Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Parabola multiformă a magisteriului-ministerului său

Trei orașe, patru anotimpuri

de cardinal Gianfranco Ravasi

Desigur, eram prezent și eu în fața mulțimii imense care se îngrămădea în Domul din Milano și se extindea în vasta piață din fața domului, în acea zi de 3 septembrie 2012, pentru salutul din urmă dat lui Carlo Maria Martini, un episcop iubit și o figură celebrată de toți pentru statura sa umană și spirituală. De fapt, viața mea s-a împletit îndelung cu a sa, mai întâi, ca student al său la Institutul Pontifical Biblic (este impresionant cum își amintea, la distanță de ani, în amănunte examenul meu de critică textuală) și, după aceea, ca preot al diecezei ambroziene.

Dacă este permis să extind firul amintirii personale, ar trebui să evoc și o cartea a mea emblematică deja în titlu, Martini. Cele trei orașe ale mele (San Paolo, 2002), rod al unui lung dialog cu el, în pragul încheierii slujirii sale pastorale milaneze. El pornea de la trei inimi simbolice încrustate în fâșia transversală a stemei sale episcopale și le transcria ca parabolă a vieții sale. Iată însăși mărturia sa: "Am trăit experiența profundă a două orașe: Roma, în care am trăit dedicându-mă total Bibliei, cercetării, învățământului; apoi Ierusalim, o experiența în întregime spirituală, aproape mistică, legată de o motivație misterioasă, inefabilă și foarte puternică. La aceste două orașe s-a unit apoi un al treilea, Milano. Roma îmi dădea experiența științifică, Ierusalimul pe cea mistico-contemplativă, Milano îmi furniza experiența practică, afectivă și efectivă, dăruirea în prietenie, în dar, în contact, în relație".

Este nemărginită bibliografia martiniană, adesea cristalizată în pagini pornind de la o dictare orală, așa cum s-a întâmplat în trecut unor Părinți ai Bisericii. Această vastitate este mărturisită de publicarea sistematică ce este îngrijită acum cu iubire și rigoare, așa încât să compună arhitectura completă pentru Opera omnia sa. Este impunătoare și bibliografia despre el, figură încă vie în Biserica de astăzi, mai ales în sintonia sa "profetică" și anticipată cu magisteriul Papei Francisc. De aceea, este foarte greu a încerca un portret esențial care să schițeze un profil biografic istorico-esențial. Astfel, m-am gândit - foarte liber - că ar putea fi de ajutor recurgerea la calea simbolică printr-un soi de parabolă indiană îndrăgită de cardinal, așa încât a avut ocazia de a o evoca de mai multe ori. Ea este, în mod substanțial, o metaforă a însăși existenței umane, ritmată în patru anotimpuri fundamentale. Este, înainte de toate, timpul învățării și al ascultării, când suntem discipoli și ne aventurăm, conduși de mână, de-a lungul parcursurilor cunoașterii, însușirii, studiului. Aceasta a fost etapa primară a lui Martini, când el s-a angajat să urmeze itinerarul lung al formării în Societatea lui Isus, un arc cronologic lung care se adăuga studiilor liceale precedente și care se revărsa în orizontul spiritualității ignațiene, pentru a se strecura apoi de-a lungul cărărilor academice. Această fază a învățării și a uceniciei avea să-i ofere tot echipamentul științific pentru a cultiva acea disciplină care avea să fie o caracteristică tipică a personalității sale, adică exegeza biblică.

Tocmai din această etapă a derivat în mod spontan a doua, aceea pe care apologul indian o definește ca timpul învățământului, al comunicării celor dobândite altora, reelaborând, aprofundând și făcând mai personal și original. Martini, așa cum spuneam, a fost îndelung profesor de critică textuală biblică la Roma. A devenit unul dintre cei mai mari experți ai acestei materii la nivel internațional, așa încât a fost cooptat într-un cerc restrâns de studioși de alte naționalități și chiar de diferite confesiuni creștine angajate să pregătească Greek New Testament, o fundamentală ediție critică a textului grec neotestamentar, recenzând și selecționând patrimoniul imens de papirusuri, coduri și diferite texte care ne-au transmis Sfintele Scripturi creștine. Tocmai exercitând această disciplină, a înflorit în el nu numai iubirea față de cuvântul divin, ci și față de cuvintele umane concrete în care el se exprimă, termeni de analizat filologic și de redescoperit în bogata lor potențialitate semantică. Și tocmai din această perioadă a învățământului s-a născut, aproape pe neașteptate, o ulterioară realizare a funcției sale de maestru. De fapt, din 29 decembrie 1979, timp de peste "trei săptămâni de ani", cum îi plăcea să spună, până în 2002, el a fost păstor, părinte și maestru al uneia dintre cele mai vaste și importante Biserici din lume, cea de Milano.

Centrul existenței sale a devenit, atunci, slujirea de episcop care - în maniera Sfântului Ambroziu - mergea dincolo de templu și se extindea la tot orașul, la cotidianitatea sa frenetică, la cultura și hărnicia sa vie, dar și la problemele și dramele sale, ritmate de ani adesea chinuiți de terorism și de criză. În căderea vocilor celorlalte instituții și agenții publice, se ridica înaltă, dar liniștită, severă, dar senină, puternică, dar delicată, incisivă, dar discretă vocea acestui adevărat maestru și călăuză. O voce care răsuna și dincolo de granițele diecezei, în atâtea alte națiuni unde prezența sa era așteptată și apreciată. Printre multele "învățături" străluceau cele legate de "Școala Cuvântului", inaugurată la începuturile episcopatului său, la 6 noiembrie 1980, în Domul din Milano și apoi ramificată în întreaga dieceză.

Despre această fază "magisterială", cea mai cunoscută și studiată, rămân mii de mărturii și "laice": de exemplu, este emblematic "Meridiano" pe care Mondadori l-a dedicat, în 2011, scrierilor cardinalului, unde, deși în selecție textuală, se schița o adevărată hartă a acțiunii pastorale și culturale a lui Martini. Dar, mai ales, rămân multiplele inițiative realizate, pornind de la acea "Catedră a necredincioșilor" - între 1987 și 2002 - pe care a creat-o ca un adevărat model de confruntare cu lumea "laică" și care am încercat s-o modelez într-o formă analogă în "Curtea Neamurilor" la impulsul Papei Benedict al XVI-lea în cadrul Consiliului Pontifical al Culturii. Credincioși și necredincioși, deși plantați în teritorii diferite, erau invitați să nu se închidă într-un izolaționism sacral sau secular, ignorându-se sau, mai rău, adoptând atitudinea respingerii fundamentaliste reciproce. Astfel, la Milano îmbobocea floarea dialogului în jurul temelor capitale ale ființei și existenței în care toți sunt implicați mereu și uneori chiar distruși. Ar fi suficient să se răsfoiască titlurile acelor "Catedre" pentru a descoperi un adevărat curcubeu de iridescențe tematice care constituie și astăzi programul după care trebuie să se confrunte fie Biserica, fie societatea.

Dar era de acum la ușă a treia perioadă: la împlinirea vârstei de 75 de ani, în 2002, cardinalul Martini a decis că pentru el - ca pentru acel text sapiențial indian - începea o nouă experiență, cea numită în mod sugestiv a "pădurii", adică retragerea în tăcere. El care a fost prin excelență omul cuvântului, nu putea adopta însă o tăcere "neagră", pur și simplă ștergere a cuvintelor și a faptelor, ci "albă", o culoare care rezumă în sine întregul spectru cromatic. În ea, experiențele și realitățile trăite primeau o nouă lumină, alimentată de reflecție, de contemplație, de rugăciune. Aceasta a fost perioada scurtă, dar intensă, de ședere în al treilea oraș iubit, după Roma și Milano, adică Ierusalim. Acolo, Martini, încheindu-se slujirea episcopală milaneză, regăsea înseși rădăcinile credinței sale limpezi și profunde; acolo simțea încă răsunând vocile profeților, dar mai ales împărtășea pulsul prezenței lui Cristos. Acolo, conform unei dorințe personale, cardinalul ar fi voit să pecetluiască întregul arc al existenței sale, astfel încât să aibă un mormânt pe povârnișurile muntelui Măslinilor, în fața văii lui Iozafat. Acolo, el ar fi sperat să poată aștepta parousia, venirea deplină și definitivă a lui Cristos pentru a încheia istoria. În Cetatea Sfântă, în timpul acelei șederi, au apărut surprinzătoarele Conversații nocturne la Ierusalim cu iezuitul austriac Georg Sporschill, apărute în 2008, mărturie a unei genuine și provocatoare parresía evanghelice.

În schimb îl aștepta a patra perioadă din acea parabolă, adică timpul "cerșetorului", marcat în mod ideal de cuvintele pe care Isus i le adresează lui Petru, primul dintre apostoli: "Când erai mai tânăr, te încingeai singur și umblai unde voiai. Însă când vei îmbătrâni, îți vei întinde mâinile și te va încinge un altul și te va duce unde nu vei voi" (In 21,18). Au fost ultimii ani în care boala l-a făcut întocmai "cerșetor", adică să aibă nevoie de alții, mai ales de cei care au fost sânul ideal al originilor sale, adică iezuiții. Astfel, a ales - ca spațiu extrem de așteptare a momentului întâlnirii depline și directe cu Dumnezeu ("față în față", cum scria Apostolul Paul) - comunitatea călugărească din Gallarate. Crepusculul său nu a fost unul opac și inert; vocea sa, de acum slabă, încă răsuna, mesajul său continua să fie pentru mulți, creștini sau nu, un punct de referință, cuvintele sale scrise prin tastele ușoare ale unui computer sau prin mâinile celui care era alături de el continuau să mângâie, dar și să provoace, să dea încredere, dar și să neliniștească acele conștiințe lâncezi. Ba chiar încă, știau să-l indice pe Dumnezeul cuvântului luminos și pe Dumnezeu silențios pe care mulți îl cred absent sau inexistent, în timp ce este numai un mister foarte înalt care trebuie descoperit.

Multe altele s-ar putea aminti despre această figură cu atâtea trăsături: să ne gândim numai la seria importantă a celor optsprezece scrisori pastorale, începând de la aceea vestită despre Dimensiunea contemplativă a vieții la începuturile episcopatului său (1980-1981). Ca pecete la această schițare esențială a biografiei sale, să ne gândim că sunt emblematice pentru opera lui Martini două cuvinte de matrice latină folosite de vocabularul teologic pentru a defini misiunea păstorului în Biserică. Este, înainte de toate, termenul "magisteriu" care se întemeiază pe magister, "învățătorul", dar și "stăpânul" din cultura clasică. În rădăcina sa este conținut adverbul magis, "mai mult". Așadar, se denotă o funcție de "superioritate", însă nu de trufie, ci de conducător, cam așa cum face păstorul "bun/frumos" descris de Isus în a patra Evanghelie: "El merge înaintea oilor, iar ele îl urmează, pentru că îi cunosc vocea" (In 10,4). Vocea păstorului răsună puternic și clar, toiagul său indică "drumul corect" și "dă siguranță" (Ps 23,3-4) și turma înaintează de-a lungul acelui drum, ascultând cuvântul conducătorului. Pentru aceasta, în cenacol, în ultima seară a vieții sale pământești, Cristos declară explicit: "Voi mă numiți Învățător și Domn, și bine spuneți, pentru că sunt" (In 13,13).

Dar Isus rostește acea frază chiar în timp ce este în genunchi și spală picioarele discipolilor, într-un gest extrem de slujire. Iată, așadar, celălalt cuvânt: "minister", care se întemeiază pe latinescul minister, "servitorul", un termen care are ca rădăcină adverbul minus, "mai puțin". De fapt, adevăratul păstor trebuie să se dăruiască pentru turmă, ba chiar "își dă viața pentru oi" (In 10,11). Și motoul autobiografic al lui Cristos este emblematic: "Fiul Omului n-a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața ca răscumpărare pentru mulți" (Mc 10,45). "Magisteriul" cardinalului Carlo Maria Martini a fost un adevărat "minister": participarea credincioșilor și a tuturor cetățenilor ambrozieni, și ecoul lumii întregi la evenimentul dispariției sale, și amintirea la un deceniu de distanță sunt atestarea cea mai vie și incisivă.

(După L'Osservatore Romano, 31 august 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 331.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat