Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 16 martie 2022

Salutul Sfântului Părinte adresat elevilor de la Școala "La Zolla" din Milano

Dragi elevi de la Institutul "La Zolla"

Sunt bucuros să vă primesc și adresez un salut cordial vouă, părinților voștri și profesorilor voștri, bunicilor voștri: sunt atâția bunici aici. Este foarte important pentru voi, tineri și copii, să vorbiți cu bunicii: foarte important, să vorbiți cu bunicii. Este important. Școala voastră de inspirație creștină este o realitate prețioasă pentru teritoriul milanez și oferă un serviciu educativ apreciat în colaborare cu familiile. Este important a construi o comunitate educatoare în care, împreună cu profesorii, părinții să poată fi protagoniști ai creșterii culturale a copiilor lor. Și acesta este pactul educativ, dialogul între părinți și profesori. Se dialoghează mereu, pentru binele tinerilor, al copiilor. Acest pact educativ, care s-a rupt de atâtea ori, trebuie să-l îngrijim mereu. Dialogul, precum și munca împreună, așa cum faceți voi, părinți și profesori. Este important a construi o comunitate educatoare, acest lucru este foarte important.

Și vouă, tineri și tinere, aș vrea să vă las două cuvinte care îmi vin din inimă: împărtășire și primire. Împărtășire și primire, să spunem împreună: "împărtășire și primire". Numai tinerii și tinerele, cei mari nu! Spuneți: împărtășire și primire, toți! [repetă: împărtășire și primire!]. Iată, învățați bine asta. Împărtășire: nu încetați să vă maturizați împreună cu persoanele care trăiesc lângă voi: colegii de școală, părinții, bunicii, educatorii, prietenii. Este nevoie să se "facă echipă", să se crească nu numai în cunoștințe, ci și să se țeasă legături pentru a construi o societate mai solidară și fraternă. Pentru că pacea, de care avem atâta nevoie, se construiește artizanal prin împărtășire. Nu există mașini pentru a construi pacea, nu: pacea se face mereu artizanal. Pacea în familie, pacea în școală... Și cum artizanal? Cu munca mea, cu împărtășirea mea.

Al doilea cuvânt: primire. Lumea de astăzi pune atâtea bariere între persoane. Și rezultatul barierelor sunt excluderile, rebutarea. Acest lucru este periculos, dacă se rebutează. Și în școală - ascultați bine asta, tineri și tinere - la școală este uneori vreun coleg sau colegă care este un pic ciudat, un pic ridicol și care nu ne place: să nu-l rebutați niciodată! Nici măcar să nu faceți bullying: nu, vă rog, nu bullying-ului, nimic, toți suntem egali. Chiar dacă un coleg este un pic antipatic, sărăcuț, mă apropii de el cu simpatie. A face mereu punți, a nu rebuta pe nimeni, vă rog! A nu rebuta. Pentru că prin rebutare mereu încep războaiele. Rezultatul barierelor sunt excluderile, rebutarea. Există bariere între state, între grupuri sociale, dar și între persoane. Și adesea și telefonul la care continuați să vă uitați devine o frontieră care vă izolează într-o lume pe care o aveți la îndemână. Cât de frumos este în schimb a privi persoanele în ochi, a le asculta istoria, a le primi identitatea; a genera, prin prietenie, punți cu frați și surori din tradiții, etnii și religii diferite. Numai făcând astfel vom construi, cu ajutorul lui Dumnezeu, un viitor de pace. Mi-a plăcut motoul vostru - "Uimiți": este frumos. Mereu uimiți, a vedea frumusețea, uimiți și recunoscători. Dar fiți atenți, pentru că există pericolul de a deveni stupizi: nu, nu! Uimiți, nu stupizi. Ați înțeles?

Mulțumesc pentru această întâlnire, mulțumesc pentru mărturia voastră. Mă rog pentru voi și voi, vă rog, nu uitați să vă rugați pentru mine. Și acum vă cer să vă gândiți, să ne gândim: să ne gândim la atâția copii, tineri și tinere care sunt în război, care astăzi suferă în Ucraina. Sunt ca și noi, ca și voi: șase, șapte, zece, paisprezece ani și voi aveți în fața voastră un viitor, o siguranță socială de a crește într-o societate în pace. În schimb, acești copii mici, chiar și foarte mici, trebuie să fugă de bombe. Suferă mult. Cu acel frig care este acolo... Să ne gândim. Fiecare dintre noi să se gândească la acești copii, la aceste copile, la acești tineri, la aceste tinere. Astăzi suferă; astăzi, la trei mii de kilometri de aici. Să-l rugăm pe Domnul. Eu voi face rugăciunea și voi cu inima, cu mintea, rugați-vă cu mine. "Doamne Isuse, te rog pentru copiii, copilele, tinerii, tinerele care trăiesc sub bombe, care văd acest război teribil, care nu au de mâncare, care trebuie să fugă părăsind casa, totul. Doamne Isuse, privește acești copii, acești tineri: privește-i, ocrotește-i! Sunt victimele mândriei noastre, a adulților. Doamne Isuse, binecuvântează acești copii și ocrotește-i!" Împreună s-o rugăm pe Sfânta Fecioară Maria ca să-i ocrotească: Bucură-te, Marie...

Și astfel, în tăcere așa cum suntem noi, primim binecuvântarea Domnului: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.

Și mulțumesc pentru această întâlnire: mulțumesc, mulțumesc. Și nu uitați, nu uitați: uimiți și recunoscători. Toți împreună: uimiți și recunoscători.

_________________

Cateheze despre bătrânețe: 3. Bătrânețea, resursă pentru tinerețea nesăbuită

Iubiți frați și surori, bună ziua!

Relatarea biblică - prin limbajul simbolic al epocii în care a fost scrisă - ne spune un lucru impresionant: Dumnezeu a fost așa de amărât din cauza răutății răspândite a oamenilor, devenită un stil normal de viață, încât s-a gândit că a greșit că i-a creat și a decis să-i elimine. O soluție radicală. Ar putea chiar să aibă un efect paradoxal de milostivire. Fără ființe umane, fără istorie, fără judecată, fără condamnare. Și multe victime predestinate ale corupției, violenței, nedreptății vor fi cruțate pentru totdeauna.

Nu ni se întâmplă uneori și nouă - copleșiți de sentimentul de neputință împotriva răului sau demoralizați de "profeții de nenorocire" - să ne gândim că era mai bine dacă nu ne-am fi născut? Trebuie să dăm crezare anumitor teorii recente, care denunță specia umană ca o daună evolutivă pentru viața de pe planeta noastră? Totul negativ? Nu.

De fapt, suntem sub presiune, expuși la solicitări opuse care ne fac dezorientați. Pe de o parte, avem optimismul unei tinereți veșnice, aprins de progresele extraordinare ale tehnicii, care pictează un viitor plin de mașini mai eficiente și mai inteligente decât noi, care se vor îngriji de relele noastre și vor gândi pentru noi soluțiile cele mai bune pentru a nu muri: lumea roboților. Pe de altă parte, fantezia noastră apare tot mai concentrată pe reprezentarea unei catastrofe finale care ne va stinge. Ceea ce se întâmplă cu un eventual război atomic. "Ziua de după" aceasta - dacă vom mai exista, zile și ființe umane - va trebui să reînceapă de la zero. Nu vreau să fac banală tema progresului, desigur. Dar se pare că simbolul potopului câștigă teren în inconștientul nostru. De altfel, pandemia actuală pune o ipotecă grea pe reprezentarea noastră nesăbuită a lucrurilor care contează, pentru viață și pentru destinul său.

În relatarea biblică, atunci când este vorba de a salva de corupție și de potop viața pământului, Dumnezeu încredințează acțiunea fidelității celui mai bătrân dintre toți, "dreptul" Noe. Bătrânețea va salva lumea, mă întreb eu? În ce sens? Și cum va salva lumea, bătrânețea? Și care este orizontul? Viața de dincolo de moarte sau numai supraviețuirea până la potop?

Un cuvânt al lui Isus, care evocă "zilele lui Noe", ne ajută să aprofundăm sensul paginii biblice pe care am ascultat-o. Isus, vorbind despre timpurile din urmă, spune: "Și așa cum a fost în zilele lui Noe, tot așa va fi în zilele Fiului Omului: ei mâncau, beau, se însurau și se măritau până în ziua în care Noe a intrat în arcă; atunci a venit potopul și i-a nimicit pe toți" (Lc 17,26-27). De fapt, a mânca și a bea, a se însura și a se mărita, sunt lucruri foarte normale și nu par exemple de corupție. Unde se află corupția? Unde era corupția, acolo? În realitate, Isus pune accentul pe faptul că ființele umane, când se limitează doar să se bucure de viață, pierd chiar și percepția corupției, care le mortifică demnitatea și îi otrăvește sensul. Când se pierde percepția corupției, iar corupția devine un lucru normal: totul are prețul său, totul? Se cumpără, se vinde, opinii, acte de dreptate... Asta, în lumea afacerilor, în lumea atâtor meserii, este ceva obișnuit. Și trăiesc în mod nesăbuit și corupția, ca și cum ar fi parte din normalitatea bunăstării umane. Când tu mergi să faci ceva și treaba este lentă, acel proces de a face este un pic lent, de câte ori se aude spunându-se: "Dar, dacă îmi dai ceva, eu accelerez asta". De atâtea ori. "Dă-mi ceva și eu merg mai înainte". Știm bine asta, noi toți. Lumea corupției pare parte a normalității ființei umane; și acest lucru este urât. În această dimineață am vorbit cu un domn care îmi spunea despre această problemă în țara sa. Bunurile vieții sunt consumate și se bucură de ele fără preocupare față de calitatea spirituală a vieții, fără grijă față de habitatul casei comune. Totul se exploatează, fără a se preocupa de mortificarea și de deprimarea de care suferă mulți, și nici de răul care otrăvește comunitatea. Atât timp cât viața normală poate să fie umplută de "bunăstare", nu vrem să ne gândim la ceea ce o face goală de dreptate și de iubire. "Dar, eu mă simt bine! De ce trebuie să mă gândesc la probleme, la războaie, la mizeria umană, la câtă sărăcie, la câtă răutate? Nu, eu mă simt bine. Nu-mi pasă de ceilalți". Aceasta este gândirea inconștientă care ne duce înainte ca să trăim o stare de corupție.

Corupția poate să devină normalitate, mă întreb eu? Frați și surori, din păcate da. Se poate respira aerul corupției așa cum se respiră oxigenul. "Dar este normal; dacă dumneavoastră vreți ca eu să fac asta repede, cât îmi dați?". Este normal! Este normal, dar este un lucru urât, nu este bun! Ce anume îi deschide drumul? Un lucru: nesăbuința care se îndreaptă numai spre grija de sine însuși: iată breșa care deschide ușa pentru corupția care îneacă viața tuturor. Corupția scoate mare avantaj din această nesăbuință rea. Când unei persoane îi merge bine totul și nu-i pasă de ceilalți: această nesăbuință înmoaie apărările noastre, întunecă conștiința și ne face - chiar involuntar - complici. Pentru că întotdeauna corupția nu merge singură: o persoană are mereu complici. Și întotdeauna corupția se lărgește, se lărgește.

Bătrânețea este în poziția potrivită pentru a percepe înșelăciunea acestei normalizări a unei vieți obsedate de satisfacție și goală de interioritate: viață fără gândire, fără jertfă, fără interioritate, fără frumusețe, fără adevăr, fără dreptate, fără iubire: asta este în întregime corupție. Sensibilitatea noastră specială a bătrânilor, a vârstei înaintate față de atențiile, gândurile și afectele care ne fac umani, ar trebui să redevină o vocația a multora. Și va fi o alegere de iubire a bătrânilor față de noile generații. Noi vom da alarma, alerta: "Fiți atenți, că aceasta este corupția, nu-ți aduce nimic". Înțelepciunea bătrânilor ne este atât de necesară, astăzi, pentru a merge împotriva corupției. Noile generații așteaptă de la noi, bătrânii, de la noi, cei în vârstă, un cuvânt care să fie profeție, care să deschidă uși pentru noi perspective în afara acestei lumi nesăbuite a corupției, a obișnuinței cu lucrurile corupte. Binecuvântarea lui Dumnezeu alege bătrânețea, pentru această carismă așa de umană și umanizatoare. Ce sens are bătrânețea mea? Fiecare dintre noi, bătrânii, putem să ne întrebăm. Sensul este acesta: a fi profet al corupției și a spune celorlalți: "Opriți-vă, eu am parcurs acel drum și nu te duce la nimic! Acum eu îți spun experiența mea". Noi, bătrânii, trebuie să fim profeți împotriva corupției, așa cum Noe a fost profetul împotriva corupției din timpul său, pentru că era unicul în care Dumnezeu a avut încredere. Eu vă întreb pe voi toți - și mă întreb și pe mine: inima mea este deschisă să fie profet împotriva corupției de astăzi? Este un lucru urât atunci când bătrânii nu s-au maturizat și au devenit bătrâni cu aceleași obișnuințe corupte ale tinerilor. Să ne gândim la relatarea biblică a judecătorilor Suzanei: sunt exemplul unei bătrâneți corupte. Și noi, cu o astfel de bătrânețe, nu am fi capabili să fim profeți pentru tinerele generații.

Și Noe este exemplul acestei bătrâneți generatoare: nu este coruptă, este generatoare. Noe nu ține predici, nu se plânge, nu reproșează, ci se îngrijește de viitorul generației care este în pericol. Noi, bătrânii, trebuie să ne îngrijim de tinerii, de copiii care sunt în pericol. El construiește arca primirii și primește în ea oameni și animale. În grija față de viață, în toate formele sale, Noe împlinește porunca lui Dumnezeu repetând gestul duios și generos al creației, care în realitate este însuși gândul pe care îl inspiră porunca lui Dumnezeu: o nouă binecuvântare, o nouă creație (cf. Gen 8,15 - 9,17). Vocația lui Noe rămâne mereu actuală. Patriarhul sfânt mai trebuie să mijlocească pentru noi. Și noi, femei și bărbați de o anumită vârstă - ca să nu spun bătrâni, pentru că unii se ofensează - să nu uităm că avem posibilitatea înțelepciunii, de a spune celorlalți: "Uite, acest drum de corupție nu duce la nimic". Noi trebuie să fim ca vinul bun care la sfârșit ca bătrân (vechi) poate da un mesaj bun și nu unul rău.

Eu fac un apel, astăzi, la toate persoanele care au o anumită vârstă, ca să nu spun bătrâne. Fiți atenți: voi aveți responsabilitatea de a denunța corupția umană în care se trăiește și în care merge înainte acest mod de a trăi din relativism, totalmente relativ, ca și cum totul ar fi permis. Să mergem înainte. Lumea are nevoie, are nevoie de tineri puternici, care să meargă înainte, și de bătrâni înțelepți. Să-i cerem Domnului harul înțelepciunii.

____________________

APEL ȘI RUGĂCIUNE PENTRU UCRAINA

Iubiți frați și surori,

În durerea acestui război să facem o rugăciune toți împreună, cerând Domnului iertarea și cerând pacea. Ne vom ruga o rugăciune scrisă de un episcop italian.

Iartă-ne războiul, Doamne!
Doamne Isuse Cristoase, Fiul lui Dumnezeu, ai milă de noi păcătoșii!.
Doamne Isuse, născut sub bombele din Kiev, ai milă de noi!
Doamne Isuse, mort în brațele mamei într-un buncăr din Harkov, ai milă de noi!
Doamne Isuse, trimis pe front la vârsta de douăzeci de ani, ai milă de noi!
Doamne Isuse, care încă vezi mâinile înarmate la umbra crucii tale, ai milă de noi!
Iartă-ne, Doamne,
iartă-ne, dacă, nemulțumiți de cuiele cu care am străpuns mâna ta, continuăm să ne adăpăm cu sângele morților sfâșiați de arme!
Iartă-ne, dacă aceste mâini pe care le-ai creat pentru a păzi, s-au transformat în instrumente de moarte!
Iartă-ne, Doamne, dacă noi continuăm să-l ucidem pe fratele nostru, iartă-ne dacă noi continuăm ca și Cain să luăm pietrele de pe ogorul nostru pentru a-l ucide pe Abel. Iartă-ne, dacă noi continuăm să justificăm cu truda noastră cruzimea, dacă legitimăm cu durerea noastră atrocitatea gesturilor noastre!
Iartă-ne războiul, Doamne! Iartă-ne războiul, Doamne!
Doamne Isuse Cristoase, Fiul lui Dumnezeu, te implorăm! Oprește mâna lui Cain!
Luminează conștiința noastră,
să nu se facă voința noastră,
nu ne abandona acțiunii noastre!
Oprește-ne, Doamne, oprește-ne!
Și atunci când vei fi oprit mâna lui Cain, ai grijă și de el! Este fratele nostru.
O, Doamne, pune o frână violenței!
Oprește-ne, Doamne!
Amin.

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 390.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat