Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 7 septembrie 2022

Cateheze despre discernământ: 2. Un exemplu: Ignațiu de Loyola

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Continuăm reflecția noastră despre discernământ - în acest timp vom vorbi în fiecare miercuri despre discernământul spiritual -, și pentru aceasta ne poate ajuta să facem referință la o mărturie concretă.

Unul din exemplele cele mai instructive ni-l oferă Sfântul Ignațiu de Loyola, cu un episod decisiv din viața sa. Ignațiu se află acasă convalescent, după ce a fost rănit în bătălie la un picior. Pentru a alunga plictiseala cere ceva de citit. El iubea relatările cavalerești, dar din păcate în casă se găsesc numai vieți de sfinți. Un pic cu neplăcere se adaptează, dar în cursul lecturii începe să descopere o altă lume, o lume care-l cucerește și pare în concurență cu aceea a cavalerilor. Este fascinat de figurile Sfântului Francisc și Sfântului Dominic și simte dorința de a-i imita. Dar și lumea cavalerească mai continuă să exercite fascinația sa asupra lui. Și astfel simte înăuntrul său această alternanță de gânduri, cele cavalerești și cele ale sfinților, care par să se echivaleze.

Însă Ignațiu începe să observe și diferențe. În Autobiografia sa - la persoana a treia - scrie așa: "Gândindu-mă la lucrurile din lume - și la lucrurile cavalerești, se înțelege - simțea multă plăcere, dar atunci când, de oboseală, le părăsea se simțea gol și dezamăgit. În schimb, a merge la Ierusalim cu picioarele goale, a nu se hrăni decât cu ierburi, a practica toate austeritățile pe care le cunoscuse obișnuite la sfinți, erau gânduri care nu numai îl consolau în timp ce se oprea asupra lor, ci și după ce le-a părăsit îl lăsau satisfăcut și plin de bucurie" (nr. 8); îi lăsau o urmă de bucurie.

În această experiență putem observa mai ales două aspecte. Primul este timpul: adică gândurile lumii la început sunt atrăgătoare, dar apoi pierd smalțul și lasă goi, nemulțumiți, te lasă așa, un lucru gol. Dimpotrivă, gândurile lui Dumnezeu trezesc mai întâi o anumită rezistență - "Dar acest lucru plictisitor al sfinților nu-l voi citi", dar când sunt primite aduc o pace necunoscută, care durează mult timp.

Iată, așadar, celălalt aspect: punctul de sosire al gândurilor. La început situația nu pare așa de clară. Există o dezvoltare a discernământului: de exemplu, înțelegem ce este binele pentru noi nu în mod abstract, general, ci în parcursul vieții noastre. În regulile pentru discernământ, rod al acestei experiențe fundamentale, Ignațiu pune o premisă importantă, care ajută la înțelegerea acestui proces: "Celor care trec de la un păcat de moarte la altul, diavolul de obicei este obișnuit să le propună plăceri aparente, să-i liniștească spunând că totul este bine, făcându-i să-și imagineze satisfacții și plăceri senzuale, pentru a-i menține mai bine și a-i face să crească în viciile și păcatele lor. Cu aceștia, duhul bun folosește metoda opusă, stimulând la remușcare conștiința lor cu judecata rațiunii" (Exerciții spirituale, 314); dar asta nu e bine.

Există o istorie care precedă, îl precedă pe cel care discerne, o istorie care este indispensabil să fie cunoscută, pentru că discernământul nu este un soi de oracol, sau de fatalism, sau un lucru de laborator, cum ar fi a trage la sorți din două posibilități. Marile întrebări apar atunci când în viață am parcurs deja o bucată de drum și la acel parcurs trebuie să ne întoarcem pentru a înțelege ce anume căutăm. Dacă în viață se parcurge un pic de drum, acolo: "Dar pentru ce merg în această direcție, ce anume caut?", și acolo se face discernământul. Ignațiu, când se găsea rănit în casa paternă, nu se gândea deloc la Dumnezeu sau la cum să reformeze propria viață, nu. El trăiește prima sa experiență cu Dumnezeu ascultând propria inimă, care îi arată o răsturnare curioasă: lucrurile la prima vedere atrăgătoare îl lasă dezamăgit și în altele, mai puțin strălucitoare, simte o pace care durează în timp. Și noi avem această experiență, de atâtea ori începe să gândim un lucru și rămânem acolo și apoi am rămas dezamăgiți. În schimb facem o operă de caritate, facem un lucru bun și simțim ceva fericire, îți vine un gând bun și îți vine fericirea, un lucru de bucurie, este o experiență complet a noastră. El, Ignațiu, trăiește prima experiență cu Dumnezeu, ascultând propria inimă care îi arată o răsturnare curioasă. Asta trebuie să învățăm: să ascultăm propria inimă: pentru a cunoaște ce se întâmplă, ce decizie să luăm, să facem o judecată cu privire la o situație, trebuie să ascultăm propria inimă. Noi ascultăm televizorul, radioul, telefonul celular, suntem maeștri ai ascultării, dar te întreb: tu știi să asculți inima ta? Tu te oprești pentru a spune: "Dar inima mea cum se simte? Este satisfăcută, este tristă, caută ceva?". Pentru a lua decizii frumoase trebuie ascultată propria inimă.

Pentru aceasta Ignațiu va sugera să citim viețile sfinților, pentru că arată în mod narativ și comprehensibil stilul lui Dumnezeu în viața persoanelor care nu sunt foarte diferite de noi pentru că sfinții erau din carne și oase ca și noi. Acțiunile lor vorbesc acțiunilor noastre și ne ajută să înțelegem semnificația lor.

În acel episod faimos al celor două sentimente pe care le avea Ignațiu, unul când citea lucrurile cavalerilor și celălalt când citea viața sfinților, putem recunoaște un alt aspect important al discernământului, pe care l-am menționat deja data trecută. Există o aparentă cazualitate în evenimentele vieții: totul pare să se nască dintr-un banal contratimp: nu erai cărți cu cavaleri, ci numai vieți de sfinți. Însă un contratimp care cuprinde o posibilă cotitură. Numai după un pic de timp Ignațiu își va da seama de asta, și în acel moment îi va dedica toată atenția sa. Ascultați bine: Dumnezeu lucrează prin evenimente neprogramabile aceea din întâmplare, ci din întâmplare mi s-a întâmplat asta, din întâmplare am întâlnit această persoană, din întâmplare am văzut acest film, nu era programat, dar Dumnezeu lucrează prin evenimente neprogramabile, și chiar în contratimpi: "Dar eu trebuia să fac o plimbare și am avut o problemă la picioare, nu pot...". Contratimp: ce îți spune Dumnezeu? Ce îți spune viața acolo? Am văzut asta și într-un text din Evanghelia lui Matei: un om care ară un ogor găsește din întâmplare o comoară îngropată. O situație total neașteptată. Dar ceea ce este important este că o recunoaște ca norocul din viața sa și decide în consecință: vinde tot și cumpără ogorul acela (cf. 13,44). Un sfat pe care vi-l dau, fiți atenți la lucrurile neașteptate. Cel care spune: "Dar acest lucru întâmplător eu nu-l așteptam". Acolo îți vorbește viața, îți vorbește Domnul sau îți vorbește diavolul? Cineva. Dar există un lucru de a discerne, cum reacționez eu în fața lucrurilor neașteptate. Dar eu eram atât de liniștit acasă și "bum, bum", vine soacra și tu cum reacționezi cu soacra? Este iubire sau este altceva înăuntru? Și faci discernământul. Eu lucram în birou bine și vine un coleg ca să-mi spună că are nevoie de bani și tu cum ai reacționat? A vedea ce se întâmplă când trăim lucruri pe care nu le așteptăm și acolo învățăm să cunoaștem inima noastră cum se mișcă.

Discernământul este ajutorul de recunoscut semnalele cu care Domnul se lasă întâlnit în situațiile neprevăzute, chiar neplăcute, așa cum a fost pentru Ignațiu rana la picior. Din ele se poate naște o întâlnire care schimbă viața, pentru totdeauna, ca în cazul lui Ignațiu. Se poate naște un lucru care te face mai bun pe cale sau mai rău nu știu, dar a fi atenți și firul conducător mai frumos este dat de lucrurile neașteptate: "Cum mă mișc în fața acestui lucru?". Domnul să ne ajute să auzim inima noastră și să vedem când el este cel care acționează și când nu este el și este un alt lucru.

_______________

APEL

Mâine vom celebra sărbătoarea Nașterii Fecioarei Maria. Maria a experimentat duioșia lui Dumnezeu ca fiică, plină de har, pentru a dărui după aceea această duioșie ca mamă, prin unirea cu misiunea Fiului Isus.

Pentru aceasta astăzi doresc să exprim apropierea mea de toate mamele. În mod special de mamele care au copii suferinzi: copii bolnavi, copii marginalizați, copii încarcerați. O rugăciune deosebită pentru mamele tinerilor deținuți: pentru ca să nu dispară speranța. Din păcate în închisori sunt multe persoanele care își iau viața, uneori și tineri. Iubirea unei mame poate feri de acest pericol. Sfânta Fecioară Maria să consoleze toate mamele chinuite datorită suferinței copiilor.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 458.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat