Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 28 septembrie 2022

Cateheze despre discernământ: 3. Elementele discernământului. Familiaritatea cu Domnul

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Reluăm catehezele despre tema discernământului - pentru că este foarte importantă tema discernământului pentru a ști ce se întâmplă în noi; despre sentimente și despre idei, trebuie să discernem de unde vin, unde mă duc, la ce decizie - și astăzi ne oprim asupra primului din elementele sale constitutive, adică rugăciunea. Pentru a discerne trebuie să stăm într-un ambient, într-o stare de rugăciune.

Rugăciunea este un ajutor indispensabil pentru discernământul spiritual, mai ales atunci când implică afectele, permițând să ne adresăm lui Dumnezeu cu simplitate și familiaritate, așa cum se vorbește unui prieten. Înseamnă a ști să mergem dincolo de gânduri, să intrăm în intimitate cu Domnul, cu o spontaneitate afectuoasă. Secretul vieții sfinților este familiaritatea și destăinuirea cu Dumnezeu, care crește în ei și face tot mai ușor să recunoască ceea ce este plăcut lui. Rugăciunea adevărată este familiaritate și destăinuire cu Dumnezeu. Nu înseamnă a recita rugăciuni ca un papagal, bla bla bla, nu. Adevărata rugăciune este această spontaneitate și afect cu Domnul. Această familiaritate învinge frica sau îndoiala că voința sa nu este pentru binele nostru, o ispită care uneori străbate gândurile noastre și face inima neliniștită și nesigură sau chiar amară.

Discernământul nu pretinde o certitudine absolută - nu este chimic o simplă metodă, nu pretinde o certitudine absolută, pentru că se referă la viață, iar viața nu este mereu logică, prezintă multe aspecte care nu se lasă închise într-o singură categorie de gândire. Am vrea să știm cu precizie ce ar trebui făcut, și totuși, și atunci când se întâmplă, nu pentru asta acționăm mereu în consecință. De câte ori am avut și noi experiența descrisă de apostolul Paul, care spune așa: "Nu fac binele pe care îl vreau, ci săvârșesc răul pe care nu-l vreau" (Rom 7,19). Nu suntem numai rațiune, nu suntem mașini, nu este suficient a primi instrucțiuni pentru a le urma: obstacolele, ca și ajutoarele, de a ne decide pentru Domnul sunt mai ales afective, ale inimii.

Este semnificativ că prima minune făcută de Isus în Evanghelia lui Marcu este un exorcism (cf. 1,21-28). În sinagoga din Cafarnaum eliberează un om de diavol, eliberându-l de imaginea falsă a lui Dumnezeu pe care satana o sugerează încă de la începuturi: aceea a unui Dumnezeu care nu vrea fericirea noastră. Posedatul de diavol, din acel text din evanghelie, știe că Isus este Dumnezeu, dar asta nu-l face să creadă în el. De fapt, spune: "Ai venit să ne distrugi" (v. 24).

Mulți, chiar și creștini, gândesc același lucru: și anume că Isus poate să fie Fiul lui Dumnezeu, dar se îndoiesc că vrea fericirea noastră; mai mult, unii se tem că lua în serios propunerea sa, ceea ce Isus ne propune, înseamnă a ne distruge viața, a mortifica dorințele noastre, aspirațiile noastre cele mai puternice. Aceste gânduri apar uneori înăuntrul nostru: că Dumnezeu ne cere prea mult, ne este teamă că Dumnezeu ne cere prea mult, că nu ne vrea cu adevărat binele. În schimb, la prima noastră întâlnire am văzut că semnul întâlnirii cu Domnul este bucuria. Când îl întâlnesc pe Domnul în rugăciune, devin bucuros. Fiecare dintre noi devine bucuros, un lucru frumos. Tristețea, sau frica, sunt în schimb semne ale depărtării de Dumnezeu: "Dacă vrei să intri în viață, păzește poruncile", îi spune Isus tânărului bogat (Mt 19,17). Din păcate pentru acel tânăr, unele obstacole nu i-au permis să realizeze dorința pe care o avea în inimă, de a-l urma mai de aproape pe "învățătorul bun". Era un tânăr interesat, întreprinzător, a luat inițiativa de a-l întâlni pe Isus, dar era și foarte divizat în afecte, pentru el bogățiile era prea importante. Isus nu-l constrânge să se decidă, dar textul notează că tânărul se îndepărtează de Isus "trist" (v. 22). Cine se îndepărtează de Domnul nu este niciodată mulțumit, chiar având la propria dispoziție o mare abundență de bunuri și posibilități. Isus nu constrânge niciodată să-l urmăm, niciodată. Isus îți face cunoscută voința sa, cu atât inimă îți face cunoscute lucrurile, dar te lasă liber. Și acesta este lucrul cel mai frumos al rugăciunii cu Isus: libertatea pe care el ne-o lasă. În schimb când noi de îndepărtăm de Domnul rămânem cu ceva trist, ceva urât în inimă.

A discerne ce se întâmplă în noi nu este ușor, pentru că aparențele înșală, dar familiaritatea cu Dumnezeu poate rezolva în mod suav îndoieli și temeri, făcând viața noastră tot mai receptivă la "lumina sa gentilă", conform expresiei frumoase a Sfântului John Henry Newman. Sfinții strălucesc de lumină reflectată și arată în gesturile simple ale zilei lor prezența iubitoare a lui Dumnezeu, care face posibil imposibilul. Se spune că doi soți care au trăit împreună mult timp iubindu-se ajung să se asemene. Ceva asemănător se poate spune despre rugăciunea afectivă: în mod treptat, dar eficace ne face tot mai capabili să recunoaștem ceea ce contează prin natură, ca și ceva care izvorăște din adâncul ființei noastre. A sta în rugăciune nu înseamnă a spune cuvinte, cuvinte, nu; a sta în rugăciune înseamnă a ne deschide inima lui Isus, a ne apropia de Isus, a lăsa ca Isus să intre în inima mea și să ne facă să simțim prezența sa. Și acolo putem discerne când este Isus și când suntem noi cu gândurile noastre, de atâtea ori departe de ceea ce vrea Isus.

Să cerem acest har: să trăim o relație de prietenie cu Domnul, așa cum un prieten îi vorbește prietenului (cf. Sf. Ignațiu de Loyola, Exerciții spirituale, 53). Eu am cunoscut un bătrân frate călugăr care era portarul unui colegiu și el de fiecare dată când putea se apropia de capelă, privea altarul, spunea: "Salut", pentru că avea apropiere cu Isus. El nu avea să spună bla bla bla, nu: "Salut, sunt aproape de tine și tu ești aproape de mine". Acesta este raportul pe care trebuie să-l avem în rugăciune: apropiere, apropiere afectivă, ca frați, apropiere cu Isus. Un zâmbet, un simplu gest și nu să recităm cuvinte care nu ajung la inimă. Așa cum spuneam, a vorbi cu Isus așa cum un prieten vorbește altui prieten. Este un har pe care trebuie să-l cerem unii pentru alții: să-l vedem pe Isus ca pe prietenul nostru, prietenul nostru cel mai mare, prietenul nostru fidel, care nu șantajează, mai ales care nu ne abandonează niciodată, chiar și atunci când noi ne îndepărtăm de el. El rămâne la ușa inimii. "Nu, eu cu tine nu vreau să am de-a face deloc", spunem noi. Și el rămâne liniștit, rămâne acolo la îndemână, la îndemâna inimii pentru că el este fidel mereu. Să mergem înainte cu această rugăciune, să spunem rugăciunea "salut", rugăciunea de a-l saluta pe Domnul cu inima, rugăciunea afectului, rugăciunea apropierii, cu puține cuvinte, dar cu gesturi și cu fapte bune. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 275.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat