Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Călătoria apostolică a Sfântului Părinte Francisc
în Malta

(2-3 aprilie 2022)

Sfânta Liturghie
"Piazzale dei Granai" la Floriana, duminică, 3 aprilie 2022

Isus "în zori a venit din nou la templu și tot poporul venea la el" (In 8,2). Așa începe episodul femeii adultere. Fundalul se prezintă senin: o dimineață în locul sfânt, în inima Ierusalimului. Protagonist este poporul lui Dumnezeu, care în curtea templului îl caută pe Isus, Învățătorul: dorește să-l asculte, pentru că ceea ce el spune luminează și încălzește. Învățătura sa nu are nimic abstract, atinge viața și o eliberează, o transformă, o reînnoiește. Iată "instinctul" poporului lui Dumnezeu, care nu se mulțumește cu templul făcut din pietre, ci se adună în jurul persoanei lui Isus. Se întrevede în această pagină poporul credincioșilor din orice timp, poporul sfânt al lui Dumnezeu, care aici, în Malta, este numeros și viu, fidel în căutarea Domnului, legat de o credință concretă, trăită. Vă mulțumesc pentru asta.

În fața poporului care vine la el, Isus nu se grăbește: "Fiind așezat - spune evanghelia - îi învăța" (v. 2). Dar la școala lui Isus sunt locuri goale. Există absenți: sunt femeia și acuzatorii săi. Nu au mers ca alții la Învățătorul, iar motivele absenței lor sunt diferite: cărturarii și fariseii cred că știu deja totul, că nu au nevoie de învățătura lui Isus; în schimb, femeia este o persoană rătăcită, ajunsă în afara drumului căutând fericirea pe căi greșite. Așadar, absențe datorate unor motivații diferite, așa cum este diferit rezultatul acțiunii lor. Să ne oprim asupra acestor absenți.

Înainte de toate asupra acuzatorilor femeii. În ei vedem imaginea celor care se laudă că sunt drepți, respectă legea lui Dumnezeu, persoane în regulă și cumsecade. Nu țin cont de propriile defecte, ci sunt foarte atenți să scobească defectele celorlalți. Așa merg la Isus: nu cu inimă deschisă pentru a-l asculta, ci "pentru a-l ispiti, ca să aibă de ce să-l acuze" (v. 6). Este o intenție care fotografiază interioritatea acestor persoane culte și religioase, care cunosc Scripturile, frecventează templul, dar subordonează totul propriilor interese și nu luptă împotriva gândurilor răutăcioase care se agită în inima lor. În ochii oamenilor ei par experți în Dumnezeu, dar chiar ei nu-l recunosc pe Isus, dimpotrivă îl văd ca pe un dușman care trebuie eliminat. Pentru a face asta, îi pun în față o persoană, ca și cum ar fi un lucru, numind-o cu dispreț "această femeie" și denunțând public adulterul său. Insistă pentru ca femeia să fie ucisă cu pietre, revărsând împotriva ei aversiunea pe care ei o au față de compasiunea lui Isus. Și fac toate acestea sub mantia faimei lor de oameni religioși.

Fraților și surorilor, aceste personaje ne spun că și în religiozitatea noastră se pot strecura molia ipocriziei și viciul de a arăta cu degetul. În fiecare timp, în fiecare comunitate. Există mereu pericolul de a-l răstălmăci pe Isus, de a avea numele său pe buze, dar de a-l dezminți în fapte. Și se poate face asta ridicând și stindarde cu crucea. Așadar, cum se verifică dacă suntem discipoli la școala Învățătorului? Din privirea noastră, din modul în care privim la aproapele și din modul în care privim la noi înșine. Acesta este punctul pentru a defini apartenența noastră.

Din modul în care privim la aproapele: dacă o facem așa cum ne arată Isus astăzi, adică o privire de milostivire, sau în mod condamnator, uneori chiar disprețuitor, ca acuzatorii din evanghelie, care se erijează ca apărători ai lui Dumnezeu, dar nu-și dau seama că-i calcă în picioare pe frați. În realitate, cine crede că apără credința arătând cu degetul împotriva celorlalți poate să aibă o viziune religioasă, dar nu asumă spiritul evangheliei, pentru că uită milostivirea, care este inima lui Dumnezeu.

Pentru a înțelege dacă suntem adevărați discipoli ai Învățătorului trebuie să verificăm și cum privim la noi înșine. Acuzatorii femeii sunt convinși că nu au nimic de împărțit. De fapt, aparatul extern este perfect, dar lipsește adevărul inimii. Sunt portretul acelor credincioși care, în fiecare timp, fac din credință un element de fațadă, unde ceea ce iese în evidență este exterioritatea solemnă, dar lipsește sărăcia interioară, care este comoara cea mai prețioasă a omului. De fapt, pentru Isus ceea ce contează este deschiderea disponibilă a celui care nu se simte sosit, ci mai curând unul care are nevoie de mântuire. Așadar, ne va face bine, atunci când stăm în rugăciune, precum și când participăm la funcțiuni religioase frumoase, să ne întrebăm dacă suntem sintonizați cu Domnul. Putem să-l întrebăm direct pe el: "Isuse, sunt aici cu tine, dar tu ce vrei de la mine? Ce vrei ca eu să schimb în inima mea, în viața mea? Cum vrei ca să-i văd pe ceilalți?" Ne va face bine să ne rugăm așa, pentru că Învățătorul nu se mulțumește cu aparența, ci el caută adevărul inimii. Și când îi deschidem inima în adevăr, poate face minuni în noi.

Vedem asta în femeia adulteră. Situația sa pare compromisă, dar în ochii săi se deschide un orizont nou, de negândit înainte. Acoperită de insulte, gata să primească vorbe implacabile și pedepse severe, cu uimire se vede iertată de Dumnezeu, care-i deschide larg în față un viitor neașteptat: "Nu te-a condamnat nimeni? - îi spune Isus - Nici eu nu te condamn; mergi, de acum să nu mai păcătuiești" (v. 10.11). Ce diferență între Învățătorul și acuzatori! Aceia au citat Scriptura pentru a condamna; Isus, cuvântul lui Dumnezeu în persoană, o reabilitează complet pe femeie, restituindu-i speranță. Din acest eveniment învățăm că orice observație, dacă nu este mișcată de caritate și nu conține caritate, îl îngroapă ulterior pe cel care o primește. În schimb, Dumnezeu lasă mereu deschisă o posibilitate și știe să găsească de fiecare dată căi de eliberare și de mântuire.

Viața acelei femei se schimbă grație iertării. S-au întâlnit Milostivirea și mizeria. Milostivirea și mizeria sunt acolo. Și femeia se schimbă. Chiar ne vine să ne gândim că, iertată de Isus, a învățat la rândul său să ierte. Eventual îi va fi văzut pe acuzatorii săi nu ca pe niște persoane rigide și rele, ci aceia care i-au permis să-l întâlnească pe Isus. Domnul dorește ca și noi discipolii săi, noi ca Biserică, iertați de el, să devenim martori neobosiți ai reconcilierii: martori ai unui Dumnezeu pentru care nu există cuvântul "irecuperabil"; ai unui Dumnezeu care iartă mereu, mereu. Dumnezeu iartă mereu. Noi încetăm să cerem iertare. Un Dumnezeu care continuă să creadă în noi și dă de fiecare dată posibilitatea de a reîncepe. Nu există păcat sau eșec care, dus la el, să nu poată deveni o ocazie pentru a începe o viață nouă, diferită, sub semnul milostivirii. Nu există păcat care să nu poată merge pe acest drum. Dumnezeu iartă totul. Totul.

Acesta este Domnul Isus. Îl cunoaște cu adevărat cel care trăiește experiența iertării sale. Cel care, asemenea femeii din evanghelie, descoperă că Dumnezeu ne vizitează prin plăgile noastre interioare. Chiar acolo Domnului îi place să fie prezent, pentru că a venit nu pentru cei sănătoși, ci pentru cei bolnavi (cf. Mt 9,12). Și astăzi această femeie, care a cunoscut milostivirea în mizeria sa și care merge în lume vindecată de iertarea lui Isus, ne sugerează, ca Biserică, să reintrăm de la capăt la școala evangheliei, la școala Dumnezeului speranței care ne surprinde mereu. Dacă îl imităm, nu vom ajunge să ne concentrăm asupra denunțării păcatelor, ci la căutarea cu iubire a păcătoșilor. Nu-i vom număra pe cei prezenți, ci vom merge în căutarea celor absenți. Nu vom arăta iar cu degetul, ci vom începe să ascultăm. Nu-i vom rebuta pe cei disprețuiți, ci vom privi ca primii pe cei care sunt considerați ultimii. Asta, fraților și surorilor, ne învață astăzi Isus cu exemplul. Să ne lăsăm uimiți de el și să primim cu bucurie noutatea sa.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 421.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat