Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Călătoria apostolică a Sanctității Sale Francisc
în Regatul Bahrain

(3-6 noiembrie 2022)

Întâlnire ecumenică și rugăciune pentru pace

Catedrala "Stăpâna Noastră a Arabiei", Awali, vineri, 4 noiembrie 2022

Alteță regală,

Domnule ministru al justiției,

mulțumesc pentru prezența voastră care ne onorează.

© Vatican Media
"Suntem parți, mezi, elamiți și locuitori din Mesopotamia, Iudeea și Capadocia, din Pont și Asia, din Frigia și Pamfilia, din Egipt și din părțile Libiei, care sunt aproape de Cirene, romani în trecere, atât iudei, cât și prozeliți, cretani și arabi îi auzim vorbind în limbile noastre despre faptele mărețe ale lui Dumnezeu" (Fap 2,9-11).

Sanctitate, frate drag Bartolomeu, iubiți frați și surori, aceste cuvinte par scrise pentru noi astăzi: din atâtea popoare și din atâtea limbi, din atâtea părți și din atâtea rituri, suntem aici împreună, și suntem împreună din cauza faptelor mărețe împlinite de Dumnezeu! - Suntem în pace, ca în acea dimineață de Rusalii, în care nu se înțelegea nimic -. La Ierusalim, în ziua de Rusalii, deși proveneau din multe regiuni, s-au simțit uniți într-un singur Duh: astăzi ca și atunci varietatea proveniențelor și a limbajelor nu este o problemă, ci o resursă. Un autor antic scria că "dacă cineva va spune unuia dintre noi: L-ai primit pe Duhul Sfânt, pentru ce motiv nu vorbești în toate limbile? Trebuie răspuns: Desigur că vorbesc în toate limbile, de fapt sunt inserat în acel trup al lui Cristos adică în Biserică și ea vorbește toate limbile" (Discursul unui autor african din secolul al VI-lea: PL 65,743).

Fraților, surorilor, acest lucru este valabil și pentru noi, pentru că "toți am fost botezați într-un singur Duh spre a fi un singur trup" (1Cor 12,13). Din păcate cu sfâșierile noastre am rănit trupul sfânt al Domnului, dar Duhul Sfânt, care unește toate membrele, este mai mare decât diviziunile noastre carnale. De aceea este corect a afirma că ceea ce ne unește depășește mult ceea ce ne desparte și că, noi cu cât mergem conform Duhului, cu atât vom fi determinați să dorim și, cu ajutorul lui Dumnezeu, să restabilim unitatea deplină între noi.

Să ne întoarcem la textul de la Rusalii. Meditându-l, au răsunat în mine două elemente, care mi se par utile pentru drumul nostru de comuniune și pe care aș vrea, așadar, să le împărtășesc cu voi. Sunt unitatea în diversitate și mărturia de viață.

Unitatea în diversitate. La Rusalii, discipolii, spune Faptele Apostolilor, "erau împreună în același loc" (2,1). Să observăm cum Duhul, care se așează asupra fiecăruia, alege totuși momentul în care sunt toți împreună. Puteau să-l adore pe Dumnezeu și să facă bine aproapelui și separat, dar convergând în unitate se deschid larg porțile la lucrarea lui Dumnezeu. Poporul creștin este chemat să se reunească pentru ca minunățiile lui Dumnezeu să se adeverească. A fi aici în Bahrain ca turmă mică a lui Cristos, împrăștiat în diferite locuri și confesiuni, ajută la simțirea nevoii de unitate, de împărtășire a credinței: așa cum în acest arhipelag nu lipsesc legături trainice între insule, tot așa să fie și între noi, pentru a nu fi izolați, ci în comuniune fraternă.

Fraților și surorilor, mă întreb: cum să creștem unitatea dacă istoria, obișnuința, activitățile și distanțele par să ne atragă în alte părți? Care este "locul de întâlnire", "cenacolul spiritual" al comuniunii noastre? Este lauda lui Dumnezeu, pe care Duhul o trezește în toți. Rugăciunea de laudă nu izolează, nu închide în noi înșine și în propriile nevoi, ci ne pune în inima Tatălui și astfel ne conectează cu toți frații și surorile. Rugăciunea de laudă și de adorație este cea mai înaltă: gratuită și necondiționată, atrage bucuria Duhului, purifică inima, reconstituie armonia, vindecă unitatea. Este antidot la tristețe, la ispita de a ne lăsa tulburați de micimea noastră interioară și de micimea exterioară a numerelor noastre. Cine laudă nu ține cont de micimea turmei, ci de frumusețea de a fi cei mici ai Tatălui. Lauda, care permite Duhului să reverse mângâierea sa în noi, este un bun remediu împotriva singurătății și a nostalgiei de casă. Ne permite să simțim apropierea Bunului Păstor, și atunci când apasă lipsa de păstori apropiați, frecventă în aceste locuri. Domnului, chiar în deșerturile noastre, îi place să deschidă drumuri noi și negândite și să facă să țâșnească izvoare de apă vie (cf. Is 43,19). Lauda și adorația ne conduc acolo, la izvoarele Duhului, ducându-ne din nou la începuturi, la unitate.

Vă va face bine să continuați să alimentați lauda lui Dumnezeu, pentru a fi și mai mult semn de unitate pentru toți creștinii! Să continue și obiceiul frumos de a pune la dispoziția altor comunități edificiile de cult pentru a-l adora pe unicul Domn. În realitate, nu numai aici pe pământ, ci și în cer există o fâșie de laudă care ne unește. Este aceea a atâtor martiri creștini de diferite confesiuni - câți au fost în acești ultimi ani în Orientul Mijlociu și în lumea întreagă, câți! -. Acum formează un singur cer înstelat, care indică drumul pentru cel care merge în deșerturile istoriei: avem aceeași țintă, toți suntem chemați la plinătatea comuniunii în Dumnezeu.

Amintim însă că unitatea, pentru care suntem pe cale, este în diferență. Și de acest lucru este important să se țină cont: unitatea nu este "toți egali", nu, este în diferență. Relatarea de la Rusalii specifică faptul că fiecare îi auzea pe apostoli vorbind "în propria limbă" (Fap 2,6): Duhul nu creează un limbaj identic pentru toți, ci permite fiecăruia să vorbească limbile altuia (cf. v. 4) și face în așa fel încât fiecare să audă propria limbă vorbită de alții (cf. v. 11). Așadar, nu ne închide în uniformitate, ci ne dispune să ne primim în diferențe. Asta i se întâmplă celui care trăiește conform Duhului: învață să întâlnească orice frate și soră în credință ca parte a trupului la care aparține. Acesta este spiritul drumului ecumenic.

Preaiubiților, să ne întrebăm pe noi înșine cum înaintăm pe acest drum. Eu, păstor, slujitor, credincios, sunt docil la acțiunea Duhului? Trăiesc ecumenismul ca o povară, ca o angajare ulterioară, ca o îndatorire instituțională, sau ca dorința din inimă a lui Isus ca să devenim "una" (In 17,21), ca o misiune care izvorăște din evanghelie? Concret, ce anume fac pentru acei frați și surori care cred în Cristos și nu sunt dintre "ai mei"? Îi cunosc, îi caut, mă interesez de ei? Păstrez distanțele și mă arăt în mod formal sau în cerc să înțeleg istoria lor și să apreciez particularitățile lor, fără a le considera obstacole insurmontabile?

După unitatea în diversitate, să venim la al doilea element: mărturia de viață. La Rusalii discipolii se deschid, ies din cenacol. În continuare vor merge peste tot în lume. Ierusalim, care a părut punctul lor de sosire, devine punctul de plecare al unei aventuri extraordinare. Teama care îi închidea în casă rămâne o amintire îndepărtată: acum se îndreaptă peste tot, dar nu pentru a se distinge de ceilalți și nici pentru a revoluționa ordinea societăților și organizarea lumii, ci pentru a iradia în fiecare colț frumusețea iubirii lui Dumnezeu prin viața lor. De fapt, discursul nostru nu este atât un discurs de făcut prin cuvinte, ci o mărturie de arătat cu faptele; credința nu este un privilegiu de revendicat, ci un dar de împărtășit. Așa cum spune un text antic, creștinii "nu locuiesc în orașe deosebite, nu folosesc vreun limbaj straniu și nu adoptă un mod special de a trăi, [...] orice regiune străină este patria lor [...]. Trăiesc pe pământ, dar au cetățenia lor în cer. Respectă legile stabilite dar, cu modul lor de a trăi, sunt mai presus de legi. Îi iubesc pe toți" (Scrisoare către Diognet, V). Îi iubesc pe toți: iată distinctivul creștin, esența mărturiei. A fi aici în Bahrain a permis multora dintre voi să redescoperiți și să practicați simplitatea genuină a carității: mă gândesc la asistența în privința fraților și a surorilor care sosesc, la o prezență creștină care în umilința zilnică mărturisește, la locurile de muncă, înțelegere și răbdare, bucurie și blândețe, bunăvoință și spirit de dialog. Într-un cuvânt: pace.

Ne va face bine să ne întrebăm și cu privire la mărturia noastră, deoarece cu trecerea timpului putem să mergem înainte din inerție și să slăbim în a-l arăta pe Isus prin spiritul Fericirilor, prin coerența și bunătatea vieții, prin conduita pașnică. Să ne întrebăm, acum când ne rugăm împreună pentru pace: suntem cu adevărat persoane de pace? Suntem locuiți de dorința de a manifeste peste tot, fără a aștepta nimic în schimb, blândețea lui Isus? Ne însușim, purtându-le în inimă și în rugăciune, trudele, rănile și neunirile pe care le vedem în jurul nostru?

Fraților și surorilor, am voit să împărtășesc cu voi aceste gânduri despre unitate, pe care lauda o întărește, și despre mărturie, pe care caritatea o întărește. Unitatea și mărturia sunt co-esențiale: nu poate fi mărturisit cu adevărat Dumnezeu iubirii dacă nu suntem uniți între noi așa cum dorește el; și nu putem să fim uniți rămânând fiecare pe contul său, fără a ne deschide la mărturie, fără a dilata granițele intereselor noastre și ale comunităților noastre în numele Duhului care îmbrățișează fiecare limbă și vrea să ajungă la fiecare. Îmi permit să adaug o reflecție: Duhul Sfânt în acea zi creează o mare diversitate, care pare o mare dezordine. Dar același Duh care dă diversitatea carismelor este același care creează unitatea, dar unitatea ca armonie. Duhul este armonia, cum spunea un mare Părinte al Bisericii: "Ipse harmonia est", el este armonia. Este cel pentru care noi ne rugăm, ca să aibă loc între noi această armonie. El unește și trimite, adună în comuniune și trimite în misiune. Să-i încredințăm în rugăciune parcursul nostru comun și să invocăm asupra noastră revărsarea sa, Rusalii reînnoite care să dea priviri noi și pași grăbiți drumului nostru de unitate și de pace.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 443.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat