Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Discurs adresat misionarilor Milostivirii Divine (25 aprilie 2022)

Dragi misionari ai Milostivirii, bună ziua și bine ați venit!

Doream să vă întâlnesc din nou, pentru că vouă v-am încredințat slujirea care este mai mult la inima mea: a fi instrument eficace al milostivirii lui Dumnezeu. Văd că în fiecare an crește numărul misionarilor Milostivirii: aici sunt alte probleme, dar crește. Asta îmi dă bucurie, pentru că înseamnă că prezența voastră în Bisericile particulare este considerată importantă și calificatoare. Îi mulțumesc Monseniorului Rino Fisichella pentru cuvintele sale și pentru informațiile pe care mi le-a furnizat cu privire la angajarea voastră misionară. Și cu adevărat, a fost fidel față de inspirația lui Dumnezeu, pentru că aceasta este o invenție a sa; dar el a fost cel care mi-a dat această idee și m-a încurajat, pentru că a văzut necesitatea care există în Biserică de prezența voastră, de disponibilitatea voastră și de apropierea voastră pentru a ierta: a ierta, fără a trece prin mai multe etape. Așa cum am scris în constituția apostolică Praedicate Evangelium: "Evanghelizarea se realizează îndeosebi prin vestirea milostivirii divine, prin multiple modalități și exprimări. La acest scop contribuie în mod special acțiunea specifică a misionarilor Milostivirii" (Art. 59 § 2). Am voit să vă pun acolo, în constituția apostolică, pentru că voi sunteți un instrument privilegiat în Biserică, astăzi, și nu sunteți o mișcare care astăzi este și mâine nu este, nu, sunteți în structura Bisericii. Pentru aceasta am voit să vă pun acolo. Așadar, îmi doresc ca să puteți crește și mai mult și pentru aceasta adresez episcopilor dorința mea ca să poată găsi preoți sfinți, milostivi, gata pentru iertare, pentru a deveni cu titlu deplin misionari ai Milostivirii.

La prima noastră întâlnire (9 februarie 2016) m-am oprit ca să reflectez cu voi asupra figurii lui Noe și asupra păturii pe care fiii săi au pus-o peste el pentru a-l pune la adăpost de rușine datorită goliciunii sale. În circumstanța aceea vă invitam "să acoperiți păcătosul cu pătura milostivirii, pentru ca să nu se mai rușineze și să poată recupera bucuria demnității sale filiale". La a doua întâlnire a noastră (10 aprilie 2018), cu cuvintele profetului Isaia, vă ceream sentimentul corect că Dumnezeu nu uită niciodată pe nimeni, nici nu abandonează pe cineva până acolo încât a voit să tatueze pe mâna sa numele fiecărei creaturi (cf. Is 49,16).

Astăzi doresc să vă propun o altă figură biblică ce poate inspira slujirea voastră. Este vorba de Rut, femeia din Moab care, deși venea dintr-o țară străină, intră cu titlu deplin în istoria mântuirii. Cartea dedicată ei o prezintă ca străbunica lui David (Rut 4,18-22), iar Evanghelia lui Matei o menționează în mod expres printre înaintașii lui Isus (cf. 1,5). Rut este o tânără săracă și de origine modestă; devine văduvă încă de foarte tânără și în plus trăiește într-o țară străină care o consideră o intrusă și nici măcar vrednică de solidaritate. Condiția sa este una care în cultura de astăzi nimeni n-ar reuși s-o înțeleagă pe deplin. Rut depindea de alții în toate: înainte de căsătorie depindea de tatăl și după căsătorie de soț; ca văduvă ar trebui să fie protejată de copii, dar ea nu avea copii; este marginalizată în satul în care trăiește, pentru este una din Moab; este fără sprijin și fără nicio apărare. Așadar, viața sa este printre cele mai rele care se pot imagina și pare să nu aibă viitor.

Ca și cum toate acestea n-ar fi suficiente, autorul sacru adaugă că unica persoană de care se leagă Rut este soacra Noemi. Însă și condiția lui Noemi nu este una dintre cele mai bune: este văduvă, a pierdut doi fii și este prea bătrână pentru a avea alții; așadar este destinată să moară fără a lăsa descendență. Noemi, care emigrase în țara Moab, decide să se întoarcă la Betleem, localitatea sa de origine, și trebuie să înfrunte o călătorie lungă și obositoare. Noemi consideră că Dumnezeu n-a fost binevoitor cu ea și afirmă asta cu litere clare: "Mâna Domnului este împotriva mea" (Rut 1,13). Este așa de mare tristețea sa încât nici nu mai vrea să fie numită cu numele său Noemi, care înseamnă "dulceața mea", ci Mara, adică "amărâtă" (1,20). Chiar era descurajată, descurajată, această femeie.

Cu toate acestea, Rut decide să lege propria viață cu aceea a soacrei și îi spune cu convingere: "Nu insista să te părăsesc și să mă întorc de la tine! Încotro vei merge tu, voi merge și eu, unde te vei odihni tu, mă voi odihni și eu; poporul tău va fi poporul meu și Dumnezeul tău va fi Dumnezeul meu; unde vei muri tu, voi muri și eu și voi fi îngropată acolo. Așa să-mi facă Domnul - ba și mai rău - (acesta este un mod de jurământ) numai moartea mă va despărți de tine!" (1,16-17). Cuvinte cu adevărat generoase - gândindu-ne la o noră și la o soacră, ale căror raporturi în mod tradițional nu sunt cele mai bune! - pentru că viitorul care se prospectează în fața lui Rut nu este desigur senin. Și asta o reprezintă ca o femeie generoasă care o iubea cu adevărat pe soacră.

Cele două femei pornesc în călătorie spre Betleem, dar în fiecare zi Rut trebuie să meargă ca să caute mâncare pentru a trăi; zilele sale trec în incertitudine și în precaritate. Ne vine spontan să ne întrebăm: a făcut bine Rut să se lege cu soacra? Era încă tânără, cu siguranță ar fi găsit la Moab un alt soț... Așadar, pentru ce această decizie așa de hazardată? Cartea sacră furnizează deja un prim răspuns: Rut a avut încredere în Dumnezeu și a acționat prin marele afect față de soacra bătrână, care altminteri avea să rămână singură și abandonată. Gândiți-vă că în acel timp văduvele rămâneau abandonate și nimeni nu se îngrijea de ele, iar Domnul era singurul care vindeca... Istoria lui Rut va avea un final fericit: în timp ce aduna spice îl întâlnește pe Booz, un om puternic și bogat care se dovedește foarte dispus față de ea; recunoaște că generozitatea sa față de soacră îi conferă o așa demnitate încât nu trebuie să mai fie considerată o străină, ci parte a poporului lui Israel cu titlu deplin. Femeia străină și săracă, constrânsă să caute hrana zilnică, pentru fidelitatea și bunătatea sa este răsplătită cu belșugul darurilor. Cuvintele din Magnificat, pe care le rostește Maria, sunt anticipate în viața lui Rut: "I-a înălțat pe cei umili [...] pe cei flămânzi i-a copleșit cu bunuri" (Lc1,52-53).

Putem scoate și pentru noi o mare învățătură. Rut nu este fiică a lui Abraham după sânge; ea rămâne mereu una din Moab și așa va fi numită mereu, însă fidelitatea și generozitatea sa îi permit să intre cu toate drepturile în poporul lui Israel. De fapt, Dumnezeu nu abandonează pe cel care se încredințează Lui, ci îi iese în întâmpinare cu o iubire care răsplătește dincolo de orice dorință. Rut lasă să transpară trăsăturile milostivirii când n-o lasă singură pe Noemi, ci împărtășește viitorul său cu ea; când nu se mulțumește să rămână aproape de ea, ci este părtașă cu ea de credința și de experiența de a fi parte a unui nou popor; când intenționează să depășească orice obstacol numai să rămână fidelă. Ceea ce scoatem este cu adevărat fața milostivirii care se manifestă cu compătimirea și cu împărtășirea.

Această figură a lui Rut este o icoană a modului în care se pot depăși multele forme de excludere și marginalizare care se cuibăresc în comportamentele noastre. Dacă medităm cele patru capitole care compun această carte scurtă, descoperim o bogăție incredibilă. Acele puține pagini evidențiază încrederea în iubirea lui Dumnezeu care le vine în întâmpinare tuturor. Mai mult: se revelează că Dumnezeu cunoaște frumusețea interioară a persoanelor chiar dacă încă nu au credința poporului ales; El este atent la sentimentele lor, mai ales la fidelitatea, la lealitatea, la generozitatea și la speranța care locuiește în inima persoanelor atunci când sunt puse la încercare. În simplitatea sa, această relatare revelează o surprinzătoare bogăție de semnificații. A fi generoși se manifestă ca alegere corectă și curajoasă care nu trebuie să dispară niciodată în existența noastră sacerdotală.

Iubiți frați misionari ai Milostivirii, în Cartea lui Rut Dumnezeu nu vorbește niciodată, niciodată, nu există un cuvânt. Este numit de multe ori; personajele fac referință la El adesea, dar El rămâne în tăcere. Însă, descoperim că Dumnezeu comunică tocmai prin Rut. Fiecare gest al ei de bunătate față de Noemi, care se consideră "amărâtă de Dumnezeu", devine semnul tangibil al apropierii și al bunătății Domnului. Prin această figură, suntem invitați și noi să percepem prezența lui Dumnezeu în viața persoanelor. Parcursul care este experimentat este adesea anevoios, greu, uneori și încărcat de tristețe; totuși Dumnezeu vine pe acest drum pentru a revela iubirea sa. Ne revine nouă, cu slujirea noastră, să dăm glas lui Dumnezeu - acest lucru este important: noi misionarii Milostivirii să dăm glas lui Dumnezeu - și să arătăm fața milostivirii sale. Depinde de noi. O persoană care întâlnește pe unul dintre voi trebuie să se schimbe, trebuie să schimbe sentimentele, gândurile cu privire la Dumnezeu: "Acum, cu acest misionar, am înțeles, am simțit cine este Dumnezeu". Să nu uităm niciodată că Dumnezeu nu acționează în cotidianitatea persoanelor prin acte răscolitoare, ci în manieră tăcută, discretă, simplă, așa încât se manifestă prin persoanele care devin sacrament al prezenței sale. Și voi sunteți un sacrament al prezenței lui Dumnezeu.

Vă rog să țineți departe de voi orice formă de judecare și de a pune mai întâi mereu voința de a înțelege persoana care este în fața voastră. Nu vă opriți niciodată în fața unui amănunt, ci priviți la globalitatea vieții sale. Este o viață care îngenunchează pentru a cere iertare! Și cine sunt eu, pentru a nu ierta? "Dar canonul cutare spune asta, de aceea nu pot...". Stai liniștit. Ai în fața ta o femeie sau un bărbat care îți cere iertare, iar tu ai iertarea în buzunar. Va rămâne în buzunarul tău? Sau generozitatea ta o va da? "Dar trebuie să fim preciși în iertare...". Nu, tu nu ești potrivit pentru a fi misionar al Milostivirii. Mergi într-un schit ca să te rogi pentru păcatele tale. Asta nu merge. Dumnezeu nu se oprește la aparență, și dacă ar trebui să judece numai după păcate, probabil că nu s-ar mântui nimeni! Cine dintre noi nu are păcate? Nu așa se exprimă milostivirea. Ea știe să privească la inima unei persoane, unde se ascunde dorința, nostalgia de a voi să se întoarcă la Tatăl și la casa sa (cf. Lc 15,18-20).

Așadar iată îndemnul pe care vi-l dau: să aveți mereu la îndemână pătura milostivirii - să ne gândim la Noe -, pentru a înveli cu căldura sa pe cei care se apropie de voi pentru a fi iertați; să oferiți mângâiere celor care sunt în tristețe și în singurătate; să fiți generoși ca Rut, pentru că numai așa Domnul vă va recunoaște ca slujitori ai săi. "Dar, părinte, dumneavoastră știți că în această lume modernă, cu atâtea lucruri stranii, atâtea păcate noi, nu se știe niciodată, pentru că eu îl iert, dar poate că mâine se va întoarce pentru a cere o altă iertare". Și ce te uimește? Aceeași întrebare Petru a pus-o Domnului, iar răspunsul a fost: "de șaptezeci de ori șapte". Mereu. Mereu iertarea. A nu o amâna. "Nu, trebuie să consult un moralist...". A nu o amâna. Astăzi. "Dar nu știu dacă este convins". Uite, este o persoană care îți cere iertarea: cine ești tu pentru a cere dacă este convins sau nu este convins? Tu crezi pe cuvânt, și iartă. Iartă mereu. Te rog, iartă mereu. Cu iertarea lui Cristos nu ne jucăm, nu glumim.

Și, înainte de a termina, aș vrea - asta am spus-o de alte ori - să amintesc un mare duhovnic, ba chiar doi, pe care i-am cunoscut în dieceza mea precedentă. Unul era un sacramentin, un om de conducere, a fost provincial, dar nu lăsa niciodată confesionalul. Și era coadă! Era bătrân și te asculta, iar unicul lucru pe care-l spunea era: "Bueno, bueno, bueno...". Dumnezeu este bun și la revedere. Nu-și băga nasul cu privire la circumstanțe. Și eu am păcătuit împotriva acestui om pentru că, atunci când a murit, am mers și am văzut sicriul fără flori; am mers la florărie, am cumpărat flori și i le-am dus. Și în timp ce aranjam florile, am văzut rozariul... și am furat crucea. Și i-am spus: "Dă-mi jumătate din milostivirea ta". Gândindu-mă la Elizeu: "Dă-mi jumătate din milostivirea ta". Și crucea o port aici înăuntru, mereu, cu mine. Un om bun. Un altul încă trăiește: alaltăieri l-am sunat pentru că împlinea 95 de ani. El spovedește toată ziua. O coadă enormă de oameni: bărbați, femei, copii, tineri, preoți, episcopi, surori, toți, tot poporul lui Dumnezeu. Și el spovedește. Și într-o zi a venit la mine, la episcopie, și mi-a spus: "Ascultă, eu am un pic scrupulul, deoarece cred că iert prea mult". Un capucin, bun, acesta; celălalt era sacramentin, acesta capucin. "Și ce faci, când tu ierți prea mult?" - "Eh, eu merg în capelă și spun: «Doamne, iartă-mă, pentru că am iertat prea mult», dar imediat îmi vine un lucru înăuntru și Îi spun, Domnului: «Dar fii atent, pentru că Tu ești cel care mi-ai dat exemplu rău: Tu ai iertat prea mult!»". Gândiți-vă la aceste două exemple și nu încetați să iertați, pentru că El nu încetează să ierte, niciodată.

Vă binecuvântez pe toți și vă însoțesc cu rugăciunea, pentru ca slujirea voastră să fie rodnică. Și nu uitați să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 283.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat