Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc în Kazahstan
(13-15 septembrie 2022)

Întâlnire cu episcopii, preoții, diaconii, consacrații, seminariștii și lucrătorii pastorali
Catedrala "Născătoarea de Dumnezeu a Ajutorului Perpetuu" (Nur-Sultan), joi, 15 septembrie 2022

Iubiți frați episcopi, preoți și diaconi, dragi consacrați și consacrate, seminariști și lucrători pastorali, bună ziua!

Sunt fericit să fiu aici în mijlocul vostru, să salut Conferința Episcopală din Asia Centrală și să întâlnesc o Biserică făcută din atâtea chipuri, istorii și tradiții diferite, unite toate de unica credință în Cristos Isus. Monseniorul Mumbiela Sierra, căruia îi mulțumesc pentru cuvintele de salut, a spus: "Cea mai mare parte dintre noi sunt străini"; este adevărat, pentru că proveniți din locuri și țări diferite, dar aceasta este frumusețea Bisericii: suntem o unică familie, în care nimeni nu este străin. Repet: nimeni nu este străin în Biserică, suntem un singur popor sfânt al lui Dumnezeu îmbogățit de atâtea popoare! Și forța poporului nostru sacerdotal și sfânt se află tocmai în a face din diversitate o bogăție prin împărtășirea a ceea ce suntem și a ceea ce avem: micimea noastră se înmulțește dacă o împărtășim.

Textul din cuvântul lui Dumnezeu pe care l-am ascultat afirmă tocmai asta: misterul lui Dumnezeu - spune Sfântul Paul - a fost revelat tuturor popoarelor. Nu numai poporului ales sau unei elite de persoane religioase, ci tuturor. Fiecare om poate avea acces la Dumnezeu, pentru că - explică apostolul - toate neamurile "formează un singur trup și sunt împreună părtași ai promisiunii în Cristos Isus prin evanghelie" (Ef 3,6).

Aș vrea să subliniez două cuvinte folosite de Paul: moștenire și promisiune. Pe de o parte, o Biserică moștenește mereu o istorie, este mereu fiică a unei prime vestiri a evangheliei, a unui eveniment care o precedă, a altor apostoli și evanghelizatori care au stabilit-o pe cuvântul viu al lui Isus; pe de altă parte, ea este și comunitatea celor care au văzut împlinindu-se în Isus promisiunea lui Dumnezeu și, ca fii ai învierii, trăiesc în speranța împlinirii viitoare. Da, suntem destinatari ai gloriei promise, care însuflețește de așteptare drumul nostru. Moștenire și promisiune: moștenirea trecutului este amintirea noastră, promisiunea evangheliei este viitorul lui Dumnezeu care ne vine în întâmpinare. Asupra acestui lucru aș vrea să mă opresc cu voi: o Biserică ce merge în istorie între amintire și viitor.

Înainte de toate, amintirea. Dacă astăzi în această țară vastă, multiculturală și multireligioasă, putem vedea comunități creștine vii și un simț religios care străbate viața populației, este mai ales grație istoriei bogate care v-a precedat. Mă gândesc la răspândirea creștinismului în Asia Centrală, petrecută deja în cele dintâi secole, la atâția evanghelizatori și misionari care s-au dedicat pentru a răspândi lumina Evangheliei, întemeind comunități, sanctuare, mănăstiri și locuri de cult. Așadar există o moștenire creștină, ecumenică, ce trebuie onorată și păstrată, o transmitere a credinței care a avut protagoniste și atâtea persoane simple, atâția bunici și bucine, tați și mame. Pe drumul spiritual și eclezial nu trebuie să pierdem amintirea celor care ne-au vestit credința, pentru a comemora ne ajută să dezvoltăm spiritul de contemplație pentru minunățiile pe care Dumnezeu le-a realizat în istorie, deși în mijlocul trudelor vieții și al fragilităților personale și comunitare.

Însă să fim atenți: nu este vorba de a privi înapoi cu nostalgie, rămânând blocați pe lucrurile din trecut și lăsându-ne paralizați în imobilism: aceasta este ispita înapoierii. Privirea creștină, când se îndreaptă pentru a comemora, vrea să ne deschidă la uimire în fața misterului lui Dumnezeu, pentru a umple inima noastră de laudă și de recunoștință pentru ceea ce Domnul a înfăptuit. O inimă recunoscătoare, care este plină de laudă, nu nutrește regrete, primește în schimb ziua de azi pe care o trăiește ca har. Și vrea să pornească la drum, să meargă înainte, să-l comunice pe Isus, ca femeile și discipolii din Emaus în ziua de Paște!

Această amintire vie a lui Isus, care ne umple de uimire și pe care o luăm mai ales din Memorialul euharistic, este forța de iubire care ne stimulează. Este comoara noastră. De aceea fără amintire nu există uimire. Dacă pierdem amintirea vie, atunci credința, devoțiunile și activitățile pastorale riscă să slăbească, să fie ca niște focuri de paie, care ard imediat dar se sting repede. Când pierdem amintirea, se epuizează bucuria. Dispare și recunoștința față de Dumnezeu și față de frați, pentru că se cade în ispita de a crede că totul depinde de noi. Părintele Ruslan ne-a amintit un lucru frumos: că a fi preot este deja mult, pentru că în viața sacerdotală ne dăm seama că tot ceea ce se întâmplă nu este lucrare a noastră, ci este dar al lui Dumnezeu. Și sora Clara, vorbind despre vocația sa, a voit înainte de toate să le mulțumească celor care i-au vestit evanghelia. Mulțumesc pentru aceste mărturii, care ne invită să comemorăm recunoscători moștenirea primită.

Dacă privim în această moștenire, ce anume vedem? Că credința nu a fost transmisă din generație în generație ca un ansamblu de lucruri de înțeles și de făcut, ca un cod fixat o dată pentru totdeauna. Nu, credința a trecut cu viața, cu mărturia care a adus focul evangheliei în inima situațiilor pentru a lumina, a purifica și a răspândi căldura mângâietoare a lui Isus, bucuria iubirii sale care mântuiește, speranța promisiunii sale. Așadar, comemorând învățăm că credința crește cu mărturia. Restul vine după aceea. Aceasta este o chemare pentru toți și aș vrea să reafirm asta tuturor, credincioși laici, episcopi, preoți, diaconi, consacrați și consacrate care lucrează în diferite moduri în viața pastorală a comunităților: să nu încetăm să mărturisim inima mântuirii, noutatea lui Isus, noutatea care este Isus! Credința nu este o frumoasă expoziție de lucruri din trecut - acesta ar fi un muzeu -, ci un eveniment mereu actual, întâlnirea cu Cristos care are loc aici și acum în viață! De aceea nu se comunică numai cu repetarea lucrurilor din totdeauna, ci transmițând noutatea evangheliei. Astfel credința rămâne vie și are viitor. Pentru aceasta îmi place să spun că credința trebuie transmisă "în dialect".

Iată, așadar, al doilea cuvânt, viitor. Amintirea trecutului nu ne închide în noi înșine, ci ne deschide la promisiunea evangheliei. Isus ne-a asigurat că va fi mereu cu noi: așadar nu este vorba de o promisiune îndreptată numai spre un viitor îndepărtat, suntem chemați să primim astăzi reînnoirea pe care Cel Înviat o duce înainte în viață. În pofida slăbiciunilor noastre, el nu încetează să stea cu noi, să construiască viitorul Bisericii sale și a noastre împreună cu noi.

Desigur, în fața multelor provocări ale credinței - în special acelea care se referă la participarea tinerelor generații -, precum și în fața problemelor și a trudelor vieții și privind la propriile cifre, în vastitatea unei țări ca aceasta, ne-am putea simți "mici" și nepotriviți. Și totuși, dacă adoptăm privirea încrezătoare a lui Isus, facem o descoperire surprinzătoare: evanghelia spune că a fi mici, săraci în duh, este o fericire, prima fericire (cf. Mt 5,3), pentru că micimea ne încredințează cu umilință puterii lui Dumnezeu și ne face să nu întemeiem acțiunea eclezială pe capacitățile noastre. Și acesta este un har! Repet: există un har ascuns în faptul de a fi o Biserică mică, o turmă mică; în loc de a arăta forțele noastre, cifrele noastre, structurile noastre și orice altă formă de relevanță umană, să ne lăsăm conduși de Domnul și să ne punem cu umilință alături de persoane. Bogați în nimic, săraci de toate, să mergem cu simplitate, aproape de surorile și de frații din poporul nostru, ducând în situațiile vieții bucuria Evangheliei. Ca drojdia în aluat și ca sămânța cea mai mică dintre semințe aruncată în pământ (cf. Mt 13,31-33), să locuim în evenimentele fericite și triste ale societății în care trăim, pentru a o sluji dinăuntru.

A fi mici ne amintește că nu suntem autosuficienți: că avem nevoie de Dumnezeu, dar și de alții, de toți ceilalți: de surorile și de frații de alte confesiuni, de cel care mărturisește crezuri religioase diferite de al nostru, de toți bărbații și femeile animați de bunăvoință. Ne dă seama, în spirit de umilință, că numai împreună, în dialog și în primirea reciprocă, putem realiza cu adevărat ceva bun pentru toți. Este misiunea specială a Bisericii în această țară: să nu fie un grup care se târăște în lucrurile de totdeauna sau se închide în găoacea sa pentru că se simte mic, ci o comunitate deschisă spre viitorul lui Dumnezeu, aprinsă de focul Duhului: vie, încrezătoare, disponibilă la noutățile sale și la semnele timpurilor, animată de logica evanghelică a seminței care aduce rod în iubirea umilă și rodnică. În acest mod, promisiunea de viață și de binecuvântare, pe care Dumnezeu Tatăl o revarsă asupra noastră prin intermediul lui Isus, devine drum nu numai pentru noi, ci se realizează și pentru alții.

Și se realizează de fiecare dată când trăim fraternitatea între noi, care luăm asupra noastră pe săraci și pe cel care este rănit de viață, de fiecare dată când în raporturile umane și sociale mărturisim dreptatea și adevărul, spunând "nu" corupției și falsității. Comunitățile creștine, îndeosebi seminarul, să fie "școli de sinceritate": nu ambiente rigide și formale, ci săli de adevăr, de deschidere și de împărtășire. Și în comunitățile noastre - să ne amintim - toți suntem discipoli ai Domnului: toți discipoli, toți esențiali, toți cu demnitate egală. Nu numai episcopii, preoții și consacrații, ci fiecare botezat a fost cufundat în viața lui Cristos și în el - așa cum ne amintea sfântul Paul - este chemat pentru a primi moștenirea și a primi promisiunea evangheliei. Așadar trebuie dat spațiu laicilor: vă va face bine, pentru să nu se înțepenească și să nu se clericalizeze comunitățile. O Biserică sinodală, în drum spre viitorul Duhului, este o Biserică participativă, coresponsabilă. Este o Biserică aptă să iasă în întâmpinarea lumii pentru că este antrenată în comuniune. M-a impresionat că în toate mărturiile revenea un lucru: nu numai părintele Ruslan și surorile, dar și Chiril, tatăl de familie, ne-a amintit că în Biserică, în contact cu evanghelia, învățăm să trecem de la egoism la iubirea necondiționată. Este o ieșire din sine de care fiecare discipol are nevoie constantă: este nevoia de a alimenta darul primit la Botez, care ne stimulează pretutindeni, în întâlnirile noastre ecleziale, în familii, la locul de muncă, în societate, ca să devenim bărbați și femei de comuniune și de pace, care seamănă binele oriunde se află. Deschiderea, bucuria și împărtășirea sunt semnele Bisericii de la începuturi: și sunt și semnele Bisericii din viitor. Să visăm și, cu harul lui Dumnezeu, să edificăm o Biserică mai locuită de bucuria Celui Înviat, care să respingă frici și plângeri, care să nu se lase înțepenită de dogmatisme și moralisme.

Iubiți frați și surori, să cerem toate acestea de la marii martori ai credinței din această țară. Aș vrea să amintesc îndeosebi pe Fericitul Bukowiński, un preot care și-a dedicat existența pentru a îngriji bolnavii, nevoiașii și marginalizații, plătind pe propria piele fidelitatea față de evanghelie cu închisoarea și munca silnică. Mi-au spus că, încă înainte de beatificare, pe mormântul său erau mereu flori proaspete și o lumânare aprinsă. Este confirmarea că poporul lui Dumnezeu știe să recunoască unde este sfințenia, unde este un păstor îndrăgostit de evanghelie. Aș vrea să spun asta îndeosebi episcopilor și preoților, precum și seminariștilor: aceasta este misiunea noastră: nu să fim administratori ai sacrului sau jandarmi preocupați să face să se respecte normele religioase, ci păstori apropiați de oameni, icoane vii ale inimii compătimitoare a lui Cristos. Amintesc și martirii greco-catolici, episcopul Mons. Budka, preotul Zarizky și Gertrude Detzel, al căror proces de beatificare a fost deschis. Așa cum ne-a spus doamna Miroslava: au dus iubirea lui Cristos în lume. Voi sunteți moștenirea lor: fiți promisiune de sfințenie nouă!

Vă sunt aproape și vă încurajez: trăiți cu bucurie această moștenire și mărturisiți-o cu generozitate, pentru ca toți cei pe care îi întâlniți să poată percepe că există o promisiune de speranță adresată și lor. Vă însoțesc cu rugăciunea; și acum ne încredințăm în mod deosebit inimii Mariei Preasfinte, pe care aici o venerați în mod special ca Regină a păcii. Am citit despre un frumos semn matern petrecut în timpuri dificile: în timp ce atâtea persoane erau deportate și erau constrânse la foame și la frig, ea, Mamă duioasă și grijulie, a ascultat rugăciunea pe care fiii săi o adresau ei. Într-una din iernile cele mai crunte, rapid zăpada s-a topit, făcând să iasă la iveală un lac cu mulți pești, care au săturat atâtea persoane înfometate. Fie ca Sfânta Fecioară Maria să topească frigul din inimi, să reverse în comunitățile noastre o reînnoită căldură fraternă, să ne dăruiască speranță și entuziasm noi pentru Evanghelie! Eu cu afect vă binecuvântez și vă mulțumesc. Și vă cer, cu rugăminte, să vă rugați pentru mine.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 335.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat