Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

De ce papa în Canada?

De ce papa în Canada? La această întrebare răspunde în mod exhaustiv și documentat iezuitul Federico Lombardi cu un articol din "La Civiltà Cattolica" (nr. 4129 din 2/16 iulie), în al cărui subtitlu reiese deja răspunsul, adică problema de fond referitoare la raporturile Bisericii cu popoarele indigene și la "școlile rezidențiale" canadiene.

De fapt, vizita pontifului, programată de la 24 la 30 iulie 2022 este rod al vizitei făcute în zilele între 28 martie și 1 aprilie de o delegație de reprezentanți ai acelor populații, însoțită de episcopi din Canada. Făcând referință la dezbaterea despre "descoperirea" și nașterea națiunii, autorul vorbește despre trei realități distincte: First Nations ("Primele Națiuni"), care cuprind grupurile prezente în teritoriu înainte de venirea europenilor, francezi și englezi, "națiunile" succesive față de care se revendică demnitate egală. Este vorba de un milion de persoane cu circa 50 de limbi diferite. A doua realitate este cea a celor aproape șase sute de mii Métis ("metiși"), născuți din întâlnirea dintre indigeni și europeni și recunoscuți cu o proprie identitate specifică. Ultima este cea a celor 65.000 Inuit locuitori din ținuturile arctice, în trecut numiți "eschimoși".

În total, cele trei grupuri constituie puțin peste 4% din populația totală a Canadei, dar numărul este în urcare puternică, crescând cu 39% din 2006 până în 2016. Fiecare din aceste componente are astăzi adunări proprii sau organisme reprezentative care afirmă cu putere identitatea lor culturală. Și delegația venită la Roma era compusă din trei grupuri (cu haine și semne caracteristice proprii), fiecare a avut întâlnirea sa personală cu papa, înainte de audiența concluzivă comună.

Premisele problemelor reieșite în mod tot mai evident în ultimele decenii - explică Lombardi - dăinuie din epoca "descoperirilor" continentului american și din colonizarea sa din partea puterilor europene ale timpului. Însă, adaugă el, poziția Bisericii Catolice este de mult timp critică față de orice formă de colonialism. În magisteriul său se află atestări cu privire la demnitatea popoarelor indigene, începând de la cele ale lui Paul al III-lea în bula Sublimis Deus din 1537. Poziție care a fost reafirmată mereu până la Papa Francisc. Și totuși - afirmă Lombardi - nu se poate nega că înainte de ea au existat declarații (referința este la câteva bule papale de la sfârșitul secolului al XV-lea și la expresia terra nullius, "țara nimănui") folosite pentru aproprierea din partea puterilor "catolice", în lumina împletirilor dintre interesele evanghelizării și cele ale colonizării. Ajungând să vorbească despre o "doctrină a descoperirii" (Discovery Doctrine) drept concept de drept internațional, care în secolul al XIX-lea a avut prioritate în cauzele dintre noile state ale Federației Americane și popoarele indigene. Iată pentru ce, subliniază autorul, acestea din urmă cer cu insistență refuzarea acestei doctrine și diferite denominațiuni creștine necatolice s-au pronunțat în acest sens. De aceea - este dorința iezuitului - continuă să fie necesar să se reafirme distanța istorică, spirituală și conceptuală parcursă de Biserica Catolică pentru o afirmare tot mai hotărâtă a demnității și a drepturilor popoarelor indigene și a ireconciliabilității dintre evanghelizare și colonialism.

Îmbogățind textul cu note care fac trimitere la principala documentație despre această materie, Lombardi amintește în timpuri mai recente cuvintele și actele Sfântului Ioan Paul al II-lea cu ocazia călătoriilor în continentul america, începând de la întâlnirile sale cu popoarele indigene în 1984 și la 20 septembrie 1987.

Nașterea statului

Canada se naște în 1867 ca Dominion federală a imperiului englez. În 1876 este promulgat Indian Act, document de referință al guvernului pentru gestionarea "Problemelor indiene" în contextul noii țări. O politică marcată de convingerea inferiorității etniilor și culturilor autohtone și a dispariției lor inevitabile, așadar de presiunea pentru asimilarea în societatea de matrice europeană. Turmele de bivoli au fost exterminate în secolul al XIX-lea și popoarele vânătoare "din stepe" trebuiau să se transforme în agricultori. Indigenilor le-au fost dat teritoriile din "rezervații", unde ar fi trebuit să rămână izolați. Altă coloană portantă a acestei politici a fost sistemul "școlilor rezidențiale", unde copii și tineri erau educați într-un regim de separare de familii și comunități, cu metode de disciplină rigidă, de impunere a limbii engleze, de însușire a activităților și meseriilor adaptate asimilării și a practicilor religioase creștine.

Iată așadar aprofundarea dedicată de articol "sistemului școlilor rezidențiale", care, voite și finanțate de guvern, au fost încredințate însă în gestiunea instituțiilor Bisericilor creștine care în mod tradițional se ocupau de activități educative. Și astfel timp de peste un secol au exista 139 de structuri de acest gen (distribuite în toată țara, chiar dacă în mod prevalent în teritoriile occidentale și mai mult în statele anglofone) care se calculează că au găzduit în ansamblu 150.000 de minori, băieți și fete: prima a fost deschisă în 1831 (când încă nu era născut statul Canada), ultima a fost închisă în 1996. În 1920 existau circa 80. În 1931 s-au triplicat față de cincizeci de ani înainte. Puțin peste jumătate aveau legătură cu Biserica Catolică.

Mărturii critice credibile despre condițiile de viață n-au lipsit din primele decenii ale secolului al XX-lea, mai ales cu privire la gravele carențe sanitare, la alimentația scăzută, la duritatea metodelor. Mortalitatea era ridicată, tuberculoza și alte boli secerau multe victime. Asta corespunde lipsei resurselor folosite. Departamentul guvernamental pentru "Problemele indiene", de care depindeau, imputa guvernului situația și insista pentru ca școlile să devină autosuficiente grație muncii oaspeților lor, care erau pregătiți pentru diferite meserii (agricultură, artizanat, cusut și economie familială pentru fete etc.). Și faptul de a nu trimite trupurile elevilor decedați, ci de a-i îngropa acolo, folosea la reducerea cheltuielilor.

Numai cu creșterea auto-conștiinței popoarelor indigene lucrurile au început să se schimbe treptat. Sistemul a început să fie pus sub acuzare de fiecare mărturie, adesea dramatică, a foștilor elevi și a celor din familiile lor despre suferințele și despre abuzurile de diferite feluri îndurate (morale, dar și fizice și sexuale). De altfel, condițiile popoarelor indigene - cu problemele de suferință și marginalizare socială (alcoolism, sărăcie, situație sanitară, nivel cultural, criminalitate etc.) - se revelau, și încă se revelează, mult mai serioase decât în restul populației.

Au exista confruntări chiar violente - continuă Lombardi - și a devenit necesar să se înfrunte problemele la nivel național. În 1991 a fost constituită o "Comisie reală despre popoarele indigene", care a publicat raportul său în 1996. După aceea au fost intentate de grupuri de indigeni "cauze colective" împotriva statului și a instituțiilor Bisericilor creștine. Astfel s-a ajuns în 2005 la "Acordul despre școlile rezidențiale indiene" care prevedea măsuri angajante de indemnizație și instituirea, în 2008, a "Comisiei canadiene pentru adevăr și reconciliere". Aceasta a completat raportul său în 2015, formulând 94 de recomandări și cereri asupra unei game largi de probleme care țin de toate aspectele principale ale condiției popoarelor indigene. Munca pentru realizarea lor continuă prin "Centrul național pentru adevăr și reconciliere" instituit la Universitatea din Manitoba.

Una din temele mai dureroase este cercetarea despre minorii care au murit în școlile rezidențiale și a căror înregistrare nu s-a găsit sau n-au fost identificate mormintele. Și pentru că multe din aceste situri au fost abandonate ca urmare a închiderii sau a distrugerii școlii. Până acum s-a reușit găsirea înmormântările a peste 3.000 de minori.

Implicarea Bisericii

Partea finală a articolului este dedicată implicării Bisericii și cererii unei călătorii a papei.

De altfel, Bisericile creștine, și mai ales cea catolică, au devenit țintă frecventă a criticilor foarte dure. De aceea deja în primii ani '90 există declarații importante despre această problemă, cu recunoașterea explicită a greșelilor și lipsurilor și angajarea de solidaritate față de popoarele indigene în căutarea lor de demnitate și dreptate: ca aceea concluzivă a Întâlnirii naționale desfășurate la Saskatoon în martie 1991 și documentul din 24 iulie din același an An Apology to the First Nations of Canada by the Oblate Conference of Canada. Oblații Mariei Neprihănite, cea mai implicată congregație călugărească, prezintă indigenilor o cerere de iertare a cărei afirmație mai puternică este următoarea: "Noi cerem iertare pentru însăși existența școlilor, recunoscând că abuzul major nu a fost ceea ce a avut loc în școli, ci că ele au existat".

În 1993 Comisia pentru Dreptate și Pace din Conferința Episcopală adresa Comisiei Regale o amplă scrisoare intitulată Dreptatea să curgă ca un fluviu puternic.

Astăzi procesul de dezbatere, reflecție și dialog continuă, accentuându-se pentru că se dezvoltă probleme judiciare. În această privință, în citatul "Acord despre școlile rezidențiale indiene" din 2005, părțile catolice asumă trei angajări mari: plătirea de 29 de milioane de dolari canadieni; realizarea de inițiative concrete și servicii "pentru vindecare și reconciliere" cu o valoare de 25 de milioane de dolari; și o campanie de fundraising pentru a aduna alte 25 de milioane.

În 2015 guvernul canadian a recunoscut că primele două angajări au fost onorate și că eforturile făcute pentru a treia au fost adecvate. Dar după aceea Conferința Episcopală a garantat o contribuție de 30 de milioane de dolari și vrea să răspundă la cererile prezentate de Comisia pentru Adevăr și Reconciliere în raportul din 2015. Unele din ele se referă la formarea clerului, a călugărilor și a laicilor cu referință la cultura și la spiritualitatea indigenă; la colaborarea pentru a regăsi și a cinsti amintirea minorilor îngropați fără identificare; la finanțarea de proiecte pentru cultura, limbile și educația indigenilor. Însă prima dintre cererile Comisiei cheamă în cauză direct pe papa pentru ca "să prezinte cerere de iertare victimelor (an Apology to Survivors) și familiilor și comunităților lor pentru rolul Bisericii Catolice romane în abuzul spiritual, cultural, emoțional, fizic și sexual față de minorii din Primele Națiuni, din Inuit și din Métis în școlile rezidențiale".

Din partea lor, episcopii din Canada au publicat la 24 septembrie o puternică cerere de iertare, concluzând că se angajau să lucreze cu Sfântul Scaun și cu partenerii indigeni în vederea unei vizite pastorale a papei în Canada.

(După L'Osservatore Romano, 14 iulie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 208.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat