Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 10 august 2022

Cateheze despre bătrânețe: 16. "Mă duc să vă pregătesc un loc" (cf. In 14,2). Bătrânețea, timp proiectat spre împlinire

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Suntem de acum la ultimele cateheze dedicate bătrâneții. Astăzi intrăm în intimitatea emoționantă a despărțirii lui Isus de ai săi, prezentată pe larg în Evanghelia lui Ioan. Discursul de rămas-bun începe cu exprimări de mângâiere și de promisiune: "Să nu se tulbure inima voastră" (14,1); "Și după ce mă voi duce și vă voi pregăti un loc, voi veni din nou și vă voi lua la mine, pentru ca și voi să fiți acolo unde sunt eu" (14,3). Sunt frumoase aceste cuvinte ale Domnului.

Puțin mai înainte, Isus i-a spus lui Petru: tu "mă vei urma după aceea" (13,36), amintindu-i de trecerea prin fragilitatea credinței sale. Timpul vieții care le rămâne discipolilor va fi, în mod inevitabil, o trecere prin fragilitatea mărturiei și prin provocările fraternității. Dar va fi și o trecere prin binecuvântările entuziasmante ale credinței: "Cine crede în mine va face și el lucrările pe care le fac eu și va face și mai mari" (14,12). Gândiți-vă ce promisiune este aceasta! Nu știu dacă noi ne gândim profund, dacă noi credem profund! Nu știu, uneori cred că nu...

Bătrânețea este timpul propice pentru mărturia emoționată și bucuroasă a acestei așteptări. Bătrânul și bătrâna sunt în așteptare, în așteptarea unei întâlniri. La bătrânețe lucrările credinței, care ne apropie pe noi și pe ceilalți de împărăția lui Dumnezeu, se află de acum dincolo de puterea energiilor, a cuvintelor, a elanurilor tinereții și maturității. Dar tocmai așa fac și mai transparentă promisiunea adevăratei destinații a vieții. Și care este adevărata destinație a vieții? Un loc la masă cu Dumnezeu, în lumea lui Dumnezeu. Ar fi interesant să vedem dacă în Bisericile locale există vreo referință specifică, destinată să reînsuflețească această slujire specială a așteptării Domnului - este o slujire, slujirea așteptării Domnului - încurajând carismele individuale și calitățile comunitare ale persoanei bătrâne.

O bătrânețe care se consumă în slăbirea ocaziilor ratate, aduce slăbire pentru sine și pentru toți. În schimb, bătrânețea trăită cu dulceață, trăită cu respect față de viața reală rezolvă definitiv echivocul unei puteri care trebuie să-și fie suficientă sieși și propriei reușite. Rezolvă chiar și echivocul unei Biserici care se adaptează la condiția mondenă, crezând în acest mod că îi guvernează definitiv perfecțiunea și împlinirea. Când ne eliberăm de această prezumție, timpul îmbătrânirii pe care Dumnezeu ni-l acordă este deja în sine una din acele lucrări "mai mari" despre care vorbește Isus. De fapt, este o lucrare care lui Isus nu i-a fost dat s-o facă: moartea sa, învierea sa și înălțarea sa la cer au făcut-o posibilă pentru noi! Să ne amintim că "timpul este superior spațiului". Este legea inițierii. Viața noastră nu este făcută pentru a se închide asupra ei însăși, într-o perfecțiune pământească imaginară: este destinată să meargă dincolo, prin trecerea morții - pentru că moartea este o trecere. De fapt, locul nostru stabil, punctul nostru de sosire nu este aici, este lângă Domnul, unde El locuiește pentru totdeauna.

Aici, pe pământ, se demarează procesul "noviciatului" nostru: suntem învățăcei ai vieții, care - printre mii de dificultăți - învață să aprecieze darul lui Dumnezeu, onorând responsabilitatea de a-l împărtăși și de a-l face să rodească pentru toți. Timpul vieții pe pământ este harul acestei treceri. Aroganța de a opri timpul - a voi tinerețea veșnică, bunăstarea nelimitată, puterea absolută - nu este numai imposibilă, este delirantă.

Existența noastră pe pământ este timpul inițierii la viață: este viață, dar care te duce înainte spre o viață mai deplină, inițierea vieții mai depline; o viață care numai în Dumnezeu își află împlinirea. Suntem imperfecți încă de la început și rămânem imperfecți până la sfârșit. În împlinirea promisiunii lui Dumnezeu, raportul se inversează: spațiul lui Dumnezeu, pe care Isus îl pregătește pentru noi cu toată grija, este superior timpului vieții noastre muritoare. Iată: bătrânețea apropie speranța acestei împliniri. Bătrânețea cunoaște definitiv, de acum, sensul timpului și limitările locului în care trăim inițierea noastră. Bătrânețea este înțeleaptă pentru aceasta: bătrânii sunt înțelepți pentru aceasta. Pentru aceasta ea este credibilă atunci când invită să ne bucurăm de scurgerea timpului: nu este o amenințare, este o promisiune. Bătrânețea este nobilă, nu are nevoie să se machieze pentru a arăta propria noblețe. Probabil că machiajul vine atunci când lipsește noblețea. Bătrânețea este credibilă atunci când invită să ne bucurăm de scurgerea timpului: dar timpul trece și asta nu este o amenințare, este o promisiune. Bătrânețea care regăsește profunzimea privirii credinței, nu este conservatoare prin natura sa, așa cum spun unii! Lumea lui Dumnezeu este un spațiu infinit, asupra căruia trecerea timpului nu mai are însemnătate. Și chiar la ultima cină, Isus s-a proiectat spre această destinație, când a spus discipolilor: "Nu voi mai bea din acest rod al viței până în ziua aceea în care îl voi bea cu voi, nou, în împărăția Tatălui meu" (Mt 26,29). A mers dincolo. În predica noastră adesea paradisul este pe bună dreptate plin de fericire, de lumină, de iubire. Probabil că îi lipsește un pic viața. Isus, în parabole, vorbea despre împărăția lui Dumnezeu punând mai multă viață. Nu mai suntem capabili de asta când vorbim despre viața care continuă?

Iubiți frați și surori, bătrânețea, trăită în așteptarea Domnului, poate să devină "apologia" completă a credinței, care dă cont, tuturor, de speranța noastră pentru toți (cf. 1Pt 3,15). Pentru că bătrânețea face transparentă promisiunea lui Isus, proiectându-se spre Cetatea sfântă despre care vorbește cartea Apocalipsului (capitolele 21-22). Bătrânețea este faza vieții cea mai adaptată să răspândească vestea bună că viața este inițiere pentru o împlinire definitivă. Bătrânii sunt o promisiune, o mărturie de promisiune. Și ceea ce este cel mai bun încă trebuie să vină. Ceea ce este cel mai bun încă trebuie să vină: este ca mesajul bătrânului și al bătrânei credincioși, ceea ce este cel mai bun încă trebuie să vină. Dumnezeu să ne dea nouă tuturor o bătrânețe capabilă de acest lucru!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 


lecturi: 535.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat