Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

În comemorarea liturgică a Sfântului Alfons Maria de Liguori - Sărbătoarea iertării
de Alfonso V. Amarante

Printr-o coincidență providențială la 1 august Biserica celebrează comemorarea liturgică a Sfântului Alfons Maria de Liguori (1696-1787), învățător al Bisericii și patron al duhovnicilor și moraliștilor, și iertarea de la Assisi, adică posibilitatea de a putea obține indulgența plenară pe care Papa Honoriu al III-lea i-a acordat-o Sfântului Francisc, la 2 august 1216.

Această dată oferă posibilitatea de a face o dublă reflecție. Prima despre Alfons Maria de Liguori. A doua se axează pe sărbătoarea iertării instituită de Francisc, siglă a darului milostivirii, prin sacramentul Reconcilierii.

Alfons este cunoscut mai mult ca distins moralist, mariolog și cântăreț al sfântului Crăciun. În realitate el este mult mai mult. Este înainte de toate un păstor care din iubire față de poporul său nu ezită să-și murdărească mâinile, înfruntând problematici morale sensibile, condensând în scrieri teologice experiența sa și oferind-o viitorilor păstori și lucrători pastorali.

Ca teolog el a ales perspectiva realității simple luminate de mâna providențială a lui Dumnezeu. Scrierile sale se nasc din ascultarea și analizarea motivelor oamenilor fără speranță. De fapt, orele lungi petrecute pentru a-i primi pe penitenți, meditarea Cuvântului declinat în vestirea de mântuire ca speranță sigură, îi permite să dea jos toga avocatului din forul napolitan, pentru a exercita munus sacerdotală de a binecuvânta, a sfinți și a conduce.

Tocmai ascultarea celor care sunt departe de un drum de credință îl va face să reflecteze asupra raportului dintre lege și conștiință. Dintre ceea ce se înțelege ca obligație și ceea ce se crede că este bine. Dintre adevărul absolut și binele posibil de făcut aici și acum. Este conștient că persoana umană este mereu cufundată în timpul său. Numai pe drumul devenirii zilnice omul cu acțiunile sale se realizează trăind experiența binelui care trebuie să-l conducă la adevăr.

Ca un adevărat artizan al sufletului, începe să studieze tratatele de teologie morală din timpul său. Notează ceea ce îl convinge și cu privire la ceea ce se îndoiește. Cizelează gândirea sa în lumina câtorva constante care sunt ca o coală de indigo. Prima este experiența pastorală formată în contact cu aceia care au mai mare nevoie de ajutoare spirituale, care îi permite să analizeze motivațiile dificultăților pe care le întâlnesc credincioșii în respectarea poruncilor. A doua constantă îl face să prefere în discuțiile teologice motivațiile în locul autorității teologilor.

De Liguori începe să privească la concretețea alegerilor morale, la realitatea celui care acționează, pentru a identifica în prudență dinamica acțiunii.

Acest drum îl face să fie încă un teolog de actualitate. De fapt, el articulează propunerea morală pornind de la conștiință, pe care o va numi normă internă, pentru a reflecta după aceea asupra legii ca normă externă. Nu subordonează legii conștiința, ci pune în circularitate dialogică motivațiile uneia și ale celeilalte. Asta pentru că norma și conștiința sunt bazele moralității și conflictualitatea lor l-ar conduce pe om mereu într-o stare de suferință morală perenă, așa încât să-i paralizeze deciziile. Înfruntând aceste teme, atinge cu mâna concretețea efectivă a existenței. Nu se înșeală în spatele unei perspective idealizate, ci vorbește de la inimă la inimă cu omul de pe stradă din timpul său, vestindu-i că Dumnezeu este nebun de iubire față de noi. Cu mult curaj va afirma că numai o normă sigură și cunoscută clar poate obliga conștiința în exercitarea libertății sale.

Sfântul învățător ajunge la această sinteză dintre conștiință și lege după ani de experiență pastorală și de studiu. Atacat de rigoriștii din timpul său, el merge drept pe drumul său, deoarece a experimentat că milostivirea convertește, apropie inimile de Dumnezeu. Obligația impusă numai de lege, fără ca aceasta să lumineze conștiința, îndepărtează de Dumnezeu și de drumul eclezial. În cheie teologică actuală am putea spune că el preferă o paradigmă teologică, dinamizată între normă și conștiință, condusă de reciprocitate și dialogism. Fără un dialog intens și constructiv între acești doi poli, calea binelui, formată din pași concreți de făcut printre mii de obstacole, adesea este abandonată pentru a prefera alegeri individualiste contrare binelui comun.

Alfons îl stimulează pe om să intre în intimitatea sa profundă. Îl invită să asculte în conștiință glasul lui Dumnezeu care cheamă la iubire și propune alegeri curajoase de trăit în libertate. Relația de dialog cu Dumnezeu face să se perceapă în interior o poruncă de iubire care vrea să ducă la plinătate. Îndepărtarea de ea conduce la experiența păcatului, pentru că în acest mod se refuză relația cu Dumnezeu, care cere să ne uniformizăm cu voința sa. A intra într-o relație constructivă cu Dumnezeu cere voința de a începe o călătorie care duce la calea iubirii, a dăruirii, a alterității. Iubirea trăită drept concretețe cere dinamica iertării de oferit și de primit, care deschide inima la misterul milostivirii, ca dar al răscumpărării pe care Domnul a realizat-o pentru noi. Iată pentru ce în propunerea alfonsiană devine centrală dimensiunea sacramentului Reconcilierii, trăit ca nebunie a lui Dumnezeu față de om.

Față de teologia timpului, Alfons prezintă moartea pe cruce a lui Isus Cristos ca ușa care îl conduce pe om ca să intre în deplină relație răscumpărătoare cu Tatăl. Păcatul a deformat fața omului. Dar răscumpărarea, ca prim rod al milostivirii, i-a oferit calea pentru a se întoarce în voința Tatălui. Milostivirea ca act de iubire restabilește comuniunea cu Dumnezeu, dăruită nouă ca rod al răscumpărării. Și răscumpărarea, fiindu-ne dăruită o dată pentru totdeauna gratuit, este mereu la îndemâna fiecărui om doritor să reînnoade raportul cu Dumnezeu.

Iertarea, oferită de Dumnezeu omenirii, și milostivirea, rod al răscumpărării, deschid credinciosului calea adevăratei iubiri relaționale și filiale, permițându-i să intre în plinătatea trăirii voinței lui Dumnezeu.

Coincidența providențială a comemorării liturgice a sfântului Alfons și a iertării de la Assisi ne amintesc că milostivirea este mereu abundentă la Dumnezeu (cf. Ps 129,7). Este darul pe care Dumnezeu îl oferă omenirii prin intermediul Fiului său. Este nebun cel care nu profită de această iubire gratuită.

(După L'Osservatore Romano, 1 august 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 320.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat