Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Lectio magistralis a cardinalului Piacenza la al XXXII-lea Curs despre forul intern

Bucuria certitudinii de a fi iertați

Sacramentul Reconcilierii este prin excelență sacramentul bucuriei: naturale și supranaturale, umane și creștine. A subliniat aceasta cardinalul penitențiar major Mauro Piacenza în timpul Lectio magistralis cu care a deschis luni după-amiază, 21 martie 2022, al XXXII-lea Curs despre forul intern. Organizată de Penitențiaria Apostolică, întâlnirea se desfășoară în palatul roman al Cancelariei până pe 25 martie.

Oricât de dureroasă și laborioasă poate să fie opera de discernământ cu privire la propria viață, a adăugat cardinalul, "examinarea obiectivă și realistă a propriei conștiințe, cu căința și durerea care urmează, anunțarea, declarația și experiența faptului de a fi iertați, reconciliați total și real, așadar eliberați de propriul păcat nu poate să fie decât o experiență de bucurie, de bucurie autentică, de bucurie deplină, de bucurie fără comparație".

Desigur, a explicat el, se vorbește de o bucurie supranaturală, pe care "n-o putem confunda în niciun caz cu încetarea sau eliminarea simțului psihologic de vină". Certitudinea de "a fi iertați realmente și bucuria care izvorăște din asta se nasc integral și aș spune exclusiv din credință". Nu trebuie să se pretindă niciodată, a afirmat cardinalul, că "dezlegarea sacramentală produce dispariția simțului psihologic de vină, care poate să existe, dar care nu este nici consecință directă nici înnăscută în celebrarea sacramentului".

Rezultă, așa cum este ușor de dedus, că "experiența bucuriei care izvorăște din dezlegarea păcatelor va fi cu atât mai intensă cu cât va fi mai profundă și autentică credința și, paralel, cu cât va fi mai realistă și autentică durerea pentru păcatele comise și dezlipirea necesară, interioară de ele, căința".

Sacramentul reconcilierii, a spus penitențiarul major, "strălucește în toată frumusețea sa ca sacrament al bucuriei, dacă este înțeles în întregime și trăit în interior în acel orizont necesar de credință autentică, ce permite acțiunii sacramentale mântuitoare să fie primită personal în toată eficacitatea sa obiectivă și supranaturală".

De fapt, sacramentele nu sunt numai "manifestarea credinței celui care le primește". Ele sunt "acțiune a lui Dumnezeu în viața creștinului; prin cele șapte semne sfinte, Dumnezeu alege, iarăși și întotdeauna, să atingă sufletul credinciosului, transformându-l și performându-l". Bucuria reconcilierii, tocmai pentru că este supranaturală, "cere să fie păzită, apărată, primită și alimentată încontinuu". Este o bucurie profundă, "autentică, o bucurie pe care nimeni nu ne-o va putea lua vreodată".

Căile tradiționale ale pocăinței, pe care și în acest timp al Postului Mare "suntem chemați să le reînnoim, sunt, după părerea mea, potrivite și pentru a păzi bucuria intimă a reconcilierii: rugăciunea, postum și pomana, înțeleasă ca expropriere totală înainte de toate de noi înșine, sunt condițiile nu ale unei pocăințe triste și rău suportate, ci ale păstrării bucuriei creștine autentice".

Rugăciunea menține "inima deschisă larg în mod constant spre Dumnezeu și, acolo unde este rugăciune liturgică, deschide lumea la Dumnezeu, așadar păstrează bucuria privirii asupra scopului ultim, asupra împlinirii definitive și dăruiește sens existenței". Postul afirmă "foamea autentică de semnificație și de mântuire prezentă în inima omului, deschizând la acea împărtășire indispensabilă care este, și ea, izvor de bucurie". În sfârșit, pomana, înțeleasă ca "expropriere de sine, permite depășirea acelor atitudini egocentrice tipice ale păcatului și induse așa de violent de cultura dominantă".

Dacă reconcilierea este sacramentul bucuriei în care penitentul "învie și duhovnicul tresaltă de bucurie, pentru lucrarea minunată săvârșită de Dumnezeu; dacă el înflorește în direcția spirituală, capabil să edifice sufletele, Biserica și lumea", atunci rezultă că realmente "putem afirma că noua evanghelizare, o nouă evanghelizare autentică de care simțim tot mai mult că avem nevoie, începe de la confesional!". De la el, a remarcat cardinalul, și nu de la întâlniri, "nu de la operații cerebrale sau inițiative analoge". Adică începe de la redescoperirea "simțului păcatului, de la recunoașterea umilă și realistă a propriei limite și de la dispoziția corespunzătoare de a cere cu umilință iertare, pentru a fi reedificați în Cristos".

Un botezat care "ar trăi experiența reală a milostivirii divine, ar fi la fel de realmente evanghelizat". Milostivirea divină, "oferită și primită, este sinteză luminoasă a operei mântuitoare realizate de Cristos Domnul: în ea, Dumnezeu se apleacă asupra creaturii corupte, rănite de păcat".

(După L'Osservatore Romano, 22 martie 2022)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 265.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat