Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 24 august 2022

Cateheze despre bătrânețe: 18. Durerile creației. Istoria creaturii ca mister de gestație

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Am celebrat de puțin timp Ridicarea la cer a Mamei lui Isus. Acest mister luminează împlinirea harului care a plăsmuit destinul Mariei, și luminează și destinația noastră. Destinația este cerul. Cu această imagine a Fecioarei ridicate la cer aș vrea să închei ciclul de cateheze despre bătrânețe. În Occident o contemplăm ridicată în înălțime învăluită de lumină glorioasă; în Orient este reprezentată întinsă, dormind, înconjurată de apostolii care sunt în rugăciune, în timp ce Domnul Înviat o poartă în mâini ca pe o fetiță.

Teologia a reflectat mereu asupra raportului acestei "ridicări" singulare cu moartea, pe care dogma nu-l definește. Cred că ar fi și mai important de explicat raportul acestui mister cu învierea Fiului, care deschide calea nașterii la viață pentru noi toți. În actul divin al reunirii Mariei cu Cristos Înviat nu este pur și simplu depășită putrezirea corporală normală a morții umane, nu numai asta, este anticipată asumarea corporală a vieții lui Dumnezeu. De fapt, este anticipat destinul învierii care ne privește: deoarece, conform credinței creștine, Cel Înviat este primul născut dintre mulți frați și surori. Domnul înviat este Cel care a mers mai întâi, care a înviat înainte de toți, apoi vom merge noi: acesta este destinul nostru: învierea.

Am putea spune - urmând cuvântul lui Isus spus lui Nicodim - că este un pic ca o a doua naștere (cf. In 3,3-8). Dacă prima a fost o naștere pe pământ, această a doua este nașterea la cer. Nu întâmplător Apostolul Paul, în textul care a fost citit la început, vorbește despre durerile nașterii (cf. Rom 8,22). Așa cum, imediat ce am ieșit din sânul mamei noastre, suntem tot noi, aceeași ființă umană care era în sân, tot așa, după moarte, ne naștem la cer, la spațiul lui Dumnezeu, și suntem tot noi care am mers pe acest pământ. În mod asemănător i s-a întâmplat lui Isus: Cel înviat este tot Isus: nu pierde umanitatea sa, trăirea sa și nici corporalitatea sa, nu, pentru că fără ea n-ar mai fi el, n-ar fi Isus: așadar, cu umanitatea sa, cu trăirea sa.

Ne spune asta experiența discipolilor, cărora el le apare timp de patruzeci de zile după învierea sa. Domnul arată rănile care au sigilat jertfa sa; dar nu mai sunt semnele urâte ale chinuirii îndurate în mod dureros, sunt de acum dovada de neșters a iubirii sale fidele până la sfârșit. Isus înviat cu trupul său trăiește în intimitatea trinitară a lui Dumnezeu! Și în ea nu pierde amintirea, nu abandonează propria istorie, nu destramă relațiile în care a trăit pe pământ. Prietenilor le-a promis: "După ce mă voi duce și vă voi pregăti un loc, voi veni din nou și vă voi lua la mine, pentru ca să fiți și voi acolo unde sunt eu" (In 14,3). El a plecat pentru a ne pregăti locul nouă tuturor și după ce a pregătit un loc va veni. Nu va veni numai la sfârșit pentru toți, va veni de fiecare dată pentru fiecare dintre noi. Va veni să ne caute pentru a ne duce la el. În acest sens moartea este un pic pasul spre întâlnirea cu Isus care mă așteaptă pentru a mă duce la el.

Cel Înviat trăiește în lumea lui Dumnezeu, unde este un loc pentru toți, unde se formează un pământ nou și se construiește cetatea cerească, locuință definitivă a omului. Noi nu putem să ne imaginăm această transfigurare a corporalității noastre muritoare, ci suntem singuri că ea va menține fețele noastre care pot fi recunoscute și ne va permite să rămânem umani în cerul lui Dumnezeu. Ne va permite să participăm, cu emoție sublimă, la exuberanța infinită și fericită a actului creator al lui Dumnezeu, ale cărui aventuri interminabile le vom trăi pe toate personal.

Isus, când vorbește despre Împărăția lui Dumnezeu, o descrie ca un ospăț de nuntă, ca o sărbătoare cu prietenii, ca lucrarea care face perfectă casa: este surpriza care face recolta mai bogată decât semănatul. A lua în serios cuvintele evanghelice despre Împărăție abilitează sensibilitatea noastră de a ne bucura de iubirea activă și creatoare a lui Dumnezeu și ne pune în sintonie cu destinația nemaiauzită a vieții pe care o semănăm. În bătrânețea noastră, drage și dragi contemporani, și vorbesc "bătrânilor" și "bătrânelor", în bătrânețea noastră importanța atâtor "detalii" din care este făcută viața - o mângâiere, un zâmbet, un gest, o muncă apreciată, o surpriză neașteptată, o veselie ospitalieră, o legătură fidelă - devine mai acută. Lucrurile esențiale ale vieții, la care ținem cel mai mult pe măsură ce ne apropiem de despărțire, devin definitiv clare pentru noi. Iată: această înțelepciune a bătrâneții este locul gestației noastre, care luminează viața copiilor, a tinerilor, a adulților, și a întregii comunități. Noi, "bătrânii", ar trebui să fim asta pentru ceilalți: lumină pentru ceilalți. Întreaga noastră viață apare ca o sămânță care va trebui îngropată pentru ca să se nască floarea sa și rodul său. Se va naște, împreună cu tot restul lumii. Nu fără chinuri, nu fără durere, dar se va naște (cf. In 16,21-23). Și viața trupului înviat va fi de o sută și de o mie de ori mai vie decât am gustat-o pe acest pământ (cf. Mc 10,28-31).

Domnul Înviat, nu întâmplător, în timp ce îi așteaptă pe apostoli pe malul lacului, frige pește (cf. In 21,9) și apoi îl oferă lor. Acest gest de iubire grijulie ne face să intuim ce anume ne așteaptă în timp ce trecem pe malul celălalt. Da, iubiți frați și surori, în special voi, bătrânii, cel mai bun din viață încă trebuie văzut; "Dar noi suntem bătrâni, ce trebuie să vedem în plus?" Cel mai bun, pentru că cel mai bun din viața încă trebuie văzut în întregime. Să sperăm această plinătate de viață care ne așteaptă pe toți, când Domnul ne va chema. Mama Domnului și Mama noastră, care ne-a precedat în paradis, să ne restituie trepidația așteptării pentru că nu este o așteptare anesteziată, nu este o așteptare plictisită, nu, este o așteptare cu trepidație: "Când va veni Domnul meu? Când voi putea merge acolo?". Un pic de frică pentru că această trecere nu știu ce înseamnă și a trece prin ușa aceea provoacă un pic de frică. dar este mereu mâna Domnului care te duce înainte și odată trecut prin ușă este sărbătoarea. Să fim atenți, voi, dragi "bătrâni" și drage "bătrâne", de aceeași vârstă, să fim atenți, el ne așteaptă, numai o trecere și apoi sărbătoarea.

_______________

APEL

Reînnoiesc invitația de a implora de la Domnul pacea pentru iubitul popor ucrainean care de șase luni - astăzi - îndură oroarea războiului. Doresc ca să se întreprindă pași concreți pentru a pune capăt războiului și a îndepărta riscul unui dezastru nuclear la Zaporoje. Îi port în inimă pe prizonieri, mai ales pe cei care se află în condiții fragile, și cer autorităților responsabile să se străduiască pentru eliberarea lor. Mă gândesc la copii, atâția morți, apoi atâția refugiați - aici în Italia sunt mulți - atâția răniți, atâția copii ucraineni și copii ruși care au devenit orfani și starea de orfan nu are naționalitate, au pierdut tatăl sau mama, fie ei ruși sau ucraineni. Mă gândesc la atâta cruzime, la atâția nevinovați care plătesc nebunia, nebunia tuturor părților, pentru că războiul este o nebunie și în război nimeni nu poate spune: "Nu, eu nu sunt nebun". Nebunia războiului. Mă gândesc la acea sărmană tânără aruncată în aer de o bombă care era sub scaunul mașinii la Moscova. Nevinovații plătesc războiul, nevinovații! Să ne gândim la această realitate și să ne spunem unul altuia: războiul este o nebunie. Și cei care câștigă cu războiul și cu comerțul de arme sunt niște delincvenți care ucid omenirea. Și noi să ne gândim la alte țări care sunt în război de mult timp: de peste 10 ani Siria, să ne gândim la războiul din Yemen, unde atâția copii îndură foamea, să ne gândim la Rohingya care umblă prin lume datorită nedreptății de a fi alungați din țara lor. Dar astăzi în mod special, la șase luni de la începutul războiului, să ne gândim la Ucraina și la Rusia, ambele țări le-am consacrat Inimii Neprihănite a Mariei, ca ea, ca Mamă, să-și îndrepte privirea spre aceste două țări iubite: să vadă Ucraina, să vadă Rusia și să ne aduce pacea! Avem nevoie de pace!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 403.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat