Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Consistoriu ordinar public pentru crearea de cardinali noi și pentru votul despre câteva cauze de canonizare (27 august 2022)

Acest cuvânt al lui Isus, chiar în mijlocul Evangheliei lui Luca, ne lovește ca o săgeată: "Foc am venit să arunc pe pământ și ce altceva vreau decât să se aprindă!" (12,49).

În timp ce este în drum spre Ierusalim cu discipolii, Domnul dă o veste în stil profetic tipic, folosind două imagini: focul și botezul (cf. 12,49-50). Focul trebuie să-l aducă în lume; botezul va trebui să-l primească el însuși. Iau numai imaginea focului, care aici este flacăra puternică a Duhului lui Dumnezeu, este însuși Dumnezeu ca "foc mistuitor" (Dt 4,24; Evr 12,29), Iubire pasionată care purifică, regenerează și transfigurează totul. Acest foc - ca de altfel și "botezul" - se revelează pe deplin în misterul pascal al lui Cristos, când el, ca o coloană care arde, deschide calea vieții prin marea întunecată a păcatului și a morții.

Însă există un alt foc, cel din jar. Îl găsim în Ioan, în relatarea celei de-a treia și ultimei apariții a lui Isus înviat discipolilor, pe lacul Galileei (cf. 21,9-14). Acest foc mic l-a aprins însuși Isus, aproape de mal, în timp ce discipolii erau în bărci și trăgeau năvodul plin la refuz cu pești. Și Simon Petru a ajuns primul, înotând, plin de bucurie (cf. v. 7). Focul din jar este blând, ascuns, dar durează îndelung și folosește pentru a găti. Și acolo, pe malul lacului, creează un ambient familial unde discipolii gustă uimiți și emoționați intimitatea cu Domnul lor.

Ne va face bine, iubiți frați și surori, în această zi, să medităm împreună pornind de la imaginea focului, în această dublă formă a sa; și la lumina sa să ne rugăm pentru cardinali, îndeosebi pentru voi, care tocmai în această celebrare primiți demnitatea și misiunea de cardinal.

Cu cuvintele prezentate în Evanghelia lui Luca, Domnul ne cheamă din nou să mergem în urma lui, să-l urmăm pe calea misiunii sale. O misiune de foc - ca aceea a lui Ilie -, fie prin ceea ce a venit să facă, fie prin cum a făcut asta. Și nouă, care în Biserică am fost luați din rândul poporului pentru un minister de slujire specială, este ca și cum Isus ne-ar încredința flacăra aprinsă, spunând: Luați, "așa cum Tatăl m-a trimis pe mine, vă trimit și eu pe voi" (In 20,21). Astfel Domnul vrea să ne comunice curajul său apostolic, zelul său pentru mântuirea fiecărei ființe umane, fără excepție. Vrea să ne comunice mărinimia sa, iubirea sa fără limite, fără rezerve, fără condiții, pentru că în inima sa arde milostivirea Tatălui. Este ceea ce arde în inima lui Isus: milostivirea Tatălui. Și în acest foc este și tensiunea misterioasă, proprie a misiunii lui Cristos, între fidelitatea față de poporul său, față de țara promisiunilor, față de cei pe care Tatăl i i-a dat și, în același timp, deschiderea față de toate popoarele - acea tensiune universală -, față de orizontul lumii, față de periferiile încă necunoscute.

Acest foc puternic este ceea ce l-a animat pe apostolul Paul în neobosita sa slujire față de Evanghelie, în "alergarea" sa misionară condusă, împinsă mereu înainte de Duh și de cuvânt. Este și focul atâtor misionari și misionare care au experimentat bucuria obositoare și bucuroasă de a evangheliza, și a căror viață însăși a devenit evanghelie, pentru că au fost înainte de toate niște martori.

Acesta, fraților și surorilor, este focul pe care Isus a venit să-l "arunce pe pământ", și pe care Duhul Sfânt îl aprinde și în inimile, în mâinile și în picioarele celor care îl urmează. Focul lui Isus, focul pe care-l aduce Isus.

Apoi este celălalt foc, cel din jar. Și pe acesta Domnul vrea să ni-l comunice, pentru ca asemenea lui, cu blândețe, cu fidelitate, cu apropiere și duioșie - acesta este stilul lui Dumnezeu: apropiere, compasiune și duioșie - să putem face pe mulți să guste prezența lui Isus viu în mijlocul nostru. O prezență așa de evidentă, deși în mister, încât nu există nici măcar nevoia de a întreba: "Cine ești?", pentru că inima însăși spune că este el, este Domnul. Acest foc arde în mod deosebit în rugăciunea de adorație, când stăm în tăcere aproape de Euharistie și gustăm prezența umilă, discretă, ascunsă a Domnului, ca un foc din jar, așa încât însăși această prezență devine hrană pentru viața noastră zilnică.

Focul din jar ne face să ne gândim, de exemplu, la Sfântul Charles de Foucauld: la rămânerea sa îndelungă într-un ambient necreștin, în singurătatea deșertului, bazând totul pe prezență: pe prezența lui Isus viu, în cuvânt și în Euharistie, și pe însăși prezența sa fraternă, amicală, caritabilă. Dar ne face să ne gândim și la acei frați și surori care trăiesc consacrarea seculară, în lume, alimentând focul scăzut și durabil în locurile de muncă, în relațiile interpersonale, în întâlnirile de mici fraternități; sau, ca preoți, într-o slujire perseverentă și generoasă, fără zgomote, în mijlocul oamenilor din parohie. Îmi spunea un paroh în trei parohii, aici în Italia, că avea multă muncă. "Dar tu ești capabil să vizitezi toți oamenii?", am spun eu. "Da, îi cunosc pe toți!" - "Dar tu cunoști numele tuturor?" - "Da, și numele câinilor familiilor". Acesta este focul blând pe care îl duce apostolatul la lumina lui Isus. Și după aceea, nu este foc din jar acela care în fiecare zi încălzește viața atâtor soți creștini? Sfințenia conjugală! Reînsuflețit cu o rugăciune simplă, "făcută în casă", cu gesturi și priviri de duioșie, și cu iubirea care cu răbdare îi însoțește pe copii pe drumul lor de creștere. Și să nu uităm focul din jar păstrat de bătrâni - sunt o comoară, comoară a Bisericii - vatra amintirii, fie în cadrul familial fie în cel social și civil. Cât de importantă este această vatră a bătrânilor! În jurul ei se adună familiile; permite să se citească prezentul în lumina experiențelor trecute și să se facă alegeri înțelepte.

Iubiți frați cardinali, în lumina și în virtutea acestui foc merge poporul sfânt și credincios, din care am fost luați noi, din acel popor al lui Dumnezeu, și la care am fost trimiși ca slujitori ai lui Cristos Domnul. Ce anume spune în mod deosebit mie și vouă acest dublu foc al lui Isus, focul năvalnic și focul blând? Mi se pare că ne amintește că un om cu zel apostolic este însuflețit de focul Duhului ca să aibă grijă cu curaj de lucrurile mari ca și de lucrurile mici, pentru că "non coerceri a maximo, contineri tamen a minimo, divinum est". Să nu uităm: asta aduce Sfântul Toma în Prima Primae. Non coerceri a maximo: a avea orizonturi mari și voință mare de lucruri mari: contineri tamen a minimo, este divin, divinum est.

Un cardinal iubește Biserica, mereu cu același foc spiritual, fie tratând marile probleme fie ocupându-se de cele mici; fie întâlnindu-i pe cei mari din această lume - trebuie să facă asta, de atâtea ori -, fie pe cei mici, care sunt mari în fața lui Dumnezeu. Mă gândesc, de exemplu, la cardinalul Casaroli, pe bună dreptate celebru pentru privirea sa deschisă pentru a însoți, cu dialog înțelept și răbdător, noile orizonturi ale Europei după războiul rece - și să dea Dumnezeu ca miopia umană să închidă din nou acele orizonturi pe care el le-a deschis! Dar în ochii lui Dumnezeu au valoare la fel de mare vizitele pe care el le făcea în mod obișnuit la tinerii deținuți într-o închisoare pentru minori din Roma, unde era numit "Don Agostino". Făcea marea diplomație - martiriul răbdării, așa era viața sa - împreună cu vizita săptămânală la Casal del Marmo, cu tinerii. Și câte exemple de acest tip s-ar putea aduce! Îmi vine în minte cardinalul Van Thuân, chemat să păstorească poporul lui Dumnezeu într-un alt scenariu crucial din secolul al XX-lea, și în același timp însuflețit de focul iubirii lui Cristos să se îngrijească de sufletul gardianului care veghea la ușa celulei sale. Acestor oameni nu le era frică de ceea ce este "mare", de ceea ce este "maxim"; ci lua și ceea ce este "mic" din fiecare zi. După o întâlnire în care cardinalul Casaroli l-a informat pe Sfântul Ioan al XXIII-lea despre ultima sa misiune - nu știu dacă în Slovacia sau în Cehia, una din aceste țări, se vorbea despre politică înaltă -, și când merge acolo papa l-a sunat și i-a spus: "Ah, Eminență, dumneavoastră continuați să mergeți la acești tineri deținuți?" - "Da" - "Nu-i lăsați niciodată!". Marea diplomație este micul lucru pastoral. Aceasta este inima unui preot, inima unui cardinal.

Iubiți frați și surori, să ne întoarcem cu privire la Isus: numai el cunoaște secretul acestei mărinimii umile, al acestei puteri umile, al acestei universalități atente la detalii. Secretul focului lui Dumnezeu, care coboară din cer luminându-l de la o extremă la alta și care coace lent hrana familiilor sărace, a persoanelor migrante, sau fără o casă. Isus vrea să arunce și astăzi acest foc pe pământ; vrea să-l aprindă iarăși pe malurile istoriilor noastre zilnice. Ne cheamă pe nume, pe fiecare dintre noi, ne cheamă pe nume: nu suntem un număr; ne privește în ochi, pe fiecare dintre noi, să ne lăsăm priviți în ochi, și ne întreabă: tu, cardinal nou - și voi toți, frați cardinali -, pot să contez pe tine? Acea întrebare a Domnului.

Și nu vreau să termin fără o amintire a cardinalului Richard Kuuia Baawobr, episcop de Wa, care ieri, la sosirea la Roma, se simțea rău și a fost internat din cauza unei probleme la inimă și i-au făcut, cred, o intervenție, ceva de felul acesta. Să ne rugăm pentru acest frate care trebuia să fie aici și este internat. Mulțumesc.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1061.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat