Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Predica din Vinerea Sfântă 2022 a cardinalului Raniero Cantalamessa în Bazilica "Sfântul Petru"

"Pilat i-a zis: Ce este adevărul?" (In 18,38)

În relatarea Pătimirii, evanghelistul Ioan acordă o importanță deosebită dialogului lui Isus cu Pilat și despre aceasta dorim să medităm câteva clipe, înainte de a intra mai departe în liturgia noastră.

Totul începe cu întrebarea lui Pilat: "Tu ești regele iudeilor?" (In 18,33). Isus vrea ca Pilat să înțeleagă că întrebarea este mai serioasă decât crede el, dar că are sens doar dacă nu se mulțumește să repete o acuzație formulată de alții. Așa că întreabă la rândul său: "De la tine însuți spui aceasta sau alții ți-au spus-o despre mine?".

El încearcă să-l aducă pe Pilat la o viziune mai înaltă. El îi vorbește despre împărăția sa: o împărăție care "nu este din lumea aceasta". Guvernatorul înțelege un singur lucru, că aceasta nu este o împărăție politică. Dacă este vorba despre religie, el nu vrea să intre în astfel de probleme. Așa că întreabă cu un strop de ironie: "Așadar, ești rege? Isus i-a răspuns: Tu spui că eu sunt rege" (In 18,37).

Declarând că este rege, Isus se expune la moarte; dar în loc să se dezvinovățească negând-o, o afirmă cu forță. El lasă să se filtreze originea sa superioară: "Am venit în lume...": el a existat deci în mod misterios înainte de viața pământească, el vine dintr-o altă lume. El a venit pe pământ pentru a fi martor al adevărului. El îl tratează pe Pilat ca pe un suflet care are nevoie de lumină și de adevăr, nu ca pe un judecător. El este mai interesat de soarta lui Pilat decât de a lui. Prin chemarea lui de a primi adevărul, vrea să-l aducă să intre în sine, să privească lucrurile cu alți ochi, să se plaseze deasupra disputei de moment cu evreii.

Guvernatorul roman acceptă invitația pe care Isus i-o adresează, dar este sceptic și indiferent față de acest gen de speculații. Misterul pe care îl întrezărește în cuvintele lui Isus îl sperie și preferă să pună capăt conversației. Așa că își șoptește pentru sine, ridicând din umeri: "Ce este adevărul? și părăsește pretoriul.

* * *

Cât de actuală este această pagină a Evangheliei! Chiar și astăzi, ca și ieri, omul se tot întreabă: "Ce este adevărul?". Dar, la fel ca Pilat, el îi întoarce distrat spatele Celui care a spus: "Pentru aceasta am venit în lume ca să dau mărturie despre adevăr" și "Eu sunt adevărul!" (In 14,6).

Datorită internetului, am urmărit nenumărate dezbateri despre religie și știință, despre credință și ateism. Un lucru m-a frapat: ore și ore de dialog, fără ca numele lui Isus să fie menționat vreodată. Iar dacă tabăra credincioșilor îndrăznea uneori să-l pomenească și să invoce faptul învierii sale din morți, se încerca imediat să se închidă discuția ca nerelevantă pentru subiect. Totul se întâmplă "etsi Christus non daretur", de parcă un om numit Isus Cristos nu ar fi existat niciodată în lume.

Care este rezultatul tuturor acestor lucruri? Cuvântul "Dumnezeu" devine un recipient gol pe care oricine îl poate umple după bunul plac. Dar tocmai pentru aceasta a avut grijă Dumnezeu să dea conținut numelui său: "Cuvântul s-a făcut trup". Adevărul s-a făcut trup! De aici efortul necruțător de a-l lăsa pe Isus în afara discursului despre Dumnezeu: El îndepărtează din mândria omenească orice pretext pentru a decide singur ce este Dumnezeu!

"Ah, da, Isus din Nazaret!, se obiectează. "Dar există chiar și cei care se îndoiesc că El a existat vreodată!". Un celebru scriitor englez din secolul trecut - cunoscut publicului larg pentru că este autorul unui ciclu de romane și al filmului "Stăpânul inelelor", John Ronald Tolkien - a dat, într-o scrisoare, acest răspuns fiului său care a ridicat aceeași obiecție:

Este nevoie de o voință extraordinară să nu crezi ca să-ți imaginezi că Isus nu a existat niciodată cu adevărat, și cu atât mai mult să-ți imaginezi că nu a spus cuvintele care s-au păstrat despre El - care nu ar ști câtuși de puțin că au fost "inventate" de cineva care trăia pe pământ în acea vreme: "Înainte de a fi Avraam, EU SUNT" (In 8,58); și "Cine m-a văzut pe mine, l-a văzut pe Tatăl" (In 14,9)1.

Singura alternativă la adevărul lui Cristos, a adăugat scriitorul, este că e vorba "de un caz de megalomanie dementă și fraudă gigantică". Dar ar putea un dosar ca acesta să reziste la douăzeci de secole de critici istorice și filozofice acerbe și să producă roadele pe care le-a produs?

Astăzi, se depășește scepticismul lui Pilat. Sunt cei care cred că nici nu ar trebui să ne punem întrebarea: "Ce este adevărul?" pentru că pur și simplu adevărul nu există! "Totul este relativ, nimic nu este sigur! A gândi altfel este o prezumție intolerabilă!". Nu mai este loc pentru "povesti mari despre lume și realitate", inclusiv cele despre Dumnezeu și despre Cristos.

Frați și surori atei, agnostici sau încă în căutare (dacă este cineva care mă ascultă): nu un biet predicator ca mine a rostit cuvintele pe care am de gând să vi le spun. Este un om pe care mulți dintre voi îl admirați, despre care scrieți și pentru care, poate, vă considerați și discipoli și adepți: S?ren Kierkegaard, inițiatorul curentului filozofic al existențialismului:

Se vorbește mult, spune el, despre mizeria umană, se vorbește mult despre vieți irosite. Dar singura viață irosită este aceea a omului care nu-și dă seama niciodată, pentru că nu a avut niciodată, în sensul cel mai profund, impresia că există un Dumnezeu și că el - el însuși, eul său - stă în fața acestui Dumnezeu2.

Se spune: este prea multă nedreptate și prea multă suferință în lume pentru a crede în Dumnezeu! E adevărat, dar gândiți-vă cu cât mai absurd și fără speranță este răul din jurul nostru, fără credința într-un eventual triumf al adevărului și al binelui. Învierea lui Isus din morți pe care urmează să o sărbătorim peste două zile este promisiunea și garanția că acest triumf va avea loc, pentru că a început deja cu El.

Dacă aș avea curajul apostolului Paul, și eu ar trebui să strig: "vă rugăm pentru Cristos: lăsați-vă împăcați cu Dumnezeu! » (2Cor 5,20). Nu vă "irosiți" nici viața! Nu veniți din această lume, așa cum Pilat a ieșit din pretoriu, cu această întrebare atârnând în aer: "Ce este adevărul?". Este prea important. Este vorba de a ști dacă am trăit pentru ceva, sau degeaba.

* * *

Dialogul lui Isus cu Pilat oferă și prilejul unei alte reflecții, care de data aceasta ni se adresează nouă, nouă, credincioșilor și oamenilor Bisericii, și nu celor din afară. "Neamul tău și arhiereii te-au dat pe mâna mea": Gens tua et pontifices tradiderunt te mihi (In 18,35). Oamenii Bisericii voastre, preoții voștri te-au părăsit; ți-au discreditat numele cu fapte groaznice! Și noi, ar trebui să mai credem în Tine? La această obiecție teribilă, aș dori să răspund tot cu cuvintele pe care același scriitor de care îmi aminteam le-a scris fiului său:

Dragostea noastră se poate răci și voința noastră poate slăbi la vederea deficiențelor, nebuniilor și păcatelor Bisericii și ale slujitorilor ei, dar nu cred că cineva care a crezut vreodată cu adevărat abandonează credința din aceste motive, cu atât mai puțin cel care are o anumită cunoaștere a istoriei... Este practic, pentru că ne încurajează să ne îndepărtăm de noi înșine și de greșelile noastre și să găsim un țap ispășitor... Cred că sunt la fel de sensibil la scandaluri pe cât poți fi tu ca orice alt creștin. Am suferit mult în viața mea din cauza unor preoți ignoranți, obosiți, slabi și uneori chiar răi.

La urma urmei, un astfel de rezultat era de așteptat. A început înainte de Paște cu trădarea lui Iuda, tăgăduirea lui Simon Petru, fuga apostolilor... Să plângem, atunci? Da, Tolkien i-a recomandat fiului său - dar pentru Isus - pentru ceea ce trebuie să îndure - înainte de a plânge pentru noi. Să plângem - adăugăm noi astăzi - cu victimele și pentru victimele păcatelor noastre.

* * *

O concluzie pentru toți, credincioși și necredincioși. Anul acesta, noi celebrăm Paștele, nu cu sunetul vesel al clopotelor, ci cu sunetul bombelor și al exploziilor nu departe de aici. Să ne amintim ce a spus Isus cândva la vestea vărsării de sânge făcută de Pilat și a prăbușirii turnului din Siloe: "Dacă nu vă convertiți, cu toții veți pieri la fel" (Lc 13,5) Dacă nu vă schimbați sulițele în seceri, săbiile voastre în pluguri (Is 2,4) și rachetele voastre în fabrici și case, cu toții veți pieri la fel!

Evenimentele ne-au chemat înapoi din senin. Ordinea lumii se poate schimba de la o zi la alta. Totul trece, totul îmbătrânește, totul - și nu doar "tinerețea fericită" - dispare. Există o singură cale de a scăpa de curentul timpului care trage totul în spate: să trecem la ceea ce nu trece! Să punem piciorul pe pământ solid! Paștele înseamnă trecere: să facem cu toții în acest an un Paște adevărat, venerabili părinți, frați și surori: să trecem la Cel care nu trece. Să trecem acum cu inima, înainte de a trece într-o zi cu trupul!

Note
1 John Ronald Reuel Tolkien, Lettres, Pocket 2013.
2 S. Kierkegaard, Traite du desespoir, la maladie mortelle, Gallimard, 1932.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 384.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat