar noi trebuie să mergem împreună ca niște credincioși, ca prieteni, ca frați, să facem bine.

Eu am rămas impresionat și de lucrurile care au fost spuse în Consiliul Musulman al Bătrânilor, despre creație și despre salvgardarea creației: aceasta este o preocupare comună a tuturor, islamici, creștini, toți.

Acum, în același avion, merg din Bahrain la Cairo secretarul de stat al Vaticanului și marele imam de Al-Azhar, împreună, ca frați. Acesta este un lucru care înduioșează destul de mult... Este important, acesta este un lucru care a făcut bine. Și prezența patriarhului Bartolomeu, care este o autoritate în domeniul ecumenic, a făcut bine. L-am văzut în celebrarea ecumenică pe care am făcut-o și cuvintele pe care și el le-a spus mai întâi. Rezumând: a fost o călătorie de întâlnire.

Apoi, pentru mine noutatea de a cunoaște o cultură deschisă pentru toți. În țara voastră este loc pentru toți. Mi-a spus regele: "Aici fiecare face ceea ce vrea: dacă o femeie vrea să lucreze, să lucreze. Deschidere totală". Așa mi-a spus el - tu știi, you work - Precum și partea religioasă, și aici deschiderea... M-a impresionat cantitatea de creștini, filipinezi, indieni din Kerala care sunt aici, ei trăiesc în țară și lucrează în țară, sunt mulți.

Fatima Al Najem:

Vă iubesc foarte mult!

Papa Francisc:

Aceasta este ideea, am găsit o noutate și asta mă ajută să înțeleg și să vorbesc mai mult cu oamenii. Cuvântul cheie este dialog, și pentru a dialoga trebuie pornit de la propria identitate, trebuie avută identitate.

Fatima Al Najem:

Mulțumesc, Sanctitate. Îl voi ruga pe Allah Atotputernicul ca să vă binecuvânteze cu o sănătate bună, fericire și o viață lungă.

Papa Francisc:

Da, da, rugați-vă pentru mine. În favoarea mea, nu contra!

Imad Atrach (Sky News Arabia):

Sfinte Părinte, de la semnarea "Documentului despre Fraternitatea umană", în urmă cu trei ani, la vizita la Bagdad și apoi chiar recent în Kazahstan: este un drum care, după părerea dumneavoastră, dă roade tangibile? Putem crede că poate culmina într-o întâlnire în Vatican? Apoi aș vrea să vă mulțumesc pentru că ați citat Libanul astăzi, pentru că fiind libanez vă pot spune că avem cu adevărat nevoie de o călătorie urgentă a dumneavoastră, mai ales și pentru că acum nu avem nici măcar un președinte, deci ați merge să îmbrățișați poporul direct. Mulțumesc.

Papa Francisc:

Mulțumesc. M-am gândit mult în aceste zile, și am vorbit despre asta cu marele imam, la modul în care a venit ideea Documentului de la Abu Dhabi, acel Document pe care l-am făcut împreună, primul. El a venit în Vatican pentru o vizită de curtoazie și am avut vizita protocolară. Era aproape ora de prânz și el pleca, și în timp ce mergeam pentru a-mi lua rămas-bun, am întrebat: "Dar unde mergeți dumneavoastră să luați masa?". Nu știu ce anume mi-a spus... "Veniți, să luăm masa împreună". A fost un lucru venit dinăuntru. Apoi, așezați la masă, el, secretarul său, doi consilieri, eu, secretarul meu, consilierul meu, am luat pâinea, am frânt-o și am dat-o unul altuia: un gest de prietenie, a oferi pâinea. A fost un prânz foarte frumos, foarte fratern. Și pe la sfârșit, nu știu cui i-a venit ideea: "De ce nu facem o scriere despre această întâlnire?". Așa s-a născut Documentul de la Abu Dhabi. Au început să lucreze cei doi secretari, cu o schiță care pleacă, o schiță care se întoarce, una care pleacă și una care se întoarce... Și la sfârșit am profitat de întâlnirea de la Abu Dhabi pentru a-l publica. A fost un lucru al lui Dumnezeu, nu se poate înțelege altfel, pentru că niciunul dintre noi nu avea în minte asta. A apărut în timpul unui prânz amical, și acesta este un lucru mare.

Apoi eu am continuat să mă gândesc, și Documentul de la Abu Dhabi a fost baza lui Fratelli tutti. Și ceea ce eu am scris despre prietenia umană în Fratelli tutti își are baza în Documentul de la Abu Dhabi. Eu cred că nu se poate gândi un drum de acest gen fără a gândi la o binecuvântare specială a Domnului asupra acestui drum. Eu vreau s-o spun pentru dreptate, mi se pare drept ca voi să știți cum a inspirat Domnul acest drum. Eu nu știam nici măcar cum se numea marele imam, apoi am devenit prieteni și am făcut un lucru ca doi prieteni. Și acum vorbim împreună, de fiecare dată când ne întâlnim. Asta cu privire la Document, care este actual, și se lucrează pentru a-l face cunoscut.

Apoi cu privire la Liban. Libanul este o durere pentru mine. Pentru că Libanul nu este o țară [de văzut] în sine - a spus asta un papă înaintea mea - Libanul nu este o țară, este un mesaj. Libanul are o semnificație foarte mare pentru noi toți. Și Libanul în acest moment suferă. Eu mă rog. Și profit de această ocazie pentru a face un apel la politicienii libanezi: lăsați deoparte interesele personale, priviți țara și puneți-vă de acord. Mai întâi Dumnezeu și patria, apoi interesele. Dar mai întâi Dumnezeu și patria. În acest moment nu vreau să spun: "Salvați Libanul", pentru că noi nu suntem salvatori, dar vă rog susțineți Libanul, ajutați-l, pentru ca Libanul să se oprească în această coborâre, pentru ca Libanul să reia măreția sa. Există mijloace... Există generozitatea Libanului: câți refugiați politici are Libanul! Este așa de generos, și suferă. Eu profit de această ocazie pentru a vă cere o rugăciune pentru Liban. Și rugăciunea este o prietenie. Voi sunteți jurnaliști, priviți Libanul și vorbiți despre asta pentru a face să crească conștiința. Asta vreau să-ți spun. Mulțumesc.

Carol Glatz (CNS):

Mulțumesc, Sfinte Părinte. În timpul acestei călătorii în Bahrain ați vorbit despre drepturile fundamentale inclusiv cele ale femeii, despre demnitatea sa, despre dreptul de a avea spațiul său în sfera socială și publică și i-ați încurajat, ca întotdeauna, pe tineri să aibă curaj, să facă gălăgie; să meargă înainte pentru o lume mai dreaptă. Dată fiind situația aici aproape în Iran, cu protestele dezlănțuite de câteva femei și de atâția tineri care vor mai multă libertate, dumneavoastră sprijiniți această angajare a femeilor și a bărbaților care cer să aibă drepturi fundamentale care se află și în "Documentul despre Fraternitatea umană"?

Papa Francisc:

Dar trebuie să spunem adevărul: lupta pentru drepturile femeii este o luptă continuă. Pentru că în unele locuri femeia ajunge să aibă o egalitate cu bărbații, dar în alte locuri nu se ajunge. Nu este așa? Eu îmi amintesc în anii '50 în țara mea, când a fost lupta pentru drepturile civile ale femeilor, pentru ca femeile să poată vota - pentru că până în '50, mai mult sau puțin, la noi numai bărbații votau. Și mă gândesc tot la această luptă în SUA, vestită, pentru votul feminin. Dar pentru ce - mă întreb eu - femeia trebuie să lupte astfel pentru a menține drepturile sale? Există o... - nu știu dacă este o legendă - o legendă despre originea bijuteriilor în femeie, care ne explică cruzimea atâtor situații împotriva femeii. Se spune că femeia poartă atâtea bijuterii pentru că într-o țară oarecare - nu-mi amintesc, poate că este un fapt istoric - exista obiceiul ca atunci când soțul se sătura de femeie, îi spunea, "pleacă!", și ea nu putea să se întoarcă pentru a lua ceva. Trebuia să plece cu ceea ce avea pe ea. Și probabil pentru asta acumulau aur pentru a duce cu ele măcar ceva. Spun că aceasta este originea bijuteriilor. Nu știu dacă este adevărat sau nu, dar imaginea ne ajută.

Drepturile sunt fundamentale. Dar cum de astăzi, astăzi!, în lume nu putem opri tragedia mutilării genitale a fetelor? Dar este teribil acest lucru! Astăzi! Să existe această practică, omenirea să nu reușească să oprească acest lucru care este o crimă, un act criminal! Femeile, conform a două comentarii pe care le-am auzit, ori sunt material "folosește și aruncă" - e urât! - ori sunt "specie protejată". Dar egalitatea între bărbați și femei încă nu există la nivel universal. Și există aceste episoade, în care femeile sunt de clasa a doua sau mai puțin. Trebuie să continuăm să luptăm pentru asta, pentru că femeile sunt un dar. Dumnezeu nu a creat bărbatul și după aceea i-a dat un cățel pentru a se distra. Nu! I-a creat doi, egali: bărbat și femeie. Și ceea ce Paul a scris într-una din Scrisorile sale despre raportul bărbat-femeie, care astăzi ni se pare învechit, în acel moment a fost așa de revoluționar încât a scandalizat: fidelitatea bărbatului față de femeie, și că bărbatul "să aibă grijă de femeie ca de propriul trup" (cf. 2Cor 5,28-29). Și asta în acel moment a fost un lucru revoluționar! Toate drepturile femeii vin din această egalitate. Și o societate care nu este capabilă să pună femeia la locul său nu merge înainte. Avem experiența acestui lucru.

În cartea pe care am scris-o, Torniamo a sognare [Să visăm din nou], partea despre economie de exemplu: există femei economiste în acest moment în lume care au schimbat viziunea economică și sunt capabile să o ducă înainte. Pentru că au un dar diferit. Știu să gestioneze lucrurile într-un alt mod, care nu este inferior, este complementar. Odată am avut un colocviu cu o șefă de guvern, o mare șefă de guvern, o mamă cu mulți copii, care a avut succes foarte mare pentru a rezolva o situație foarte dificilă. Și eu am întrebat-o: "Spuneți-mi, doamnă, cum ați reușit să rezolvați o situație așa de dificilă?". Și ea a început să miște mâinile așa, în tăcere și mi-a spus: "Cum facem noi mamele". Femeia pentru a rezolva problema are o cale proprie, care nu este aceea a bărbatului. Și ambele căi trebuie să lucreze împreună: femeia egală cu bărbatul lucrează pentru binele comun cu acea intuiție pe care o au femeile. Am văzut că în Vatican, de fiecare dată când o femeie intră pentru a face o muncă, lucrurile se îmbunătățesc. De exemplu, vice-guvernatoarea Vaticanului [secretara generală a Guvernatoratului] este o femeie, și lucrurile s-au schimbat bine. În Consiliul pentru Economie erau șase cardinali și șase laici, toți bărbați: am schimbat și ca laici am pus un bărbat și cinci femei. Și aceasta este o revoluție, pentru că femeile știu să găsească o cale justă, știu să meargă înainte. Și acum am pus-o pe Maranna Mazzuccato în Academia Pontificală pentru Viață, o mare economistă din Statele Unite, pentru a da un pic mai multă umanitate. Femeile aduc ceea ce au propriu. Nu trebuie să devină ca bărbații, nu, sunt femei, noi avem nevoie de ele. Și o societate care elimină femeile din viața publică este o societate care se sărăcește. Se sărăcește. Egalitate de drepturi, da, dar și egalitate de oportunități. egalitate în a merge înainte, pentru că altminteri se sărăcește. Cu asta cred că am spus ceea ce trebuie să se facă în mod global. Dar mai este cale de parcurs, pentru că există acest masculinism. Eu vin dintr-un popor masculinist. Noi argentinienii suntem masculiniști, mereu. Și acest lucru este urât! Și când este nevoie, mergem la mame care sunt acelea care rezolvă problemele. Dar acest masculinism ucide omenirea. Mulțumesc că mi-ați dat oportunitatea de a spune asta, ce port mult în inimă. Să luptăm nu numai pentru drepturi, ci pentru că este nevoie să avem femei în societate care să ne ajute să schimbăm. Mulțumesc.

Antonio Pelayo (Vida Nueva)

Sfinte Părinte, în această călătorie singura dată când dumneavoastră ați vorbit liber a fost pentru a vă referi la "martirizata Ucraina" și la "negocierile de pace". Eu aș vrea să vă întreb dacă ne puteți spune ceva despre modul în care merg negocierile din partea vaticană; și o altă întrebare complementară: dumneavoastră ați vorbit în ultima vreme cu Putin sau aveți intenția s-o faceți în curând?

Papa Francisc:

Bine, înainte de toate, Vaticanul este atent încontinuu, Secretariatul de Stat lucrează și lucrează bine, lucrează bine. Știu că secretarul [pentru Raporturile cu Statele și Organizațiile Internaționale], mons. Gallagher, se mișcă bine. Apoi, un pic de istorie. În ziua următoare după începutul războiului - m-am gândit că asta nu s-ar putea face, un lucru neobișnuit -, am mers la ambasada rusă [pe lângă Sfântul Scaun], ca să vorbesc cu ambasadorul care este un om bun, pe care îl cunosc de șase ani, de când a venit, un umanist. Îmi amintesc de un comentariu pe care l-a făcut atunci: "Nous sommes tombés dans la dictature de l'argent" (Noi am căzut în dictatura banilor), vorbind despre civilizație. Un umanist, un om care luptă pentru egalitate. Eu i-am spus că eram dispus să merg la Moscova pentru a vorbi cu Putin, dacă ar fi nevoie de asta. Mi-a răspuns foarte respectuos Lavrov [ministrul de externe]: mulțumesc, a răspuns el, dar pentru moment nu era necesar. Dar din acel moment ne-am interesant mult. Am vorbit de trei ori la telefon cu președintele Zelensky; apoi cu ambasadorul ucrainean de mai multe ori. Și se face o muncă de apropiere, pentru a căuta soluții. Sfântul Scaun face ceea ce trebuie să facă față de prizonieri... Sunt lucruri care se fac mereu, Sfântul Scaun le-a făcut mereu, mereu. Și după aceea predica pentru pace. Pe mine mă impresionează - pentru aceasta folosesc cuvântul "martirizată" pentru Ucraina - cruzimea, care nu este a poporului rus, pentru că poporul rus este un popor mare, ci este a mercenarilor, a soldaților care merg să facă război ca și cum ar face o aventură: mercenarii. Eu prefer să gândesc așa, pentru că am o mare stimă față de poporul rus, față de umanismul rus. Este suficient să ne gândim la Dostoievski care și astăzi ne inspiră, îi inspiră pe creștini să gândească creștinismul. Am un mare afect față de poporul rus. Și am și un mare afect față de poporul ucrainean. Când aveam unsprezece ani, era aproape un preot ucrainean care celebra și nu avea ministrant și m-a învățat să slujesc la Liturghia în ucraineană. Toate aceste cântece ucrainene eu le știu în limba lor, pentru că le-am învățat când eram copil, motiv pentru care am un afect foarte mare pentru liturgia ucraineană. Sunt în mijlocul a două popoare pe care le iubesc.

Dar nu numai eu, Sfântul Scaun a făcut atâtea întâlniri rezervate, atâtea lucruri cu rezultat bun. Pentru că nu putem nega că un război, la început, poate că ne face curajoși, dar după aceea obosește și face rău și se vede răul pe care-l face un război. Asta pentru partea mai umană, mai apropiată.

Apoi, profitând de această întrebare: eu aș vrea să exprim această plângere: într-un secol, într-un secol trei războaie mondiale! Cel din 1914-1918, cel din 1939-1945 și acesta! Acesta este un război mondial. Pentru că este adevărat când imperiile, atât dintr-o parte cât și din alta, slăbesc, au nevoie să facă un război pentru a se simți puternice precum și pentru a vinde armele! Pentru că astăzi cred că cea mai mare calamitate, cea mai mare care există în lume este industria armelor. Mi-au spus, nu știu dacă este adevărat sau nu, că dacă timp de un an nu s-ar face armele, s-ar pune capăt foamei în lume. Industria armelor este teribilă. În urmă cu câțiva ani, trei sau patru, a venit dintr-o țară o navă plină cu arme, la Genova, și trebuiau trecute armele pe o navă mai mare pentru a le duce în Yemen. Muncitorii din Genova n-au voi să facă asta... A fost un gest. Yemenul: peste zece ani de război. Copiii din Yemen nu au de mâncare! Și rohingya, transferându-se dintr-o parte în alta pentru că au fost expulzați, mereu în război, în Myanmar: este teribil ceea ce se întâmplă. Acum, sper ca astăzi în Etiopia ceva să se oprească, printr-un tratat... Suntem în război peste tot și noi nu înțelegem asta. Acum ne atinge de aproape, în Europa, războiul ruso-ucrainean. Dar există peste tot, de mulți ani: în Siria doisprezece-treisprezece ani de război și nimeni nu știe dacă există prizonieri și ce se întâmplă acolo înăuntru. Apoi Libanul, am vorbit despre această tragedie... Eu nu știu dacă asta v-am spus-o vreodată: când am mers la Repuglia, în 2014 - și bunicul meu făcuse Piave și mi-a povestit ce se întâmpla acolo - am văzut acele morminte, toți tineri, eu am plâns, am plâns, nu-mi este rușine să spun asta. Apoi, într-o zi de 2 noiembrie - merg mereu într-un cimitir la 2 noiembrie - am mers la Anzio, după câțiva ani, și am văzut mormântul acelor tineri americani, morți în debarcarea din Anzio: 19, 20, 22, 23 de ani, și am plâns, cu adevărat, mi-a venit din inimă. Și m-am gândit la mame, când bat la ușa lor: "Doamnă, un plic pentru dumneavoastră". Deschide plicul: "Doamnă, am onoarea să vă spun că dumneavoastră aveți un fiu erou al patriei". Tragediile războiului. Apoi, un lucru care, nu vreau să vorbesc rău de nimeni, dar mi-a atins inima: când s-a făcut comemorarea debarcării din Normandia, erau șefii atâtor guverne pentru a comemora acea debarcare. Este adevărat, a fost începutul căderii nazismului, este adevărat. Dar câți tineri au rămas pe plaja din Normandia? Spun că treizeci de mii. Cine se gândește la acei tineri? Războiul seamănă toate acestea. Pentru aceasta, voi care sunteți jurnaliști, vă rog, fiți pacifiști, vorbiți împotriva războaielor, luptați împotriva războiului. Vă cer asta ca un frate. Mulțumesc.

Hugues Lefebre (I. Media):

Mulțumesc, Sfinte Părinte. În această dimineață în discursul adresat clerului din Bahrain, dumneavoastră ați vorbit despre importanța bucuriei creștine, dar în zilele trecute mulți credincioși francezi au pierdut această bucurie când au descoperit în presă că Biserica a ținut secretă condamnarea în 2021 a unui episcop, acum la pensie, care a comis abuzuri sexuale în anii '90 în timp ce era preot; când această istorie a apărut în presă, cinci noi victime s-au prezentat. Astăzi mulți catolici doresc să știe dacă această cultură a secretului justiției canonice trebuie să se schimbe și să devină transparentă și eu aș vrea să știu dacă dumneavoastră credeți că sancțiunile canonice trebuie să fie făcute publice. Mulțumesc.

Papa Francisc:

Îți mulțumesc ție pentru întrebare, mulțumesc. Aș vrea să încep cu un pic de istorie despre asta. Problema abuzurilor a existat mereu, nu numai în Biserică. Peste tot. Voi știți că 42-46% din abuzurile sexuale se fac în familie sau în cartier; acest lucru este foarte grav. Dar obiceiul a fost întotdeauna acela de a acoperi. În familie și astăzi se acoperă tot, și chiar în cartier se acoperă tot sau măcar cea mai mare parte. Este un obicei urât care în Biserică a început să se schimbe atunci când a fost scandalul din Boston, al cardinalului Law, care era cardinal acolo și acum a murit. Pentru acel scandal cardinalul Law și-a dat demisia: este prima dată când a ieșit așa, ca scandal. De atunci Biserica a luat la cunoștință acest lucru și a început să lucreze, în timp ce în societate în mod normal se acoperă, în mod normal, în alte instituții.

Când a fost întâlnirea președinților Conferințelor Episcopale despre această temă, am cerut la UNICEF, la ONU, statisticile și le-am dat procentele: ce procente în familii, ce procent în cartiere - majoritatea -, ce procent în școli, în activitățile din sport... Este un lucru pe care l-au studiat bine, și în Biserică. Vine cineva să spună: "Suntem o minoritate". Dar dacă ar fi un singur caz este tragic, este tragic, pentru că tu preot ai vocația de a face să crească oamenii și cu aceasta tu îi distrugi. Pentru un preot este ca și cum ar merge împotriva propriei naturi sacerdotale, precum și împotriva propriei naturi sociale. Pentru aceasta este un lucru tragic și nu trebuie să ne oprim, nu trebuie să ne oprim.

În această trezire pentru a face investigațiile acuzațiile, lucrul nu întotdeauna a fost egal: unele lucruri au fost ascunse. Înainte de scandalul Law din Boston se schimbau persoanele... Acum totul este clar și mergem înainte cu privire la acest punct. Pentru aceasta nu trebuie să ne uimim că ies la iveală cazuri ca acesta. Sau un alt episcop îmi vine în minte... Există, știi? Și nu este ușor a spune "noi nu știam" sau "era cultura epocii și continuă să fie cultura socială a atâtora, a ascunde". Îți spun asta: Biserica în această privință este hotărâtă și vreau să mulțumesc public aici eroismul cardinalului O'Malley: este un bun capucin, care a văzut nevoia de a instituționaliza această lucrare cu Comisia de Tutelarea Minorilor; o duce înainte bine și ne face bine tuturor și ne dă curaj.

Lucrăm cu tot ceea ce putem, dar să știi că există persoane în Biserică ce încă nu văd clar, nu împărtășesc așa: "Să așteptăm un pic, să vedem...". Este un proces pe care-l facem cu curaj și nu toți avem curaj. Uneori, îți vine tentația compromisurilor, și toți suntem sclavi ai păcatelor noastre. Dar voința Bisericii este de a clarifica totul.

De exemplu: am primit în ultimele luni două plângeri de abuzuri care au fost acoperite și nu au fost judecate bine de Biserică. Imediat am spus: să se studieze din nou, și se face un nou proces. Și asta: revizuirea proceselor vechi, care nu au fost făcute bine. Facem ceea ce putem, suntem păcătoși. Și primul lucru pe care trebuie să-l simțim este rușinea, rușinea profundă pentru asta. Cred că rușinea este un har, știi? Noi putem lupta împotriva tuturor relelor din lume, dar fără rușine nu vom putea. Pentru aceasta m-a uimit când Sfântul Ignațiu, în Exerciții Spirituale, te face să ceri iertare de păcatele pe care le-ai făcut, te face să ajungi până la rușine, și dacă tu nu ai harul rușinii nu poți să mergi înainte. Una din insultele pe care le avem în țara mea este "tu ești un nerușinat", și cred că Biserica nu poate să fie "o nerușinată", că trebuie să se rușineze de lucrurile urâte, așa cum trebuie desigur să aducă mulțumire lui Dumnezeu pentru lucrurile bune pe care le face. Asta trebuie să-ți spun: toată bunăvoința și a merge înainte, și cu ajutorul vostru.

Vania De Luca (Rai-Tg3):

Sanctitate, migranții: dumneavoastră ați vorbit despre ei și în aceste zile. Patru nave în largul Siciliei, cu sute de femei, bărbați, copii aflați în dificultate, dar nu toți pot să debarce. Vă temeți că în Italia s-a întors o politică a "ușilor închise" de centru-dreapta? Și cum evaluați cu privire la asta și poziția unor țări din nordul Europei? Și apoi, voiam să vă întreb și în general: ce impresie, ce evaluare aveți cu privire la noul guvern italian, care pentru prima dată este condus de o femeie?

Papa Francisc:

Este o provocare, este o provocare cu privire la migranți. Principiul pentru migranți: migranții trebuie primiți, însoțiți, promovați și integrați. Dacă nu se pot face acești patru pași, lucrarea cu migranții nu reușește să fie bună. Primiți, însoțiți, promovați și integrați: a ajunge până la integrare. Și al doilea lucru pe care-l spun: fiecare guvern din Uniunea Europeană trebuie să se pune de acord cu privire la câți migranți poate să primească. Pentru că altminteri sunt patru țări care primesc migranții: Cipru, Grecia, Italia și Spania, pentru că sunt cele mai aproape de Mediterana. În interiorul continentului există câteva, ca Polonia, Bielorusia... Dar cea mai mare parte a migranților vine de la mare. Viața trebuie salvată! Astăzi, tu știi, Mediterana este un cimitir, probabil cel mai mare cimitir din lume.

Cred că ultima dată v-am spus că am citit o carte în spaniolă care se numește Hermanito, este micuță, se citește rapid, cred că a fost tradusă cu siguranță în franceză, precum și în italiană. Se citește imediat, în două ore. Este istoria unui tânăr din Africa, nu știu, din Tanzania sau de unde era el, care mergând pe urmele fratelui său a ajuns în Spania. Cinci sclavii a îndurat, înainte de a se îmbarca! Și multe persoane, el povestește, le duc noaptea la acele bărci - nu la navele mari care au un alt rol - și dacă nu vor să urce: pum, pum!, și îi lasă pe plajă. Este cu adevărat o dictatură, sclaviile, ceea ce fac oamenii aceia [traficanții]. Și apoi, riscul de a muri în mare. Dacă ai timp citește asta, este important.

Politica migranților trebuie concordată între toate țările: nu se poate face o politică fără consens, iar Uniunea Europeană cu privire la asta trebuie să ia în mână o politică de colaborare și de ajutor, nu poate lăsa Ciprului, Greciei, Italiei și Spaniei responsabilitatea tuturor migranților care ajung la țărmuri. Politica guvernelor până în acest moment a fost de a salva viețile, acest lucru este adevărat. Până la un anumit punct s-a făcut așa; și cred că acest guvern [italian] are aceeași politică, nu este inuman... Detaliile nu le cunosc, dar nu cred că vrea ca ei să plece. Cred că a debarcat deja copiii, mamele, bolnavii, crea că i-a debarcat - cred, prin ceea ce am auzit. Cel puțin intenția exista. Italia, să ne gândim aici, acest guvern, sau să ne gândim o stângă, nu poate face nimic fără acordul cu Europa, responsabilitatea este europeană.

Și apoi, aș vrea să citez un lucru, o altă responsabilitate europeană: Africa. Eu cred că acest lucru l-a spus una din marile femei statiste pe care le-am avut și le avem, Merkel: a spus că problema migranților trebuie rezolvată în Africa. Dar dacă ne gândim la Africa prin motoul "Africa trebuie exploatată", este logic ca migranții, oamenii să scape de acea exploatare. A crede că unele țări din Africa nu sunt stăpâni ai propriului subteran, care încă depinde de puterile colonialiste! Este o ipocrizie a rezolva problema migranților în Europa, nu, să mergem să le rezolvăm și acasă la ei. Exploatarea oamenilor din Africa este teribilă din cauza acestei concepții. La 1 noiembrie, ziua sfinților, am avut o întâlnire cu studenți universitari din Africa, aceeași pe care am avut-o cu studenții de la Loyola University din Statele Unite. Acei studenți au o capacitate, o inteligență, un criticism, o voință de a duce înainte! Dar uneori nu pot datorită forței colonialiste pe care Europa o are față de guvernele lor. Dacă vrem să rezolvăm definitiv problema migranților, să rezolvăm Africa. Migranții care vin din alte părți sunt mai puțini; să mergem la Africa, să ajutăm Africa, să mergem înainte.

Noul guvern începe acum, iar eu sunt aici ca să le urez toate cele bune. Mereu urez toate cele bune pentru ca să poată duce înainte Italia; și celorlalți, care sunt contrari partidului învingător, ca să colaboreze cu critica, ajutorul, dar un guvern de colaborare, nu un guvern unde îți întorc fața, te fac să cazi dacă nu-ți place un lucru sau altul. Vă rog, cu privire la asta chem la responsabilitate. Spune-mi: este corect că de la începutul secolului până acum Italia a avut douăzeci de guverne? Să terminăm cu aceste glume!

Ludwig Ring-Eifel (Centrum informationis Catholicum):

Și eu vreau înainte de toate să spun ceva personal, pentru că mă simt foarte emoționat, deoarece după o pauză de opt ani sunt din nou în zborul papal. Sunt foarte recunoscător să fiu din nou aici.

Papa Francisc:

Bine ați revenit!

Ludwig Ring-Eifel:

Mulțumesc, bine v-am găsit. Noi în grupul german suntem puțini, numai trei în acest zbor, ne-am gândit: cum se poate face o conexiune între ceea ce am văzut în Bahrain și situația din Germania? Pentru că în Bahrain am văzut o Biserică mică, o mică turmă, o Biserică săracă, cu atâtea și atâtea restricții etcetera, însă o Biserică vie, plină de speranță, care crește. În schimb, în Germania avem o Biserică mare, cu mari tradiții, bogată, cu teologie, bani și toate celelalte, care pierde însă în fiecare an trei sute de mii de credincioși care se duc, care se află în criză profundă. Este ceva de învățat de la această mică turmă pe care am văzut-o în Bahrain pentru marea Germanie?

Papa Francisc:

Germania are o veche istorie religioasă. Citându-l pe Hölderlin aș spune: "Vieles haben sie verlernt, vieles" (Multe nu au învățat, multe). Istoria voastră religioasă este mare și complicată, de lupte. Catolicilor germani le spun: Germania are o mare și frumoasă Biserică Evanghelică; eu nu aș vrea alta, care nu va fi atât de bună ca aceea; dar o vreau Catolică, în mod catolic, în fraternitate cu cea Evanghelică. Uneori se pierde simțul religios al poporului, al sfântului popor credincios al lui Dumnezeu, și cădem în discuții eticiste, în discuții de conjunctură, în discuții politice ecleziastice, în discuții care sunt consecințe teologice, dar nu sunt miezul teologiei. Ce gândește sfântul popor credincios al lui Dumnezeu? Cum simte sfântul popor al lui Dumnezeu? A merge acolo pentru a căuta ce anume gândește, cum simte, acea religiozitate simplă, pe care o găsești în bunici. Nu spun de a se întoarce înapoi, nu, dar la izvorul de inspirație, la rădăcini. Noi toți avem o istorie de rădăcini ale credinței, și popoarele o au: trebuie regăsită! Îmi vine în minte acea frază a lui Hölderlin pentru vârsta noastră: "Dass dir halte der Mann, was er als Knabe gelobt" (Bătrânul să mențină ceea ce a promis când era copil). În copilăria noastră, în speranța noastră noi am promis atâtea lucruri, atâtea lucruri. Acum ne punem în discuții etice, în discuții conjuncturale... Dar rădăcina religiei este "palma" pe care ți-o dă Evanghelia, întâlnirea cu Isus Cristos viu: și de acolo consecințele, toate; de acolo curajul apostolic, de acolo mersul la periferii, și la periferiile morale ale oamenilor, pentru a-i ajuta; dar mereu de la întâlnirea cu Isus Cristos. Dacă nu este întâlnirea cu Isus Cristos va exista un eticism travestit în creștinism. Asta voiam să spun, din inimă. Mulțumesc.

Vă urez poftă bună și sosire bună la Roma. Și vă cer să vă rugați pentru mine. Eu o voi face pentru voi. Mulțumesc pentru colaborarea voastră.

(După L'Osservatore Romano, 7 noiembrie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 384.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat