Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc în Canada
(24-30 iulie 2022)

Conferința de presă a Sfântului Părinte Francisc în zborul de întoarcere din călătoria apostolică în Canada (24-30 iulie 2022)

Cel împotriva indigenilor a fost un genocid. Răspunzând la întrebarea unei jurnaliste canadiene, Papa Francisc, în zborul de întoarcere care de la Iqaluit l-a readus la Roma, a vorbit despre temele călătoriei abia încheiate și despre colonialism, vechi și nou. Dar a abordat și tema renunțării la pontificat, solicitat de mai multe ori despre aceasta de întrebările jurnaliștilor, explicând că deocamdată nu se gândește să demisioneze deși consideră asta ca o posibilitate. La începutul conferinței de presă, Papa Francisc a mulțumit jurnaliștilor care zburau cu el: "Bună seara și mulțumesc pentru însoțirea voastră, pentru munca voastră aici, știu că ați lucrat mult și mulțumesc de companie, mulțumesc".

Jessica Ka'Nhehsíio Deer (CBC Radio - Canada Indigenous):

Eu sunt o descendentă a unui supraviețuitor dintr-o școală rezidențială. Supraviețuitorii voiau să vadă acțiuni concrete în scuzele dumneavoastră, inclusiv o declarație despre sfârșitul lui Doctrine of discovery. În constituții în SUA și în Canada indigenii continuă să fie deposedați de pământul lor, fără putere asupra pământului lor, din cauza bulelor papale și a lui Doctrine of discovery. Nu credeți că ați pierdut oportunitatea de a face o declarație despre asta în timpul călătoriei dumneavoastră în Canada?

Papa Francisc:

Nu am înțeles a doua parte a întrebării. Puteți să explicați ce înțelegeți ca Doctrine of discovery?

Jessica Ka'Nhehsíio Deer:

Când vorbesc cu indigenii, ei spun că atunci când coloniștii au venit să ia pământul lor, se refereau la această doctrină care stabilea că ei erau inferiori față de catolici. Așa au devenit țări SUA și Canada...

Papa Francisc:

Mulțumesc pentru întrebare. Cred că aceasta este o problemă a oricărui colonialism. Oricare, și astăzi. Colonizările ideologice de astăzi au aceeași schemă: cine nu intră pe drumul lor, pe calea lor, este (considerat) inferior. Dar vreau să merg mai înainte despre asta. (Indigenii) nu erau considerați numai inferiori. Unii teologi un pic nebuni se întrebau dacă ei au suflet. Când Ioan Paul al II-lea a mers în Africa la poarta unde erau îmbarcați sclavii, a dat un semnal pentru ca noi să ajungem să înțelegem drama, drama criminală. Acei oameni erau aruncați în navă în condiții dezastruoase. Și apoi erau sclavi în America. Este adevărat că erau voci care vorbeau clar precum Bartolomeo de Las Casas și Pedro Claver, dar erau minoritatea. Conștiința egalității umane a venit lent. Spun conștiința pentru că în inconștient încă există ceva... Avem mereu parcă o atitudine colonialistă de a reduce cultura lor la a noastră. Este un lucru care ne vine din modul nostru dezvoltat de a trăi, încât uneori pierdem din valorile pe care ei le au. De exemplu, popoarele indigene au o mare valoare care este aceea a armoniei cu creația. Și cel puțin unii pe care-i cunosc exprimă asta în cuvântul "a trăi bine", care nu înseamnă așa cum înțelegem, noi occidentalii, a ne simți bine sau a ne desfăta de viață. Nu. A trăi bine înseamnă a păstra armonia. Și asta pentru mine este marea valoare a popoarelor originare: armonia. Noi suntem obișnuiți să reducem totul la cap. În schimb - vorbesc în general - personalitatea popoarelor originare este că știu să se exprime în trei limbaje: cu capul, cu inima și cu mâinile. Dar toate împreună. Și știu să aibă acest limbaj cu creația. Apoi este acest progres accelerat al dezvoltării, exagerat, nevrotic, pe care-l avem... Nu vorbesc împotriva dezvoltării, care este bună. Nu este bună acea anxietate pe care o avem noi: dezvoltare, dezvoltare, dezvoltare... Uite: unul din lucrurile pe care societatea noastră le-a pierdut este capacitatea poeziei.

Popoarele indigene au această capacitate poetică. Nu idealizez. Apoi această doctrină a colonizării, este adevărat, este rea, este nedreaptă și este folosită și astăzi. Același lucru. Probabil cu mănuși de mătase. Dar este folosită și astăzi. De exemplu, unii episcopi dintr-o țară mi-au spus: țara noastră, atunci când cere un credit de la vreo organizație internațională și îi pun condiții și legislative colonialiste, care o fac să-și schimbe un pic modul de a trăi. Acum, întorcându-ne la colonizarea noastră, să spunem cea în America, cea a englezilor, a francezilor, a spaniolilor și a portughezilor, a existat mereu acel pericol, ba chiar acea mentalitate: noi suntem superiori și acești indigeni nu contează. Și acest lucru este grav. Pentru asta trebuie să lucrăm cu privire la ceea ce spui. A merge înapoi și a vindeca - să spunem așa - ceea ce a fost făcut rău. Dar având conștiința că astăzi există același colonialism. De exemplu gândește-te la un caz - care este universal, îmi permit să spun - gândește-te la cazul acelor Rohingya în Myanmar, sunt considerați de un nivel inferior, nu au drept de cetățenie. Și astăzi. Thank you very much.

Brittany Hobson, (The Canadian Press):

Dumneavoastră vorbiți adesea despre faptul necesității de a vorbi clar, onest și cu parresia. Dumneavoastră știți că Comisia canadiană pentru adevăr și reconciliere a descris sistemul școlilor rezidențiale ca un "genocid cultural și apoi a fost modificat ca genocid. Cei care au ascultat cererea de iertare a dumneavoastră în zilele trecute au exprimat dezamăgirea lor deoarece cuvântul genocid n-a fost folosit. Dumneavoastră ați folosi aceste cuvinte pentru a spune că membri ai Bisericii au participat la un genocid?

Papa Francisc:

Este adevărat, nu am folosit cuvântul pentru că nu mi-a venit în minte, dar am descris genocidul și am cerut scuze, iertare, pentru această "lucrare" care este genocid. De exemplu, am condamnat și asta: a-i lua pe copii, a schimba cultura, a schimba mintea, a schimba tradițiile, a schimba o rasă - să spunem așa - o întreagă cultură. Da, este un cuvânt tehnic genocid, eu nu l-am folosit pentru că nu mi-a venit în minte, dar am descris... este adevărat, da, da, este un genocid. Stați liniștiți, tu poți prezenta că am spus că a fost un genocid. Thank you.

Valentina Alazraki (Televisa):

Papa Francisc, presupunem că această călătorie în Canada a fost și un test, o încercare, pentru sănătatea dumneavoastră, pentru ceea ce dumneavoastră ați numit în această dimineață "limitări fizice". Așadar, voiam să știm, după această săptămână, ce ne puteți spune despre călătoriile dumneavoastră viitoare: dacă vreți să continuați să călătoriți așa, dacă vor fi călătorii pe care nu le veți putea face datorită acestor limitări, sau dacă vă gândiți că operația la genunchi ar putea să rezolve mai mult situația și să călătoriți (iarăși) ca înainte.

Papa Francisc:

Nu știu, nu cred că poate să meargă cu același ritm al călătoriilor de dinainte. Cred că la vârsta mea și cu această limitare trebuie să mă cruț un pic pentru a putea sluji Biserica. Apoi, dimpotrivă, pot să mă gândesc la posibilitatea de a mă da la o parte, aceasta, cu toată onestitatea, nu este o catastrofă, se poate schimba papa, se poate schimba, nu este problemă. Dar cred că trebuie să mă limitez un pic cu aceste eforturi. Intervenția chirurgicală la genunchi nu merge, în cazul meu. Tehnicienii spun că da, dar este toată problema anesteziei, eu am îndurat în urmă cu zece luni peste șase ore de anestezie și încă există urmele. Nu este de joacă, nu se glumește cu anestezia. Pentru aceasta se crede că nu este total potrivit. Eu voi încerca să continui să fac călătorii și să fiu aproape de oameni deoarece cred că este un mod de a sluji: apropierea. Dar mai mult decât asta nu-mi vine să spun, sperăm... În Mexic nu există încă nicio previziune, eh.

Valentina Alazraki:

Nu, nu, asta o știu, dar este Kazahstanul, și dacă mergeți în Kazahstan, n-ar trebui să mergeți și în Ucraina?

Papa Francisc:

Eu am spus că aș vrea să merg în Ucraina. Să vedem acum ce găsesc când ajung acasă. În Kazahstan deocamdată mi-ar plăcea să merg, este o călătorie liniștită, fără multă mișcare, este un congres de religii. Deocamdată totul rămâne. Trebuie să merg și în Sudanul de Sud mai înainte de Congo, pentru că este o călătorie cu arhiepiscopul de Canterbury și cu episcopul Bisericii de Scoția pentru că toți trei am făcut reculegerea în urmă cu doi ani... Și apoi Congo, dar va fi anul viitor, pentru că este perioada ploilor, să vedem... Eu am toată bunăvoința, dar să vedem piciorul ce spune.

Carolina Pigozzi (Paris Match):

Ați întâlnit astăzi dimineață în arhiepiscopie pe membrii locali ai Societății lui Isus, familia dumneavoastră; cum faceți mereu în timpul călătoriilor dumneavoastră. În urmă cu nouă ani, întorcându-vă din Brazilia, v-am întrebat dacă încă vă simțeați iezuit. Răspunsul dumneavoastră a fost pozitiv. La 4 decembrie 2021, după ce i-ați văzut pe iezuiții din Grecia, dumneavoastră ați spus că atunci când unul demarează un proces trebuie să lase ca să se dezvolte, ca o operă să crească și apoi trebuie să se retragă. Fiecare iezuit - ați spus - trebuie să facă așa, nicio operă nu-i aparține pentru că este a Domnului. Această declarație ar putea să fie valabilă într-o zi pentru un papă iezuit?

Papa Francisc:

Cred că da... da.

Carolina Pigozzi:

Înseamnă că ați putea să vă retrageți ca iezuiții?

Da. Da. Este o vocație.

Carolina Pigozzi:

A fi papă sau iezuit?

Papa Francisc:

Iezuit. Domnul să spună. Iezuitul caută - caută, nu o face mereu, dar caută - să facă voința Domnului. Și papa iezuit trebuie să facă același lucru. Atunci când Domnul vorbește..., dacă Domnul îți spune mergi înainte, tu mergi înainte, dacă Domnul îți spune mergi la colț, tu mergi la colț. Domnul este cel care...

Carolina Pigozzi:

Ceea ce spuneți, înseamnă că așteptați moartea în acel moment...

Papa Francisc:

Dar noi toți așteptăm moartea...

Carolina Pigozzi:

Vreau să spun: nu vă retrageți mai înainte?

Papa Francisc:

Ceea ce spune Domnul. Domnul poate spune să demisionez. Domnul este cel care comandă. Un lucru al sfântului Ignațiu, acesta este important. Sfântul Ignațiu, atunci când unul era obosit, bolnav, îl scutea de rugăciune, dar niciodată nu scutea de cercetarea cugetului. De două ori pe zi: a privi ce s-a întâmplat astăzi în inima mea. Nu păcate sau non păcate, ci ce spirit m-a mișcat astăzi. Vocația noastră este de a căuta ce s-a întâmplat astăzi. Dacă eu - aceasta este o ipoteză - văd că Domnul îmi spune ceva, că mi s-a întâmplat ceva, că am o inspirație, trebuie să fac un discernământ pentru a vedea ce anume cere Domnul. Se poate întâmpla și că Domnul vrea să mă trimită la colț, El este cel care comandă. Acesta este modul călugăresc de a trăi al unui iezuit, a sta în discernământul spiritual pentru a lua decizii, pentru a alege o cale de lucru, și de angajare... Discernământul este cheia în vocația iezuitului. Acest lucru este important. Sfântul Ignațiu era foarte fin pentru că propria experiență a discernământului spiritual l-a dus la convertire. Și exercițiile spirituale sunt cu adevărat o școală de discernământ. Astfel iezuitul trebuie să fie prin vocație un om al discernământului: a discerne situațiile, a discerne propria conștiință, a discerne deciziile de luat. Pentru aceasta trebuie să fie deschis la orice îi cere Domnul; aceasta este un pic spiritualitatea noastră.

Carolina Pigozzi:

Dar dumneavoastră vă simțiți mai mult papă sau mai mult iezuit?

Papa Francisc:

Eh... N-am făcut niciodată acea măsură, niciodată nu am măsurat dacă mai mult papă sau iezuit. Eu mă simt slujitor al Domnului cu obișnuința iezuitului. Nu există o spiritualitate papală. Aceea nu există. Fiecare papă duce înainte propria spiritualitate. Gândiți-vă la Sfântul Ioan Paul al II-lea cu acea frumoasă spiritualitate mariană pe care o avea. O avea înainte și o avea ca papă. Gândiți-vă la atâția papi care au dus înainte spiritualitatea lor. Papalitatea nu este o spiritualitate, este o muncă, o funcție, o slujire. Fiecare o duce înainte cu propria spiritualitate, cu propriile haruri, cu propria fidelitate precum și cu propriile păcate. Dar nu există o spiritualitate papală. Pentru aceasta nu există confruntare între spiritualitatea iezuită și spiritualitatea papală, pentru că aceasta din urmă nu există. Ai înțeles? Mulțumesc, mulțumesc.

Severina Elisabeth Bartonitschek (CIC):

Ieri ați vorbit și despre fraternitatea Bisericii, o comunitate care știe să asculte și să intre în dialog, care promovează o calitate bună a relațiilor. Dar în urmă cu câteva zile a fost declarația Sfântului Scaun cu privire la Drumul sinodal al Germania, (un text) fără semnătură. Credeți că acest mod de a comunica poate contribui sau este un obstacol pentru dialog?

Papa Francisc:

Înainte de toate, acel comunicat l-a făcut Secretariatul de Stat, a fost o greșeală să nu spun mai mult... Cred că s-a numit comunicat al Secretariatului de Stat, dar nu sunt sigur. A fost o greșeală să nu semneze ca Secretariat de Stat, dar o greșeală de birou, nu de rea voință. Și, cu privire la Drumul sinodal eu am scris o scrisoare, singur am făcut-o: o lună cu rugăciune, reflecție, consultări. Și am spus tot ceea ce trebuia să spun despre Drumul sinodal, mai mult de-atât nu voi spune și acela este magisteriu papal despre Drumul sinodal, acea scrisoare pe care am scris-o în urmă cu doi ani. Am trecut peste Curie, pentru că nu am făcut consultații (în Curie), nimic. Am făcut ca un drum al meu și ca păstor (pentru) o Biserică ce caută un drum, ca frate, ca părinte și ca un credincios. Și acesta este mesajul meu. Știu că nu este ușor, dar acolo este totul în acea scrisoare. Mulțumesc.

Ignazio Ingrao (RAI - TG1)

Italia trece printr-un moment dificil care trezește preocupare și la nivel internațional. Este criza economică, pandemia, războiul și acum suntem și fără un guvern. Dumneavoastră sunteți primat al Italiei: în telegrama adresată președintelui Mattarella pentru aniversarea sa ați vorbit despre o țară marcată de nu puține dificultăți și chemată la alegeri cruciale. Cum ați trăit căderea lui Draghi?

Papa Francisc:

Înainte de toate eu nu vreau să mă amestec în politica internă italiană. Al doilea: nimeni nu poate spune că președintele Draghi nu ar fi un om de înaltă calitate internațională. A fost președinte al Băncii (Centrale Europene). A făcut o carieră bună. I-am pus o singură întrebare unuia dintre colaboratorii mei: spune-mi, câte guverne a avut Italia în acest secol? El mi-a spus: 20. Acesta este răspunsul meu...

Ignazio Ingrao:

Dumneavoastră ce apel faceți forțelor politice în vederea acestor alegeri dificile?

Papa Francisc:

Responsabilitate. Responsabilitate civică...

Claire Giangrave (Religion News Service)

Mulți catolici, dar și mulți teologi, cred că este necesară o dezvoltare în doctrina Bisericii în ceea ce privește anticoncepționalele. S-ar părea că predecesorul dumneavoastră, Ioan Paul I, credea că interzicerea totală ar necesita eventual o reconsiderare. Dumneavoastră ce credeți în această privință, în sensul: sunteți deschis, așadar, la o reevaluare în acest sens? Sau există o posibilitate pentru un cuplu să ia în considerare anticoncepționalele?

Papa Francisc:

Acesta este un lucru foarte exact. Dar știți că dogma, morala, este mereu pe un drum de dezvoltare, dar într-o dezvoltare în același sens. Pentru a folosi un lucru care este clar, cred că am spus asta alteori aici: pentru dezvoltarea teologică a unei chestiuni morale sau dogmatice, există o regulă care este foarte clară și luminează. Este ceea ce a făcut Vincențiu de Lerins în secolul al X-lea, mai mult sau mai puțin. Spune că adevărata doctrină pentru a merge înainte, pentru a se dezvolta, nu trebuie să fie liniștită, se dezvoltă ut annis consolidetur, dilatetur tempore, sublimetur aetate. Adică se consolidează cu timpul, se dilată și se consolidează și devine mai fermă dar progresând mereu. Pentru aceasta, datoria teologilor este cercetarea, reflecția teologică, nu se poate face teologie cu un "nu" în față. Apoi magisteriul va spune nu, ai mers prea departe, întoarce-te, dar dezvoltarea teologică trebuie să fie deschisă, teologii există pentru asta. Și magisteriul trebuie să ajute să se înțeleagă limitele. Cu privire la problema anticoncepționalelor, știu că a ieșit o publicație despre această temă și despre alte teme matrimoniale. Acestea sunt actele unui congres și într-un congres există "argumente", apoi discută între ei și fac propunerile. Trebuie să fim clari: aceștia care au făcut acest congres și-au făcut datoria, pentru că au încercat să meargă înainte în doctrină, dar în sens eclezial, nu în afară, așa cum am spus cu acea regulă a sfântului Vincențiu de Lerins. După aceea magisteriul va spune, da este bine sau nu este bine. Dar sunt atâtea lucruri care trebuie luate în calcul. Gândește-te tu, de exemplu, la armele atomice: astăzi am declarat oficial că folosirea și posesia armelor atomice este imorală. Gândește-te la pedeapsa cu moartea: astăzi pot spune că suntem aproape de imoralitate acolo, deoarece conștiința morală s-a dezvoltat bine. Pentru a fi clar: când dogma sau morala se dezvoltă, este bine, dar în acea direcție, cu acele trei reguli ale lui Vincențiu de Lerins. Cred că acest lucru este foarte clar: o Biserică ce nu dezvoltă în sens eclezial gândirea sa este o Biserică ce merge înapoi, și aceasta este problema de astăzi, a atâtora care se declară tradiționali. Nu, nu, nu sunt tradiționali, sunt "înapoiați", merg înapoi, fără rădăcini: mereu s-a făcut așa, în secolul trecut s-a făcut așa. Și "înapoierea" este un păcat pentru că nu merge înainte cu Biserica. În schimb tradiția, spune cineva - cred că am spus-o într-unul din discursuri - tradiția este credința vie a morților, în schimb acești "înapoiați" care se declară tradiționaliști, este credința moartă a celor vii. Tradiția este tocmai rădăcina, inspirația pentru a merge înainte în Biserică, și aceasta este întotdeauna verticală. Și "înapoierea" înseamnă a merge înapoi, este mereu închisă. Este important a înțelege bine rolul tradiției, care este mereu deschisă, ca rădăcinile copacului, și copacul crește... Un muzician avea o frază foarte frumoasă: Gustav Mahler spunea că tradiția în acest sens este garanția viitorului, nu este o piesă de muzeu. Dacă tu concepi tradiția închisă, aceasta nu este tradiția creștină... sucul rădăcinilor este cel care te duce mereu înainte, înainte, înainte. Pentru aceasta, pentru ceea ce tu spui, a gândi și a duce înainte credința și morala, dar în timp ce merge în direcția rădăcinilor, a sucului, este bine. Cu aceste trei reguli ale lui Vincențiu de Lerins pe care le-am menționat.

Eva Fernandez (Cadena Cope):

La sfârșitul lui august avem un consistoriu. În ultima vreme mulți v-au întrebat dacă v-ați gândit să demisionați, nu vă îngrijorați, de data aceasta nu vă vom întreba asta, dar suntem curioși: v-ați gândit vreodată ce caracteristici ați vrea ca să aibă succesorul dumneavoastră?

Papa Francisc:

Aceasta este o lucrare a Duhului Sfânt, știi? Eu n-aș îndrăzni niciodată să mă gândesc... Duhul Sfânt știe să facă asta mai bine decât mine, mai bine decât noi toți. Pentru că inspiră deciziile papei, mereu inspiră. Pentru că este viu în Biserică, nu se poate concepe Biserica fără Duhul Sfânt, este Cel care face diferențele, face și gălăgie - gândiți-vă la dimineața de Rusalii - și apoi face armonia. Este important de a vorbi despre "armonie" mai mult decât despre "unitate". Unitate da, dar armonie, nu ca un lucru fix. Duhul Sfânt îți dăruiește o armonie progresivă, care merge înainte. Mie îmi place ceea ce spune sfântul Vasile despre Duhul Sfânt: Ipse armonia est, El este armonia. Este armonie pentru că mai întâi îți face gălăgia cu diferența carismelor. Așadar să lăsăm Duhului Sfânt această lucrare. Cu privire la demisia mea, aș vrea să mulțumesc pentru un frumos articol pe care l-a scris unul dintre voi (punând) toate semnalele care putea conduce la o demisie și toate acelea care apar. Aceasta este o lucrare frumoasă a unui jurnalist, care la final își exprimă o opinie, dar (între timp) merge să vadă toate semnalele, nu numai declarațiile cu acel limbaj subteran care (însă) dă și semnale. A ști să se citească semnalele sau măcar a face un efort de interpretare care poate să fie aceea sau aceea, asta este o frumoasa lucrare pentru care vă mulțumesc mult.

Phoebe Natanson (ABC News):

Scuzați, Sfinte Părinte, știu că ați avut multe întrebări de acest tip, dar voiam să întreb, în această perioadă, cu dificultățile de sănătate și toate altele, v-a venit în minte ideea că poate să fie momentul de a vă retrage? Ați avut probleme care v-au făcut să vă gândiți la asta? Au exista momente dificile care v-au făcut să vă gândiți la asta?

Papa Francisc:

Ușa este deschisă, este o opțiune normală, dar până astăzi nu am bătut la această ușă, nu am spus: "Voi merge în camera aceasta", nu am simțit să mă gândesc la această posibilitate. Dar asta nu înseamnă că poimâine nu voi începe să mă gândesc, nu? Dar în acest moment, cu sinceritate nu. Și această călătorie a fost un pic testul... este adevărat că nu se pot face călătorii în această stare, probabil că trebuie schimbat un pic stilul, trebuie diminuat, trebuie plătite datoriile călătoriilor care încă trebuie făcute, trebuie rearanjat... Dar Domnul va spune asta. Ușa este deschisă, acest lucru este adevărat. Și apoi, înainte de a-mi lua rămas bun, eu aș vrea să vorbesc despre un lucru care pentru mine este foarte important: călătoria aici în Canada era foarte legată de figura sfintei Ana. Eu am spus câteva lucruri despre femei, dar mai ales despre bătrâne, despre mame și despre bunice. Și am subliniat un lucru care este clar: credința trebuie transmisă în dialect, și dialectul - am spus-o clar - matern, dialectul bunicilor. Noi am primit credința în acea formă dialectală feminină, și acest lucru este foarte important: rolul femeii în transmiterea credinței și în dezvoltarea credinței. Mama sau bunica învață rugăciunea, mama sau bunica explică primele lucruri pe care copilul nu le înțelege din credință. Și eu pot să spun că această transmitere dialectală a credinței este feminină. Cineva poate să-mi spună: dar, teologic, cum explicați asta? Pentru că voi spune că aceea care transmite credința este Biserica și Biserica este femeie, Biserica este mireasă, Biserica nu este bărbat, Biserica este femeie. Și noi trebuie să intrăm în această gândire a Bisericii femeie, a Bisericii mamă, care este mai importantă decât orice fantezie ministerială masculină sau orice putere masculină. Biserica mater, maternitatea Bisericii. Aceea care este figura Maicii Domnului. În acest sens este important de subliniat importanța acestui dialect matern în transmiterea credinței. Eu am descoperit asta citind, de exemplu, martiriul macabeilor: de două sau trei ori spune că mama îi încuraja în dialect matern. Credința trebuie transmisă în dialect. Și acel dialect îl vorbesc femeile. Aceasta este marea bucurie a Bisericii, pentru că Biserica este femeie, Biserica este mireasă. Asta am voit să spun clar gândindu-mă la sfânta Ana. Mulțumesc, mulțumesc pentru răbdare. Mulțumesc pentru ascultare, odihniți-vă și călătorie frumoasă.

La sfârșit, papa a luat din nou microfonul pentru a-l saluta pe Paolo Rodari, vaticanist de la Repubblica, la ultimul său zbor papal.

(După Vatican News, 30 iulie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 418.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat