Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Pentru a păzi succesiunea apostolică în comuniune cu papa

de Gianni Valente

"Motivația pentru toate este de a păzi succesiunea apostolică validă și natura sacramentală a Bisericii Catolice din China", cu dorința de "a asigura, a întări și a bucura" catolicii chinezi. Cardinalul Luis Antonio Gokim Tagle folosește tonuri potolite și cuvinte calibrate, pentru a reafirma ce anume determină Sfântul Scaun să proroge împreună cu guvernul de la Pekin pentru alți doi ani validitatea Acordului Provizoriu cu privire la numirea episcopilor semnat în septembrie 2018 și reînnoit deja pentru prima dată la 22 octombrie în urmă cu doi ani.

Care sunt criteriile care au determinat Sfântul Scaun să persevereze în decizia luată în urmă cu patru ani?

Acordul între Sfântul Scaun și guvernul chinez semnat în 2018 se referă la procedurile pentru alegerea și numirea episcopilor chinezi. Este vorba de o problemă specifică, ce atinge un punct nevralgic al vieții comunității catolice din China. În țara aceea, evenimentele istorice au dus la sfâșieri dureroase în sânul Bisericii, până la proiectarea unei umbre de suspiciune cu privire la însăși viața sacramentală. Deci erau în joc lucruri care ating natura intimă a Bisericii și misiunea sa de mântuire.

Cu Acordul se încearcă să se garanteze ca episcopii catolici să poată exercita misiunea lor episcopală în comuniune deplină cu papa. Motivația pentru toate este de a păzi succesiunea apostolică validă și natura sacramentală a Bisericii Catolice din China. Și asta poate asigura, întări și bucura botezații catolici din China.

Sfântul Scaun a reafirmat mereu natura circumscrisă a Acordului, care atinge și problema vitală pentru Biserică și pentru asta nu poate fi redusă la element de contur al vreunei strategii diplomatice. Orice considerație care ignoră sau întunecă această fizionomie singulară a Acordului ajunge să-i dea o reprezentare falsificată.

Încă nu este timpul de a face bilanțuri, nici măcar provizorii. Dar dumneavoastră, din punctul dumneavoastră de observație, cum vedeți drumul parcurs și efectele Acordului?

Din septembrie 2018 au fost hirotoniți 6 episcopi numiți conform procedurilor prevăzute de Acord. Canalele și spațiile de dialog rămân deschise, și asta este deja în sine relevant, în situația dată. Sfântul Scaun, ascultând guvernul chinez, precum și pe episcopi, preoți, călugărițe și laici, devine mai avertizat în fața acestei realități, unde fidelitatea față de papa a fost păstrată și în timpuri și contexte dificile, ca realitate intrinsecă a comuniunii ecleziale. A asculta argumentele și obiecțiile guvernului ne conduce și pe noi să ținem cont de contexte și de "forma mentis" a interlocutorilor noștri. Descoperim că lucruri pentru noi absolut clare și aproape sigure pot să fie pentru ei noi și necunoscute. Pentru noi asta reprezintă și o provocare de a găsi noi cuvinte, noi exemple convingătoare și familiale pentru sensibilitatea lor, pentru a-i ajuta să înțeleagă mai ușor ceea ce se află cu adevărat la inima noastră.

Și ce se află cu adevărat la inima Sfântului Scaun?

Intenția Sfântului Scaun este numai aceea de a favoriza alegerea de episcopi catolici chinezi buni, care să fie vrednici și potriviți pentru a sluji poporul lor. Dar a favoriza alegeri de episcopi vrednici și potriviți este și în interesul guvernelor și autorităților naționale, inclusiv cele chineze. Apoi, una din dorințele Sfântului Scaun a fost mereu aceea de a favoriza reconcilierea și de a vedea vindecate sfâșierile și contrapozițiile deschise în sânul Bisericii de suferințele străbătute. Anumite răni au nevoie de timp și de mângâierea lui Dumnezeu pentru a fi vindecate.

Nu există riscul de a ascunde problemele sub vălul unui optimism aprioristic?

Încă de când a început acest proces, nimeni n-a manifestat vreodată triumfalisme naive. Sfântul Scaun n-a vorbit niciodată despre acord ca despre soluție a tuturor problemelor. S-a perceput și s-a afirmat mereu că drumul este lung, poate să fie obositor, și că acordul însuși putea provoca neînțelegeri și dezorientări. Sfântul Scaun nu ignoră și nu minimalizează nici măcar diformitatea de reacții în rândul catolicilor chineză în fața acordului, unde bucuria multora se împletește cu perplexitățile altora. Face parte din proces. Dar mereu trebuie "să ne murdărim mâinile" cu realitatea lucrurilor așa cum sunt. Atâtea semnale atestă că mulți catolici chinezi au perceput inspirația urmată de Sfântul Scaun în procesul aflat în desfășurare. Sunt recunoscători și întăriți pentru un proces care confirmă în fața tuturor comuniunea lor deplină cu papa și Biserica universală.

Autoritățile civile intervin în alegerea episcopilor chinezi. Dar asta nu pare o noutate nici ceva exclusiv al situației chineze...

Intervenția autorităților civile în alegerile episcopilor s-a manifestat de multe ori și în multe forme în istorie. Și în Filipine, țara mea, erau în vigoare timp îndelungat regulile din "Patronatul Regal", cu care organizarea Bisericii era supusă puterii regale spaniole. Și Sfântul Francisc Xaveriu și iezuiții conduceau misiunea lor din India sub patronajul coroanei portugheze... Este vorba, desigur, de lucruri și de contexte diferite, de vreme ce fiecare caz are specificul său și explicația sa istorică. Dar în asemenea situații, important este ca procedura utilizată pentru numirile episcopale să garanteze și să tuteleze ceea ce doctrina și disciplina Bisericii recunosc ca esențial pentru a trăi comuniunea ierarhică între Succesorul lui Petru și ceilalți episcopi, succesori ai apostolilor. Și asta se întâmplă și în procedurile utilizate actualmente în China.

Guvernul chinez cheamă mereu Biserica locală la instanțele "chinezificării"...

Creștinismul, de-a lungul istoriei, a trăit mereu procesele de înculturare și ca adaptare la contextele culturale și politice. Pariul și în China poate fi acela de a atesta că apartenența la Biserică nu reprezintă un obstacol în a fi un bun cetățean chinez. Nu există contradicție, nu există un aut-aut, și tocmai faptul de a merge în credința apostolilor poate ajuta să-i facă pe creștinii buni și niște cetățeni buni.

În această fază a procesului, și în fața posibilelor încetineli și poticniri, în ce se poate încrede Sfântul Scaun? În ce trebuie pusă încredere?

Ceea ce întărește este mereu sensus fidei mărturisit de atâția catolici chinezi. O mărturie prețioasă, care adesea a răsărit nu în grădini bine cultivate și protejate, ci pe terenuri aspre și accidentate. Dacă privesc la istoria catolicismului în China în ultimele decenii, îmi vine mereu în minte textul Sfântului Paul în Scrisoarea către Romani: "Cine ne va despărți așadar de iubirea lui Cristos? Oare necazul, strâmtorarea, persecuția, foamea, lipsa de îmbrăcăminte, primejdia, sabia? Dar în toate acestea noi suntem mai mult decât învingători prin acela care ne-a iubit". Atâția catolici chinezi au trăit în trupul lor ceea ce scrie Sfântul Paul. Necazurile, strâmtorarea, dar și victoria dăruită de iubirea lui Cristos față de ei.

Ce trebuie să se răspundă celui care spune că Sfântul Scaun, numai pentru a trata cu guvernul chinez, ascunde sau ignoră suferințe și probleme ale catolicilor chinezi?

Suferințe și dificultăți trecute precum și recente au fost mereu în fața privirii Scaunului Apostolic asupra evenimentelor Bisericii din China. Și alegerile prezente sunt făcute tocmai inspirându-se din această recunoaștere și din recunoștința față de cei care au mărturisit credința în Cristos în timpuri de suferință. În dialog, Sfântul Scaun are stilul său respectuos în comunicare cu reprezentanții guvernului chinez, dar care nu ignoră niciodată și dimpotrivă prezintă mereu situațiile de suferință ale comunităților catolice, care se nasc uneori din presiuni și ingerințe nepotrivite.

Ce poate favoriza recunoașterea episcopilor așa-numiți "clandestini" din partea aparatelor politice chineze?

Acesta este un punct luat în considerare mereu în dialog. Pentru a favoriza soluționarea acestei probleme poate că ar merita să se țină cont din partea tuturor că episcopii nu pot să fie văzuți ca "funcționari": episcopii nu sunt "funcționari ai papei" sau "ai Vaticanului", pentru că sunt întocmai succesori ai apostolilor; și nici nu pot fi considerați ca "funcționari religioși" ai aparatelor politice lumești, sau cum spune Papa Francisc, "clerici de stat".

Confuzia cu privire la slujirea episcopală și la raportul dintre episcopi și papa nu pare să existe numai în China...

Odată am auzit la "Sfântul Petru" un ghid turistic care încerca să explice turiștilor figura și rolul papei în Biserică, încercând să găsească imagini care să fie familiare pentru ei: "Biserica - spunea ghidul - este ca o mare firmă, ca Toyota sau Apple. Și papa este ca directorul executiv al acestei «firme»". Turiștii păreau satisfăcuți de această explicație și probabil s-au întors acasă cu această idee, neconformă totuși cu adevăratul rol al papei Chief Executive Officer și al Bisericii ca o firmă economico-financiară...

Dumneavoastră, chemat la Roma de Papa Francisc ca prefect al Congregației pentru Evanghelizarea Popoarelor, ce impresie aveți despre formele și despre energiile cu care catolicii chinezi trăiesc vocația lor misionară și față de mulțimile de conaționali care nu-l cunosc pe Isus?

Văd că parohiile și comunitățile desfășoară cu fervoare precum și creativitate o operă pastorală și caritabilă în toată China. În fiecare an există atâtea noi botezuri și în rândul adulților. Este o operă apostolică desfășurată de comunitățile catolice chineze în cotidianitate, mereu în sintonie cu sugestiile magisteriului papal, precum și înăuntrul atâtor limite. În ultimii ani, comunitățile catolice chineze au trăit cu intensitate Anul Credinței, Jubileul Milostivirii, atâtea inițiative de caritate în timpul Covid-ului. Și atunci când trăiam la Manila, m-a impresionat mereu mărturia catolicilor chinezi și a altor comunități care provin din națiuni în care trăiesc în condiții de minoritate precum și în contexte de dificultate. Și catolicii chinezi expatriați continuă să ajute Biserica din China în atâtea moduri, susținând de exemplu construirea de biserici și capele. Bisericile locale au granițe geografice, dar există un spațiu uman de comuniune eclezială care transcende granițele.

Mama dumneavoastră ce amintire are despre credința strămoșilor săi chinezi?

Mama mea s-a născut în Filipine și a crescut într-un context mai mult filipinez decât chinez. Bunicul meu după mamă a devenit creștin și a primit botezul. Era un catolic chinez foarte concret și "pragmatic". La aniversarea morții mamei sale, oferea în fața imaginii mamei sale tămâie și mâncare, și ne spunea nouă nepoților: "nimeni să nu atingă această mâncare! Mai întâi trebuie s-o guste străbunica, în cer, și apoi va fi rândul nostru...". Amintirea sa, într-un anumit mod, mă ajută acum să iau în considerare și ce poate să fie mai util în dialogul cu guvernul chinez.

La ce vă referiți?

Când i-am destăinuit bunicului dorința mea de a intra în seminar, el mi-a spus: "nu-mi imaginam să mă trezesc cu un nepot preot... nu înțeleg această lume a preoților!". Eu mă simțeam un pic descurajat și atunci el a adăugat: "eu nu înțeleg, dar doresc oricum ca tu să fii un preot bun". Acum, când iau în considerare dialogul cu guvernul chinez despre probleme ecleziale, mă gândesc că uneori merită de căutat argumente simple și directe, pentru a veni în întâmpinarea abordării concrete și practice a interlocutorilor noștri. Nu se poate pretinde că ei percep în profunzime misterul Bisericii, însuflețită de Duhul Sfânt. Și pentru mine era dificil să explic bunicului meu izvorul vocației mele sacerdotale... Și pentru mine a fost important oricum să țin cont și de dorința sa simplă ca eu să fiu un preot bun.

(După L'Osservatore Romano, 22 octombrie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 287.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat