Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Omilia la Sfânta Liturghie și canonizarea fericiților Giovanni Battista Scalabrini și Artemide Zatti (9 octombrie 2022)

În timp ce Isus este pe drum, zece leproși îi ies în întâmpinare strigându-i: "Ai milă de noi!" (Lc 17,13). Toți zece sunt vindecați, dar numai unul dintre ei se întoarce pentru a-i mulțumi lui Isus: este un samaritean, un soi de eretic pentru iudei. La început merg împreună, însă după aceea diferența o face samariteanul acela care se întoarce "glorificându-l pe Dumnezeu cu glas puternic" (v. 15). Să ne oprim asupra acestor două aspecte pe care le putem scoate din Evanghelia de astăzi: a merge împreună și a mulțumi.

Înainte de toate, a merge împreună. La începutul relatării nu există nicio distincție între samaritean și ceilalți nouă. Pur și simplu se vorbește despre zece leproși care formează un grup și, fără diviziune, merg în întâmpinarea lui Isus. Lepra, așa cum știm, nu era numai o plagă fizică - pe care și astăzi trebuie să ne angajăm s-o ștergem -, ci și o "boală socială", pentru că în acel timp de teama contaminării leproșii trebuiau să stea în afara comunității (cf. Lev 13,46). Apoi nu puteau să intre în centrele locuite, erau ținuți la distanță, izolați la marginile vieții sociale și chiar a celei religioase, izolați. Mergând împreună, acești leproși manifestă strigătul lor față de o societate care îi exclude. Și să notăm bine: samariteanul, chiar dacă este considerat eretic, "străin", face grup cu ceilalți. Fraților și surorilor, boala și fragilitatea comune fac să cadă barierele și să se depășească orice excludere.

Este vorba de o imagine frumoasă și pentru noi: când suntem onești cu noi înșine, ne amintim că suntem toți bolnavi în inimă, că suntem toți păcătoși, toți nevoiași de milostivirea Tatălui. Și atunci să încetăm să ne dividem pe baza meritelor, a rolurilor pe care le ocupăm sau a oricărui alt aspect exterior al vieții, și astfel cad zidurile interioare, cad prejudecățile. Astfel, în sfârșit, ne redescoperim frați. Și Naaman sirianul - ne-a amintit prima lectură -, deși era bogat și puternic, pentru a se vindeca a trebuit să facă un lucru simplu: să se cufunde în fluviul în care se scăldau toți ceilalți. Înainte de toate a trebuit să-și scoată armura sa, hainele sale (cf. 2Rg 5): cât de bine ne face să ne scoatem armurile noastre exterioare, barierele noastre defensive și să facem o baie bună de umilință, amintindu-ne că toți suntem fragili înăuntru, toți avem nevoie de vindecare, toți frați. Să ne amintim asta: credința creștină ne cere mereu să mergem împreună cu ceilalți, să nu fim niciodată mărșăluitori solitari; mereu ne invită să ieșim din noi înșine spre Dumnezeu și spre frați, să nu ne închidem niciodată în noi înșine; mereu ne cere să recunoaștem că avem nevoie de vindecare și de iertare, și să împărtășim fragilitățile celui care este lângă noi, fără a ne simți superiori.

Fraților și surorilor, să verificăm dacă în viața noastră, în familiile noastre, în locurile unde muncim și pe care le frecventăm în fiecare zi, suntem capabili să mergem împreună cu ceilalți, suntem capabili să ascultăm, să depășim ispita de a ne baricada în autoreferențialitatea noastră și să ne gândim numai la nevoile noastre. Dar a merge împreună - adică a fi "sinodali" - este și vocația Bisericii. Să ne întrebăm cât de mult suntem cu adevărat comunități deschise și inclusive față de toți; dacă reușim să lucrăm împreună, preoți și laici, în slujba Evangheliei; dacă avem o atitudine primitoare - nu numai cu vorbele ci cu gesturi concrete - față de cel care este departe și față de toți cei care se apropie de noi, simțindu-se nepotriviți din cauza parcursurilor lor de viață dureroase. Îi facem să se simtă parte a comunității sau îi excludem? Mi-e frică atunci când văd comunități creștine care împart lumea în buni și răi, în sfinți și păcătoși: astfel se ajunge să se simtă mai buni decât ceilalți și să țină afară mulți pe care Dumnezeu vrea să-i îmbrățișeze. Vă rog, a include mereu, în Biserică precum și în societate, încă marcată de atâtea inegalități și marginalizări. A-i include pe toți. Și astăzi, în ziua în care Scalabrini devine sfânt, aș vrea să ne gândim la migranți. Este scandaloasă excluderea migranților! Ba chiar, excluderea migranților este criminală, îi face să moară în fața noastră. Și astfel, astăzi avem Mediterana care este cel mai mare cimitir din lume. Excluderea migranților este grețoasă, este păcătoasă, este criminală, a nu deschide ușile pentru cel care are nevoie. "Nu, nu-i excludem, îi trimitem": în lagăre, unde sunt exploatați și vânduți ca sclavi. Fraților și surorilor, astăzi să ne gândim la migranții noștri, cei care mor. Și cei care sunt capabili să intre, îi primim ca frați sau îi exploatăm? Las întrebarea, numai atât.

Al doilea aspect este a mulțumi. În grupul celor zece leproși există unul singur care, văzându-se vindecat, se întoarce pentru a-l lăuda pe Dumnezeu și a manifesta recunoștință lui Isus. Ceilalți nouă sunt vindecați, dar după aceea merg pe drumul lor, uitând de Cel care i-a vindecat. A uita harurile pe care Dumnezeu ni le dă. În schimb, samariteanul face din darul primit începutul unui nou drum: se întoarce la Cel care l-a vindecat, merge să-l cunoască pe Isus de aproape, începe o relație cu El. Atitudinea sa de recunoștință nu este, așadar, un simplu gest de curtoazie, ci începutul unui parcurs de recunoaștere: el se prosternă la picioarele lui Cristos (cf. Lc 17,16), adică face un gest de adorație: recunoaște că Isus este Domnul, și că este mai important decât vindecarea primită.

Și aceasta, fraților și surorilor, este o mare lecție și pentru noi, care beneficiem în fiecare zi de darurile lui Dumnezeu, dar adesea mergem pe drumul nostru uitând să cultivăm o relație vie, reală cu El. Este o boală spirituală urâtă: a considera totul previzibil, chiar și credința, chiar și raportul nostru cu Dumnezeu, până a deveni creștini care nu mai știu să se uimească, nu mai știu să spună "mulțumesc", nu se arată recunoscători, nu știu să vadă minunățiile Domnului. Și, astfel, se ajunge să se creadă că tot ceea ce primim în fiecare zi este clar și cuvenit. Recunoștința, a ști să spunem "mulțumesc", ne face în schimb să afirmăm prezența lui Dumnezeu-iubire. Precum și să recunoaștem importanța celorlalți, învingând insatisfacția și indiferența care ne urâțesc inima. Este fundamental să știm să mulțumim. În fiecare zi să spunem Domnului mulțumesc, în fiecare zi să știm să ne mulțumim între noi: în familie, pentru acele mici lucruri pe care le primim uneori fără să ne întrebăm de unde vin; în locurile pe care le frecventăm zilnic, pentru multele servicii de care ne bucurăm și pentru persoanele care ne susțin; în comunitățile noastre creștine, pentru iubirea lui Dumnezeu pe care o experimentăm prin apropierea fraților și surorilor care adesea în tăcere se roagă, oferă, suferă, merg cu noi. Vă rog, să nu uităm acest cuvânt-cheie: mulțumesc! Să nu uităm să auzim și să spunem "mulțumesc"!

Cei doi sfinți canonizați astăzi ne amintesc importanța de a merge împreună și de a ști să mulțumim. Episcopul Scalabrini, care a întemeiat două congregații pentru îngrijirea migranților, una masculină și una feminină, afirma că în drumul comun al celor care emigrează nu trebuie văzute numai probleme, ci și un plan al Providenței: "Tocmai datorită migrațiilor forțate de persecuții - a spus el - Biserica a depășit granițele Ierusalimului și ale Israelului și a devenit «catolică»; grație migrațiilor de astăzi Biserica va fi instrument de pace și de comuniune între popoare" (Emigrația muncitorilor italieni, Ferrara 1899). Există o migrație, în acest moment, aici în Europa, care ne face să suferim mult și ne mișcă să deschidem inima: migrația ucrainenilor care fug de război. Să nu uităm astăzi Ucraina martirizată! Scalabrini privea mai departe, privea înainte, spre o lume și o Biserică fără bariere, fără străini. La rândul său, fratele salezian Artemide Zatti, cu bicicleta sa, a fost un exemplu viu de recunoștință: vindecat de tuberculoză, și-a dedicat viața pentru a-i satisface pe ceilalți, a-i îngriji pe bolnavi cu iubire și duioșie. Se povestește că a fost văzut cărând pe umeri trupul mort al unuia dintre bolnavii săi. Plin de recunoștință pentru ceea ce a primit, a voit să spună "mulțumesc" al său luând asupra sa rănile celorlalți. Două exemple.

Să ne rugăm pentru ca acești frați sfinți ai noștri să ne ajute să mergem împreună, fără ziduri de diviziune; și să cultivăm această noblețe a sufletului atât de plăcută lui Dumnezeu care este recunoștința.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 406.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat