Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Discurs adresat membrilor Comisiei Internaționale Anglicano-Catolice Romane (ARCIC) (13 mai 2022)

Iubiți frați și surori,

Vă spun bun-venit și sunt bucuros să vă întâlnesc. Mulțumesc pentru saluturile cordiale pe care co-președinții mi le-au adresat în numele tuturor.

Câteva cuvinte ale apostolului Paul adresate filipenilor, citate de Papa Paul al VI-lea și de Arhiepiscopul Michael Ramsey în Declarația Comună de acum aproape șaizeci de ani, însoțesc încă de la început dialogul pe care-l duceți înainte: "Uit cele din urma mea și mă avânt către cele dinainte. Urmăresc scopul, răsplata chemării de sus a lui Dumnezeu, în Cristos Isus" (Fil 3,13-14). În cursul a trei fraze, Comisia voastră de dialog s-a angajat tocmai să lase în urmă ceea ce compromite comuniunea noastră și să mărească legăturile care unesc pe catolici și pe anglicani. A fost un drum, uneori rapid, uneori lent și dificil. Dar, subliniez, a fost, este și va fi un drum. Acest lucru este foarte important.

Drum este primul cuvânt asupra căruia aș vrea să reflectez cu voi. Vorbește despre el ultimul vostru document, intitulat: "Mergând împreună pe cale". Este vorba, cum ne amintea apostolul neamurilor, de a merge înainte, lăsând în spate lucrurile care dezbină, în trecut ca și în prezent, și ținând împreună privirea îndreptată spre Isus și spre ținta pe care El o dorește și ne-o indică, aceea a unității vizibile între noi. Este o unitate de primit cu umilință, ca har al Duhului, și de dus înainte pe drum, susținându-ne reciproc.

Dialogul ecumenic este un drum: adică este mult mai mult decât a vorbi împreună. Nu, este a face: a face, nu numai a vorbi. A face. Este vorba de a ne cunoaște personal și nu numai în cărți, de a împărtăși rezultate și oboseli, de a ne murdări mâinile ajutând împreună pe frații și pe surorile răniți care zac rebutați la marginile străzilor din lume, de a contempla cu o unică privire și a păzi cu aceeași angajare creația care ne înconjoară, de a ne încuraja în trudele mersului. Acesta este sensul drumului. Așa cum știți, Biserica Catolică a demarat un proces sinodal: pentru ca acest drum comun să fie astfel, aportul comuniunii anglicane nu poate lipsi. Vă simțim ca însoțitori prețioși de călătorie.

Tot cu privire la concretețea drumului, aș vrea să recomand rugăciunii voastre o etapă importantă. Arhiepiscopul Justin Welby și moderatorul Bisericii din Scoția, doi frați iubiți, vor fi însoțitorii mei de călătorie atunci când, peste câteva săptămâni, vom putea în sfârșit să mergem în Sudanul de Sud. O călătorie amânată datorită dificultăților din țară. Dar fratele meu Justin trimite soția, înainte, să facă lucrările de pregătire și de caritate. Și aceasta este o frumoasă muncă pe care el o face, ca pereche, cu soția: îi mulțumesc mult. Va fi un pelerinaj ecumenic de pace. Să ne rugăm pentru ca să-i inspire pe creștinii din Sudanul de Sud și din lume să fie promotori de reconciliere, țesători de înțelegere, capabili să spună nu spiralei perverse și inutile a violenței și a armelor. Amintesc că acest drum a început în urmă cu câțiva ani cu o reculegere spirituală făcută aici, în Vatican, cu conducătorii din Sudanul de Sud precum și Justin și moderatorul Bisericii din Scoția. Un drum ecumenic cu politicienii din Sudanul de Sud.

Un al doilea cuvânt aș vrea să împărtășesc cu voi: dar. Dacă drumul indică modalitatea, darul revelează sufletul ecumenismului. Sufletul ecumenismului nu poate să fie astfel [arată pumnul închis], trebuie să fie așa [arată mâna deschisă]: dar. De fapt, fiecare căutare a unei comuniuni mai profunde nu poate decât să fie un schimb de daruri, unde fiecare asimilează ca propriu ceea ce Dumnezeu a semănat în celălalt. Această preocupare a fost și în centrul lucrării mai recente a Comisiei voastre. Mulțumesc.

Întrebarea care apare este: care este atitudinea corectă pentru ca un schimb de daruri să nu se reducă la un soi de act formal, de circumstanță? Care este drumul corect? A vorbi cu franchețe despre probleme ecleziologice și etice, a ne confrunta despre ceea ce ne incomodează, este riscant, ar putea mări distanțele în loc să favorizeze întâlnirea. În schimb, să gândim ceea ce el ne cere, drept condiții fundamentale, umilința și adevărul. Așa se începe, admițând cu umilință și onestitate propriile trude. Acesta este primul pas: a nu ne îngriji să apărem frumoși și siguri în fața fratelui, prezentându-ne lui așa cum visăm să fie, ci a-i arăta cu inimă deschisă cum suntem cu adevărat și a arăta și limitele noastre.

Păcatele care au dus la dezbinările noastre istorice pot să fie depășite numai în umilință și în adevăr, începând să simțim durere pentru rănile reciproce și simțind nevoia de a da și de a primi iertarea (cf. Scrisoarea enciclică Ut unum sint, 34). Acest lucru cere curaj, dar este spiritul darului, pentru că orice dar adevărat comportă o renunțare, cere transparență și curaj, știe să se deschidă la iertare. Numai astfel diferitele schimburi de daruri și de experiențe vor ajuta la depășirea formalităților cuvenite și vor atinge inimile. Numai așa se va intra în sintonie cu Duhul Sfânt, darul lui Dumnezeu, Cel care ni se dăruiește nouă pentru a recompune armonia, pentru că El însuși este armonie, care reconciliază diversitățile în unitate. Mie îmi vine în minte, în Tratatul Sfântului Vasile despre Duhul Sfânt, o frază: "Ipse harmonia est", El este armonie. Duhul Sfânt este cel care face "dezordinea", să ne gândim la dimineața de Rusalii, dar după aceea este cel care face armonia.

Darurile Duhului nu sunt niciodată în folosința exclusivă a celui care le primește. Sunt binecuvântări pentru întregul popor al lui Dumnezeu: harul pe care-l primim este destinat și celorlalți - nu este pentru uz privat - și cel pe care ceilalți îl primesc este necesar pentru noi. În schimbul de daruri se învață astfel că nu putem fi suficienți nouă înșine, fără harul acordat celorlalți. Fie ca Duhul Sfânt, dătător al darurilor, să inspire continuarea lucrării voastre; fiecare dintre noi să poată experimenta bucuria și întărirea harului său. Vă mulțumesc pentru tot ceea ce faceți și vă cer, cu rugăminte, să vă rugați pentru mine, am nevoie de asta.

Și înainte de a termina, aș vrea să iau un citat pe care l-a dat episcopul despre o frază a mea: "Unitatea este superioară conflictului". Conflictele ne închid. Nu trebuie să cădem în sclavia conflictului. Pentru aceasta drumul unității este superior conflictului. În schimb, criza este bună: trebuie să se facă distincție între criză și conflict. Noi, în dialogul nostru, va trebui să intrăm în criză, și acest lucru este bun, deoarece criza este deschisă, te ajută să depășești. Dar a nu cădea în conflict, care te duce la războaie și la dezbinări. Asta mi-a venit în minte când el a dat citatul. Mulțumesc. Și vă mulțumesc vouă.

Și acum vă invit, dacă sunteți de acord, să ne rugăm împreună, pentru că a vorbi fără rugăciune nu merge! Să ne rugăm Tatăl nostru, fiecare în propria limbă.

Tatăl nostru...

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 110.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat