Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 5 octombrie 2022

Cateheze despre discernământ:
4. Elementele discernământului. Cunoașterea de sine

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Continuăm să tratăm tema discernământului. Data trecută am luat în considerare ca element indispensabil al său pe cel al rugăciunii, înțeleasă ca familiaritate și destăinuire cu Dumnezeu. Rugăciune, nu ca papagalii, ci ca familiaritate și destăinuire cu Dumnezeu; rugăciune a fiilor către Tatăl; rugăciune cu inima deschisă. Asta am văzut în ultima cateheză. Astăzi aș vrea, în manieră aproape complementară, să subliniez că un discernământ bun cere și cunoașterea de sine. A ne cunoaște pe noi înșine. Și acest lucru nu este ușor. De fapt, discernământul implică facultățile noastre umane: memoria, intelectul, voința, afectele. Adesea nu știm să discernem pentru că nu ne cunoaștem suficient, și astfel nu știm ce anume vrem cu adevărat. Ați auzit de atâtea ori: "Dar persoana aceea, de ce nu-și aranjează viața sa? Niciodată n-a știut ceea ce vrea...". Fără a ajunge la acea extremă, dar și nouă ni se întâmplă ca să nu știm bine ce vrem, nu ne cunoaștem bine.

La baza îndoielilor spirituale și a crizelor vocaționale se află adesea un dialog insuficient între viața religioasă și dimensiunea noastră umană, cognitivă și afectivă. Un autor de spiritualitate afirma că multe dificultăți despre tema discernământului fac trimitere la probleme de alt gen, care trebuie recunoscute și explorate. Așa scrie acest autor: "Am ajuns la convingerea că obstacolul cel mai mare în calea discernământului adevărat (și a unei adevărate creșteri în rugăciune) nu este natura intangibilă a lui Dumnezeu, ci faptul că nu ne cunoaștem suficient pe noi înșine și nu vrem nici măcar să ne cunoaștem cum suntem cu adevărat. Aproape noi toți ne ascundem în spatele unei măști, nu numai în fața altora, ci și atunci când ne privim în oglindă" (Th. Green, Il grano e la zizzania [Grâul și neghina], Roma 1992, 25). Toți avem tentația de fi mascați chiar și în fața noastră.

Uitarea prezenței lui Dumnezeu în viața noastră merge în același pas cu ignoranța despre noi înșine - a-l ignora pe Dumnezeu și a ne ignora pe noi -, ignoranță despre caracteristicile personalității noastre și despre dorințele noastre mai profunde.

A ne cunoaște pe noi nu este dificil, dar este obositor: implică o muncă răbdătoare de săpătură interioară. Cere capacitatea de a ne opri, de "a dezactiva pilotul automat", pentru a dobândi conștiință despre modul nostru de a face, despre sentimentele care locuiesc în noi, despre gândurile recurente care ne condiționează, și adesea fără știința noastră. Cere să distingem și între emoțiile și facultățile spirituale. "Simt" nu este același cu "sunt convins"; "mă simt să" nu este același cu "vreau". Astfel se ajunge la recunoașterea că privirea pe care o avem asupra noastră înșine și asupra realității este uneori un pic deformată. A ne da seama de asta este un har! De fapt, de multe ori se poate întâmpla că unele convingeri greșite despre realitate, bazate pe experiențele din trecut, ne influențează puternic, limitând libertatea noastră de a intra în joc pentru ceea ce într-adevăr contează în viața noastră.

Trăind în era informaticii, știm cât de important este a cunoaște parolele (password) pentru a putea intra în programele unde se află informațiile mai personale și prețioase. Dar și viața spirituală are "parolele" sale: există cuvinte care ating inima pentru că fac trimitere la ceea ce ne face mai sensibili. Ispititorul, adică diavolul, cunoaște bine aceste cuvinte-cheie și este important ca să le cunoaștem și noi, pentru a nu ne afla acolo unde nu am vrea. Ispita nu sugerează în mod necesar lucruri rele, ci adesea lucruri dezordonate, prezentate cu o importanță excesivă. În acest mod ne hipnotizează cu atracția pe care aceste lucruri o trezesc în noi, lucruri frumoase, dar iluzorii, care nu pot menține ceea ce promit, și astfel ne lasă la sfârșit cu un sentiment de gol și de tristețe. Acel sentiment de gol și tristețe este un semnal că am luat-o pe un drum care nu era corect, care ne-a dezorientat. De exemplu, pot să fie titlul de studiu, cariera, relațiile, toate lucruri lăudabile în sine, dar față de care, dacă nu suntem liberi, riscăm să nutrim așteptări ireale, ca de exemplu confirmarea valorii noastre. Tu, de exemplu, când te gândești la un studiu pe care-l faci, tu îl gândești numai pentru a te promova pe tine însuți, pentru interesul tău, sau și pentru a sluji comunitatea? Acolo, se poate vedea care este intenționalitatea fiecăruia dintre noi. Din această înțelegere greșită derivă adesea suferințele mai mari, pentru că niciunul din lucrurile acelea nu poate fi garanția demnității noastre.

Pentru aceasta, iubiți frați și surori, este important să ne cunoaștem, să cunoaștem parolele inimii noastre, lucrurile de care suntem mai sensibili, pentru a ne proteja de cel care se prezintă cu cuvinte convingătoare pentru a ne manipula, dar și pentru a recunoaște ceea ce este într-adevăr important pentru noi, distingându-l de modele momentului sau de sloganuri senzaționale și superficiale. De atâtea ori ceea ce se spune la un program de televiziune, în vreo publicitate care se face, ne atinge inima și ne face să mergem în acea parte fără libertate. Fiți atenți la asta: sunt liber sau mă las dus la sentimentele de moment, sau la provocările de moment?

În ajutor în asta este examinarea conștiinței, dar nu vorbesc despre examinarea conștiinței pe care o facem toți atunci când mergem la spovadă, nu. Aceasta este: "Dar am păcătuit asta, asta...". Nu. Examinarea conștiinței generală a zilei: ce s-a întâmplat în inima mea în această zi? "S-au întâmplat atâtea lucruri...". Care? De ce? Ce urme au lăsat în inimă? A face examinarea conștiinței, adică obiceiul bun de a reciti cu calm ceea ce se întâmplă în ziua noastră, învățând să observăm în evaluări și în alegeri la ce dăm mai mult importanță, ce anume căutăm și de ce, și ce anume am găsit la sfârșit. Mai ales învățând să recunoaștem ce anume satură inima mea. Pentru că numai Domnul ne poate da confirmarea a cât valorăm. Ne spune asta în fiecare zi de pe cruce: a murit pentru noi, pentru a ne arăta cât suntem de prețioși în ochii săi. Nu există obstacol sau eșec care să poată împiedica îmbrățișarea sa duioasă. Examinarea conștiinței ajută mult, pentru că astfel vedem că inima noastră nu este un drum unde trec de toate și noi nu știm. Nu. A vedea: ce a trecut astăzi? Ce s-a întâmplat? Ce m-a făcut să reacționez? Ce m-a făcut trist? Ce m-a făcut bucuros? Ce a fost urât și dacă am făcut rău altora. Este vorba de a vedea parcursul sentimentelor, al atracțiilor în inima mea în timpul zilei. Nu uitați! Data trecută am vorbit despre rugăciune; astăzi vorbim despre cunoașterea de noi înșine.

Rugăciunea și cunoașterea de noi înșine permit să creștem în libertate. Asta, este pentru a crește în libertate! Sunt elemente fundamentale ale existenței creștine, elemente prețioase pentru a găsi propriul loc în viață. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 455.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat