Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Colocviu cu cardinalul Jean-Claude Hollerich, președinte al Comisiei Conferințelor Episcopale din Comunitatea Europeană

O Biserică săracă, o Biserică vie

de Andrea Monda și Roberto Cetera

Jean-Claude Hollerich, 64 de ani, cardinal arhiepiscop de Luxemburg, este președinte al Comisiei Conferințelor Episcopale din Comunitatea Europeană și vicepreședinte al Consiliului Conferințelor Episcopilor din Europa, precum și raportor general la Sinodul despre Sinodalitate.

Cu ocazia deschiderii fazei continentale a Sinodului despre Sinodalitate, acesta acceptă cu plăcere să discute cu "L'Osservatore Romano" despre mersul celei mai ample consultări din istoria Bisericii din Europa și despre conținuturile sale.

Îl întâlnim în biserica parohială din Roma unde este titular, în timp ce se întreține ca un "bun paroh" cu copiii de la cursul pentru prima împărtășanie. "Biserica nu este acest edificiu, le explică lor, Biserica înseamnă adunare. Biserică sunteți voi. Pentru că, așa cum spune Papa Francisc, fără tineri nu există Biserica, pentru că Dumnezeu este tânăr". Apoi ne vine în întâmpinare: "chiar sunt bucuros să fiu titular, nu al uneia dintre bisericile frumoase din centrul istoric, ci al acestei parohii de periferie; când vin aici, regăsesc bucuria de a fi preot în mijlocul oamenilor".

Luna trecută, cardinalul Zuppi ne-a dat un interviu lung despre Sinodul Bisericii italiene, în care, cu multă onestitate, nu a ascuns că a înregistrat o participare inferioară față de așteptări, din punct de vedere cantitativ și calitativ. Care este viziunea pe care o aveți dumneavoastră despre mersul Sinodului în panorama europeană?

Da, am citit cu mult interes interviul acela. Cu tot atâta onestitate mi se pare că observațiile lui Zuppi pot fi valabile și pentru celelalte țări europene, deși cu distincțiile necesare de la o țară la alta. Vedeți, eu cred că astăzi, în Europa, suntem afectați de o patologie, adică nu reușim să vedem cu claritate care este misiunea Bisericii. Vorbim mereu despre structuri, ceea ce nu e rău desigur, pentru că structurile sunt importante și cu siguranță trebuie să fie regândite. Dar nu se vorbește suficient despre misiunea Bisericii, care este de a vesti evanghelia. A vesti, și mai ales a mărturisi, moartea și învierea lui Isus Cristos. O mărturie pe care creștinul trebuie s-o interpreteze îndeosebi prin angajarea sa în lume pentru salvgardarea creației, pentru dreptate, pentru pace. Învățătura Papei Francisc este în întregime și nimic altceva decât explicare a evangheliei. Nu este greu să-l înțelegem. În lumea secularizată de astăzi, vestirea directă nu este înțeleasă mereu, dar mărturia noastră da. Suntem observați și evaluați în lume prin modul în care trăim evanghelia. Este cam așa cum se întâmplă pentru profesori la școală: desigur, este important ceea ce spun, dar este și mai important ceea ce comunică despre ei. În cazul nostru, ceea ce are relevanță este coerența cu evanghelia. Luați de exemplu enciclica Laudato si'. Atâția au citit-o, au împărtășit valența, importanța, urgența ei. Am întâlnit asta direct în contactele mele zilnice cu politicieni din parlamentul și din comisia europeană la Bruxelles. Așadar, toți au citit Laudato si' și au admirație față de ea. Și același lucru a fost valabil și pentru Fratelli tutti. Adică toți îi recunosc Papei Francisc paternitatea propunerii unui nou umanism, pe care el adesea îl propune în singurătate între marii lideri mondiali. Dar ne revine nouă, după aceea, să explicăm faptul că umanismul lui Francisc nu este numai o propunere politică, ci este proclamare a evangheliei. Cel care este în afara Bisericii câteodată înțelege evanghelia mai bine decât cel care este înăuntrul ei. Așadar, Papa Francisc a indicat această modalitate de a vesti evanghelia, care pornește de la realitate, acea realitate care ne vede pe toți creaturi și fii ai aceluiași Tată. Dar pentru a răspunde la întrebarea voastră inițială: în toate țările europene în sinoade s-a vorbit mult despre comuniune, despre participare, dar destul de puțin despre misiune.

Cu siguranță, dificultățile înregistrate în sinoadele din diferite țări au fost influențate, pe de o parte, de o anumită apărare instinctivă a propriului status din partea clerului și, pe de altă parte, de o atitudine persistentă de delegare a laicilor.

Conceptul de sinodalitate a fost introdus de Papa Paul al VI-lea ca exigență de colegialitate, de comuniune între episcopi. Conciliul al II-lea din Vatican avea necesitatea preliminară de a completa ceea ce a rămas suspendat cu Conciliul I din Vatican, al cărui focus era în întregime asupra figurii și prerogativelor Pontifului Roman. Motiv pentru care efortul adunării a fost, înainte de toate, acela de defini rolul episcopului. Dar în Lumen gentium se introduce pentru prima dată conceptul de "popor al lui Dumnezeu aflat pe cale" și de Biserică drept "templu al Duhului Sfânt", se explică "preoția universală" care îi privește pe toți cei botezați. Iată, eu cred că aceste intuiții uriașe ale părinților conciliari încă n-au fost dezvoltate în mod adecvat. Însă sunt foarte de acord cu Papa Francisc când spune că, pentru a realiza un conciliu, este nevoie de o sută de ani. Au trecut numai 60... deci, nu suntem în întârziere (spune asta răzând copios n.r.)! Dar, lăsând gluma deoparte, trebuie să fim conștienți că preoția baptismală nu ia nimic preoție ministeriale. Ba chiar, noi toți preoții trebuie să înțelegem că nu există preoție ministerială fără o preoție universală a creștinilor, pentru că din aceasta își are originea. Îmi dau seama bine că dificultatea de asimilare a unui concept, în fond așa de elementar, este combătut de o formare prezbiterală care încă mai insistă asupra unei "diversități ontologice" care nu există. Cu privire la asta, teologii trebuie să pornească la lucru și să furnizeze definiții mai sigure cu privire la tema caracterului și a harului sacramental. Dar mai ales episcopii trebuie să se ocupe serios și profund de formarea viitorilor preoți. Noi încă avem astăzi seminarii pe care eu le definesc "tridentine liberalizate". Noi nu trebuie să facem pași ulteriori spre "liberalitate", ci să întreprindem drumul "radicalității". Formarea trebuie să constea în a ne pune la încercare dacă știm să trăim astăzi evanghelia în manieră radicală.

Și aici privim la Papa Francisc: în Europa se aude adesea spunându-se că Francisc este un papă liberal. Papa Francisc nu este liberal: este radical. Trăiește radicalitatea evangheliei. Este paradigma integrală nu numai a misiunii sale, ci a vieții sale, pentru că a interiorizat radicalitatea evangheliei. Gândiți-vă la radicalitatea sa în milostivire, precum și în vestirea Împărăției lui Dumnezeu. Vedeți, nu se poate ține un tânăr separat de lume, într-o viață de tip monastic timp de șase ani și apoi să ne plângem că ajunge să presupună o diversitate proprie. Și în acest caz nu este o problemă - repet asta - de structuri, ci de misiune. Trebuie înțeles, sau mai bine zis reînțeles, ce înseamnă astăzi a fi păstori. Cum de altfel noi toți trebuie să ne întrebăm ce înseamnă astăzi a fi creștini. Acesta este punctul. Și această întrebare este și codul acestui pontificat: a accepta nepotrivirea unei pastorații fiică a epocilor de acum trecute și a regândi misiunea. O alegere care are implicații teologice grele și curajoase.

Și atitudinea de delegare a laicilor?

Eu cred că, atât pentru rezultatele acestui Sinod, cât și din cauza reducerii vocațiilor, echilibrul între laici și cler va fi în viitor foarte diferit de cel actual. Însă există un obstacol în calea dezvoltării unui dialog constructiv care trebuie să fie înlăturat în primul rând. Mă refer la faptul că adesea confruntarea se rotește numai în jurul temei "puterii". De exemplu, sinodul german este foarte influențat de această temă. Eu cred că a limita confruntarea intra-eclezială la problema puterii este profund greșită. Atât din partea celui care "contestă" puterea, cât și din partea celui care "apără" puterea. Sinodalitatea merge mult dincolo de discursul despre putere. Dacă oamenii percep autoritatea episcopului sau a parohului ca "putere", eh, atunci avem o problemă! Pentru că noi suntem hirotoniți pentru un minister, pentru o slujire. Autoritatea nu este putere.

Dumneavoastră vorbiți despre o nepotrivire a pastorației față de timpuri. De ce? Ce timpuri trăim?

Este foarte interesant ceea ce spune Zuppi în interviul acordat vouă, când tratați tema schimbării antropologice. Și sunt de acord cu el că aceasta este tema care trebuie să ne interpeleze mai mult. Vedeți, generația mea a trăit și trăiește schimbări pe care nicio generație n-a trăit-o înainte. Aș spune că sunt cele mai mari de la inventarea roții. Cu diferența că astăzi totul se schimbă cu o viteză neobișnuită numai de câteva decenii în urmă. De exemplu, este impresionant cum un tânăr de 15 ani este deja radical diferit de unul de 20. Astăzi, nu mai suntem în măsură nici să ne imaginăm asta, dar există transformări antropologice foarte, foarte mari. Având conștiința că omul poate influența numai parțial propria evoluție. Punctul pe care l-ați centrat și care trebuie să fie dezvoltat ulterior este că nu vorbim de antropologie culturală, ci de schimbări care se referă și la sfera biologică, naturală.

Așadar, și pastorația ar trebui să țină cont de asta...

N-aș vrea să par tranșant, dar, cu multă franchețe, pastorația noastră vorbește unui om care nu mai există. Trebuie să fim capabili să vestim evanghelia și să facem înțeleasă evanghelia omului de astăzi care cel mult o ignoră. Asta implică o mare deschidere din partea noastră, precum și disponibilitate - rămânând fermi în evanghelie - de a ne lăsa transformați și noi.

Când vorbim de schimbările antropologice, gândul fuge înainte de toate la cea a relației bărbat-femeie. Schimbarea cea mai mare. Deja Paul al VI-lea o prefigurase.

Da. Humanae vitae este un text minunat. Este cu adevărat un păcat că a trecut în istorie numai datorită judecății despre anticoncepționale. Gândiți-vă, de exemplu, la ideea pe care o propune despre iubirea matrimonială ca imagine a Dumnezeului Trinitar. Când predam în Japonia despre aceste teme, desenam un triunghi explicativ la vârfurile căruia erau: sexualitatea, darul vieții și iubirea matrimonială. Astăzi, lucrurile în lume s-au schimbat radical. Mai întâi, s-au separat sexualitatea și darul vieții, iar acum și sexualitatea și afectivitatea. Mulți tineri trăiesc sexualitatea în manieră total ruptă de afectivitate. Și nu au inventat asta singuri, ci au învățat de la lumea adulților. Căsătoria - nu numai cea sacramentală - este o practică de acum în discuție în mare parte a Europei. Și același lucru este valabil pentru transmiterea moștenirii, oamenii din Europa știu să trăiască de acum fără moștenirea culturală a părinților. Fiecare generație este practic un nou început. Și distanțarea de nume dată de o populație tot mai bătrână împiedică și mai mult această transmitere.

Eminența Voastră, rămânând pe acest plan, există tema adaptării pastorației la aceste schimbări antropologice?

Desigur. Și tocmai necesitatea pastorală a provocat o reflecție asupra temei genurilor, care a provocat unele critici. Vedeți, există o idee de bază care m-a inspirat. Eu încerc, pe cât îmi este posibil în trudele rolului meu, să mențin un raport personal viu cu tinerii. Pentru că înainte de a fi cardinal sunt un preot; un păstor. Și eu văd constant că tinerii încetează să ia în considerare evanghelia, dacă au impresia că noi îi discriminăm. Pentru tinerii de astăzi, valoarea cea mai înaltă este nediscriminarea. Nu numai cea de gen, ci și etnică, de proveniență, de grup social. Cu privire la discriminări, chiar se înfurie! În urmă cu câteva săptămâni, am întâlnit o tânără de douăzeci de ani care mi-a spus: "Vreau să părăsesc Biserica, pentru că nu primește cuplurile homosexuale". Eu am întrebat-o: "Te simți discriminată pentru că ești homosexuală?", iar ea: "Nu, nu! Eu nu sunt lesbiană, dar prietena mea cea mai bună este lesbiană. Cunosc suferința sa și nu vreau să fac parte dintre cei care o judecă". Asta m-a făcut să reflectez mult.

Însă Bisericile protestante, care au o abordare mai liberală și binecuvântează cuplurile homosexuale, nu pare că se bucură de o primire mai mare în rândul tinerilor...

Desigur că nu. Pentru că nu este suficient. Este nevoie de o schimbare de paradigmă culturală mai profundă și de o convertire a spiritului. Nu este o problemă de drept canonic, de norme sau structuri. Este ceea ce papa a spus Bisericii germane: "Atenție să nu începeți de la structuri; porniți mai degrabă de la viața poporului lui Dumnezeu, de la misiune, de la evanghelizare". A vesti evanghelia, astăzi, înseamnă a vesti bucuria vieții în Dumnezeu, a găsi sensul vieții în Isus Cristos. Aceasta nu este o frază făcută, pentru că trebuie să fim capabili să comunicăm că a trăi pe urmele lui Cristos înseamnă a trăi bine, înseamnă a gusta viața. Noi suntem chemați să anunțăm o veste bună, nu un ansamblu de norme sau interdicții.

Unde vestea bună este kerigma originară...

Da, desigur. Vedeți, post-modernitatea, la fel ca raționalismul care a precedat-o, discută despre o limită care nu poate fi depășită. Și anume, percepția neliniștită a finitudinii umane. Cu cât crește capacitatea intelectuală și cognitivă a omului, cu atât devine evidentă incapacitatea sa de a răspunde la întrebarea care-l însoțește - rațional, dar și inconștient - în toată existența sa: "De ce se termină viața?", "De ce acest «eu» al meu, pe care nimeni altcineva nu-l cunoaște în profunzimea sa, este destinat să moară?". Mișcarea vicleană a civilizației consumurilor în care trăim este aceea de a ascunde și a exorciza întrebarea, cu înșelăciunea mitului unei tinereți veșnice. Așadar, "nouă evanghelizare" înseamnă astăzi a arăta o ostie ridicată spunând: "Cine mănâncă din această pâine, nu mai moare". O etică a iubirii - și a milostivirii - este, așadar, succesivă revelației că "Nu se mai moare!". Și dacă nu strigăm asta, limitându-ne să propunem o etică a trăirii bine, nu ne putem plânge după aceea că nu mai sunt credincioși! A crede în viața veșnică înseamnă însă a crede că viața veșnică este deja aici, acum. Și că ea, ca atare, trebuie trăită și trebuie să ne bucurăm de ea. Sunt foarte înspăimântat în acest sens de o pronunțată concepție funcționalistă despre viață, pentru care dacă nu funcționează, ea se aruncă. M-a terorizat să văd în Țările de Jos extinderea practicii eutanasiei și la bolnavii psihologici. Și acesta este rod al ideologiei consumiste răspândite: odată, dacă se strica televizorul, îl duceai la reparat, iar încălțămintea la cizmar; astăzi, le arunci. Și același lucru ar vrea să se facă și cu viața, dacă nu "funcționează", dacă devii o povară pentru societate, te aruncă. Același lucru este valabil pentru începutul vieții: mă preocupă să aud în Parlamentul European pe cei care invocă atribuirea statusului de drept "«fundamental» avortului, pentru că dacă este un drept fundamental, atunci este un drept absolut, deci nu mai admite un refuz de conștiință. Și acest lucru este absurd. Să ne amintim mereu că viața, deși limitată, este frumoasă".

Așadar, trebuie repornit de la un mormânt gol într-o duminică dimineață de primăvară la Ierusalim.

Desigur. Aceasta este vestea bună! Și vreau să adaug: toți sunt chemați acolo. Nimeni nu este exclus: și divorțații recăsătoriți, și homosexualii, toți. Împărăția lui Dumnezeu nu este un club exclusiv. Deschide ușile sale pentru toți, fără discriminări. Pentru toți! Uneori, în Biserică se discută despre accesibilitatea acestor grupuri la Împărăția lui Dumnezeu. Și asta creează percepția unei excluderi într-o parte a poporului lui Dumnezeu. Se simt excluși și acest lucru nu este drept! Aici nu este o problemă de subtilități teologice sau dizertații etice: aici este vorba pur și simplu de a afirma că mesajul lui Cristos este pentru toți.

Însă o problemă teologică există în mod obiectiv. Chiar dumneavoastră ați făcut referință la ea în interviurile trecute, dorind o regândire a doctrinei.

Papa Francisc amintește adesea necesitatea ca teologia să știe să se nască și să se dezvolte pornind de la experiența umană și să nu rămână rodul numai al elaborării academice. Așadar, atâția frați și surori ai noștri ne spun că, oricare ar fi originea și cauza orientării lor sexuale, desigur n-au ales-o. Nu sunt "mere stricate". Sunt și ei rod al creației. Și în Bereshit se citește că la fiecare pasaj al creației Dumnezeu se complace de lucrarea sa spunând: "...și a văzut că erau bune". Spunând asta, vreau să fiu clar: nu cred că există spațiul pentru o căsătorie sacramentală între persoane de același sex, pentru că nu există scopul procreator care o caracterizează, dar asta nu înseamnă că relația lor afectivă nu are nicio valoare.

Însă episcopii din Belgia s-au exprimat în favoarea posibilității de a binecuvânta aceste uniri.

Sincer, problema nu mi se pare decisivă. Dacă rămânem la etimologia lui "a bine-cuvânta", gândiți-vă dacă Dumnezeu poate vreodată "să cuvânteze-rău" despre două persoane care se iubesc. M-ar interesa mai mult să discut despre alte aspecte ale problemei. De exemplu, creșterea vizibilă a orientării homosexuale în societate de ce anume este determinată? Sau pentru ce procentul de homosexuali în instituțiile ecleziale este mai ridicat decât în societatea civilă?

Eminență, dumneavoastră sunteți președinte al Comisiei Conferințelor Episcopale din Comunitatea Europeană. Trăim un moment dramatic. După aproape 80 de ani, războiul și-a făcut din nou apariția în Europa. În mod incredibil, amenințarea nucleară a devenit actuală astăzi mai mult ca oricând. În fața acestui lucru, prezența activă a Europei politice, promotoare eficace de pace, apare slabă, scăzută, neascultată.

Trebuie să facem pacea. A face pacea între națiuni este ca și cum am face pacea între oameni: este nevoie mereu de un compromis între respectivele motivații presupuse. Fiecare trebuie să încerce să se întruchipeze în motivațiile celuilalt, chiar dacă nu le împărtășește. Și de acolo să se găsească un compromis. Altminteri, putem avea o oprire a conflictului armat, dar nu o adevărată pace. Istoria ne învață că mai devreme sau mai târziu conflictele latente explodează în războaie. Și acesta era un conflict care se tărăgăna de mult timp, dar nimeni n-a voit cu adevărat să lucreze pentru pace. Spunând asta, confirm ceea ce spuneți: Europa politică este foarte slabă. Este așa pentru că prioritatea politică a Europei este să mențină unite cu instituțiile sale țările care o compun și care prezintă mari diversități între ele, în special după lărgirea la 27. Desigur, concentrându-se mai mult pe dinamicele interne, se slăbește proiecția externă, protagonismul său politic. Dar liderii europeni ar trebui să înțeleagă că echilibrul nu se realizează ad intra, ci ad extra, prin politici de confruntare și de propunere originală cu celelalte puteri. Și asta constituie astăzi o gravă vulnus ("rană") în echilibrele mondiale, pentru că Europa are în ADN-ul său inspirația la pace. Și forțele care se inspiră din popularism cred că trebuie să se angajeze să redefinească propria identitate. De acum, "popular" se identifică în lexicul comun european cu "conservator", și asta nu e bine. Așadar, trebuie specificat "popular" în tradiția democraților creștini, care au semnificat mult în multe țări europene. Adică să se recupereze acel profil "social" al popularilor pe care liberalismul l-a cam întunecat. Și pentru că popularismul este unicul antidot serios la populism.

Însă populismul pare să crească încă în multe țări europene.

Populismul, acolo unde învinge, trebuie să înfrunte provocarea conducerii. Problema populismului este că furnizează răspunsuri simplificate la probleme în schimb tot mai complicate pe care ni le pune lumea de astăzi. Să ne gândim de exemplu la rețetele suveraniste propuse unei lumi care este în schimb tot mai indisolubil conectată. Mă preocupă ce se poate întâmpla atunci când populiștii ar eșua provocarea conducerii. În mod iremediabil, ar da vina pe altcineva: pe migranți, pe refugiați, pe Bruxelles. Înăsprind și mai mult tensiunile sociale. Și chiar nu este nevoie de asta.

Dar dumneavoastră credeți că în Europa mai pot fi derive autoritare sau, așa cum se spune astăzi, autocrate?

Nu știu. Sper că nu. Însă cred că toți trebuie să demarăm o reflecție asupra condițiilor democrației. Am crezut până astăzi că democrația era unica formă politică posibilă în Occident. Dar și în Occident se simt unele fisuri. Trebuie să ne gândim la ce înseamnă a fi astăzi o țară, un continent democratic. Ne așteaptă o iarnă grea, în care mulți vor îndura frigul, sărăcia, șomajul: va fi o încercare pentru democrație. Până acum democrația se susținea prin bunăstarea majorității, astăzi acest lucru nu este suficient. Este ușor a fi prieteni și democratici la prânzul bogat de duminică, mai complicat în ziua de post.

O ultimă întrebare, Eminență. Cum vă imaginați Biserica din Europa în 20 de ani?

Va fi mult mai mică. Majoritatea europenilor nu-l vor cunoaște pe Dumnezeu și evanghelia sa. Mai mică, dar mai vie. Eu cred că această reducere în numere este, în planul lui Dumnezeu, necesară pentru a dobândi un nou elan. În unele părți din nordul Europei va fi prevalent o Biserică de migranți; bogații autohtoni sunt primii care vor părăsi barca, pentru că evanghelia contrastează cu interesele lor. Este dorința Papei Francisc: o Biserică săracă, o Biserică vie.

(După L'Osservatore Romano, 24 octombrie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 256.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat