Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Călătoria apostolică a Sanctității Sale Francisc
în Regatul Bahrain

(3-6 noiembrie 2022)

Sfânta Liturghie

"Bahrain National Stadium", Awali, sâmbătă, 5 noiembrie 2022

© Vatican Media
Despre Mesia pe care Dumnezeu îl va ridica, profetul Isaia spune: "Întinderea stăpânirii lui și a păcii nu va avea sfârșit" (Is 9,6). Pare o contradicție: pe scena acestei lumi adesea vedem că, de fapt, cu cât se caută puterea, cu atât pacea este amenințată. În schimb, profetul dă o veste de noutate extraordinară: Mesia care vine este într-adevăr puternic, dar nu în modul unui conducător care pornește război și domină asupra celorlalți, ci ca "Principe al păcii" (v. 5), ca Acela care îi reconciliază pe oameni cu Dumnezeu și între ei. Măreția puterii sale nu se folosește de forța violenței, ci de slăbiciunea iubirii. Iată puterea lui Cristos: iubirea. Și el ne conferă și nouă aceeași putere, puterea de a iubi, de a iubi în numele său, de a iubi așa cum a iubit el. Cum? În mod necondiționat: nu numai atunci când lucrurile merg bine și ne simțim că iubim, ci întotdeauna; nu numai față de prietenii și vecinii noștri, ci de toți, și de dușmani. Întotdeauna și pe toți.

A iubi întotdeauna și a iubi pe toți: să reflectăm puțin asupra acestui lucru.

Mai întâi, astăzi cuvintele lui Isus (cf. Mt 5,38-48) ne invită să iubim întotdeauna, adică să rămânem mereu în iubirea sa, s-o cultivăm și s-o practicăm oricare ar fi situația în care trăim. Însă atenție: privirea lui Isus este concretă; nu spune că va fi ușor și nu propune o iubire sentimentală sau romantică, de parcă în relațiile noastre umane nu ar exista momente de conflict și între popoare nu ar fi motive de ostilitate. Isus nu este irenic, ci realist: vorbește în mod explicit despre "răi" și despre "dușmani" (v. 38.43). Știe că în cadrul raporturilor noastre are loc o luptă zilnică între iubire și ură; și că și înăuntrul nostru, în fiecare zi, are loc o ciocnire între lumină și întuneric, între atâtea propuneri și dorințe de bine și acea fragilitate păcătoasă care adesea învinge și ne târăște în faptele răului. Știe, de asemenea, că experimentăm cum, în pofida atâtor eforturi generoase, nu primim mereu binele pe care îl așteptăm și, dimpotrivă, uneori de neînțeles îndurăm răul. Și vede, de asemenea, și suferă văzând în zilele noastre, în atâtea părți ale lumii, exerciții de putere care se hrănesc din samavolnicie și violență, care încearcă să mărească propriul spațiu restrângându-l pe cel al altora, impunând propria dominație și limitând libertățile fundamentale, oprimând pe cei slabi. Așadar - spune Isus - există conflicte, oprimări și dușmănii.

În fața la toate acestea întrebarea importantă de pus este: ce este de făcut când ajungem să trăim situații de acest gen? Propunerea lui Isus este surprinzătoare, inovatoare, curajoasă. El le cere discipolilor săi curajul de a risca în ceva ce pare aparent perdant. Cere să rămână mereu, cu fidelitate, în iubire, în pofida a toate, chiar în fața răului și a dușmanului. Simpla reacție umană ne pironește de "ochi pentru ochi, dinte pentru dinte", dar asta înseamnă a ne face dreptate cu aceleași arme ale răului primit. Isus îndrăznește să ne propună ceva nou, diferit, inimaginabil, ceva al său: "Eu însă vă spun: nu vă împotriviți celui rău; ba mai mult, dacă cineva te lovește peste obrazul drept, întoarce-i-l și pe celălalt" (v. 39). Iată ce anume ne cere Domnul: nu să visăm irenic o lume animată de fraternitate, ci să ne angajăm pornind de la noi înșine, începând să trăim concret și curajos fraternitatea universală, perseverând în bine și atunci când primim răul, frângând spirala răzbunării, dezarmând violența, demilitarizând inima. Îi face ecou apostolul Paul, atunci când scrie: "Nu te lăsa învins de rău, ci învinge răul prin bine" (Rom 12,21).

Așadar, invitația lui Isus nu se referă înainte de toate la marile probleme ale omenirii, ci la situațiile concrete ale vieții noastre: raporturile noastre în familie, relațiile în comunitatea creștină, legăturile pe care le cultivăm în realitatea de muncă și socială în care ne aflăm. Vor exista fricțiuni, momente de tensiune, vor exista conflicte, diversități de vederi, dar cine îl urmează pe Principele păcii trebuie să tindă mereu la pace. Și nu se poate restabili pacea dacă la un cuvânt rău se răspunde cu un cuvânt și mai rău, dacă după o palmă urmează alta: nu, este nevoie "să se dezamorseze", să se frângă lanțul răului, să se strice spirala violenței, să se înceteze a ține resentiment, să se termine lamentarea și tânguirea. Este nevoie să se rămână în iubire, întotdeauna: este calea lui Isus pentru a da glorie Dumnezeului din cer și a construi pacea pe pământ. A iubi întotdeauna.

Acum să venim la al doilea aspect: a iubi pe toți. Putem să ne angajăm în iubire, dar nu este suficient dacă o mărginim în cadrul restrâns al celor de la care primim tot atâta iubire, al celui care ne este prieten, al semenilor noștri, din familie. Și în acest caz, invitația lui Isus este surprinzătoare pentru că dilată frontierele legii și ale bunului simț: deja a-l iubi pe aproapele, a-l iubi pe cel care este aproape de noi, deși este rațional, este obositor. În general, este ceea ce o comunitate sau un popor încearcă să facă pentru a păstra pacea în interiorul său: dacă se aparține la aceeași familie sau la aceeași națiune, dacă se au aceleași idei sau aceleași gusturi, dacă se mărturisește același crez, este normal a încerca să se ajute și să se iubească. Dar ce se întâmplă dacă acela care este departe se apropie de noi, dacă acela care este străin, diferit sau de alt crez devine vecinul nostru de casă? Chiar această țară este o imagine vie de conviețuire a diversităților, a lumii noastre tot mai marcate de migrația permanentă a popoarelor și de pluralismul de idei, obiceiuri și tradiții. Așadar, este important a primi această provocare a lui Isus: "Dacă îi iubiți pe cei care vă iubesc, ce răsplată aveți? Oare nu fac același lucru și vameșii?" (Mt 5,46). Adevărata provocare, pentru a fi fii ai Tatălui și a construi o lume de frați, este de a învăța să-i iubim pe toți, și pe dușman: "Ați auzit că s-a spus: Să-l iubești pe aproapele tău și să-l urăști pe dușmanul tău. Eu însă vă spun: iubiți-i pe dușmanii voștri și rugați-vă pentru cei care vă persecută" (v. 43-44). În realitate, asta înseamnă a alege să nu avem dușmani, să nu vedem în celălalt un obstacol de depășit, ci un frate și o soră de iubit. A-l iubi pe dușman înseamnă a aduce pe pământ reflexia cerului, înseamnă a coborî asupra lumii privirea și inima Tatălui, care nu face distincții, nu discriminează, ci "face să răsară soarele său peste cei răi și peste cei buni și să plouă peste cei drepți și peste cei nedrepți" (v. 45).

Fraților, surorilor, puterea lui Isus este iubirea și Isus ne dă puterea de a iubi astfel, într-un mod care nouă ni se pare supraomenesc. Dar o asemenea capacitate nu poate să fie numai rod al eforturilor noastre, este înainte de toate un har. Un har care trebuie cerut cu insistență: "Isuse, tu care mă iubești, învață-mă să iubesc ca și tine. Isuse, tu care mă ierți, învață-mă să iert ca și tine. Trimite asupra mea pe Duhul tău, Duhul iubirii". Să cerem asta. Pentru că de atâtea ori aducem în atenția Domnului multe cereri, dar acesta este esențialul pentru creștin, a ști să iubească precum Cristos. A iubi este darul cel mai mare, și îl primim atunci când îi facem spațiu Domnului în rugăciune, atunci când primim Prezența sa în Cuvântul său care ne transformă și în umilința revoluționară a Pâinii sale frânte. Astfel, lent, cad zidurile care ne împietresc inima și găsim bucuria de a face fapte de milostenie față de toți. Atunci înțelegem că o viață fericită trece prin fericiri și constă în a deveni făcători de pace (cf. Mt 5,9).

Preaiubiților, eu aș vrea să vă mulțumesc astăzi pentru mărturia voastră blândă și bucuroasă de fraternitate, pentru că sunteți în această țară semințe ale iubirii și ale păcii. Este provocarea pe care evanghelia o încredințează în fiecare zi comunităților noastre creștine, fiecăruia dintre noi. Și vouă, vouă tuturor care ați venit la această celebrare din cele patru țări ale vicariatului apostolic al Arabiei de Nord - Bahrain, Kuweit, Qatar și Arabia Saudită -, precum și din alte țări din Golf, precum și din alte teritorii, astăzi vă aduc afectul și apropierea Bisericii universale, care vă privește și vă îmbrățișează, vă iubește și vă încurajează. Sfânta Fecioară, Stăpâna Noastră a Arabiei, să vă însoțească pe cale și să vă păstreze mereu în iubirea față de toți.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 598.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat