Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Discurs adresat participanților la întâlnirea promovată de Fundația "Gravissimum Educationis" (18 martie 2022)

Noi suntem obișnuiți să auzim știri despre războaie, dar îndepărtate. Siria, Yemen... obișnuite. Acum războiul s-a apropiat, este lângă casa noastră, practic. Și asta ne face să ne gândim asupra "sălbăticiei" naturii umane, până unde suntem capabili să ajungem. Asasini ai fraților noștri. Mulțumesc, mons. Guy-Réal Thivierge, pentru această scrisoare pe care dumneavoastră ați adus-o, care este o chemare, atrage atenția cu privire la ceea ce se întâmplă. Noi vorbim despre educație, și când cineva se gândește la educație, se gândește la copii, tineri... Să ne gândim la atâția soldați care sunt trimiși pe front, foarte tineri, soldați ruși, sărmanii. Să ne gândim la atâția soldați ucraineni; să ne gândim la locuitori, tinerii, tinerele, copii, copile... Asta se întâmplă aproape de noi. Evanghelia ne cere numai să nu privim în altă parte, care este tocmai atitudinea cea mai păgână a creștinilor: creștinul, când se obișnuiește să privească în altă parte, lent devine un păgân travestit în creștin. Pentru aceasta am voit să încep cu asta, cu această reflecție. Nu este departe, războiul: este la ușile casei. Ce fac eu? Aici la Roma, la "Bambin Gesù", sunt copii răniți de bombardamente. Acasă, îi duc acasă. Mă rog? Fac post? Fac pocăință? Sau trăiesc nesăbuit, așa cum trăim normal războaiele de departe? Un război mereu - mereu! - este înfrângerea umanității, mereu. Noi, culți, care lucrăm în educație, suntem înfrânți de acest război, pentru că pe de altă parte suntem responsabili. Nu există războaie juste: nu există!

Dragi prieteni!

Vă spun bun-venit vouă tuturor, care participați la Congresul Internațional "A educa la democrație într-o lume fragmentată", promovat de Fundația pontificală Gravissimum Educationis.

Mulțumesc cardinalului Versaldi pentru cuvintele sale de introducere și sunt recunoscător fiecăruia dintre voi pentru că ați adus bogăția din propriul context cultural, din propriul sector profesional și de cercetare. Această întâlnire a voastră tratează în perspectivă educativă tema democrației. O temă foarte actuală, precum și foarte dezbătută. Dar nu este desigur frecvent ca ea să fie tratată din punctul de vedere al educației. În schimb, această abordare, care aparține în mod special tradiției Bisericii, este singura în măsură în dea rezultate pe perioadă lungă.

Aș vrea să vă propun o scurtă reflecție pornind de la cuvântul pe care Domnul ni-l adresează în Evanghelia de la liturgia de astăzi, adică parabola viticultorilor ucigași (Mt 21,33-43.45-46). Isus avertizează cu privire la o ispită care este a tuturor și din toate timpurile: ispita posesiei. Viticultorii din parabolă, orbiți de dorința de a pune stăpânire pe vie, nu ezită să folosească violența și să ucidă. Asta ne amintește că atunci când omul renegă propria vocație de colaborator al lucrării lui Dumnezeu și presupune să se pună în locul lui, pierde demnitatea de fiu și se transformă în dușman al fraților săi. Se transformă în Cain.

Bunurile creației sunt oferite tuturor și fiecăruia în proporție cu nevoile, pentru ca nimeni să nu adune superfluul și nimănui altcuiva să nu-i lipsească necesarul. Dimpotrivă, când posesia egoistă umple inimile, relațiile și structurile politice și sociale, atunci esența democrației este otrăvită. Și devine o democrație formală, nu reală.

Mă opresc asupra a două degenerări: totalitarismul și secularismul. Sunt degenerări ale democrației.

Sfântul Ioan Paul al II-lea a subliniat că un stat este totalitar atunci când "tinde să absoarbă în sine națiunea, societatea, familia, comunitățile religioase și înseși persoanele" (Enciclica Centesimus annus, 45). Exercitând o samavolnicie ideologică, statul totalitar golește de valoare drepturile fundamentale ale persoanei și ale societății, până la suprimarea libertății. Este o samavolnicie ideologică și noi putem vorbi despre colonizări ideologice, care merg înainte și ne duc la asta.

Secularismul radical, la rândul său ideologic, deformează spiritul democratic în manieră mai subtilă și ascunsă: eliminând dimensiunea transcendentă, el slăbește, și puțin câte puțin anulează, orice deschidere la dialog. Dacă nu există un adevăr ultim, ideile și convingerile umane pot să fie cu ușurință exploatate pentru scopuri de putere. "Umanismul care-l exclude pe Dumnezeu este un umanism inuman", spunea Benedict al XVI-lea (Enc. Caritas in veritate, 78). Și aici este diferența, mică, dar substanțială, între o laicitate sănătoasă și un laicism otrăvit. Atunci când laicitatea devine ideologie se transformă în laicism și acesta otrăvește raporturile precum și democrațiile.

La aceste degenerări, ați opus puterea transformatoare a educației. În unele universități din lume, de exemplu, ați demarat activități de formare, căutând strategiile cele mai eficace pentru a transmite principiile democratice, pentru a educa la democrație. Vă invit să continuați pe această linie și împărtășesc câteva propuneri, pe care vi le încredințez vouă tuturor, angajați în diferite domenii.

1. A alimenta în tineri setea de democrație. Este vorba de a-i ajuta să înțeleagă și să aprecieze valoarea de a trăi într-un sistem democratic, mereu perfectibil dar capabil să tuteleze participarea cetățenilor (cf. Centesimus annus, 46), libertatea de alegere, de acțiune și de exprimare. Și să meargă pe calea universalității împotriva uniformității. Otrava este uniformitatea. Și ca tinerii să învețe diferența precum și s-o practice.

2. A-i învăța pe tineri că binele comun este amestecat cu iubirea. Nu poate să fie apărat cu forța militară. O comunitate sau o națiune care vrea să se afirme cu forța face asta în dauna altor comunități sau altor națiuni, și devine promotoare de nedreptăți, inegalități și violențe. Calea distrugerii este ușor de urmat, dar produce atâtea dărâmături; numai iubirea poate salva familia umană. Cu privire la asta, trăim exemplul cel mai urât aproape de noi.

3. A educa tinerii să trăiască autoritatea ca slujire. Este nevoie de a forma "persoane disponibile să se pună în slujba comunității" (Mesaj pentru lansarea Pactului Educativ, 12 septembrie 2019). Noi toți suntem chemați la o slujire de autoritate, în familie, la locul de muncă, în viața socială. A exercita autoritatea nu este ușor: este o slujire. Să nu uităm că Dumnezeu ne încredințează anumite roluri nu pentru afirmarea personală, ci pentru ca, prin lucrarea noastră, să crească toată comunitatea. Când autoritatea merge dincolo de drepturile societății, ale persoanelor, devine autoritarism și la urmă devin dictatură. Autoritatea este un lucru foarte echilibrat, dar este un lucru foarte frumos pe care trebuie să-l învățăm și să-i învățăm pe tineri pentru ca să știe să-l gestioneze.

Sunt trei parcursuri educative orientate, cum ar spune Sfântul Paul al VI-lea, spre civilizația iubirii și cer să fie duse înainte cu curaj și creativitate. Mi se pare că se pot insera bine în cadrul Pactului Educativ, pe care l-am demarat împreună cu Congregația pentru Educația Catolică. Și profit chiar de ocazie pentru a relansa acest pact, această alianță care își propune să asocieze pe cei care au la inimă educarea tinerelor generații și care poate să devină un instrument pentru a urmări binele comun global. În contextul provocat de războiul din Ucraina se evidențiază și mai mult valoarea acestui Pact Educativ, în vederea promovării fraternității universale în unica familie umană, bazată pe iubire. De fapt, rugăciunea pentru pace trebuie însoțită de o angajare educativă răbdătoare, pentru ca adolescenții și tinerii să maturizeze conștiința hotărâtă că tensiunile și conflictele nu se rezolvă cu violența, nu se rezolvă cu samavolnicia, ci cu confruntarea și dialogul. Mereu vor exista conflicte: a-i învăța pe tineri cum să rezolve un conflict. Nu cu violența, nu cu samavolnicia, ci cu confruntarea, confruntarea sănătoasă, și cu dialogul.

Dragi prieteni, vă mulțumesc pentru munca voastră. Din inimă vă binecuvântez pe voi toți și pe cei dragi ai voștri, instituțiile voastre și munca voastră. Mulțumesc! Din inimă dau această binecuvântare tuturor. Și vă cer cu rugăminte să nu uitați să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 373.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat