Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Actualitatea mesajului lui Edith Stein ucisă la 9 august 1942
de Fausta Speranza

La 9 august 1942 era ucisă la Auschwitz Edith Stein, filozofă în Germania, devenită călugăriță din Ordinul Carmelitelor Desculțe cu numele de Tereza Benedicta a Crucii. S-a născut în orașul polonez Wrocław la 12 octombrie 1891 dintr-o familie ebraică.

Absolventă a Universității din Wrocław, alege să continue parcursul academic în Germania, mai întâi la Göttingen și apoi la Freiburg. Se distinge cu toate că în acel timp era neobișnuită confruntarea cu o filozofă femeie și în pofida impedimentelor Primului Război Mondial. Devenită membru al Facultății la Freiburg se dedică și activității politico-sociale, angajându-se în Partidul Democrat German (DDP) în favoarea dreptului de vot pentru femei și a rolului în societate a femeii care lucrează. Prin anul 1921 abandonează ateismul și se convertește. Botezată la 1 ianuarie 1922 la Bad Bergzabern, merge să predea la două școli dominicane pentru fete la Spira și se apropie de viața de claustrare.

În 1931 devine lector la Institutul de pedagogie științifică din Münster, dar datorită legilor rasiale trebuie să-și dea demisia după doi ani. La 12 aprilie 1933, la câteva săptămâni după ajungerea la putere a lui Hitler, Edith Stein scrie la Roma pentru a cere Papei Pius al XI-lea și secretarului de stat, cardinalul Pacelli, fost nunțiu apostolic în Germania și viitorul papă Pius al XII-lea să denunțe persecuțiile împotriva evreilor. Realizând o dorință pe care de mult timp o purta în inimă, Edith Stein intră în mănăstirea carmelită la Köln în 1934. Pentru a o proteja de amenințarea nazistă, Ordinul său o transferă la conventul carmelit din Echt în Țările de Jos. La 20 iulie 1942 în toate bisericile din țară este citită scrisoarea Conferinței Episcopale Olandeze împotriva rasismului nazist. La 26 iulie, Adolf Hitler ordonează arestarea tuturor evreilor chiar și convertiți la creștinism, care până în acel moment fuseseră cruțați. Edith și sora sa Rosa, convertită și ea și dedicată vieții din Carmel sunt capturate și internate în lagărul de tranzit din Westerbork înainte de a fi transportate la lagărul de concentrare din Auschwitz, unde vor fi ucise în camerele de gazare la 9 august 1942. Corpurile amândurora vor fi apoi incinerate în crematoriile din lagăr.

"O fiică a lui Israel, care în timpul persecuțiilor naziștilor a rămas unită cu credință și iubire cu Domnul Răstignit, Isus Cristos drept catolică și cu poporul său ca evreică". Sunt cuvinte ale lui Ioan Paul al II-lea, cu ocazia beatificării lui Edith Stein în Domul din Köln la 1 mai 1987, urmată de canonizare la 11 octombrie 1998 în Piața "Sfântul Petru". Sfântă în virtutea declarării martiriului pentru credință, cu afirmația că persecuția îndurată în lagărul de exterminare a fost suferită pentru mărturia sa de credință. De mai multe ori Papa Francisc a indicat-o ca exemplu de viață împotriva "oricărei forme de intoleranță și pervertire ideologică".

La 1 octombrie 1999, Ioan Paul al II-lea o numește și "co-patroană" a Europei, împreună cu sfintele Ecaterina de Siena și Brigitta de Suedia, amintind că "nu numai că a petrecut propria existență în diferite țări din Europa, ci cu toată viața sa de gânditoare, de mistică, de martiră, a fost ca o punte între rădăcinile sale ebraice și adeziunea la Cristos, mișcându-se cu intuiție sigură în dialogul cu gândirea filozofică contemporană și, în sfârșit, strigând cu martiriul motivațiile lui Dumnezeu și ale omului în rușinea uriașă a shoah". Și subliniind: "Ea a devenit astfel expresia unui pelerinaj uman, cultural și religios, care întrupează nucleul profund al tragediei și al speranțelor continentului european". Pentru a reflecta asupra contextului istoric în care a trăit Edith Stein și asupra mesajului puternic pe care îl lasă la 80 de ani de la moarte, l-am intervievat pe Eugenio Capozzi, profesor de istorie contemporană la Universitatea de Studii din Napoli "Suor Orsola Benincasa".

Cu privire la contextul istoric în care s-a format experiența lui Edith Stein, Capozzi vorbește despre o Europă din primele decenii ale secolului al XX-lea care trăia o profundă criză a culturii științifice de origine pozitivistă și înregistra renașterea diferitelor forme de spiritualism, cu o reevaluare a experienței religioase.

Istoricul scoate în evidență dezagregarea culturii liberal-democratice și progresul dictaturilor și al totalitarismului. Amintește că și convertirea lui Edith Stein se formează într-un ambient filozofic animat de preocupări în raport cu patrimoniul cunoașterii științifice europene - maeștrii săi au fost Husserl și Scheler - care se simțea în criză. În acei ani, acea convertire nu este un fapt izolat: mulți intelectuali de formație laică se convertesc la catolicism, la creștinism. Capozzi dă exemplul lui Giovanni Papini, scriitor, poet, eseist și terțiar franciscan; al scriitorului britanic G.K. Chesterton; al lui Thomas S. Eliot, poet, eseist, critic literar și dramaturg care a primit Premiul Nobel pentru literatură, care se botează în ritul anglican în 1927. Și apoi Capozzi îl citează pe Clive Staples Lewis care la vârstă adultă, grație și influenței prietenului și colegului Tolkien, regăsește credința abandonată în adolescență. Lewis - afirmă Capozzi - cu siguranță aduce ca dotă la renașterea religioasă din acele decenii reflecția sa profundă. O reflecție care pornește tocmai de la filozofia științei, care înfruntă problema crizei cunoașterii, a necesității de a integra cultura liberală și democratică europeană cu ceea ce Capozzi definește elemente de sutură spirituală a comunității.

Cu gândul la exterminarea nazistă ale cărei victime au fost și Edith și Rosa Stein, Capozzi afirmă că trebuie să se reflecteze, printre altele, și asupra faptului că antisemitismul nazist și în general antisemitismul regimurilor totalitare din secolul al XX-lea este strâns legată de un anticreștinism profund. Amintește că Edith Stein este victimă a unei înăspriri a persecuției antisemite din partea naziștilor care se aplica și evreilor convertiți la catolicism, și datorită formelor de rezistență față de nazism pe care le exprima Biserica Catolică, îndeosebi cea olandeză în privința lui Edith Stein. Dar Capozzi subliniază că, dincolo de asta, trebuie înțeles cât de incompatibile au fost nazismul și totalitarismele cu mesajul creștin. Conform istoricului Capozzi, se poate spune că, dacă nazismul ar fi învins, persecuția ar fi lovit repede și pe creștini. Probabil - spune el - ar fi ajuns la nivele comparabile cu aceea realizată față de evrei. Capozzi citează un episod relatat în autobiografia Papei Benedict al XVI-lea, adică relatarea momentului în care seminaristul de 17 ani Joseph Ratzinger este chemat la arme ca rezervist și un oficial din armata germană îl întreabă ce muncă voia să facă. Tânărul răspunde că vrea să întreprindă preoția și oficialul răspunde: "Nu vom avea nevoie de preoți în noua Germanie". Un episod care - subliniază Capozzi - ajută la clarificarea modului în care ideologia nazistă este în mod fundamental o ideologie incompatibilă cu toate formele de valorizare profundă a umanismului, care are rădăcini ebraico-creștine. Conform lui Capozzi, când filozoful Benedetto Croce repeta "nu putem să nu ne declarăm creștini" sublinia astfel îndeosebi că baza formării pentru filozofia politică, pentru filozofia dreptului este creștină. Și asta - afirmă Capozzi - reprezenta, și reprezintă, un dig solid împotriva degenerării inumane a ideologiilor și regimurilor totalitare.

(După Vatican News, 9 august 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 736.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat