Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Sfânta Liturghie și binecuvântarea pallium-ului noilor mitropoliți

Omilia Sfântului Părinte Francisc (Bazilica Vaticană, miercuri, 29 iunie 2022)

Mărturia celor doi mai apostoli Petru și Paul retrăiește astăzi în liturgia Bisericii. Celui dintâi, încarcerat de regele Irod, îngerul Domnului îi spune: "Scoală-te în grabă" (Fap 12,7); al doilea, rezumând toată viața sa și apostolatul său spune: "Am luptat lupta cea bună" (2Tim 4,7). Să privim la aceste două aspecte - a se scula în grabă și a lupta lupta cea bună - și să ne întrebăm ce au de sugerat comunității creștine de astăzi, în timp ce este în desfășurare procesul sinodal.

Înainte de toate, Faptele Apostolilor ne-au relatat despre noaptea în care Petru este eliberat de lanțurile închisorii; un înger al Domnului l-a lovit în coastă în timp ce dormea, "l-a trezit și i-a zis: Scoală-te în grabă" (12,7). Îl trezește și îi cere să se scoale. Această scenă evocă Paștele, pentru că aici găsim două verbe folosite în relatările învierii: a se trezi și a se scula. Înseamnă că îngerul l-a trezit pe Petru din somnul morții și l-a determinat să se scoale, adică să învie, să iasă afară spre lumină, să se lase condus de Domnul pentru a depăși pragul tuturor porților închise (cf. v. 10). Este o imagine semnificativă pentru Biserică. Și noi, ca discipoli ai Domnului și comunitate creștină, suntem chemați să ne sculăm în grabă pentru a intra în dinamismul învierii și pentru a ne lăsa conduși de Domnul pe drumurile pe care el vrea să ni le indice.

Încă experimentăm atâtea rezistențe interioare care nu ne permit să ne punem în mișcare, atâtea rezistențe. Uneori, ca Biserică, suntem doborâți de lene și preferăm să rămânem așezați pentru a contempla puținele lucruri sigure pe care le posedăm, în loc să ne sculăm pentru a îndrepta privirea spre noi orizonturi, spre marea deschisă. Adesea suntem înlănțuiți ca Petru în închisoarea obișnuinței, înspăimântați de schimbări și legați de lanțul cutumelor noastre. Dar astfel se alunecă în mediocritatea spirituală, se riscă să se "trăiască fără a-și bate capul" și în viața pastorală, se ofilește entuziasmul misiunii și, în loc de a fi semn de vitalitate și de creativitate, se ajunge să se dea o impresie de lâncezeală și de inerție. Atunci, marele curent de noutate și de viață care este evanghelia - scria părintele de Lubac - în mâinile noastre devine o credință care "cade în formalism și în obișnuință, [...] religie de ceremonii și de devoțiuni, de ornamente și de consolări vulgare [...]. Creștinism clerical, creștinism formalist, creștinism stins și împietrit" (Il dramma dell'umanesimo ateo. L'uomo davandi a Dio, Milano 2017, 103-104).

Sinodul pe care-l celebrăm ne cheamă să devenim o Biserică ce se scoală în picioare, nu aplecată asupra sieși, capabilă să-și îndrepte privirea dincolo, să iasă din propriile închisori pentru a merge în întâmpinarea lumii, cu curajul de a deschide porțile. În aceeași noapte, exista o altă ispită (cf. Fap 12,12-17): acea tânără înspăimântată, în loc să deschidă ușa, se întoarce înapoi pentru a relata niște fantezii. Să deschidem porțile. Domnul este cel care cheamă. Să nu fim ca Rode care se întoarce înapoi.

O Biserică fără lanțuri și fără ziduri, în care fiecare să se poată simți primit și însoțit, în care să se cultive arta ascultării, a dialogului, a participării, sub unica autoritate a Duhului Sfânt. O Biserică liberă și umilă, care "se scoală în grabă", care nu tergiversează, nu acumulează întârzieri cu privire la provocările de astăzi, nu întârzie în țarcurile sacre, ci se lasă animat de pasiunea pentru vestirea evangheliei și de dorința de a ajunge la toți și de a-i primi pe toți. Să nu uităm acest cuvânt: toți. Toți! Mergeți la răspântiile drumurilor și aduceți-i pe toți, orbi, surzi, șchiopi, bolnavi, drepți, păcătoși: toți, toți! Acest cuvânt al Domnului trebuie să răsune, să răsune în minte și în inimă: toți, în Biserică este loc pentru toți. Și de atâtea ori noi devenim o Biserică ce are ușile deschise dar pentru a-i trimite pe oameni, pentru a-i condamna pe oameni. Ieri unul dintre voi îmi spunea: "Pentru Biserică acesta nu este timpul trimiterilor, este timpul primirii". "Nu au venit la ospăț..." - Mergeți la răspântie. Toți, toți! "Dar sunt păcătoși..." - Toți!

Apoi, lectura a doua ne prezentat cuvintele lui Paul care, reparcurgând toată viața sa, afirmă: "Am luptat lupta cea bună" (2Tim 4,7). Apostolul se referă la nenumăratele situații, uneori marcate de persecuție și de suferință, în care nu s-a cruțat în vestirea evangheliei lui Isus. Acum, la sfârșitul vieții, el vede că în istorie încă este în desfășurare o mare "luptă", pentru că mulți nu sunt dispuși să-l primească pe Isus, preferând să meargă în urma propriilor interese și a altor învățători, mai comozi, mai ușori, mai după voința noastră. Paul a înfruntat lupta sa și, acum când a terminat alergarea, îi cere lui Timotei și fraților din comunitate să continue această operă cu vigilență, vestire, învățături: așadar, fiecare să îndeplinească misiunea încredințată lui și să facă partea sa.

Este un cuvânt de viață și pentru noi, care trezește conștiința modului în care, în Biserică, fiecare este chemat să fie discipol misionar și să ofere propria contribuție. Și aici îmi vin în minte două întrebări. Prima este: ce pot face eu pentru Biserică? Să nu ne plângem de Biserică, ci să ne angajăm pentru Biserică. A participa cu pasiune și umilință: cu pasiune, pentru că nu trebuie să rămânem spectatori pasivi; cu umilință, pentru că a ne angaja în comunitate nu trebuie să însemne niciodată a ocupa centrul scenei, a ne simți mai buni și a-i împiedica pe alții să se apropie. Biserică în proces sinodal înseamnă: toți participă, nimeni în locul altora sau mai presus de alții. Nu există creștini de clasa întâi și de clasa a doua, toți, toți sunt chemați.

Dar a participa înseamnă și a duce înainte "lupta cea bună" despre care vorbește Paul. Este vorba de fapt de o "luptă", pentru că vestirea evangheliei nu este neutră - vă rog, Domnul să ne elibereze de distilarea evangheliei pentru a o face neutră: evanghelia nu este apă distilată -, nu lasă lucrurile așa cum sunt, nu acceptă compromisul cu logicile lumii ci, dimpotrivă, aprinde focul Împărăției lui Dumnezeu acolo unde în schimb domnesc mecanismele umane ale puterii, răului, violenței, corupției, nedreptății, marginalizării. De când Isus Cristos a înviat, devenind linie de demarcație a istoriei, "a început o mare luptă între viață și moarte, între speranță și disperare, între resemnare la rău și luptă pentru mai bine, o luptă care nu va înceta până la înfrângerea definitivă a tuturor puterilor urii și distrugerii" (C.M. Martini, Omilia de Paște, 4 aprilie 1999).

Și atunci a doua întrebare este: ce putem face împreună, ca Biserică, pentru a face lumea în care trăim mai umană, mai dreaptă, mai solidară, mai deschisă la Dumnezeu și la fraternitatea între oameni? Desigur, nu trebuie să ne închidem în cercurile noastre ecleziale și să ne pironim de anumite discuții sterile ale noastre. Fiți atenți să nu cădeți în clericalism, clericalismul este o pervertire. Slujitorul care devine clerical cu atitudine clericală a luat-o pe un drum greșit; și mai rău sunt laicii clericalizați. Să fim atenți la această pervertire a clericalismului. Să ne ajutăm pentru a fi drojdie în aluatul lumii. Împreună putem și trebuie să facem gesturi de îngrijire pentru viața umană, pentru ocrotirea creației, pentru demnitatea muncii, pentru problemele familiilor, pentru condiția bătrânilor și a celor care sunt abandonați, refuzați și disprețuiți. Așadar, să fim o Biserică ce promovează cultura îngrijirii, a mângâierii, compasiunea față de cei slabi și lupta împotriva oricărei forme de degradare, și aceea din orașele noastre și din locurile pe care le frecventăm, pentru ca să strălucească în viața fiecăruia bucuria evangheliei: aceasta este "lupta" noastră, aceasta este provocarea. Ispitele de a rămâne sunt multe; ispita nostalgiei care ne face să-i privim la alte timpuri care au fost mai bune, vă rog să nu cădem în "înapoiere", această înapoiere de Biserică ce este astăzi la modă.

Fraților și surorilor, astăzi, după o tradiție frumoasă, am binecuvântat pallium pentru arhiepiscopii mitropoliți numiți recent, dintre care mulți participă la celebrarea noastră. În comuniune cu Petru, ei sunt chemați să "se scoale în grabă", să nu doarmă, pentru a fi santinele vigilente ale turmei și, sculați, "să lupte lupta cea bună", niciodată singuri, ci cu tot sfântul popor credincios al lui Dumnezeu. Și ca bună păstori trebuie să stea în fața poporului, în mijlocul poporului și în spatele poporului, dar mereu cu sfântul popor credincios al lui Dumnezeu, pentru că ei sunt parte a sfântului popor credincios al lui Dumnezeu. Și salut din inimă delegația Patriarhiei Ecumenice, trimisă de iubitul frate Bartolomeu. Mulțumesc! Mulțumesc pentru prezența voastră și pentru mesajul lui Bartolomeu. Mulțumesc, mulțumesc pentru că mergem împreună, pentru că numai împreună putem să fim sămânță de evanghelie și martori de fraternitate.

Petru și Paul să mijlocească pentru noi, să mijlocească pentru orașul Roma, să mijlocească pentru Biserică și pentru întreaga lume. Amin.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 42.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat