Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Dumnezeu și suferința

Reflecție a teologului Hans Urs von Balthasar

"Cine nu iubește nu l-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire. Prin aceasta s-a arătat iubirea lui Dumnezeu în noi: Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său, unul născut, ca să trăim prin el. În aceasta constă iubirea: nu noi l-am iubit pe Dumnezeu, ci el ne-a iubit și l-a trimis pe Fiul său ca jertfă de ispășire pentru păcatele noastre" (1In 4,8-10).

"Pe el vreau să-l cunosc și puterea învierii lui și comuniunea la pătimirile sale, fiind conformat cu el în moarte, doar voi ajunge cumva la învierea din morți. Nu că aș avea deja aceasta sau aș fi desăvârșit, dar urmăresc s-o cuceresc așa cum am fost și eu cucerit de Cristos Isus" (Fil 3,10-12).

Problema suferinței

Nu există nici o întrebare mai provocatoare pentru oameni decât aceasta: cum poate Dumnezeu (dacă el există), să permită suferința care există în lume și să se uite la ea, de la începutul lumii până în zilele noastre? Omenirea și-a pus dintotdeauna această întrebare și a încercat în mii de moduri să-i dea un răspuns. Dar toate răspunsurile găsite au fost superficiale și deci respinse. Am putea spune că această întrebare la problema suferinței, este o rană mortală, pentru care nu există nici un fel de vindecare. Și totuși, dacă o astfel de vindecare nu există, nu ar fi mai potrivit să aruncăm o privire în jurul nostru pentru a găsi un răspuns liniștitor? Fiecare dintre noi și-a pus această întrebare sau continuă să și-o pună. Și ar fi interesant să știm dacă răspunsul sau răspunsurile găsite la această întrebare, ne mulțumesc pe deplin. Mulți autori au propus diferite răspunsuri sau au dat diferite răspunsuri, care nu au produs nici un fel de vindecare universală sau au fost acceptate doar ca remedii temporare. Noi ar trebui să cernem, unul câte unul, aceste răspunsuri pe care le găsim pe rafturile farmaciei umane.

În afară de toate medicamentele umane, Dumnezeu ne oferă unul, cu totul diferit, în Isus Cristos. Însă, înainte de a recomanda acest medicament, ar trebui să ne gândim dacă îl putem lua. Și chiar dacă acest medicament ar fi cel mai acceptabil, rămâne întotdeauna întrebarea: cum poate Dumnezeu, acel Dumnezeu bun predicat de Isus Cristos, să permită atât de multă suferință în viața omului și în lume? El nu este zdrobit la vederea ei? Întrebarea care strigă către Cer în fața lui, nu este oare mai puternică decât orice răspuns așteptat pe pământ?

Răspunsurile omului

Pomul suferinței umane se ramifică în mod infinit. Dacă privim la rădăcinile lui, putem observa cum suferința omului se află în strânsă legătură cu aceea a animalelor care luptă pentru supraviețuire și trăiesc după această lege biologică, înscrisă în existența lor, cu alte cuvinte sunt învinse de dușmanii lor, de boală, de bătrânețe și în sfârșit, de moarte. Căci creația a fost supusă zădărniciei (Rom 8,20), chiar și atunci când ar vrea ca acest lucru să nu se întâmple. Omul dintotdeauna a trăit cu această conștientizare, cu această suferință sau durere a naturii, fie că are loc din exterior, cum ar fi catastrofele naturale, fie fizice, cum ar fi foamea și setea, sau spirituală, ura, singurătatea, disperarea pentru lipsa sensului vieții. Pot fi de înțeles acele curente de gândire care văd orice plăcere și orice bucurie doar ca pe o depășire, înșelătoare, a suferinței ca și fundament genuin și fondator a însăși existenței lumii. Cel care vrea sa-și distragă privirea de la acest adevăr, nu poate să nu vadă sfârșitul care se află în fața lui, cu speranța, să-i elibereze pe aceia care, de frica morții, toată viața lor erau reduși la sclavie (Evr 2,15). Ce atitudine poate să aibă omul în fața suferinței? El poate avea trei atitudini.

Pesimismul

Pesimismul se poate traduce cu moarte voluntară, numit în vechime, sinucidere. O persoană care nu reușește să facă față unei suferințe foarte mari și să găsească o cale de ieșire. Dar cum să facă asta dacă nu ar încerca? Dacă ar exista reîncarnarea (ca și pedeapsă)? Dacă în somnul dorit, ar apărea vise cu totul nedorite, dintr-o țară necunoscută, din care nimeni nu se mai întoarce, așa cum voia Hamlet. Majoritatea sinuciderilor care au loc nu gândesc la acest lucru. Persoanele care se sinucid, văd doar clipa prezentă, se văd numai pe sine și sunt indiferente la suferința viitoare a celorlalți din jurul lor. Soluția pe care o aleg, este pur și simplu, egoistă.

Rebeliunea

În zilele noastre (cei din vechime cunoșteau o astfel de rebeliune), au fost ridicate monumente mărețe acelor persoane, care se răzvrăteau împotriva suferinței. Rămâne totuși întrebarea, împotriva cui ei se răzvrăteau. Foarte rar o făceau împotriva lui Dumnezeu, deoarece erau destul de inteligenți să recunoască faptul că un Dumnezeu rău este o contradicție în sine, care nu poate exista. Deci, o răzvrătire împotrivă nimănui, o rebeliune în ea însăși, ca semn al măreției umane. Dar oare aceasta nu se va risipi ca fumul, deoarece nu există nimeni care să o perceapă?

Sigmund Freud, în ultimii ani ai vieții sale, având dureri foarte mari, a scris într-o scrisoare: "Deoarece eu, în adâncul inimii mele, sunt un necredincios, nu pot să acuz pe nimeni de aceste dureri și știu că nu există nici un loc în care să fac reproșuri". Și totuși, dacă "încăpățânarea mea rămâne mută, ea este totuși o încăpățânare". Tot așa și omul care se răzvrătește, este conștient de propria contradicție interioară.

Este foarte greu, în acest context, a da o definiție despre budism: ca și răzvrătire împotriva acestei lumi aparente, unde totul este durere și suferință, oferindu-i omului învățături despre cum să fugă de această suferință, găsind în sfârșit o soluție la această problemă. Budismul, pentru a fugi sau pentru a evita suferința, îl învață pe om să se cufunde în Nirvana în mod continuu și definitiv. Ca și tehnică spirituală acest lucru înseamnă a avea o asceză foarte aspră, unde se poate distinge tantrismul sau yoga, sufismul sau drogul, care din punct de vedere etic sunt perfecte și nu provoacă nici un fel de respingere. Dar dacă, teoretic, toți sunt chemați să practice această asceză, din punct de vedere practic doar cei aleși o pot parcurge. Din acest motiv putem cataloga această asceză ca fiind egoistă, se întoarce spatele către lumea nevindecabilă, căutând astfel propria eliberare sau iluminare. Și numai dacă după mulți eoni toți ar parcurge acest drum de eliberare, iluzia lumii prezente, în sine însăși fără nici un sens, atunci această lume ar exploda, ca un balon de săpun.

Majoritatea căilor descoperite de oameni pentru a fugi de suferință, numite și "mistice", se îndreaptă în această direcție. Acestea aspiră la o spiritualizare radicală, ceea ce înseamnă fuga de tot ceea ce este material și produce suferință, depășirea eului propriu închis în el însuși, pentru a deveni una, dincolo de conștiința limitată cu un Întreg inconștient.

Acțiunile concrete

Toate aceste încercări pentru a fugi de suferință, le putem numi lașe? Ar trebui totuși să existe o încercare de îmbunătățire a acestei situații de suferință. Poate va exista o participare, din punct de vedere istoric și conștient, la o îmbunătățire, o tendință de la nimic (Nichts) către ființă (E. Bloch), o tendință de la bestialitate către o adevărată umanitate (Teilhard de Chardin), o tendință de depășire a luptei de clasă către o reconciliere a omului și a naturii, dând naștere unui umanism pozitiv (K. Marx). Aceste încercări înseamnă un drum lung și greu, și de cele mai multe ori foarte sângeros. Scopul imediat al acestor încercări de eliberare de suferință e demn de o auto-asumare a priori, a unei eventuale suferințe chiar dacă aceasta va fi mare. Și în această muncă este angajată și știința, care colaborează pentru a elibera lumea și omul, de suferință, chiar dacă nu de moarte, dar sigur de multă suferință.

În zilele noastre, sistemele de gândire evoluționiste, sunt considerate sceptice și totuși problema lor principală constau în lupta împotriva răului, luptă care ar trebui să fie datoria întregii omeniri, în ciuda disprețului față de suferința fiecărei persoane în parte.

Împotriva comunismului s-ar putea ridica următoarea obiecție: ce rezultate a produs lupta de clasă de pe întreg globul? A reușit oare comunismul să elimine suferința din lume? Gulagurile sale au fost mai bune sau mai rele decât sistemul de la Auschwitz? Aceste sisteme nu reprezintă oare un mare obstacol pentru ca întreaga omenire să se unească pe un front unic (în zilele noastre s-a dezmembrat) împotriva răului din lume? Și dacă socialismul nu mai place nimănui, nu ar trebui să căutăm alte forme de luptă mai umane împotriva răului? Și cu siguranță vom găsi alte sisteme de gândire, dacă vom depăși ateismul radical, în baza căruia omului trebuie să i se ia perspectiva unei vieți veșnice, în așa fel încât el să se ocupe de problemele reale ale lumii și să transforme pământul într-un loc de pace veșnică, numit umanism pozitiv.

În acest postulat al ateismului, se întâlnește un altul, care este dușmanul declarat al comunismului care dorea cu atâta ardoare să vadă o omenire mai bună, o omenire superioară (rasă superioară): Friedrich Nietzsche. Obiectivul lui nu era totuși acela de a elimina suferința din lume, deoarece acest lucru părea imposibil și chiar de nedorit, deoarece este în natura omului lupta pentru supraviețuire, așa cum gândea și Darwin, luptă care după o perioadă de timp ar fi apărut din nou cu Adolf Hitler.

Voința după putere a lui Nietzsche (ca și esența ființei pe care trebuie să o dobândim), a avut șansa ei în Al Doilea Război Mondial. Cineva are putea să-i conteste ideea în baza căreia omul a fost așezat în această lume pentru a lupta din greu și astfel el își împlinește menirea sa, în timp ce aspirația omului către o pace universală, a refuzului său către luptă, ar putea indica faptul că omul și-a început decăderea sa personală? Nietzsche nu văzuse îndeaproape astfel de catastrofe ale omenirii, pe care el le prevăzuse și în care noi astăzi trăim, și în luciditatea sa el le recunoștea ca fiind o consecință necesară, numindu-le "viitorul nihilismului", al cărui pionier se considera. Dar acest nihilism consta, în mod principal, în ideea deja răspândită foarte mult, numită "Dumnezeu a murit", și împreună cu El a murit și credința în existența unui adevăr și valori, valide pentru totdeauna.

În sfârșit, Nietzsche, înainte de a înnebuni, a putut să ofere un răspuns la problema suferinței doar în formă de ipoteza a unei "eterne reîntoarceri", a unei lumi pe care el o definea ca fiind o "monstruozitate de mestecat în continuu", în sensul că un astfel de orizont ar fi însemnat pentru majoritatea omenirii, deoarece doar puțini oameni puteau deveni super-oameni, o creștere a suferinței chiar în momentul în care le este luată orice speranță în existența așa numitului "dincolo" sau veșnicie. Acest lucru ar fi putut însemna pentru acești presupuși "super-oameni", o perspectivă de fericire, dar pentru majoritatea oamenilor ea nu era altceva decât un incub teribil.

În afară de această perspectivă, mai există trei răspunsuri, resemnare, fuga sau victoria, în încercarea de a răspunde la problema suferinței prezente în lume. Eu nu aș putea indica niciunul din aceste trei răspunsuri, în afară de acela al unei bunăstări materiale, care să aline durerea și care este de fapt aspirația oamenilor din toate timpurile, chiar și a oamenilor din Evul Mediu care nu voiau să privească în ochi această problemă. Aceea a fost o epocă profund marcată de creștinism, de aceea, consider că este timpul să ne ocupăm de răspunsul pe care creștinismul îl dă la întrebarea pe care ne-am pus-o la început: cum poate Dumnezeu (dacă el există), să permită suferința care există în lume?

Răspunsul creștinismului

În izvoarele biblice ale Vechiului Testament putem observa că nu se găsește nicio teorie cu privire la prezența suferinței în lume, în afară de relatările din cartea Genezei, cap. 2 și 3, dacă ele sunt considerate ca fiind teorii despre suferință. Suferința omului provine din prima sa neascultare față de Dumnezeu, motiv pentru care el a fost alungat dintr-un Rai în care nu exista suferință. Această afirmație pe care o găsim în Sfânta Scriptură, în formă de epopee, poate să lumineze problema noastră, în sensul că suferință are o legătură strânsă cu îndepărtarea omului de Dumnezeu, o altă încercare de a găsi un răspuns, ar rămâne în întuneric. Existența, viața omului pe pământ care datează de un miliard și mai bine de ani, a unei naturi pline de durere în care omul intră să facă parte ca și ființă limitată are loc pe durata întregii sale vieți. Acea neascultare a omului față de Dumnezeu, pe care Sfânta Scriptură o numește "păcat", ar putea fi putut obscura caracterul acestui rezultat, dar nu l-a creat. În afară de această relatare pe care o găsim în Scriptură, cu privire la originea suferinței în lume, ea nu ne mai spune nimic esențial.

Alte afirmații despre suferință le vom găsi sub forma unei genealogii, istoria primului omor (Cain și Abel), al primei răzbunări (Gen 4,24), al primei luxurii (Gen 6,1 ș.u.) și al primei revolte împotriva Cerului (Gen 11,1-9). Dar acestea sunt forme ale păcatului și o explicație rațională a suferinței. Suferința este prezentă și acolo unde Dumnezeu îl pune la încercare pe cel credincios, dar o astfel de încercare la sfârșit se va transforma într-o experiență de har.

"Pe lângă toate acestea, să-i mulțumim Domnului Dumnezeului nostru, care ne încearcă pe noi ca și pe părinții noștri. Amintiți-vă câte a făcut cu Abraham, prin câte l-a încercat pe Isac și câte i s-au întâmplat lui Iacob în Mesopotamia Siriei când era păstor la turmele lui Laban, fratele mamei sale! Căci nu se răzbună pe noi așa cum i-a trecut pe ei prin foc ca să le cerceteze inimile, ci Domnul îi pedepsește spre înțelepciune pe cei care se apropie de el" (Iudita 8,25-27).

Dumnezeu îl pune la încercare pe om pentru a-l corecta și o face din iubire milostivă, așa cum se afirmă și în Noul Testament (1Petru 1,7; Evr 12,6; Ap 3,19). Acest lucru înseamnă că Dumnezeu poate să transforme suferința în scopuri bune, acolo unde ele pot prinde rădăcini. Am putea să ne punem întrebarea dacă acest lucru este valabil la mod general sau există și excepții? Poate exista ceva pozitiv în suferință? Această afirmație este sau nu sustenabilă? Pentru a afla un răspuns, trebuie să privim la Isus Cristos. Însă, înainte de a vorbi despre el, trebuie să vorbim despre alte două personaje biblice. Primul personaj biblic este cel al lui Iob, care apăsat de multe suferințe și aproape sufocat de ele, strigă către Dumnezeu, cerându-i o explicație, cerând dreptate, (deși Iob fiind un om drept, prietenii îl acuză că a ajuns în această stare din cauza păcatelor proprii), dar el nu-i răspunde, dar mai degrabă îl reduce la tăcere. Celălalt personaj biblic este "slujitorul lui Jahve" (Is 53), care îndură suferința pentru cei păcătoși și chiar și moartea. De aceea, el este glorificat de însuși Dumnezeu, primind în dar națiunile și popoarele ca moștenire. Dreptul Iob poate fi numit predecesorul slujitorului lui Jahve și din punct de vedere spiritual îl depășește și de aceea acest slujitor devine personajul istoric care cel mai bine se potrivește lui Isus răstignit pe cruce.

Dacă se intră în profunzime în credința creștină, așa cum se poate citi în Noul Testament, atunci putem vedea cum Dumnezeu în pătimirea, moartea și învierea lui Isus, nu a elaborat o teorie exhaustivă cu privire la prezența suferinței în lume și nici nu a oferit un răspuns la această problemă, dar a făcut ca ea să fie privită dintr-un unghi iluminat.

Răspunsul lui Dumnezeu

Suferința, pătimirea lui Isus Cristos rămân pentru noi oamenii un mister de care ne putem apropia doar cu o atitudine de profund respect. Cristos însuși a anticipat propria pătimire spunând că ea este o pătimire vindecătoare pentru noi. "Nimeni n-o ia de la mine (viața), ci eu o dau de la mine însumi. Am putere să o dau și am putere să o iau din nou. Această poruncă am primit-o de la Tatăl meu" (In 10,18).

"Și, în timp ce mâncau, Isus a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o, a dat-o discipolilor și le-a spus: «Luați, mâncați; acesta este trupul meu!» Apoi, luând potirul și mulțumind, le-a dat lor, spunând: «Beți din acesta toți, căci acesta este sângele meu, al alianței, care se varsă pentru mulți spre iertarea păcatelor!»" (Mt 26,26-28).

El a acceptat suferința. Dar în ce anume constă ea? În primul rând, suferința nu constă numai în tortură fizică, care în acea vreme, mii de oameni sufereau ca și el din cauza suferințelor fizice de orice fel. Dacă aprofundăm mai bine textele biblice ne putem da seama că suferința lui Isus exprima ceva mult mai profund, și anume părăsirea din partea lui Dumnezeu, pe care el îl numește Tatăl său, într-un mod cu totul special și unic, așa cum nimeni altcineva nu ar îndrăzni să i se adreseze lui Dumnezeu. "Toate mi-au fost date de Tatăl meu și nimeni nu-l cunoaște pe Fiul decât Tatăl, nici pe Tatăl nu-l cunoaște nimeni decât numai Fiul și acela căruia Fiul vrea să i reveleze" (Mt 11,27). Nimeni, în afară de Fiul, nu poate experimenta o asemenea părăsire din partea lui Dumnezeu. Aceasta este suferința cea mai teribilă posibil: a ști, din propria experiență, cine este Dumnezeu și să-l pierzi (aparent pentru totdeauna). Dar iată care este miezul principal. Această suferință nu are loc, așa cum mulți gândesc, ca semn pe care Dumnezeu îl dă pentru a spune că este solidar cu cei care suferă. Conceptul de solidaritate, exprimă doar o parte din ceea ce el exprimă, și putem vedea acest lucru din faptul că Isus este răstignit între doi tâlhari, dar nu este suficient pentru a înțelege conținutul suferinței. Mai potrivit ar fi să facem apel la conceptul de a înlocui pe cineva în mod liber, asemenea slujitorului credincios din profetul Isaia 53, unde acesta din urmă, ispășește în mod liber vinovăția multora. De aceea, ne aflăm pe drumul cel bun, dar nu încă ajunși la țintă. Este important să știm cine este acest Slujitor. În cântările slujitorului credincios el apare ca fiind un om. Și Isus este un om, dar mai mult de atât, el este Fiul Tatălui. De aceea, suferința lui nu este doar cea mai profundă suferință, așa cum se spune, ci este ispășire pentru toți, deoarece ea are puterea de a pătrunde în toate păcatele, în toate suferințele lumii și de a le transforma într-o operă a celei mai mărețe iubiri. Cea mai înaltă formă de iubire este nu numai a Aceluia care se dăruiește, dar și a Aceluia care o dăruiește: "Într-adevăr, atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16), pentru a-l împăca pe om (omenirea), prin mijlocirea lui. Isus este Cel care poartă păcatele lumii (2Cor 5,19-21). Acesta este mesajul creștin pe care îl vestește Noul Testament, și numai acest mesaj în totalitatea sa, poate să arunce o lumină asupra problemei suferinței: Dumnezeu și suferința.

Pătimirea lui Isus nu este prima oară când el face această experiență. El experimentează suferința și în viața pământească și în timpul predicării sale și chiar în învierea sa, atunci când transformă rănile sale, ducându-le cu el în viața veșnică. Creștinismul nu este o religie unilaterală a suferinței. Suferința face parte din această lume, dar ea este transformată de suferința lui Cristos și așezată "în" Dumnezeu, astfel încât toate suferințele oamenilor sunt adunate în suferința lui. Suferința lui Cristos este în concepția creștină, inclusivă, adică permite accesul altor suferințe, care în comuniune cu suferința Sa participă și la ispășirea liberă a vinovăției. Ștefan primul martir (Fap 7,55-60), și ceilalți apostoli, putem citi în Faptele Apostolilor, se consideră fericiți că pot îndura multe suferințe din dragoste față de Cristos. Dar ne-am putea pune următoarea întrebare: și ceilalți oameni care nu cunosc această fericire? Trebuie să recunoaștem faptul că, din acest punct de vedere, avem de a face cu limita posibilităților noastre raționale de a înțelege ce este suferința și dacă vrem, ce este răul? Putem afirma doar faptul că, Isus Cristos în pătimirea sa, a depășit orice fel de suferință și durere omenească. El a acceptat suferința în mod liber, de aceea putem spune că nici o suferință omenească, cât de oribilă ar putea fi ea, nu se situează în afara suferinței sale, ci este cuprinsă în ea.

Acest mod de a vedea lucrurile îi poate scandaliza pe mulți oameni. Toate încercările oamenilor au ca scop eliminarea și chiar fuga de suferință prin eutanasie. Metodele pot fi diferite, dar obiectivul este foarte clar: suferința, durerea și chiar și moartea, trebuie să dispară. Isus schimbă sensul vieții nu prin eliminarea suferinței, ci prin scufundarea în adâncul ei: el a băut "paharul" până la fund, pentru noi. Nu pentru că nu mai trebuie să suferim, dar pentru a se înțelege că suferința, în lipsa unui răspuns rațional, primește în Cristos cel mai înalt sens: a participa la ispășirea lumii.

Dacă așa stau lucrurile, să aruncăm acum o privire asupra lui Isus pe cruce, părăsit de Dumnezeu. În această părăsire obscură vom găsi și răspunsul care luminează totul. La ceasul al nouălea, Isus a strigat cu glas puternic: "Eloí, Eloí, lemá sabahtáni?", care, tradus, înseamnă: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, pentru ce m-ai părăsit?" (Mc 15,34). Aceasta este întrebarea cea mai mare care nu primește nici un răspuns și nici nu poate primi, deoarece ceea ce este personificat aici, este părăsirea lui Dumnezeu de către om/omenire, în grădina Edenului: "Unde ești"? (Gen 1,9).

Pe cruce, cel care scoate strigătul puternic de părăsire este Isus. El își încredințează sufletul în mâinile Tatălui său, așa cum un copil are încredere în tatăl său. Tăcerea fără răspuns nu distruge credința Fiului în Tatăl. Dar în acest fel, problema nerezolvată a suferinței, se întoarce din nou și se îndreaptă către intimitatea lui Dumnezeu, deoarece, ceea ce se întâmplă pe cruce exprimă relația dintre Tatăl și Fiul său întrupat. Duhul Sfânt, care este consubstanțial cu Tatăl și cu Fiul, mijlocește această părăsire tăcută, tot la fel cum mijlocește dăruirea celor două persoane divine, mărturisind astfel că cele două mișcări au loc la unison. Și dacă intrăm și mai în profunzime, se poate afirma pe bună dreptate faptul că, cel care face experiența suferinței, este lumea și nu Dumnezeu. Dar din acest mod de a gândi, izvorăște și următoarea întrebare: unde putem situa suferința lumii, dacă nu și "în"/sub privirea lui Dumnezeu, deoarece nimic din ceea ce există nu poate exista fără Dumnezeu? Tată, Fiul și Duhul Sfânt sunt iubirea veșnică, și pot fi astfel pentru că persoanele divine sunt distincte, dar au o unică esență. Din acest punct de vedere se poate afirma faptul că, în ciuda diferenței dintre Dumnezeu și lumea creată, aceasta din urmă nu are un alt loc în care se poate exprima pe ea însăși. Și acest lucru ar însemna faptul că, suferința lumii este aproape de inima lui Dumnezeu, fie suferința care există în natură, fie suferința care provine din libertatea oamenilor și care poate duce la alegeri greșite. Tot acest proces are loc sub privirea lui Dumnezeu. Omul își pune întrebarea: dacă astfel stau lucrurile, atunci de ce Dumnezeu permite dar nu vrea suferința? Putem afirma că este o iluzie optică a omului care gândește doar pur filozofic, a presupune faptul că, suferința are loc aici pe pământ, în timp ce acolo sus, se află un Dumnezeu fericit, care nu ia parte în nici un fel la ceea ce se întâmplă pe pământ. Toți pumnii oamenilor îndreptați spre cer, sunt îndreptați în direcția greșită.

Dacă privim la Cel răstignit pe cruce, putem observa cum strigătul agoniei sale are loc "în" Dumnezeu. De aceea, lumea întreagă, așa cum este ea, cu toate suferințele și lacrimile ei, se află în Cristos și într-un mod și mai explicit se poate afirma faptul că, în Isus răstignit pe cruce, toată lumea a fost gândită și creată de Dumnezeu: "În El ne-a ales mai înainte de întemeierea lumii ca să fim sfinți și neprihăniți înaintea lui! În iubire el ne-a rânduit de mai înainte spre înfiere, prin Isus Cristos, după placul voinței sale, spre lauda gloriei harului său cu care ne-a copleșit în Fiul său preaiubit" (Ef 1,4-7). Acest lucru înseamnă că iubirea lui Dumnezeu a îmbrățișat toată suferința lumii deja înainte de crearea ei. Este vorba despre o iubire trinitară liberă, ale cărei dimensiuni, în timp și în veșnicie, nimeni nu le poate pătrunde. Omul și în mod special cel care are credință în Dumnezeu poate doar să vadă forma suferinței, căreia nu i se poate da răspuns, decât asumând-o prin credință. Este vorba despre o iubire care își poate asuma riscul tuturor răutăților omenești, răutăți care nu sunt altceva decât rezultatul libertății omului. Iubirea lui Dumnezeu pentru a fi iubire fără margini, nu are nevoie să demonstreze nimic nimănui.

(Gott und das Leid, 1984)

Traducere de pr. dr. Mihai Gal, OFMConv.


 

lecturi: 504.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat