Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Sfânta Liturghie pentru comunitatea congoleză din Roma (3 iulie 2022)

Bobóto [Pace] R/ Bondeko [Fraternitate]

Bondéko [Fraternitate] R/ Esengo [Bucurie]

Esengo, bucurie: Cuvântul lui Dumnezeu pe care l-am ascultat ne umple de bucurie. De ce, fraților și surorilor? Pentru că, așa cum spune Isus în Evanghelie, "Împărăția lui Dumnezeu este aproape" (Lc 10,11). Este aproape: încă nu obținută, în parte ascunsă, dar aproape de noi. Și această apropiere a lui Dumnezeu în Isus, această apropiere a lui Dumnezeu care este Isus, este izvorul bucuriei noastre: suntem iubiți și nu suntem lăsați singuri niciodată. Însă bucuria care se naște din apropierea lui Dumnezeu, în timp ce dă pace, nu lasă în pace. Dă pace și nu ne lasă în pace, o bucurie specială. Provoacă în noi o cotitură: umple de uimire, surprinde, schimbă viața. Și întâlnirea cu Domnul este un continuu început, un continuu pas înainte. Domnul ne schimbă viața mereu. Este ceea ce li se întâmplă discipolilor în Evanghelie: pentru a vesti apropierea lui Dumnezeu merg departe, merg în misiune. Pentru că acela care-l primește pe Isus simte că trebuie să-l imite, să facă așa cum a făcut el, care a lăsat cerul pentru a ne sluji pe pământ, și iese din el însuși. Așadar, dacă ne întrebăm care este misiunea noastră în lume, ce trebuie să facem ca Biserică în istorie, răspunsul Evangheliei este clar: misiunea. A merge în misiune, a duce vestea, a informa că Isus a venit de la Tatăl.

Fiind creștini nu putem să ne mulțumim să trăim comozi în mediocritate. Și aceasta este o boală; atâția creștini, și noi toți avem pericolul de a trăi comozi în mediocritate, văzându-ne de oportunitățile și conveniențele noastre, trăind cu ziua. Nu, suntem misionari ai lui Isus. Toți suntem misionari ai lui Isus. Dar tu poți spune: "Eu nu știu cum se face, nu sunt capabil!". Evanghelia ne uimește iarăși, arătându-ni-l pe Domnul care îi trimite pe discipoli fără a aștepta ca să fie pregătiți și bine antrenați: nu erau cu el de mult timp, și totuși îi trimite. Nu au făcut studii de teologie, și totuși îi trimite. Și modul în care îi trimite este plin de surprize. Așadar percepem trei surprize, trei lucruri care ne uimesc, trei surprize misionare pe care Isus le rezervă discipolilor și le rezervă fiecăruia dintre noi dacă îl ascultăm.

Prima surpriză: echipamentul. Pentru a înfrunta o misiune în locuri necunoscute trebuie să se ia diferite lucruri, desigur cele esențiale. În schimb, Isus nu spune ce trebuie luat, ci ce nu trebuie luat: "Nu luați nici pungă, nici desagă, nici încălțăminte" (v. 4). Practic nimic: niciun bagaj, nicio siguranță, niciun ajutor. Adesea credem că inițiativele noastre ecleziale nu funcționează cum trebuie pentru că ne lipsesc structurile, ne lipsesc banii, ne lipsesc mijloacele: acest lucru nu este adevărat. Dezmințirea vine de la Isus însuși. Fraților, surorilor, să nu ne încredem în bogății și să nu ne temem de sărăciile noastre, materiale și umane. Cu cât suntem mai liberi și simpli, mici și umili, cu atât Duhul Sfânt conduce misiunea și ne face protagoniști ai minunățiilor sale. A lăsa spațiu Duhului Sfânt!

Pentru Cristos echipamentul fundamental este un altul: fratele. Curios acest lucru. "I-a trimis doi câte doi" (v. 1), spune Evanghelia. Nu singuri, nu pe cont propriu, mereu cu fratele alături. Niciodată fără fratele, pentru că nu există misiune fără comuniune. Nu există vestire care să funcționeze fără a ne îngriji de alții. Așadar putem să ne întrebăm: eu, creștin, mă gândesc mai mult la ceea ce îmi lipsește pentru a trăi bine, sau mă gândesc să mă apropii de frați, să mă îngrijesc de ei?

Venim la a doua surpriză a misiunii: mesajul. Este logic să gândim că, pentru a se pregăti pentru vestire, discipolii trebuie să învețe ce să spună, să studieze profund conținuturile, să pregătească discursuri convingătoare și bine articulate. Acest lucru este adevărat. Și eu fac asta. În schimb Isus le încredințează lor numai două fraze mici. Prima pare chiar superfluă, fiind vorba de un salut: "În casa în care intrați, spuneți mai întâi: «Pace acestei case!»" (v. 5). Adică Domnul prescrie să se prezinte, în orice loc, ca ambasadori de pace. Un creștin duce mereu pacea. Un creștin se străduiește pentru ca să intre pacea în acel loc. Iată semnul distinctiv: creștinul este purtător de pace, pentru că Cristos este pacea. Din aceasta se recunoaște dacă suntem ai săi. Dacă în schimb răspândim bârfe și suspiciuni, creăm diviziuni, împiedicăm comuniunea, punem apartenența noastră înainte de orice, nu acționăm în numele lui Isus. Cine nutrește supărare, incită la ură, îi domină pe alții, nu lucrează pentru Isus, nu duce pacea. Astăzi, iubiți frați și surori, să ne rugăm pentru pacea și reconcilierea în patria voastră, în Republica Democratică din Congo, atât de rănită și exploatată. Ne unim cu Liturghiile celebrate în țară după această intenție și să ne rugăm pentru ca toți creștinii să fie martori de pace, capabili de a depăși orice sentiment de aversiune, orice sentiment de răzbunare, de a depăși ispita că reconcilierea nu este posibilă, orice alipire nesănătoasă la propriul grup care duce la disprețuirea celorlalți.

Frate, soră, pacea începe de la noi; începe de la mine și de la tine, de la fiecare dintre noi, de la inima fiecăruia dintre noi. Dacă trăiești pacea sa, Isus vine și familia ta, societatea se schimbă. Se schimbă în primul rând inima ta nu este în război, nu este armată cu resentiment și de furie, nu este dezbinată, nu este dublă, nu este falsă. A pune pace și ordine în propria inimă, a dezamorsa aviditatea, a stinge ura și supărarea, a alunga corupția, a alunga înșelătoriile și vicleniile: iată de unde începe pacea. Am vrea mereu să întâlnim persoane blânde, bune, pașnice, începând de la rudele și vecinii noștri. Dar Isus spune: "Du tu pacea la casa ta, începe tu să o cinstești pe soția ta și s-o iubești cu inima, să-i respecți și să ai grijă de copii, de bătrâni și de vecini. Frate și soră, te rog, trăiește în pace, aprinde pacea și pacea va locui în casa ta, în Biserica ta, în țara ta".

După salutul de pace, tot restul mesajului încredințat discipolilor se reduce la puținele cuvinte cu care am început și pe care Isus le repetă de două ori: "S-a apropiat de voi împărăția lui Dumnezeu! [...] Împărăția lui Dumnezeu este aproape" (v. 9.11). A vesti apropierea lui Dumnezeu, care este stilul Său; stilul lui Dumnezeu este clar: apropiere, compasiune și duioșie. Acesta este stilul lui Dumnezeu. A vesti apropierea lui Dumnezeu, iată esențialul. Speranța și convertirea vin de aici: de la credința că Dumnezeu este aproape și veghează asupra noastră: este Tatăl nostru al tuturor, care ne vrea pe toți frați și surori. Dacă noi trăim sub această privire, lumea nu va mai fi un câmp de luptă, ci o grădină de pace; istoria nu va fi o cursă pentru a ajunge primii, ci un pelerinaj comun. Toate acestea - să ne amintim bine - nu cer mari discursuri, ci puține cuvinte și multă mărturie. Așadar putem să ne întrebăm: cel care mă întâlnește, vede în mine un martor al păcii și al apropierii lui Dumnezeu sau o persoană agitată, furioasă, nesuferită, războinică? Eu îl arăt pe Isus sau eu îl ascund în aceste atitudini războinice?

După echipament și mesaj, a treia surpriză a misiunii se referă la stilul nostru. Isus le cere discipolilor săi să meargă în lume "ca niște miei în mijlocul lupilor" (v. 3). Bunul simț al lumii spune contrariul: impune-te, fii primul! În schimb Cristos ne vrea miei, nu lupi. Nu înseamnă a fi naivi - nu, vă rog! -, ci a detesta orice instinct de supremație și samavolnicie, de aviditate și de posesie. Cel care trăiește ca un miel nu agresează, nu este lacom: stă în turmă, cu alții, și găsește siguranță în Păstorul său, nu în forță sau în aroganță, nu în aviditatea de bani și de bunuri care provoacă atâta rău și Republicii Democratice din Congo. Discipolul lui Isus respinge violența, nu face rău nimănui - este un pașnic - îi iubește pe toți. Și dacă acest lucru i se pare perdant, privește pe Păstorul său, pe Isus, pe Mielul lui Dumnezeu care așa a învins lumea, pe cruce. Așa a învins lumea. Și eu - să ne întrebăm iarăși - trăiesc ca un miel, ca Isus, sau ca un lup, așa cum învață spiritul lumii, acel spirit care duce înainte războiul? Acel spirit care face războaiele, care distruge.

Domnul să ne ajute să fim misionari astăzi, mergând în compania fratelui și a surorii; având pe buze pacea și apropierea lui Dumnezeu; purtând în inimă blândețea și bunătatea lui Isus, Mielul care ia asupra sa păcatele lumii.

Moto azalí na matói ma koyóka [Cine are urechi pentru a înțelege]

R/ Ayóka [Să înțeleagă]

Moto azalí na motéma mwa kondíma [Cine are inimă pentru a consimți]

R/ Andima [Să consimtă]

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Rezumat video al celebrării:

Înregistrarea integrală:


 

lecturi: 203.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat